Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Fashion, Jewellry & Important watches på Stockholms Auktionsverk

Fashion, Jewellry & Important watches är nu live på Stockholms Auktionsverk. Klockexpert Per Ekelund finns på plats på visningen 23/3 och 24/3 från 11.00-17.30.

Välkomna!
Mer information i tråden >>
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Tråden om militära klockor.....

Diskussion i 'Vintage' startad av hejo, 20 september 2012.

1. Janne2000

Janne2000 X-Wing Pilot

Från:
    Söderort
    Så himla surt bara när jag betalade för den den 12:e, blev skickad dan efter, hamnade på Heathrow den 16:e o sen bara borta....
    Jag ville ju ha den nu under julledigheten o leka med:(

2. Janne2000

Janne2000 X-Wing Pilot

Från:
    Söderort
    Men hur gjorde ni då? För att reda ut härjan medan klockan var borta??

3. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Min var ända till Sverige och vände. T o m till närmaste postkontor, eller vad det nu heter. Inte till utlämnings-stället utan där de sorterar. Där konstaterade de tydligen att mitt namn var borta från paketet (bort skavt) men adressen fanns kvar. De var då snabbare än blixten att skicka tillbaka till UK. Jag såg allt via spårningen på postnord och royalmail men det gick inte att stoppa att de skickade tillbaka. Postnord har nog aldrig varit så snabba!!! Hur som helst så kom paketet tillbaka till säljaren (seriös firma på eBay) efter två veckor. De kunde då konstatera att mitt namn mycket riktigt var borta från paketet och det skickade det på nytt. Hade klocka tre dagar senare.

Har din lämnat UK enligt spårningen? Jag spårade min både via royalmail och postnord (postnord på engelska också) uppgifterna som kom fram var lite olika detaljrika. Värt att prova kanske?

4. Quaker

Quaker Stormtrooper

Min teori är att Geiger/Müller mätaren gör utslag, så allt går i retur :) (sagt med ironi )

Teletomte och Hr_Proos gillar detta.
  5. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Vem vet, vem vet!!!?

6. Jockinho

Jockinho Tie Fighter pilot

Från:
    Motala
    Skickade en marathon issued till England en gång, efter ett år hittades den mitt i vintern i en buske på köparens tomt. Stendöd såklart (möglad tavla etc). Royalmail tyckte de inte gjort något fel, den blev levererad till adressen som den skulle... Postnord må va lite "roliga" ibland men 100ggr bättre iaf. Med det sagt så har jag lyckats med alla affärer från UK så det ska nog gå bra för dig tillslut, bättre köpa än skicka! Och jul etc gör sitt, lägg på en vecka skulle jag tro.

Senast ändrad: 28 december 2016
    Sorubim, Janne2000, Grafton och 2 andra gillar detta.
  7. Janne2000

Janne2000 X-Wing Pilot

Från:
    Söderort
    De va som 17 haha. Då blev ju klockan lite coolare egentligen;)
    Jag har köpt en del straps från England i höstas o det tog typ 3 dar att få dom skickade via Royalmail. Det sjuka är även att jag fick hem straps igår skickade från Indonesien som var beställda o skickade 2 dar innan julafton!! Men det var hederliga UPS såklart:)
    Jo den dyker nog upp nästa år men fan va surt det är att behöva vänta så här länge. Suck!

8. Jockinho

Jockinho Tie Fighter pilot

Från:
    Motala
    Det fanns typ bara boetten kvar, resten hade vittrats sönder och larver etc låg i klockan hehe
    Surt vänta men värt det några extra dagar om den kommer fram bra :)

9. Janne2000

Janne2000 X-Wing Pilot

Från:
    Söderort
    Den har inte lämnat UK men står att den är på Heathrow o klar för leverans till utlandet så jag antar att den ska sorteras för frakt till Sverige vilket ännu inte blivit av o då får den ju ett nytt nr likväl som den får ett svenskt nr när den skannas av i Sverige. Har tjatat på PostNord varje dag o dom tycker att det borde bli dags för säljaren att rapportera paketet som "missing". Men det måste ha gått 15 arbetsdar enligt Royalmail först. Suck!!!

Hr_Proos gillar detta.
  10. Janne2000

Janne2000 X-Wing Pilot

Från:
    Söderort
    Jo jag valde ju just denna pga att det var en Fatboy o inte en vanlig G10.. Dock ska jag se till att alltid köpa med frakt via DHL eller UPS i fortsättningen..

Hr_Proos gillar detta.
  11. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Trist, trist, trist! Hoppas att det löser sig på något sätt.

Janne2000 gillar detta.
  12. Janne2000

Janne2000 X-Wing Pilot

Från:
    Söderort
    Tackar! Tror som sagt att den dyker upp i början på nästa år:)

Hr_Proos gillar detta.
  13. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Med tanke på de ur som har flyghistorisk bakgrund här på forumet, så är denna framtida bok säkerligen intressant
    läsning. Jag har markerat några tänkvärda fakta i artikeln. Hårresande siffror idag, 10%! Och jag tänker på min egen militära grundutbildning där det förekom "skarpa" övningar som idag skulle te sig fullständigt vanvettiga.....

Intressant artikel......

