• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om mäklararvode

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Sitter och funderar på det där med mäklararvode. Självklart är inte arvodet det mest relevanta men ändå en faktor som är värd att diskutera.

Vad är rimligt att betala egentligen? Ställer frågan brett så att det öppnar upp för diskussion. Kanske kan man lära sig något och eventuellt knyta någon bra kontakt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Sitter och funderar på det där med mäklararvode. Självklart är inte arvodet det mest relevanta men ändå en faktor som är värd att diskutera.

Vad är rimligt att betala egentligen? Ställer frågan brett så att det öppnar upp för diskussion. Kanske kan man lära sig något och eventuellt knyta någon bra kontakt.
Vad ska säljas?
Stor skillnad på stuga i glesbygd, villa i dyr tätort eller bostadsrätt i Stockholm.
 

Zingo

Rolex
Aldrig förstått varför arvodet ska vara högre vid en försäljning av en 2:a på 70 kvm jämfört med en på 55 kvm om båda ligger i samma hus. Torde gå exakt lika mycket tid för mäklaren oavsett om den ena är 15 kvm större. Detta var bara ett exempel, tror ni förstår poängen.
 

Oew

Rolex
Sitter och funderar på det där med mäklararvode. Självklart är inte arvodet det mest relevanta men ändå en faktor som är värd att diskutera.

Vad är rimligt att betala egentligen? Ställer frågan brett så att det öppnar upp för diskussion. Kanske kan man lära sig något och eventuellt knyta någon bra kontakt.
Tycker storleken och staden spelar mest in. Skulle jag sälja en 2a i Stockholms innerstad skulle jag aldrig betala mer än 1%, då jag lika gärna skulle kunna sälja den själv eller via hemverket. När det kommer till större objekt så tycker jag att 1,5-2% kan vara rimligt, när vi sålde våran senaste så var det utomlandsköpare som aldrig skulle hittat lägenheten i de vanliga kanalerna och då tycker jag ett högre arvode är berättigat. Sen så tror jag det är viktigt att skapa incitament för mäklaren att sälja så högt som möjligt. Om du ex går till 3 mäklare och värderar din lägenhet/hus och får den värderad till 10m så skulle jag säga till min mäklare att han får fast arvode upp till ex 11m och sen 10% av allt över det.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nu bor jag i och för sig i en småstad, men här har de etablerade, stora mäklarna fått konkurrens av ett lokalt företag som erbjuder fast avgift. Detta gäller oavsett om du säljer en mindre lägenhet eller en större villa.
Jag köpte min lägenhet i Stockholm av en mäklare som bara kör fast arvode, det var avslappnande att veta att han inte skulle jaga andra köpare in i kaklet
 

Skolläraren

Panerai
Berätta mer detaljer.

Jag har själv inte sålt och kommer inte ihåg detaljer. Alla andra etablerade firmor i staden (SvenskFast, Fastighetsbyrån etc.) kör på det klassiska med procent av köpeskillingen. Nu har ett lokalt företag istället valt att sälja för fast pris. Jag vill minnas att det var 20.000:-/objekt, men jag kan inte svära på det och hittar ingen sådan information på deras hemsida. Det jag däremot märker är att från att ha haft så gott som totalt monopol vid försäljningar så svänger det nu väldigt fort mer och mer. Säkert 1/4 av de hus och fritidshus som säljs i dag går via den nya firman.

Vi valde att istället bygga nytt och därför kan jag tyvärr inte ge mer exakta siffror än så.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har själv inte sålt och kommer inte ihåg detaljer. Alla andra etablerade firmor i staden (SvenskFast, Fastighetsbyrån etc.) kör på det klassiska med procent av köpeskillingen. Nu har ett lokalt företag istället valt att sälja för fast pris. Jag vill minnas att det var 20.000:-/objekt, men jag kan inte svära på det och hittar ingen sådan information på deras hemsida. Det jag däremot märker är att från att ha haft så gott som totalt monopol vid försäljningar så svänger det nu väldigt fort mer och mer. Säkert 1/4 av de hus och fritidshus som säljs i dag går via den nya firman.

Vi valde att istället bygga nytt och därför kan jag tyvärr inte ge mer exakta siffror än så.

Vet en mäklare som tar 25 bananer för att sälja lägenheter i Göteborg. Hon är bra på många sätt men det får nästan vara objekt som många har intresse av.
 

