• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om larm i hemmet

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej.
Vilket jag kan tycka är bra. Det minskar risken för att man ska "spionera" i sitt eget hem.
Okej!
Tvärtom, i mitt hem tycker jag att jag kan bestämma om jag vill titta på ett tomt vardagsrum eller inte :)

Har funderat på larm ett tag men vill ha med kamera så jag kan se och spela in vad som händer vid rörelser.
Finns en massa bra kameror på marknaden men det hade ju varit fint om man kunde koppla dem till mobilen.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Okej!
Tvärtom, i mitt hem tycker jag att jag kan bestämma om jag vill titta på ett tomt vardagsrum eller inte :)

Har funderat på larm ett tag men vill ha med kamera så jag kan se och spela in vad som händer vid rörelser.
Finns en massa bra kameror på marknaden men det hade ju varit fint om man kunde koppla dem till mobilen.

Kanske en kombination av ett riktigt larm (med väktare) och ett eget installerat hemautomations- system?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
IMG_3162.JPG
Ingen uppkoppling som strular, inga batterier eller Gsm, enda nackdelen är att det funkar bara när man är hemma själv ;)

Jag har en bekant (ja, i det här fallet var det en bekant - inte en 'bekant') som var iväg till Stadium för några år sedan med syfte att köpa ett likadant. Istället för hemlarm.

Dialogen gick typ som följer:

Kund: - Jag vill ha ett baseballträ.
Expedit (med seriös röst): - Spelar du baseball?
K: Eh...näe...jag ska ha det...eh...hemma.
E (med ännu seriösare röst): - Bor du i lägenhet eller villa?
K: - Eh...va?
E: - Ja...bor du i lägenhet eller villa?
K: - Lägenhet.
E: - Ja men då gör du så här...gå till Clas Ohlson och så köper du en grov kedja som du tejpar ihop ändarna på...
K: - Va?
E: - Ja, det är mycket bättre, det är så trångt i lägenhet så det är så svårt att svinga...

Kundservice!
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vi omvägar har jag hört att man kan få problem om man läxar upp en inbrottstjuv med ett baseball- trä som är uppenbart dedikerat för just för den uppgiften.
Tipset är att köpa ett trä i barnstorlek istället. Då är det inte lika tydligt och man har helt sonika bara greppat något som funnits till hands. Dessutom fungerar det bättre i lägenhet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vi omvägar har jag hört att man kan få problem om man läxar upp en inbrottstjuv med ett baseball- trä som är uppenbart dedikerat för just för den uppgiften.
Tipset är att köpa ett trä i barnstorlek istället. Då är det inte lika tydligt och man har helt sonika bara greppat något som funnits till hands. Dessutom fungerar det bättre i lägenhet.
Det gäller alla föremål som kan klassas som vapen eller tillhygge. Men jag har ju en tung spjäla med lagom kantiga ändar och perfekt batongbalans som råkar ligga under sängen. Den blev över i trapprenoveringen. Kofoten råkar visst ligga där med.

Utöver skalskydd och diverse tillhyggen som detta är vårt hemlarm försett med tyst samt skrikande panikfunktion som kan triggas via panel eller fjärr från ovanvåningen med ett knapptryck. Och sen är barngrinden högst upp i trappan för jävlig att pilla upp i ett nedsläckt hus. Försök att göra det samtidigt som jag står ovanför med en batong och svingar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Disclaimer om tillhyggen:

Jag tyckte mest det var en rolig anekdot.

Personligen har jag larm. Med skalskydd. Är väldigt nöjd.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Okej!
Tvärtom, i mitt hem tycker jag att jag kan bestämma om jag vill titta på ett tomt vardagsrum eller inte :)

Har funderat på larm ett tag men vill ha med kamera så jag kan se och spela in vad som händer vid rörelser.
Finns en massa bra kameror på marknaden men det hade ju varit fint om man kunde koppla dem till mobilen.
Vill minnas att Verisure har en kamera som du kan kolla på via mobilen. Det är en separat kamera som du köper till och inte den som sitter i rörelsedeckaren.
 
Larmminor med knall och färg körde farsan under min uppväxt, funkade finfint :)

Jag har inget behov av larm, men den dagen det blir aktuellt så skall allt tjyvjävlarna utsättas för allt som är tillåtet inom lagens ramar :D
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Mina föräldrar har kört utan nånting i trettiofem år. Har funkar fint. Deras granne har fått inbrott minst fem gånger som jag minns. Husen ser relativt identiska ut. Grannen har nu skaffat larm.