Flyghaverier.jpg

krämbulle och Simpatico gillar detta.
  14. hejo
    Trådstartare

hejo Y-Wing pilot

För den som är intresserad av ämnet och för att få lite perspektiv på hur det var förr (kalla kriget och Sverige) och varför det var så många haverier
    kan jag varmt rekommendera nedan bok:
    http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker/Samhalle-politik-och-debatt/H/Haveriet/

krämbulle gillar detta.
  15. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Ett annat nytillskott i bokfloran som jag precis fick hem, som iof. inte rör haverier specifikt, men är väldigt intressant ändå (om man nu är nördig inom denna genre) och som dessutom tar oss lite närmare klockorna i tråden (Viggen-epoken) är denna:

http://www.adlibris.com/se/bok/svenskt-flyg-under-kalla-kriget-9789173291347

Rekommenderas också!

Pictor och hejo gillar detta.
  16. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Tack Hejo! Den ska jag absolut läsa. Jag hoppas den nya boken skildrar personliga öden och berättelser, det tycket jag är intressant. Det är märkligt hur en nation kan gå från att vilja försvara sin demokrati till att i princip avskaffa både det civila och militära försvaret. För mig ter det sig helt historielöst.

Pictor, frasse, Strindberg och 2 andra gillar detta.
  17. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Tack även för det tipset. Båda böckerna finns tydligen på "mitt" bibliotek. Det gäller ju att hålla nere kostnaderna :D

18. Hasse Varg

Hasse Varg Stormtrooper

Är intresserad av en Hamilton 6B som jag nosat upp. Har fått några bilder av säljaren som jag visar nedan. Klockan är enligt uppgift servad 2016 och den ser mycket fin ut tycker jag :) Säljaren begär £1100 (ca. 12.3k SEK), har någon av er en uppfattning om det är ett rimligt pris eller ej? Sökt lite om modellen och hittade att den enbart gjordes i 1000 exemplar så den är väl relativt unik vad jag kan förstå. Tacksam för input :)
    20161229_132325.jpg 20161229_132505.jpg 20161229_132848.jpg

Rholm och Dixie gillar detta.
  19. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Fint skick Hasse! Men baklocket gör att jag skulle söka ett annat objekt. Jag är medveten om att dessa i fint skick är svårfunna. Vet du vad som hänt med baklocket; om det är omild behandling som är orsaken?

Pictor och Hasse Varg gillar detta.
  20. Hasse Varg

Hasse Varg Stormtrooper

Hej Joakim,
    Ja, du har rätt, baklocket ser inte så trevligt ut :( Noterade i morse att det ser ut att vara en spricka som går snett nedåt höger från sista nollan i 4080. När du anmäler på skicket så ser jag också att fler skador verkar finnas i samma område :( Blev så till mig av framsidans fina skick så att jag helt missade detta :( Jag skall maila säljaren och fråga om det! Tack för din input :)

Quaker gillar detta.
  21. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Jag blev också begeistrad när jag såg det fina skicket. Intressant att få reda på vad du får veta.....

Hasse Varg gillar detta.
  22. Hasse Varg

Hasse Varg Stormtrooper

Mailade nyss säljaren, han verkar vara seriös så vi får se vad han svarar, återkommer med info senare!

23. Hasse Varg

Hasse Varg Stormtrooper

Suck, blev ingen bra post, gör om den!

Bifogade filer:

24. Hasse Varg

Hasse Varg Stormtrooper

Fick svar nyss: The case back is fine (I've Attached another photo) there is a tool slippage mark that you can see.
    20161231_113926.jpg

Vad tycker ni, är det värt att gå vidare?

25. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Bilden du nu fått verkar uppenbart manipulerad. Sprickan är ju alldeles tydlig på den första bilden.

Hasse Varg gillar detta.
  26. Sorubim

Sorubim X-Wing Pilot

IMO så är det inte alls säkert att det är en spricka. Det kan vara en rispa som lurar ögat.
    Det är inte alls uppenbart att bild 2 är manipulerad. Tänk på att det sitter tejp på boettlocket. I den vinkeln så kan det ljus som reflekteras i tejpen "släcka ut" vad som finns under.

Fråga säljaren ifall han kan ta av tejpen och fota den "sprickan" i ett par-tre vinklar så borde det synas.

Hasse Varg gillar detta.
  27. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

En militärklocka med några decennium på nacken brukar ju förvisso dra på sig en del patina.

Personligen skulle jag inte tveka (om jag var intresserad av modellen) förutsatt att säljaren kan förmedla ytterligare några bilder.

Den stora repan ser ju uppenbart ut att kunnat tillkommit vid öppning av locket.

Osvsett om det andra är en spricka är ju också frågan om du tänker dig att klockan absolut behöver vara tät.

Kan inte heller se att bilden skulle vara manipulerad, bara tagen i en annan vinkel vilket gör att ljuset faller annorlunda, vill gärna förstå hur man ser att den är manipulerad.

Hasse Varg gillar detta.
  28. Hasse Varg

Hasse Varg Stormtrooper

Jag tror heller inte att bilden är manipulerad, säljaren verkar som sagt vara seriös och ärlig (sedan vill han säkert släta över eventuella skavanker för att få klockan såld...). Jag skall be om foton av boettlocket där tejpen är borttagen, återkommer...

Sorubim gillar detta.
  29. Hasse Varg

Hasse Varg Stormtrooper

Nej, klockan behöver givetvis inte vara tät, jag har ingen som helst tanke på att bada med den eller utsätta den för väta :) Bifogar ett kort jag fick igår av boettlockets insida.
    20161230_112851_croped.jpg

Sorubim gillar detta.
  30. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Jag sticker ut hakan och säger att med det bildmaterial som nu finns, ser bilden ut att vara manipulerad och att skadan i baklocket är metallsprickor. Retuscheringen är bra gjord men jag ser tecken på verktygsanvändning i Photoshop.