• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Passar på att i denna tråden ställa frågan om nån vet vem som äger denna klocka?
Jag har lånat bilden från gamla TTT och är intresserad av att komma i kontakt med köparen, om det går.
Den ser ut att vara identisk med min Candino, så det vore kul att ha båda 2 !

RolmaSwedishmilitarywatch_zps80f2d5d0.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Två och en halv...

Till vänster en JLC W.W.W. för den brittiska armén och till höger en tysk flygarklocka modell navigator. Tysken är inte märkt men då tyskarna inte fick köpa krigsmateriel under dessa år är det svårt att avgöra om den såldes till en civil- eller militärpilot. Notera tyskens vridring!
SNC16605.jpg

Gammalt gammalt inlägg men ändå. "Tysken" har möjligen radiummålade index. Antagligen ingen större fara men jag skulle nog inte pilla på urtavlan .. http://www.vintagewatchstraps.com/luminous.htm
 
C

Crowolf

Guest
Nån här som vet om CWC fortfarande kör tritium?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Ingen som sitter och trycker på nån gammal tysk flygare från vk II som Hanhart eller Glashütte, Tutima med Urofa-verk? Upp med bilder i så fall så man får dregla lite! :watching:
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fantastiska klockor i denna tråd!

Jag kan bidra med några!

En Tg 195. Tyvärr är tavlan renoverad. Köpte den på Kaplans förra sommaren!
Jag har alltid tyckt att Tg:en är en höjdare och tvekade inför köpet pga tavlan. Kunde dock
inte motstå frestelsen.

HtZyG7A.jpg



Detta är en OKEAH (Ocean). En rysk chrono med 3133 verk i stål. Denna modell tillverkades för den ryska flottan
under en period under 70-talet samt en bit in på 80-talet. Detta ex är från ca 1983.


leIerUF.jpg




Tillsammans med TG så är ju detta en klassiker. Många här på forumet har ju ett ex av Candinomilitären!

9FU8KOI.jpg


Här är en Hamilton H3 från 1978. Tyvärr ingen lysmassa men modellen - som så många militärklockor är ju enkel och
snygg. Klockan är dock lite liten 32-33 mm.

B95Fg6C.jpg
ZujEr3q.jpg



Hamilton för Brittiska armén från 1973.

X6hIbsL.jpg


Shturmanskie "Gagarin klockan": Rysk flygofficerklocka tilldelades Mig piloter under sent 40 tidigt 50 tal. Detta exemplar är från 1954. 15 stenars urverk med hackfunktion. Dessa visar syns ofta på sena exemplar av de sk "Gagarin klockorna" På WUS forumet har vi diskutera i oändlighet om visarna är franken eller inte!

KcExxoc.jpg


Här är originalmodellen av 15 stenars "Gagarin klockan" Detta ex är från 1950 och har de tidiga originalvisarna som
är blånerade och mer traditionellt spetsigare visare.

3zOKlIT.jpg


/Fixoflex
 

Diogenes

Cartier
Helvetia, WWII och lappknivar

Hej
Klockan på bilden är min första klocka. Så även min pappas, han fick den 1941, mitt under brinnande världskrig. Pappa har berättat att han fick välja mellan ett antal klockor och valde den här för att han tyckte namnet var så coolt: "Helvetia" (latin f. Schweiz om ngn undrade).
-Åh käre far, jag hade gett ett finger för att få se vad du hade att välja emellan.
1969 när jag själv var 12 år fick jag den i min tur. Så den har överlevt två tolvåringars vilda upptåg.

LappknivHelvetia.jpg


Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?
Jo, 1944 bombade engelsmännen slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. Min farfar var och jagade nordväst om Porjus och blev ögonvittne till när en Lancaster på väg hem från bombningarna, svårt sönderskjuten nödlandade på en myr. När besättningen hade evakuerats återvände Farfar till planet och tog ut flyplansrutor i plexiglas.
Då Farfar slöjdade lappknivar (trots att han inte var same) lade han in inlägg av plexi i knivarna. Det kan idag kännas som ett lite bisarrt material att blanda med naturmaterial som renhorn och renläder. Men plexiglas är ju slöjdbart och man får betänka att 1944 var plexiglas inget som var tillgängligt för gemene man. Kanhända var Farfars kompisar litet avundsjuka när de såg de rara glasinläggen.

Helvetia1941.jpg

En närmare bild på Helvetia anno 1941

Mer att läsa om Lancastern: http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/porjus.html

Om någon tycker det är lite OT så ursäktar jag mig på förhand

mvh


Ett fantastiskt lärorikt och trevligt inlägg.
 

Icaras

Rolex
Jag kanske har frågat detta tidigare. Men vad använde tyskarna för klockor under vårt senaste världskrig?
Av så många avbildbingar och liknande hae jag inte kunnat spotta någon klocka med någon läsbar text. De måste ju haft klockor?

Men skulle det i så fall var Junghans, Wherle mfl?
 

binoswede

Breitling
Forskning återstår till vilket vapenslag klockorna anskaffandes till eller är de någon som vet?
Märkta med tre kronor samt BK113 och BK119 på baksida, Diameter 36 mm Citizen Seven quartz fluorescerande visare och index. Fick de av en marinofficer Marinbasen Karlskrona för många år sedan


free image hosting
Ny här pa forumet och egentligen samlar jag militära kikare. Har dock hittat lite klockor "in the process" som ammisarna säger.
BK betyder hos kikarna: Blekinge Kustartilleriförsvar. Det kan ju stämma med Karlskrona.
 

nifag

Cartier
Jag kanske har frågat detta tidigare. Men vad använde tyskarna för klockor under vårt senaste världskrig?
Av så många avbildbingar och liknande hae jag inte kunnat spotta någon klocka med någon läsbar text. De måste ju haft klockor?

Men skulle det i så fall var Junghans, Wherle mfl?
Har sett Revue sport klockor på eBay som benämnts som tyska arméklockor. Finns riktigt trevliga exemplar till rimliga priser. Har även läst någonstans, möjligtvis på WUS, att Revue användes av både tyskarna och britterna.
 

SSL

Audemars
Blivit intresserad av Oris, så läste en del inatt om märket. Dom ska bla ha skapat "sidomärke" ,eller vad man ska kalla det, åt tyskarna för att inte märket skulle förknippas med nazismen. Fler ska ha gjort liknande åt båda hållen. Schweiz var ju neutralt ändå. Sen återkallade så många klockor som möjligt och förstörde dom.

Sanningshalt vet jag ej och minns ej vart det lästes.
 
Topp