Allt handlar om sannolikheter.
Jobbar inom den branschen dock inte mot privatperson utan till företag och industri.
Rekomenderar aldrig larm till någon.
Tjuter larmet är det iaf ingen som bryr sig i närheten. När gick du ut senast för att kolla vems billarm som lät.
Larm med utryckning funkar precis som @BOTL säger, det kommer inte komma någon i första taget. Dekaler från kända larmfirmor där det framgår att det är larmat till central och med videoövervakning avskräcker. det tar bort den klassisk "tillfället gör tjuven". Är det ett planerat inbrott där tjuvarna vet vad dom ska ha så spelar det ingen roll om larmet går då dom går igenom en villa på några minuter
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jobbar inom den branschen dock inte mot privatperson utan till företag och industri.
Rekomenderar aldrig larm till någon.
Tjuter larmet är det iaf ingen som bryr sig i närheten. När gick du ut senast för att kolla vems billarm som lät.
Larm med utryckning funkar precis som @BOTL säger, det kommer inte komma någon i första taget. Dekaler från kända larmfirmor där det framgår att det är larmat till central och med videoövervakning avskräcker. det tar bort den klassisk "tillfället gör tjuven". Är det ett planerat inbrott där tjuvarna vet vad dom ska ha så spelar det ingen roll om larmet går då dom går igenom en villa på några minuter
Tja, man kan ju göra det lite jobbigare för tjuven med skalskydd som täcker alla ingångar+krosssensorer och rörelsevakt på div ställen. Väl inne går en för djävla störig signal igång som gränsar till hörselskadenivå, plus strobolampor som stressar en del. Saftblandare plusutesiren sätter igång de nyfikna pensionärsgrannarna. Värdesaker i bultat vapenskåp och en apparat med hundskall a la rabiesbesmittad rottweiler från övervåningen om utfifall att.
Och sist men inte minst lite tillhyggen om man nu skulle vara hemma.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vapnen under sängen tror jag på när. jag ser det ;-) Pics or it didnt happen!
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Mitt liv går ut på att impa anonymt på nördforum. Självklart ljuger jag som en häst travar. Något mer?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jobbar inom den branschen dock inte mot privatperson utan till företag och industri.
Rekomenderar aldrig larm till någon.
Tjuter larmet är det iaf ingen som bryr sig i närheten. När gick du ut senast för att kolla vems billarm som lät.
Larm med utryckning funkar precis som @BOTL säger, det kommer inte komma någon i första taget. Dekaler från kända larmfirmor där det framgår att det är larmat till central och med videoövervakning avskräcker. det tar bort den klassisk "tillfället gör tjuven". Är det ett planerat inbrott där tjuvarna vet vad dom ska ha så spelar det ingen roll om larmet går då dom går igenom en villa på några minuter
Precis vad jag skulle ha skrivit om jag var en inbrottstjyyyyyyv!
 

Monke

Cartier
Okej!
Tvärtom, i mitt hem tycker jag att jag kan bestämma om jag vill titta på ett tomt vardagsrum eller inte :)

Har funderat på larm ett tag men vill ha med kamera så jag kan se och spela in vad som händer vid rörelser.
Finns en massa bra kameror på marknaden men det hade ju varit fint om man kunde koppla dem till mobilen.
Netgear har ett system som heter Arlo och det funkar utmärkt. Styrs via app och filmerna sparas i molnet.
 

zeke_varg

Omega
Jag lyssnade på nån gammal tjuvintervju om läget med larm.

Jobbigast är stark belysning ute. Låsta fönster/dörrar som inte går att öppna inifrån (utan nyckel) när man tagit sig in är också bra.

Larm kan avskräcka men ingen garanti. Vill de in så går de in.. de vet att det tar tid innan larmgubbar dyker upp. De gör inget heller mer än att checka av status.

Är man hemma, låt idioten springa. Man har ingen aning vad personen i fråga har tagit och har i fickan. Tunga droger gör folk extremt instabila och inkonsekventa. Pylar är mindre viktiga än hälsa.

Vi har låsbara fönster nedervåningen. Belysning ute med rörelsedetektor. Larmdekaler (kvar sen förra ägaren) men inget larm. Tror inte de ger så mycket men kan likaväl vara kvar. Sensorer inne med tempkoll som skickar sms vid kraftig förändring. Thats it. Tycker inte larm känns värt för oss. Vårt hus ligger också dåligt till från en tjuvs perspektiv. Många kan se.
 

Richie

Audemars
2-Faktor

BOTL

Panerai
http://www.valostore.se/produkt/purelux_sky_4000/
Garanterar att du kommer blända skiten av tjyven ;)

Edit: För att vara lite allvarlig, en 50w likt den här; https://ledsale.se/led-stralkastare...campaign=pla&gclid=CKnNhbWcg9ECFVeJsgodTVQM_w
duger gott och väl! Ger väldigt bra ljus :) vi brukar använda liknande fast på benställning som byggbelysning!
Det får nog bli två såna på baksidan så fanskapen blir blinda

https://ledsale.se/led-stralkastare/standard-led-straalkastare/100w.html
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lite OT, men är det någon som har koll på bra butiker i Stockholm som säljer utrustning för personskydd? Hittar bara på Kjell&Company/Clas Ohlson/Teknikmagasinet men det kanske är ok prylar?
 
D

Deleted member 5780

Guest


Köpes på valfri sportbutik.
Funkar fint, men man måste dock vara hemma.
 
Topp