• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om klockor vi bar frekvent i många år, men som tyvärr inte får någon handledstid nu,

Affe

Una vida loca
2-Faktor
förtiden...

Vet att det inte bara är jag som gillar att samla på mig klockor här på forumet! Och jag vet att även många gillar att samla på sig alla sortens klockor och märken, jag själv är inget undantag.

Jag är även en sådan person som har svårt att göra mig av med saker, oavsett ifall det är en gammal klocka eller bara något gammalt elektroniskt (JUNK), så som mobiltelefoner, freestyles, sterosaker, JA, " you name it " .

Men det var inte det jag skulle ta upp i denna tråd, gamla saker som inte är klockrelaterade menar jag! NÄ...utan att det finns/fanns klockor, som jag bar frekvent, dag som natt år ut och år in, i många, många år innan man började gå in på det lite tyngre artilleriet i klockväg som jag fortfarande har kvar och som jag bär ofta t.o.m nu 2017!

Tyvärr så ser klockmodet lite annorlunda ut nu, än det kanske var på 80 & 90-talet, sen är det väl så naturligtvis, att man vill ha en klocka som klarar av vardagliga situationer, utan att man behöver vara rädd för att klockan skall paja, när man använder den, i snö, vatten smuts, aktiviteter etc. Hmm...fast det är nog bara en jävligt dålig ursäkt man har, när jag tänker efter, varför man inte använder dessa klockor, då jag var minst lika aktiv för 20-30 år sedan, i både arbetslivet och privat som jag är nu, och det både snöade och regnade även på den tiden, Hehe. Och visst fan var det mer snö på den tiden på vintrarna när man tänker efter, och det är ju ingen direkt nackdel och man ligger sömnlös för, att det kommer mindre snö nu för tiden menar jag, då jag förmodligen är en av få i hela världen, som är snöallergiker och inte pollen som många andra är idag.

Men, till saken och till trådens huvudsyfte! Dessa klockor som jag tänker ta upp här, bars jämt under en period under 80-90-talet. Tråkigt nog, så blir dessa klockor bara liggandes i en låda utan någon handledstid alls, trots att många av dom faktiskt är både charmiga och kanske mindre charmiga, men visst borde dom få se dagen ljus någon gång ibland kan tyckas för lång och trogen tjänst!

80-tals klockorna.

Var med hela tiden från min 18-års dag vad man än gjorde tills den blev lite töntigare.
DSC_3353.JPG


Citizen tank, en riktig godbit tyckte man då, var helt perfekt till det första försäljar jobbet man fick, då den passade bra till kostym, var även perfekt till alldagliga situationer, var brudmagnet på krogen kommer jag ihåg :p.
DSC_3344.JPG

Med denna på armen så kände man sig riktigt, riktigt stygg, då det satt en äkta diamant i den enligt försäljaren på klockmäster i Västerås där den inhandlades!
DSC_3342.JPG

Var också en klocka som användes till allt.
DSC_3343.JPG


Morfars klocka, den har jag varit mycket, mycket rädd om, inte för att den var värd ett ruttet lingon, men för ett affektionsvärde som är svårslaget. Bars mest i jobbet och när man tog det relativt lugnt bara.
DSC_3350.JPG


Denna allround klocka, köptes på en OK macken i Hummelsta, gillade allt med den, den satt på armen dag som natt under en lång period, snygg som jobbarklocka, schysst sportklocka men framför allt så var det en fet PARTYKLOCKA!
DSC_3345.JPG


Skulle säga att denna GUL, är nog den klocka som givit mig mest glädje vad jag kan komma ihåg när det kommer till klockor, man kände sig lite utvald när man bar omkring på denna, den var perfekt till badklocka, grym att sporta i, frän att ha till kavajen på jobbet, bara schysst att bära i allmänhet .
DSC_3349.JPG


90-tals klckorna.

Camel Trophy DIVING. WOW...vilken klocka, första man riktigt dök med, var även med på jobbet, träning och på krogrundorna som blev riktigt blöta ett tag.
DSC_3347.JPG

Camel Trophy Multifunction, bars både på, jobb, vid aktiviteter och på krogrundor.
DSC_3355.JPG



" SÅ...nu vill jag veta vilka klockor som du/ni bar på för 100 år sedan och som dessvärre bara blir liggandes i en låda och inte får någon handledstid alls nu mera, trots att dom är värda det! "
 
Senast ändrad:

