• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Quaker

Panerai
2-Faktor
Lite engelskt
IMG_7870.JPG
 
Satt och letade gamla bilder på datorn, som jag sparat av någon anledning som rör mitt intresse över militära klockor.
Hittade denna bilden, med en originalask och originalband till en Lemania Tg 195.
Lemania Tg 195 med originalask och originalband.jpeg

vore coolt att ha originalask och tillhörande originalband.
Sen slog det mig att jag av någon anledning sålt en Lemania Tg 195 utan band, för att jag trodde att det inte var original...
När jag nu granskade denna gamla bild så höjdes pulsen lite och jag började rota runt i allt klockrelaterat man samlat på sig, ni vet...
Till min glädje kan jag konstatera att jag nog gjorde klokt i att inte kasta bandet... som efter den gamla bilden alltså med största sannolikhet är original.
IMG_3077.jpg


Trevlig kväll!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Satt och letade gamla bilder på datorn, som jag sparat av någon anledning som rör mitt intresse över militära klockor.
Hittade denna bilden, med en originalask och originalband till en Lemania Tg 195.
Lemania Tg 195 med originalask och originalband.jpeg

vore coolt att ha originalask och tillhörande originalband.
Sen slog det mig att jag av någon anledning sålt en Lemania Tg 195 utan band, för att jag trodde att det inte var original...
När jag nu granskade denna gamla bild så höjdes pulsen lite och jag började rota runt i allt klockrelaterat man samlat på sig, ni vet...
Till min glädje kan jag konstatera att jag nog gjorde klokt i att inte kasta bandet... som efter den gamla bilden alltså med största sannolikhet är original.
IMG_3077.jpg


Trevlig kväll!
Snyggt! Finns nog inte många såna band kvar.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Satt och letade gamla bilder på datorn, som jag sparat av någon anledning som rör mitt intresse över militära klockor.
Hittade denna bilden, med en originalask och originalband till en Lemania Tg 195.
Lemania Tg 195 med originalask och originalband.jpeg

vore coolt att ha originalask och tillhörande originalband.
Sen slog det mig att jag av någon anledning sålt en Lemania Tg 195 utan band, för att jag trodde att det inte var original...
När jag nu granskade denna gamla bild så höjdes pulsen lite och jag började rota runt i allt klockrelaterat man samlat på sig, ni vet...
Till min glädje kan jag konstatera att jag nog gjorde klokt i att inte kasta bandet... som efter den gamla bilden alltså med största sannolikhet är original.
IMG_3077.jpg


Trevlig kväll!
Underbart! Den som spar han har... Känner att det bara måste ligga ett par sådana fullset-askar därute i byrålådorna... det gäller bara att hitta dem:watching:
 

Sorubim

Audemars
Satt och letade gamla bilder på datorn, som jag sparat av någon anledning som rör mitt intresse över militära klockor.
Hittade denna bilden, med en originalask och originalband till en Lemania Tg 195.
Lemania Tg 195 med originalask och originalband.jpeg

vore coolt att ha originalask och tillhörande originalband.
Sen slog det mig att jag av någon anledning sålt en Lemania Tg 195 utan band, för att jag trodde att det inte var original...
När jag nu granskade denna gamla bild så höjdes pulsen lite och jag började rota runt i allt klockrelaterat man samlat på sig, ni vet...
Till min glädje kan jag konstatera att jag nog gjorde klokt i att inte kasta bandet... som efter den gamla bilden alltså med största sannolikhet är original.
IMG_3077.jpg


Trevlig kväll!

Coolt!
En idé: Kanske någon av forumets läderslöjdsmästare kan ha som referens för att göra nya, re-issue baserat på originalet? Så likt originalet det går och man kan använda det utan att slita på något gammalt museiföremål :D
 

Case

Panerai
Coolt!
En idé: Kanske någon av forumets läderslöjdsmästare kan ha som referens för att göra nya, re-issue baserat på originalet? Så likt originalet det går och man kan använda det utan att slita på något gammalt museiföremål :D
Konstruktionen ser extremt enkel ut. Spännet verkar vara nitat och jag ser inte en enda söm... Det skulle vara en smal sak att återskapa. Det enda besvärliga är att hitta ett spänne som matchar originalet. Men det kan nog gå.