Skolläraren

Panerai
Vet en mäklare som tar 25 bananer för att sälja lägenheter i Göteborg. Hon är bra på många sätt men det får nästan vara objekt som många har intresse av.

Marknaden i staden har väl stannat av lite, men priserna sköt iväg med 12% på ett år (då vi istället valde att bygga nytt) och det finns fortfarande en ordentlig bostadsbrist så husen går än.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Sålt några lägenheter i Stockholm
2st ettor på Bondegatan, 2011. 1% av köpeskillingen ( Fastighetsbyrån)
1st 2,5:a på Åsögatan, 2014, 1% av köpeskillingen (Fastighetsbyrån, samma mäklare som ovan)
Radhus i Enskede 2016, 0,8% av köpeskillingen upp till målpris, och 10% på överstigande. Blev totalt 1,2% av köpeskillingen. (Länsförsäkringar)
Av de 4 försäljningar ovan fick mäklaren "jobba" på en av ettorna... de andra var mer lättsålda.
 

Oew

Rolex
Säljarna hade sitt fokus på en smidig affär, och arvodet var inte lågt för att det var fast
Har inte sagt något ang ifall arvodet var lågt, menar bara att som säljare så kan det omöjligt spela någon roll ifall mäklaren letar kunder och försöker få det bästa möjliga priset? Förstår att många vill ha en smidig affär men eftersom att en mäklare är till för att bl.a hjälpa med just detta så ser jag inte varför det skulle vara något positivt för någon annan än köparen i ditt fall.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Har inte sagt något ang ifall arvodet var lågt, menar bara att som säljare så kan det omöjligt spela någon roll ifall mäklaren letar kunder och försöker få det bästa möjliga priset? Förstår att många vill ha en smidig affär men eftersom att en mäklare är till för att bl.a hjälpa med just detta så ser jag inte varför det skulle vara något positivt för någon annan än köparen i ditt fall.
Säljaren satte tillsammans med mäklaren upp ett målpris en bra bit över utrop (ca 30 %), då dem skulle köpa nytt snart var det inte så noga enligt dem hur pass mycket mer de fick än det. Vi nådde det med vårt första bud innan visning, då ville säljarna stänga affären så snabbt det gick (på grund av lite specialla regler i min förening är en vecka så snabbt det kan gå) för att finansiera sitt nya köp. Sju dagar efter vi la budet skrev vi också på.

Om mäklaren här hade haft incitament att jaga nya köpare finns det en väldigt reell chans att det hade dragit ut ytterligare på tiden, samt att folk som ofta sker i Stockholm budar över vad de har råd med.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Säljaren satte tillsammans med mäklaren upp ett målpris en bra bit över utrop (ca 30 %), då dem skulle köpa nytt snart var det inte så noga enligt dem hur pass mycket mer de fick än det. Vi nådde det med vårt första bud innan visning, då ville säljarna stänga affären så snabbt det gick (på grund av lite specialla regler i min förening är en vecka så snabbt det kan gå) för att finansiera sitt nya köp. Sju dagar efter vi la budet skrev vi också på.

Om mäklaren här hade haft incitament att jaga nya köpare finns det en väldigt reell chans att det hade dragit ut ytterligare på tiden, samt att folk som ofta sker i Stockholm budar över vad de har råd med.

Många glömmer av mäklaren faktiska roll vilket inte skedde denna gång.
 

Oew

Rolex
Säljaren satte tillsammans med mäklaren upp ett målpris en bra bit över utrop (ca 30 %), då dem skulle köpa nytt snart var det inte så noga enligt dem hur pass mycket mer de fick än det. Vi nådde det med vårt första bud innan visning, då ville säljarna stänga affären så snabbt det gick (på grund av lite specialla regler i min förening är en vecka så snabbt det kan gå) för att finansiera sitt nya köp. Sju dagar efter vi la budet skrev vi också på.