Nygren

Audemars
2-Faktor
Otroligt imponerad över att du har dessa kvar. Hur många Swatch, Gul, Casio, Ricoh, Facit, Timing som helst har strömmat genom systemet. Tyvärr finns ingen kvar idag.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Kommer ihåg att jag var stolt som en tupp när jag köpte denna, Breitling Chrono Cockpit 36mm. Hade denna som enda klocka i 10-15 år - egentligen hela mitt vuxna liv fram till att jag fick ett lite annorlunda (o)hälsosamt klockintresse för 6-7 år sedan. Då köpte jag min första automat (AP RO) och när Breitlingens batteri tog slut i samma veva bytte jag inte ut det... Sedan har den legat där i lådan fram och sett lite ledsen ut, faktiskt fram till för några veckor sedan då jag fixade batteriet. Någon handledstid har den dock inte fått ännu.
Kanske nu under sommarmånaderna när det känns helt OK med two tone och glad blå tavla, nu är det kanske dax igen? :)

20170209_100144_Richtone(HDR).jpg
 

Husse

Patek
Kommer ihåg att jag var stolt som en tupp när jag köpte denna, Breitling Chrono Cockpit 36mm. Hade denna som enda klocka i 10-15 år - egentligen hela mitt vuxna liv fram till att jag fick ett lite annorlunda (o)hälsosamt klockintresse för 6-7 år sedan. Då köpte jag min första automat (AP RO) och när Breitlingens batteri tog slut i samma veva bytte jag inte ut det... Sedan har den legat där i lådan fram och sett lite ledsen ut, faktiskt fram till för några veckor sedan då jag fixade batteriet. Någon handledstid har den dock inte fått ännu.
Kanske nu under sommarmånaderna när det känns helt OK med two tone och glad blå tavla, nu är det kanske dax igen? :)

20170209_100144_Richtone(HDR).jpg
Åh! Den måste du ju använda! Lite lagombrattig, men fortfarande ingen fegis, underbar sommarklocka!
Blått och guld, är så snyggt! På med den!:)
 

Husse

Patek
@Affe dina trådstarter är bara för bra alltså!
Har ju inget kvar av mina gammelklockor, men väl pappas. Där finns en klocka som skulle behöva få se dagens ljus oftare!
Orienten är inte ful, bara lite tråkig, det var dock pappas favorit!
Den har ju också en lite speciell historia eftersom den spökade för mig...
Bestämmer nu att den får bli måndagsklocka denna vecka!
Pappas Orient och en lite missnöjd Stella!
IMG_0679.JPG
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kommer ihåg att jag var stolt som en tupp när jag köpte denna, Breitling Chrono Cockpit 36mm. Hade denna som enda klocka i 10-15 år - egentligen hela mitt vuxna liv fram till att jag fick ett lite annorlunda (o)hälsosamt klockintresse för 6-7 år sedan. Då köpte jag min första automat (AP RO) och när Breitlingens batteri tog slut i samma veva bytte jag inte ut det... Sedan har den legat där i lådan fram och sett lite ledsen ut, faktiskt fram till för några veckor sedan då jag fixade batteriet. Någon handledstid har den dock inte fått ännu.
Kanske nu under sommarmånaderna när det känns helt OK med two tone och glad blå tavla, nu är det kanske dax igen? :)

20170209_100144_Richtone(HDR).jpg

Riktigt trevlig klocka du har där, är bara att börja och använda den då den var mycket trevlig!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
@Affe dina trådstarter är bara för bra alltså!
Har ju inget kvar av mina gammelklockor, men väl pappas. Där finns en klocka som skulle behöva få se dagens ljus oftare!
Orienten är inte ful, bara lite tråkig, det var dock pappas favorit!
Den har ju också en lite speciell historia eftersom den spökade för mig...
Bestämmer nu att den får bli måndagsklocka denna vecka!
Pappas Orient och en lite missnöjd Stella!
IMG_0679.JPG


Tack kompis, är ju kul att några gillar dom iaf!

Fram med dom, dom förtjänar faktiskt att få så något annat en mörk byrålåda :p;), sen behöver vi inte börja använda dom frekvent som dom kanske gjorde för många år sedan :D.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Kul trådstart!
Har bara en klocka som passar in på denna beskrivning. Köpte en Seiko Arctura när jag fyllde 30. Bar den sen dagligen tills klockintresset ökade. Senaste 3 åren har den inte ens kommit fram en handfull ggr.
2015-05-01 12.16.12.jpg
 

Såkkett

Omega
Fick denna någon gång under högstadiet i slutet av 80-talet och den satt nog på genom i stort sett hela 90-talet
IMG_0464.JPG

Minns att jag tyckte det var sjukt premium med skruvad krona och 100m wr, 34mm var dessutom galet stort gentemot de digitala postexklockorna med massor melodier som jag haft tidigare.