Edit: @SjööSandström Det ser ut att vara ett relativt kort spänne samt ett par d-ringar i metall av den typen som används på natoband. Stämmer det?
 

Sorubim

Audemars
Konstruktionen ser extremt enkel ut. Spännet verkar vara nitat och jag ser inte en enda söm... Det skulle vara en smal sak att återskapa. Det enda besvärliga är att hitta ett spänne som matchar originalet. Men det kan nog gå.

Edit: @SjööSandström Det ser ut att vara ett relativt kort spänne samt ett par d-ringar i metall av den typen som används på natoband. Stämmer det?
Javisst! Det är som ett lädernato (ping @Gummo ;)) där spännet och vad som ser ut som två ringar (liknande de som sitter på ett vanligt nato), är nitat.
Sedan en bredare läderremsa med fyra skåror att trä lädernatot igenom. Klockan ska alltså sitta som på ett vanligt nato då, fast mellan skåra 2 & 3 antar jag. Jag gjorde en snabb skiss...
leather01.jpg
 

Case

Panerai
Javisst! Det är som ett lädernato (ping @Gummo ;)) där spännet och vad som ser ut som två ringar (liknande de som sitter på ett vanligt nato), är nitat.
Sedan en bredare läderremsa med fyra skåror att trä lädernatot igenom. Klockan ska alltså sitta som på ett vanligt nato då, fast mellan skåra 2 & 3 antar jag. Jag gjorde en snabb skiss...
leather01.jpg
Snygg skiss, ritar du serier för att förtjäna levebrödet? Eller så kanske du har en bakgrund som innehåller "throw ups" med tanke på stilen på pilarna...

Det är även en försänkning parallellt med kanten. Jag ska se om jag inte kan slöjda ihop ett. Tror att jag har allt material hemma.

On a side note; Vad är syftet med bund typen sv band?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snygg skiss, ritar du serier för att förtjäna levebrödet? Eller så kanske du har en bakgrund som innehåller "throw ups" med tanke på stilen på pilarna...

Det är även en försänkning parallellt med kanten. Jag ska se om jag inte kan slöjda ihop ett. Tror att jag har allt material hemma.

On a side note; Vad är syftet med bund typen sv band?
Jag misstänker att bund-plattan underlättar åtkomsten av krona och tryckknapp om man spänner uret på kläder. Hindrar även att uret glider ner för långt på handleden. Vet även att vissa med allergi använd bund-plattan som skydd mot metallen. Med detta sagt vet jag inte vad den egentliga tanken var.

Tror även vi sett denna bandtyp till minervakronograferna?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag såg en dokumentär om män som körde pansarvagnar i andra världskriget och då nämndes att man hade ett bund pga den extrema värmen som skydd mot huden.
 

Case

Panerai
Jag misstänker att bund-plattan underlättar åtkomsten av krona och tryckknapp om man spänner uret på kläder. Hindrar även att uret glider ner för långt på handleden. Vet även att vissa med allergi använd bund-plattan som skydd mot metallen. Med detta sagt vet jag inte vad den egentliga tanken var.

Tror även vi sett denna bandtyp till minervakronograferna?

Modellen skyddar även bäraren från direktkontakt med klockans metalldelar, vilket kan vara najs vid minusgrader :)

Sedan fungera den också som en utmärkt doftindikator.

Jag såg en dokumentär om män som körde pansarvagnar i andra världskriget och då nämndes att man hade ett bund pga den extrema värmen som skydd mot huden.

Många intressanta idéer. Just för att minska metallens värme (och kyl) -ledande känns ju rimligt. En snabb googling visar att mång tror det kommer från risken med metall mod huden vid brand i cockpit eller motsv. Dock har jag inte hittat info som hänvisar till "oficiella" källor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Många intressanta idéer. Just för att minska metallens värme (och kyl) -ledande känns ju rimligt. En snabb googling visar att mång tror det kommer från risken med metall mod huden vid brand. Dock har jag inte hittat info som hänvisar till "oficiella" källor.
Har mycket svårt att se just värme/kyla vara anledningen. Så länge uret har kontakt med huden kommer inte klockan bli så varm/kall.
 
Topp