• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nya Gruppo gamma ute för preorder, jag tycker den ser trevlig ut! :)
IMG_0873.JPG
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ja, kanske det. Har googlat lite och de verkar gå för nästan det dubbla utomlands. Men det är en annan femma :)

Mm precis, minns jag hade en Halios Holotype och de går för ca 1000$ i USA (iaf enligt sålda annonser) men här är marknaden svårare för mikrodykare så fick 4K typ. Nu är mkii starkare märke än Halios men jag själv hade tänkt runt 6k (om jag skulle köpa). Hur som haver mkii är ju bra grejer så hittar man rätt är de ju värda sin peng :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Mm precis, minns jag hade en Halios Holotype och de går för ca 1000$ i USA (iaf enligt sålda annonser) men här är marknaden svårare för mikrodykare så fick 4K typ. Nu är mkii starkare märke än Halios men jag själv hade tänkt runt 6k (om jag skulle köpa). Hur som haver mkii är ju bra grejer så hittar man rätt är de ju värda sin peng :)

Förvånansvärt trevliga faktiskt. Lite blandade känslor, säljer jag den så hittar jag aldrig en igen känns det som.
 
Idag dök det upp ett märke som är nytt för mig: martenero.com
Tycker att klockorna ser stilfulla ut samtidigt som de inte blir för tråkiga.
Skruvkrona, safirglas och Miyota 9015 med utbytt rotor.. Men svårt att uttala sig om detaljkvaliteten förstås.
Kul att man får välja lite olika design själv. Även storleken på boetten väljer man själv; 42 eller 38 mm.
5ef12d8aac4f2cb410305024aa960f63.jpg
 
Senast ändrad:

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Finns ju ett gäng modeller från olika mikromärken som använder seikos nh35 som både har och inte har datum och sekundvisare. Finns nh35 med olika komplikationer eller tar mikromärkena helt sonika bort sekundvisare och datumfönster?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Finns ju ett gäng modeller från olika mikromärken som använder seikos nh35 som både har och inte har datum och sekundvisare. Finns nh35 med olika komplikationer eller tar mikromärkena helt sonika bort sekundvisare och datumfönster?

Det finns nog med största sannolikhet en datumskiva under tavlan på dom mikromärken som använder NH35 men inte har någon datumvisning. På den Maranez Layan jag hade (med nämnda verk) satt det som en liten hatt längst upp på visarrören, som om man klippt bort skälva sekundvisaren och bara lämnat centrumet.
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Det finns nog med största sannolikhet en datumskiva under tavlan på dom mikromärken som använder NH35 men inte har någon datumvisning. På den Maranez Layan jag hade (med nämnda verk) satt det som en liten hatt längst upp på visarrören, som om man klippt bort skälva sekundvisaren och bara lämnat centrumet.

Tackar. Misstänkte att det kunde vara så.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Fastat i seikoträsket igen men upptäckte nyss ett märke som kändes lite kul (nåväl gillade egentligen en modell) "Dan Henry". Tydligen en klocksamlare som beslöt sig för att göra sitt eget märke. Mkt tydliga kopplingar till andra märken finns men priserna verkar rimliga (vilket många inte är längre hos nya mikros):
IMG_1033.JPG


IMG_1034.JPG


Quartzverk utan sekundvisare, lite synd att den är 42mm dock. 200$ skeppad känns inte så farligt om kvalitén är bra. Tycker detta var den enda modellen där "namnet/loggan" faktiskt funkade även om jag hellre sett den steril.
 

Popokokie

Breitling
Hej!

Jag är ny på forumet, så säg gärna till om det finns ett bättre forum för mina frågor!

Jag letar efter min "första riktiga klocka". En automatisk mikrodykare runt max 5000kr har jag tänkt. Ny eller bra begagnat skick.

Efter att ha kastats fram och tillbaka mellan alla förslag som ges på KS har jag fastnat för Armida A1 42mm. A7, ds Acton diver, skx007 och liknande är också intressant, men ett mikromärke är att föredra.

Jag tar gärna förslag om jag har missat någon bra klocka i den här prisklassen.

Hur står sig Armida kvalitetsmässigt?
Funkar det bra att handla direkt från armidas hemsida, och hur blir momstillägget i tullen?

Eller sitter någon på en 42mm A1 i bra begagnat skick, och vill sälja den?
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Jag är ny på forumet, så säg gärna till om det finns ett bättre forum för mina frågor!

Jag letar efter min "första riktiga klocka". En automatisk mikrodykare runt max 5000kr har jag tänkt. Ny eller bra begagnat skick.

Efter att ha kastats fram och tillbaka mellan alla förslag som ges på KS har jag fastnat för Armida A1 42mm. A7, ds Acton diver, skx007 och liknande är också intressant, men ett mikromärke är att föredra.

Jag tar gärna förslag om jag har missat någon bra klocka i den här prisklassen.

Hur står sig Armida kvalitetsmässigt?
Funkar det bra att handla direkt från armidas hemsida, och hur blir momstillägget i tullen?

Eller sitter någon på en 42mm A1 i bra begagnat skick, och vill sälja den?

Armida är bra grejer, jag har haft flertalet. Att handla från deras sida är busenkelt, bara att klicka och köpa. Momspåslaget är som vanligt 25% plus lite tullavgift. Armida brukar skriva ner värdet tror jag, men är inte säker.
Jag skulle dock vilja slå ett slag för SKX007 som är en fantastisk klocka, trots att vi är i mikrotråden :)
Om du köper en sådan så har du nästan råd med en Armida också, så har du två klockor att variera med.
 
Topp