• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu tycker jag att du satt på dig en alldeles för stor vapenrock pojk. Bilden är manipulerad (ingen foliehatt att vara kunnig och erfaren i ett bildbehandlingsprogram), en bild visar tydligt sprickor eller om du vill kalla det revor. Jag har sett flera baklock med liknande skador. (Jag kan ju ha större erfarenhet än dig och sett fler skadade boettlock/ militärur). Frågan är om man vill köpa ett ur som inte håller "budgetnivå" om bilder visar på skador. Och Hasse ville ha åsikter och erfarenheter. Det visas bilder med och utan skador, då blir det konstigt.

Som sagt, frågan är om urets skador gör det värt att köpa. Nu har ju Hasse fått returrätt på uret och bestämt sig för att genomföra affären, så mina "konspirationsteorier," och ditt ifrågasättande av mina åsikter blir ju tämligen överflödiga.

Slutligen tycker jag ditt skriftspråk behöver förbättras och att det skrivs antingen ett påstående eller en fråga och inte som nu, med ett påstående som avslutas med ett frågetecken.
Kan bara beklaga att du med all din erfarenhet inte kommit längre i dina "värderingar". Har du svårigheter att tyda bilder kan du fråga oss, metallsprickor i ett boettlock som endast finns på utsidan av ett repat boettlock är något av ett unikum. Skulle du kunna lägga ut orden om hur dessa skapas och hur vanligt förekommande de är? Har du även svårigheter att tyda min text är det bara att fråga, jag hjälper dig gärna även där.
 

Storbamsen

Breitling
Fick svar nyss: The case back is fine (I've Attached another photo) there is a tool slippage mark that you can see.
20161231_113926.jpg

Vad tycker ni, är det värt att gå vidare?

Jag körde ovanstående bild i tre olika analysverktyg som är specifika just för att upptäckta manipulerade bilder. Nu är jag långt i från en bildexpert och verktygen är inte 100% men den verkar vara kosher. Den är omsparad med lägre jpeg-kvalité än originalet. Detta ger en pixlad och dålig bild och kan se manipulerad ut vid en snabbkoll men jag antar att han gjorde det för att minska storleken på bilden för att anpassa den för mail. Summa summarum så är bilden troligtvis okej.
 
Senast ändrad:

Storbamsen

Breitling
Intressant! De verktyg som finns på nätet "online" säger inte mycket eftersom bilden är omsparad som du säger och inte i original. Däremot finns det program att köpa (kostsamma). Hur de fungerar har jag inte prövat. Vilka verktyg/program har du använt?
Jag använde mig av:
http://fotoforensics.com/
http://www.imageforensic.org/
och min favorit: https://29a.ch/photo-forensics/#forensic-magnifier
Alla är online och som jag skrev tidigare så är dom inte 100%. Trots att den blivit sparad med 85% jpeg-kvalité så borde det finnas några ELA / NA spår. Nu förutsätter jag att personen som skickat bilden inte är en ninja på bildmanipulering och Photoshop (vilket inte ens verkar vara programmet som han har använt sig av för att förminska och sparat bilden med). Bilden kan vara manipulerad men troligtvis inte. För att bestämma det med absolut säkerhet behövs det andra program.
 

Ragge

Cartier
20170101_230741.jpg

Fjolårets sista köp kom hem. En så kallad Mig chronograph. Hör till instrumenteringen i diverse ryska plan och helikoptrar, bl.a Mig- 21, 23, 25 och 29 och Su 27. En stadig pjäs! Stället snickrade jag till av en stålgalge och Seamastern är med som storleksreferens. Mobilbilden är garanterat omanipulerad. ;-)
 

Ragge

Cartier
Gillar Ditt ställ och coola klockan. Ser att det ligger uppe ett gäng på eBay. Är det något särskilt man som köpare bör tänka på?

Hej engst
Tack. Det är en liten djungel bland dessa. Finns flera varianter av dessa och fast jag försökt läsa på är inget solklart ännu.
Mitt bästa tips är att inte klicka hem något utan att lugnt gå igenom många och leta efter en som inte verkar alltför påskruvad, ommålad och komplett. Att alla skruvar och originalfastsättningen är med. Det finns allt från nya till vrak..
Jag valde min så att jag ville ha spår av användning men troligen original med sigill på öppningsskruvarna.
 

Mr Chance

Kalmar
Nu har ju Hasse bestämt sig och har returrätt, det som syns på bilden existerar ju uppenbart där. Det kanske är plasten som är "skadad". Det blir spännande när uret anländer och vi hoppas verkligen att det vi ser på bilden inte finns...

Skada.jpg
Jag tycker bilden visar en "spricka" som slutar plötsligt, och inte går hela vägen ut till kanten. Vilken torde vara det vanliga.
IMG_0770.JPG

Men vad vet jag, jag är ingen expert varken på bildretuschering, sprickor i baklock eller normalt slitage på gamla militärur.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Är intresserad av en Hamilton 6B som jag nosat upp. Har fått några bilder av säljaren som jag visar nedan. Klockan är enligt uppgift servad 2016 och den ser mycket fin ut tycker jag :) Säljaren begär £1100 (ca. 12.3k SEK), har någon av er en uppfattning om det är ett rimligt pris eller ej? Sökt lite om modellen och hittade att den enbart gjordes i 1000 exemplar så den är väl relativt unik vad jag kan förstå. Tacksam för input :)
20161229_132325.jpg
20161229_132505.jpg
20161229_132848.jpg
Jävligt vass!!!
 
