• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag är ny på forumet, så säg gärna till om det finns ett bättre forum för mina frågor!

Jag letar efter min "första riktiga klocka". En automatisk mikrodykare runt max 5000kr har jag tänkt. Ny eller bra begagnat skick.

Efter att ha kastats fram och tillbaka mellan alla förslag som ges på KS har jag fastnat för Armida A1 42mm. A7, ds Acton diver, skx007 och liknande är också intressant, men ett mikromärke är att föredra.

Jag tar gärna förslag om jag har missat någon bra klocka i den här prisklassen.

Hur står sig Armida kvalitetsmässigt?
Funkar det bra att handla direkt från armidas hemsida, och hur blir momstillägget i tullen?

Eller sitter någon på en 42mm A1 i bra begagnat skick, och vill sälja den?

Ägt både A1 och 007, A1 är roligare men 007 fick stanna. Säger mer om Seiko än Armida då de sistnämnda gör klockor jag inte direkt kan klaga på, trevliga för sin peng. Moms har de tre ggr jag beställt alltid varit 325kr (ca) så de brukar skriva 50$ (har aldrig bett dem uppge det). Jag kommer köpa fler Armida, enda kruxet med A1 42mm var att jag nog föredrar 45mm (som jag haft i Pvd när de släppte gen 1 för 5-6år sedan) annars perfekt. Köpte aldrig länken, min rekommendation är att göra det då jag ångrade det själv ;)
 

Popokokie

Breitling
Armida är bra grejer, jag har haft flertalet. Att handla från deras sida är busenkelt, bara att klicka och köpa. Momspåslaget är som vanligt 25% plus lite tullavgift. Armida brukar skriva ner värdet tror jag, men är inte säker.
Jag skulle dock vilja slå ett slag för SKX007 som är en fantastisk klocka, trots att vi är i mikrotråden :)
Om du köper en sådan så har du nästan råd med en Armida också, så har du två klockor att variera med.
Tack, det lägger till ett plus på Armida!

Den där 007an dyker upp gång på gång som en favorit. Är det den mest prisvärda dykaren på marknaden?! Jag kanske måste ha en sån också ändå.. Jag är lite tveksam till designen bezeln, annars är den fin!

Och med tanke på att A1an har ett Seikoverk i sig så borde man ju få det bästa av två världar? Plus att jag antar att Armida inte är lika vanligt förekommande talar för.
 

Popokokie

Breitling
Ägt både A1 och 007, A1 är roligare men 007 fick stanna. Säger mer om Seiko än Armida då de sistnämnda gör klockor jag inte direkt kan klaga på, trevliga för sin peng. Moms har de tre ggr jag beställt alltid varit 325kr (ca) så de brukar skriva 50$ (har aldrig bett dem uppge det). Jag kommer köpa fler Armida, enda kruxet med A1 42mm var att jag nog föredrar 45mm (som jag haft i Pvd när de släppte gen 1 för 5-6år sedan) annars perfekt. Köpte aldrig länken, min rekommendation är att göra det då jag ångrade det själv ;)
Tack, bra input! 007an verkar vara en vinnare enligt många! Jag är inte helt säker på bezelns design bara..

Det är ett svårt val A1orna emellan, men det känns som att 42mm bör vara mest gångbart till flest tillfällen? Jag har en ca 18,5cm handled, det är oklart hur den bär en 45 mm. Länk är ett måste för mig!

Frågan är nu egentligen bara vilken färg jag ska välja. Jag drar normalt åt blått, men det kanske är svart som ger högst kvalitetsintryck? Har du input där?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
42mm är inte så liten, och på länk nog större i känsla än på gummi. Och den är tjock, på ett härligt sätt. Jag har haft en i stål med svart tavla och en i mässing med blå sunbursttavla. Svart är alltid svart, om en gillar det, men den blå sunbursttavlan var riktigt nice. Finns även mattare blå men sunbursttavla tycker jag Armida gör grymt bra :)

@Popokokie
 

levman

Cartier
Köpte en Obris Morgan Aegis men blev väldigt besviken. Bezeln låste sig efter 6 månader, låset ramla av och håller urusel tid.
Kommer vara försiktigare i framtiden med micromärken, men blev lite intresserad av Ventus.. Läcker klocka.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Köpte en Obris Morgan Aegis men blev väldigt besviken. Bezeln låste sig efter 6 månader, låset ramla av och håller urusel tid.
Kommer vara försiktigare i framtiden med micromärken, men blev lite intresserad av Ventus.. Läcker klocka.

Det var ju ingen höjdare, med tanke på urverk etc borde den gå bättre. Hur illa går den? :-/ Varit i kontakt med dem?

Tråkigt höra iaf, hört en del gott om OB och haft en pradata själv ett tag.
 

levman

Cartier
Det var ju ingen höjdare, med tanke på urverk etc borde den gå bättre. Hur illa går den? :-/ Varit i kontakt med dem?

Tråkigt höra iaf, hört en del gott om OB och haft en pradata själv ett tag.
Mm, snygg design på dom helt klart. Använder den dock regelbundet då den fortfarande funkar - men sen igår så hade den tappat 2-3 timmar i tid. Går väldigt rassligt och urverket låter mycket nu med.

Har mailat dom där jag mest vädrade konstruktiv kritik och hur besviken jag var för lite mer än en vecka sedan men har inte fått något svar. Orkar inte lägga någon energi på det - men det kommer tänka till en gång extra när jag väl köper micro.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Mm, snygg design på dom helt klart. Använder den dock regelbundet då den fortfarande funkar - men sen igår så hade den tappat 2-3 timmar i tid. Går väldigt rassligt och urverket låter mycket nu med.