Hade sedan en GULkronograf som jag inte vet vart den tog vägen

Sedan satt denna på i ganska många år under 00-talet
IMG_2947.JPG
 
Senast ändrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tyvärr ingen av 80&90 talets klockor kvar. Efter sommarjobb 1982 slog jag till på en TT Seiko, sedan en analog/digital Casio på brunt läderband 1989 och faktiskt en Speedmaster 1990!. Sedan hade jag en DJ en period på 90- talet och 2002 kom Tag Heuer Aquaracer, följd av en SMP ca 2010. Först därefter började köpandet och flippandet ca 2014 då jag gick med på KS :p.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Kommer ihåg att jag var stolt som en tupp när jag köpte denna, Breitling Chrono Cockpit 36mm. Hade denna som enda klocka i 10-15 år - egentligen hela mitt vuxna liv fram till att jag fick ett lite annorlunda (o)hälsosamt klockintresse för 6-7 år sedan. Då köpte jag min första automat (AP RO) och när Breitlingens batteri tog slut i samma veva bytte jag inte ut det... Sedan har den legat där i lådan fram och sett lite ledsen ut, faktiskt fram till för några veckor sedan då jag fixade batteriet. Någon handledstid har den dock inte fått ännu.
Kanske nu under sommarmånaderna när det känns helt OK med two tone och glad blå tavla, nu är det kanske dax igen? :)

20170209_100144_Richtone(HDR).jpg
Fin klocka det..
Sälj den billigt till mig istället :)
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Fin klocka det..
Sälj den billigt till mig istället :)

Njae... Bara för att jag inte använder den betyder ju inte att jag någonsin kommer att sälja den... Då jag hade den under så många år så finns det så mycket minnen och känslor förknippade med den så att det kanske den klocka som det är minst sannolikt att jag säljer (tillsammans med min konfirmationsklocka som jag använt max 5 ggr på 25år...).

Det är väl det som är så konstigt med oss människor och därför som denna tråd borde kunna bli riktigt lång... ;)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Kul tråd. Jo men visst har jag en sådan klocka, bar den faktiskt en liten stund idag vilket händer allt för sällan.

Reflekterade lite över klockan, den har nästan allt som jag inte skulle kunna tänka mig idag: guldplättering, pärla på kronan, romerska siffror, väldigt plottrig men oj den var rätt het på 90-talet :)
IMG_1709.JPG
 

Husse

Patek
Kul tråd. Jo men visst har jag en sådan klocka, bar den faktiskt en liten stund idag vilket händer allt för sällan.

Reflekterade lite över klockan, den har nästan allt som jag inte skulle kunna tänka mig idag: guldplättering, pärla på kronan, romerska siffror, väldigt plottrig men oj den var rätt het på 90-talet :)
IMG_1709.JPG
Oh, den är ju stenhård! Om det hade varit -94;)
Får dock inte glömma att den är rätt städad ändå!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag är egentligen väldigt osentimental och gör mig av med nästan allt så snart jag kan. Men just klockorna har faktiskt lyckas stanna, åtminstone några av dem. En odyssé i god smak:
IMG_2045.JPG

Gul såklart. Daglig skolbeater typ 93-95.
IMG_2043.JPG

Pulsar i titan och gulddouble. Lätt som en fjäder och sjukt bekväm länk. Tyckte att jag hade den fetaste klockan i min högstadieklass 96-98, sen fick en kompis en speedmaster...
IMG_2044.JPG

Var klocklös ett par år. Sen hade jag ett par knasklockor som t ex denna feta diesel med 28 mm band. Tror det var lite ironi i den här stilen. Matchade mot bootcutjeans och svåra sneakers. C:a 2002.
IMG_2046.JPG

Min vardagsklocka 2007-2009. Köpte den för att den var snygg. Visade sig vara en "riktig klocka" och inkörsport till intresset. Numera oftast en lådvärmare.
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul tråd. Jo men visst har jag en sådan klocka, bar den faktiskt en liten stund idag vilket händer allt för sällan.

Reflekterade lite över klockan, den har nästan allt som jag inte skulle kunna tänka mig idag: guldplättering, pärla på kronan, romerska siffror, väldigt plottrig men oj den var rätt het på 90-talet :)
IMG_1709.JPG

Håller med @Stroboman, denna Pulsar var über coolers, har för mig att Pulsar var ganska så heta som märke på 80-talet, även Sector som märke var hett som faen!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul trådstart! Jag är egentligen väldigt osentimental och gör mig av med nästan allt så snart jag kan. Men just klockorna har faktiskt lyckas stanna, åtminstone några av dem. En odyssé i god smak:
IMG_2045.JPG

Gul såklart. Daglig skolbeater typ 93-95.
IMG_2043.JPG

Pulsar i titan och gulddouble. Lätt som en fjäder och sjukt bekväm länk. Tyckte att jag hade den fetaste klockan i min högstadieklass 96-98, sen fick en kompis en speedmaster...
IMG_2044.JPG

Var klocklös ett par år. Sen hade jag ett par knasklockor som t ex denna feta diesel med 28 mm band. Tror det var lite ironi i den här stilen. Matchade mot bootcutjeans och svåra sneakers. C:a 2002.
IMG_2046.JPG

Min vardagsklocka 2007-2009. Köpte den för att den var snygg. Visade sig vara en "riktig klocka" och inkörsport till intresset. Numera oftast en lådvärmare.