D

Deleted member 4412

Guest
Min lilla Fatboy som varit försvunnen dök upp idag, I MOSKVA!:mad:
Har nästan lessnat på denna lilla CWC W10 som jag inte ens fått än:(
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor

Jens

Greedo
Stor komik. Tack för att du bidrar till forumet @Joakim C på ditt alldeles speciella sätt. God fortsättning, och en förhoppning om att du lyfter dig till ännu högre höjder under 2017

:D :D :D
Dessutom imponerande klantigt att gnälla på skriftspråk när hen själv skriver "än dig". Vederbörande bör med andra ord inte kasta sten i glashus.
F.ö håller jag med, hen bidrar onekligen med humor. Gott nytt @Joakim C


J
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag tycker bilden visar en "spricka" som slutar plötsligt, och inte går hela vägen ut till kanten. Vilken torde vara det vanliga.
IMG_0770.JPG

Men vad vet jag, jag är ingen expert varken på bildretuschering, sprickor i baklock eller normalt slitage på gamla militärur.
Jo ser onekligen mysko ut. Jag tittade inte ens på bilderna. Mycket tråkig historia detta. Att det gått så långt att jag avfärdar en regelbunden postare här i vintageavdelningen som surmökig, konspiratorisk putspederast.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo ser onekligen mysko ut. Jag tittade inte ens på bilderna. Mycket tråkig historia detta. Att det gått så långt att jag avfärdar en regelbunden postare här i vintageavdelningen som surmökig, konspiratorisk putspederast.
Drar man upp kontrasten så in i hvete som man gjort på den bilden så kan ett hårstrå eller vad som helst se ut som en spricka. Men visst ser det ut som en spricka... på DEN bilden. :)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har fått min Hamilton H-67 som tidigare varit uppe här på tråden angående skicket på boettlocket. Vad skall man säga, det är väl någon form av ytterst ytlig "spricka" eller så, den känns dock inte när man för fingrarna över locket. Känns inte som någon större grej för mig då klockan annars är i mycket fint skick :) Några bilder på den kommer här:
IMG_0358.jpg

IMG_0361.jpg

IMG_0362.jpg

På bilden av locket syns inte "sprickan" alls, behöver vara en bättre vinkel och ett skarpare foto för att den skall synas. Om någon undrar över bakgrunden i bild 2 och 3 så är det en musmatta jag köpte på "Royal Air Force Museum London" ("Hendon Aerodrome") 2000, tyckte den var en passande bakgrund till en RAF klocka :)
 

Sorubim

Audemars
Har fått min Hamilton H-67 som tidigare varit uppe här på tråden angående skicket på boettlocket. Vad skall man säga, det är väl någon form av ytterst ytlig "spricka" eller så, den känns dock inte när man för fingrarna över locket. Känns inte som någon större grej för mig då klockan annars är i mycket fint skick :) Några bilder på den kommer här:
IMG_0358.jpg

IMG_0361.jpg

IMG_0362.jpg

På bilden av locket syns inte "sprickan" alls, behöver vara en bättre vinkel och ett skarpare foto för att den skall synas. Om någon undrar över bakgrunden i bild 2 och 3 så är det en musmatta jag köpte på "Royal Air Force Museum London" ("Hendon Aerodrome") 2000, tyckte den var en passande bakgrund till en RAF klocka :)
Stort grattis! Cool dinka. Ser ut att sitta bra med bekvämt böjda bandhorn.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Min var ända till Sverige och vände. T o m till närmaste postkontor, eller vad det nu heter. Inte till utlämnings-stället utan där de sorterar. Där konstaterade de tydligen att mitt namn var borta från paketet (bort skavt) men adressen fanns kvar. De var då snabbare än blixten att skicka tillbaka till UK. Jag såg allt via spårningen på postnord och royalmail men det gick inte att stoppa att de skickade tillbaka. Postnord har nog aldrig varit så snabba!!! Hur som helst så kom paketet tillbaka till säljaren (seriös firma på eBay) efter två veckor. De kunde då konstatera att mitt namn mycket riktigt var borta från paketet och det skickade det på nytt. Hade klocka tre dagar senare.

Har din lämnat UK enligt spårningen? Jag spårade min både via royalmail och postnord (postnord på engelska också) uppgifterna som kom fram var lite olika detaljrika. Värt att prova kanske?
Har nu fått tillbaka min betalning av säljaren då klockan hamnat i Moskva o sen försvunnit. Surt men skönt att det löste sej så att jag kan jaga nytt:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
En kan ju undra hur den hamnade i Ryssland!? Skumt och tråkigt. Skönt att du fick tillbaka pengarna iaf.
Ja hur f@n kan man ta fel på Stockholm o Moskva. Royal Mails personal på Heathrow var väl fulla runt jul haha.
Jag tjatade ju sönder säljaren men fick bra service så det var ju skönt.
Nu har jag iaf en ny militär-dinka som verkar ÄNNU bättre på g:)
 
Topp