Har mailat dom där jag mest vädrade konstruktiv kritik och hur besviken jag var för lite mer än en vecka sedan men har inte fått något svar. Orkar inte lägga någon energi på det - men det kommer tänka till en gång extra när jag väl köper micro.

Ok, tråkigt!
Jag tror det är "mikrovecka" i HK nu så kanske kommer svar måndag. Annars extremt dåligt kundbemötande, vet att just mioyta 9015 är svårt med verk/delar just nu. Jag föredrar seikoverknav den anledningen. Men ingen orsak inte svara.

Klart du ska lägga lite energi på det, inte ok om ob struntar i att ta tag i det. Finns många mikromärken med väldigt bra service'ska tilläggas.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Köpte en Obris Morgan Aegis men blev väldigt besviken. Bezeln låste sig efter 6 månader, låset ramla av och håller urusel tid.
Kommer vara försiktigare i framtiden med micromärken, men blev lite intresserad av Ventus.. Läcker klocka.
Tråkigt, hoppas dom svarar och hjälper dig. Jag har oxå en Aegis som är felfri, grym klocka.
 

Popokokie

Breitling
Köpte en Obris Morgan Aegis men blev väldigt besviken. Bezeln låste sig efter 6 månader, låset ramla av och håller urusel tid.
Kommer vara försiktigare i framtiden med micromärken, men blev lite intresserad av Ventus.. Läcker klocka.
Tråkigt! Men måndagsexemplar dyker ju upp då och då. Dålig service av OB dock.

Men det här är det som skrämmer mig lite från att handla på så långa avstånd. Det känns väldigt enkelt för butikerna att inte bry sig om eventuella problem.

Någon med erfarenhet av Armidas service när det blir problem?
 

levman

Cartier
Tråkigt! Men måndagsexemplar dyker ju upp då och då. Dålig service av OB dock.

Men det här är det som skrämmer mig lite från att handla på så långa avstånd. Det känns väldigt enkelt för butikerna att inte bry sig om eventuella problem.

Någon med erfarenhet av Armidas service när det blir problem?

Jo, dom gör väl det. Min vän som beställde samtidigt - hans bezel slutade funka efter 4 månader. Så jag vet inte jag.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Detta oroar mig, jag gick genast och vred på min Aegis. Men den känns fortfarande som nyskick. Peppar peppar.
På tal om Aegis, vilken variant har du? @levman
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Körde Brushed Finish med svart tavla och bezel. Orange där den säger "Aegis". Rätt standard men ville ha det. Körde du Blasted?
Dom fuckade upp min order. Så jag fick dom att göra min custom made, med gul sekundvisare.
IMG_2577.JPG
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Haft ett gäng mikrobrands, de jag minns just nu är följande.

Bombfrog, från bradystraps. Mysig klocka i bra kvalité men inget jag fastnade för.
yVBzSdD.jpg


Steinhart, någon form av pilot? Bytte till mig endast för att bilda en uppfattning om hur klockorna kändes med tanke på allt snack. Var imponerad av kvalitén, känns prisvärda men antagligen inget märke jag kommer ha igen.

DSC_0238~2.JPG


Armida A8, en av mina favoriter som jag tyvärr sålde för att kunna köpa något som jag haft ögonen på länge. Kommer garanterat att köpa en A8 igen, grymt trevligt med mässing och kul att få så många olika möjligheter med band och bezel.

pp1freJ.jpg


Idag är det nog bara min Nezumi som är mikro, skitsnygg klocka med annorlunda urverk som jag nog behåller ett tag :)

DSC_0598-01.jpeg


Fortsätt fyll på med fler, man missar så sjukt mkt!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Hej!

Jag är ny på forumet, så säg gärna till om det finns ett bättre forum för mina frågor!

Jag letar efter min "första riktiga klocka". En automatisk mikrodykare runt max 5000kr har jag tänkt. Ny eller bra begagnat skick.

Efter att ha kastats fram och tillbaka mellan alla förslag som ges på KS har jag fastnat för Armida A1 42mm. A7, ds Acton diver, skx007 och liknande är också intressant, men ett mikromärke är att föredra.

Jag tar gärna förslag om jag har missat någon bra klocka i den här prisklassen.

Hur står sig Armida kvalitetsmässigt?
Funkar det bra att handla direkt från armidas hemsida, och hur blir momstillägget i tullen?

Eller sitter någon på en 42mm A1 i bra begagnat skick, och vill sälja den?

Haft en A8 (bild i inlägget ovan) och brorsan hade en A8 och en A1, fanns verkligen inget att klaga på. Mycket prisvärda!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Yes, nu är ju inte Maranez nått för mig. Men ser fram mot dom andra. Black friday och julrean brukar ju kunna vara fynd-läge. Hoppas Helm drar av lite på sitt pris.
Men å andra sidan har jag ju inte sålt min Benarus än, any takers? :-D

Önskar Maranez släppte layan i stål och 44mm Bangla i stål. Gillar kata men inte till 100%. helm körde ju fri frakt förra julen på gen 1. Armida 15% och Helson 10% brukar va standard.
 

larsbeg

Panerai
Helv.. där vart det fel. Försöker mig på att göra mitt första inlägg här på forumet. Underbar tråd. Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om er klockor ni som haft Magrette?, är lite sugen på en Moana Pacific Pro.
Tacksam för svar
 
Senast ändrad:

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Helv.. där vart det fel. Försöker mig på att göra mitt första inlägg här på forumet. Underbar tråd. Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om er klockor ni som haft Magrette?, är lite sugen på en Moana Pacific Pro.
Tacksam för svar
Jag gillar Magrette, nya zeeländare som gör sin grej. Panerai-stuk på dom uren, gick väl som pass-around här på forumet för något år sedan. Sök efter den tråden så får du massor av åsikter och tankar.
 
Topp