Hehe...bra sparat där @frere ;), som sagt var...PULSAR hade många klockor ute i butikerna!
 
Har tyvärr inte alla kvar, möjligt att någon ligger och skräpar på botten av en diverseburk hemma hos föräldrarna. Min första var i alla fall en Pulsar om jag inte minns helt fel, med blå tavla. Efter det avverkades två olika Swatchdykare, följda av den obligatoriska GUL'n nedan.
IMG_20170620_184828.jpg
Den bars först på kardborre och sedan på vad jag nu förstått en kopia av en Omegalänk. Detta följdes en period av någon riktigt tacky, förgyld sak som länken missfärgades på ganska snabbt. Köpte sedan den här lilla Casiodykaren:
IMG_20170620_185014.jpg
Casion och jag har gjort mycket dumt tillsammans innan den hamnade i min fars ägo när jag inhandlade min första kronograf, den här Festinan:
IMG_20170620_184915.jpg
Festinan har jag haft länge men den användes inte speciellt ofta. Jag blev en sådan där "jag-har-ju-ändå-klocka-på-mobilen-person" och gick klocklös ganska mycket fram tills för ungefär ett år sedan. Då blev det en Timex weekender kronograf och (vågar jag säga det?) efter det en Daniel Wellington. Jag gillade dock inte Wellingtonen och det var då jag började läsa mer om klockor och föll i träsket. Ungefär så tror jag att det sett ut.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den här Certinan var min vardagsklocka mellan ca 2005 och 2013 när jag köpte min första Rolex.

Fick nytt liv i år på Canvasbandet och nu ligger den på landet och känns faktiskt kul att ta på sig när man röjer i "skogen", badar, mm. Skön matt tavla och patinerad lume.
image.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kul tråd. Jo men visst har jag en sådan klocka, bar den faktiskt en liten stund idag vilket händer allt för sällan.Reflekterade lite över klockan, den har nästan allt som jag inte skulle kunna tänka mig idag: guldplättering, pärla på kronan, romerska siffror, väldigt plottrig men oj den var rätt het på 90-talet :)
img_1709-jpg.562095
Den viktiga frågan här är ju vad som händer i fönstret som visar "Time" när den skiftar till något annat?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
IMG_1187.JPG
Camel Trophy Multifunction, väldigt snarlik den modell du själv kört med @Affe. Min första riktiga klocka, en present jag fick i mitten av nittiotalet i unga år. Älskade verkligen denna klocka, bar den dagligen i flera år och var sjukt stolt över att bära en med den tidens design häftig klocka. Idag kan man förstås skratta åt kvaliteten, såsom att exempelvis GMT ringen är monterad något skev (går ej att vrida på). Det var länge, länge sedan nu jag senast använde min Camel Trophy!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_2670.JPG



Var sjukt nöjd med min Seiko Perpetual som jag fick ganska exakt 15 år sedan ifrån dåvarande flickvän nu Fru. Den var med på allt! Jag fiska fram den för något år sedan och bytte batteriet. Men det var först i år som jag fick se datum bytet mellan 28 Feb och 1 Mars :)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Den viktiga frågan här är ju vad som händer i fönstret som visar "Time" när den skiftar till något annat?
Skruvas det på kronan kan jag välja lite sköna funktioner så som alarm, timer och kronograf. I fönstret står det vilken funktion som är vald, mycket elegant :)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Kul tråd @Affe!
Denna Citizen titanium kronograf köpte jag efter studenten (med gåvopengar) efter noggrann efterforskning och efter att ha provat en massa olika modeller. Jag använde den dagligen i typ 10 år ända tills jag konstaterade att den ju inte var särkilt snygg längre... så jag köpte en Tissot istället (men i början tyckte jag förstås att den var fantastiskt snygg). Nu när jag provar den igen så slås jag av hur bekväm den är. Känns knappt att man har en klocka på armen. Tror dock inte jag någonsin kommer att använda den igen...
image.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul tråd @Affe!
Denna Citizen titanium kronograf köpte jag efter studenten (med gåvopengar) efter noggrann efterforskning och efter att ha provat en massa olika modeller. Jag använde den dagligen i typ 10 år ända tills jag konstaterade att den ju inte var särkilt snygg längre... så jag köpte en Tissot istället (men i början tyckte jag förstås att den var fantastiskt snygg). Nu när jag provar den igen så slås jag av hur bekväm den är. Känns knappt att man har en klocka på armen. Tror dock inte jag någonsin kommer att använda den igen...
image.jpg


Kul att den finns kvar! Och roligt att du delar med dig ;)!
 
  • Like
Reactions: mmh
Topp