Om mäklaren här hade haft incitament att jaga nya köpare finns det en väldigt reell chans att det hade dragit ut ytterligare på tiden, samt att folk som ofta sker i Stockholm budar över vad de har råd med.
Ja om du som säljare inte har tid att vänta ens i några dagar (om inte ditt bud är långt över marknadspris) så kanske det känns som ett vettigt alternativ. Men för de flesta människor är en bostadsförsäljning en väldigt stor affär och då spelar slutpriset självklart stor skillnad. När jag köpte min lägenhet så hade den efter förhandsvisningen några bud men relativt svalt intresse i början. Kollade egentligen på ett annat objekt men när jag inte vann den så la jag ett bud på min nuvarande istället. Budgivningen trissades sedan upp över 500'. Det ska sägas att säljaren hade accepterat det ursprungliga priset dagen efter jag la mitt första bud. Hade mäklaren inte haft incitament att fortsätta leta köpare i det här fallet hade säljarna gått misste om en hel del.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ja om du som säljare inte har tid att vänta ens i några dagar (om inte ditt bud är långt över marknadspris) så kanske det känns som ett vettigt alternativ. Men för de flesta människor är en bostadsförsäljning en väldigt stor affär och då spelar slutpriset självklart stor skillnad. När jag köpte min lägenhet så hade den efter förhandsvisningen några bud men relativt svalt intresse i början. Kollade egentligen på ett annat objekt men när jag inte vann den så la jag ett bud på min nuvarande istället. Budgivningen trissades sedan upp över 500'. Det ska sägas att säljaren hade accepterat det ursprungliga priset dagen efter jag la mitt första bud. Hade mäklaren inte haft incitament att fortsätta leta köpare i det här fallet hade säljarna gått misste om en hel del.
Absolut, men du tror inte det kan finnas andra faktorer än just mycket pengar i alla bostadsaffärer? Jag var säkert på närmare 20-30 visningar som alla slutade exakt som du beskriver, men sen hade jag tur och stötte på en säljare som inte var fokuserad på att krama ut så mycket de kunde, och hade en mäklare med syfte att få ut en viss summa så snabbt som möjligt. Att det är ovanligt är självklart, och jag hade sålt med rörlig procent till mäklaren då jag hade velat ha ut maximalt med pengar vid en försäljning :)
 

Oew

Rolex
Absolut, men du tror inte det kan finnas andra faktorer än just mycket pengar i alla bostadsaffärer? Jag var säkert på närmare 20-30 visningar som alla slutade exakt som du beskriver, men sen hade jag tur och stötte på en säljare som inte var fokuserad på att krama ut så mycket de kunde, och hade en mäklare med syfte att få ut en viss summa så snabbt som möjligt. Att det är ovanligt är självklart, och jag hade sålt med rörlig procent till mäklaren då jag hade velat ha ut maximalt med pengar vid en försäljning :)
Självklart är det olika och i ditt fall verkar köpare och säljare båda nöjda vilket självklart är målet. Det jag framförallt menar är att om inget specifikt sagts till mäklaren ang pris osv så räknar jag med att denna jobbar lika hårt med ett fast arvode, då det är svårt att kontrollera så är det som jag sa högre upp rätt bra att använda sig av %. Högre försäljningspris=mer komplikationer på klockorna man köper för vinsten:D
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Självklart är det olika och i ditt fall verkar köpare och säljare båda nöjda vilket självklart är målet. Det jag framförallt menar är att om inget specifikt sagts till mäklaren ang pris osv så räknar jag med att denna jobbar lika hårt med ett fast arvode, då det är svårt att kontrollera så är det som jag sa högre upp rätt bra att använda sig av %. Högre försäljningspris=mer komplikationer på klockorna man köper för vinsten:D
Just nu sitter jag i alla fall på en Patek med lite månfas i vinst, så jag tackar den stressade säljaren :D
 
  • Like
Reactions: Oew
D

Deleted member 1265

Guest
Sålt bostadrätt i gbg samt hus i mellanstor ort.
Jag har betalat 70-100 för att mäklaren ska ansvara för nycklarna några veckor samt träffas för att skriva på ett standardiserat kontrakt. Tokdyrt.
Rimligt vore fast arvode, 30-40k oavsett var i sverige fastiheterna säljs.
Ot fascineras av den okunskap kring objekt o generell byggkunskap många mäklare haft som jag träffat.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Arvodet är ju såklart en av de viktigaste men sen att man vet att mäklaren är duktig och verkligen ligger på och jagar kunder osv är ju en annan viktigt aspekt tycker jag. Lyckas bara mäklaren få in ett bud extra så är ju det oftast över vad man kanske betalar extra i arvode.

Har precis köpt nytt och varit på en massa visningar. Blev förundrad över hur många jävla kassa mäklare som finns där ute. Inte några som jag skulle vilja anlita för att sälja min lya. Sen såklart så säljer ju en del objekt sig själva i vissa städer och områden...
 
Topp