• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
@Fliegerchronograph kan säkert reda ut hur det ligger till dock. :)

Jag tycker nog att du redde ut det hela alldelses utmärkt själv. KS är ju ett klockforum och då är det kanske onödigt att gå in i minsta detalj på hur Försvarsmaktens helikopterresurer var fördelade mellan försvarsgrenarna innan Helikopterflottiljen organiserades. Kommer inte ihåg om jag bar Seiko då detta foto togs, då tillhörande arméflyget som pvhkp-pilot, men att det sitter synkroniserade klockor på armen på alla bakom spakarna i förbandet på bilden kan jag lova.


förband.JPG
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag tycker nog att du redde ut det hela alldelses utmärkt själv. KS är ju ett klockforum och då är det kanske onödigt att gå in i minsta detalj på hur Försvarsmaktens helikopterresurer var fördelade mellan försvarsgrenarna innan Helikopterflottiljen organiserades. Kommer inte ihåg om jag bar Seiko då detta foto togs, då tillhörande arméflyget som pvhkp-pilot, men att det sitter synkroniserade klockor på armen på alla bakom spakarna i förbandet på bilden kan jag lova.


förband.JPG

Se där - då har det fastnat lite i den grå massan under åren.

...och fantastiskt coolt foto. Samt coolaste/elakaste vispen försvaret haft så här långt (ja, ja...Blackhawk är rätt ball den med...).

Tack för insyn!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker nog att du redde ut det hela alldelses utmärkt själv. KS är ju ett klockforum och då är det kanske onödigt att gå in i minsta detalj på hur Försvarsmaktens helikopterresurer var fördelade mellan försvarsgrenarna innan Helikopterflottiljen organiserades. Kommer inte ihåg om jag bar Seiko då detta foto togs, då tillhörande arméflyget som pvhkp-pilot, men att det sitter synkroniserade klockor på armen på alla bakom spakarna i förbandet på bilden kan jag lova.


förband.JPG
En mycket häftig bild :) En gång i tiden hade vi ett hyfsat starkt försvar...
 

Zsolle

Omega
Som sagt väldigt fina klockor - varför inte en IWC Mark X?

Nästan ett ännu bättre komplement! :)
Jo, den är ju trevlig men jag har aldrig riktigt fastnat för den, av en liten anledning; Det är den enda av mark x-orna som saknar skruvad boett, lite knepigt men känns inte lika tight som de övriga på ngt sätt. Skulle jag köpa en till mark x-a skulle jag jaga efter en jlc. @Aurum har väl en om jag inte minns fel - ett av de vackraste urverken i en så enkel boett... Men först en mark xi-a, blir troligtvis iwc, då jlc xi-orna är för få så det känns lite orealistiskt att sukta efter en sådan!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, den är ju trevlig men jag har aldrig riktigt fastnat för den, av en liten anledning; Det är den enda av mark x-orna som saknar skruvad boett, lite knepigt men känns inte lika tight som de övriga på ngt sätt. Skulle jag köpa en till mark x-a skulle jag jaga efter en jlc. @Aurum har väl en om jag inte minns fel - ett av de vackraste urverken i en så enkel boett... Men först en mark xi-a, blir troligtvis iwc, då jlc xi-orna är för få så det känns lite orealistiskt att sukta efter en sådan!
Stämmer väl och är väldigt nöjd med den! Även om det kanske inte är den snyggaste har den något jag är väldigt svag för, visste att det var den jag skulle äga en dag.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag tycker nog att du redde ut det hela alldelses utmärkt själv. KS är ju ett klockforum och då är det kanske onödigt att gå in i minsta detalj på hur Försvarsmaktens helikopterresurer var fördelade mellan försvarsgrenarna innan Helikopterflottiljen organiserades. Kommer inte ihåg om jag bar Seiko då detta foto togs, då tillhörande arméflyget som pvhkp-pilot, men att det sitter synkroniserade klockor på armen på alla bakom spakarna i förbandet på bilden kan jag lova.


förband.JPG
Cool bild. När jag var arméofficer fick jag förmånen att få följa med en Hkp9 under en dag, mycket trevlig dag. :)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Dags för en ny fråga från mig om en militärklocka är köpvärd eller ej :) Från samme kille som jag köpt min Hamilton H-67:a av så har jag fått erbjudande att köpa den här nyservade "Dirty Dozen" Buren för £1000, vad tycker ni? Är inte helt nöjd med patinan på indexen, speciellt "klockan 4" tycker jag ser lite väl möglig ut...
burenWWW.jpg
 

Zsolle

Omega
Vackert!
Så ska en militärtrippel se ut, de två från de smutsiga dussinet är grymma:)
Tack! Är verkligen nöjd med dom, alla tre är keepers, men suget efter minst en till är stort, så vi får se om det dyker upp en vapenbroder så småningom... Riktiga arbetshästar m en rik historia, ibland önskar man att de kunde berätta vad de varit med om, nåja, kanske inte iwc-n, men gamlingarna har nog varit med om en del!
 

Zsolle

Omega
Dags för en ny fråga från mig om en militärklocka är köpvärd eller ej :) Från samme kille som jag köpt min Hamilton H-67:a av så har jag fått erbjudande att köpa den här nyservade "Dirty Dozen" Buren för £1000, vad tycker ni? Är inte helt nöjd med patinan på indexen, speciellt "klockan 4" tycker jag ser lite väl möglig ut...
burenWWW.jpg
Ser MYCKET bra ut tycker jag. M tanke på brittiska pundets läge så är det ett bra pris. Köp!
 

Zsolle

Omega
Tack! Är verkligen nöjd med dom, alla tre är keepers, men suget efter minst en till är stort, så vi får se om det dyker upp en vapenbroder så småningom... Riktiga arbetshästar m en rik historia, ibland önskar man att de kunde berätta vad de varit med om, nåja, kanske inte iwc-n, men gamlingarna har nog varit med om en del!
 

Zsolle

Omega
Dags för en ny fråga från mig om en militärklocka är köpvärd eller ej :) Från samme kille som jag köpt min Hamilton H-67:a av så har jag fått erbjudande att köpa den här nyservade "Dirty Dozen" Buren för £1000, vad tycker ni? Är inte helt nöjd med patinan på indexen, speciellt "klockan 4" tycker jag ser lite väl möglig ut...
burenWWW.jpg
Ser MYCKET bra ut tycker jag. M tanke på brittiska pundets läge så är det ett bra pris. Köp!
O jo, patinan är helt rätt. Verkar ha fått en varsam & bra service där de inte pillat bort/relumat det gamla radiumet - så ska det se ut! Originalkronan är också kvar - viktigt!
 

Zsolle

Omega
Så du tycker inte att patinan är alltför möglig? Har för mig att han skrev att han har flera Buren, skall be om bilder på dem!
Nej, radium ska se ut så! Kolla mina i tråden. (Dock är tyvärr Recordens visare relumade, men resten, o vertexen är helt intakt.)
Tycker verkligen att buren-tavlan är riktigt fin som den är, att lite radium saknas/är brunt gör inget.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
O jo, patinan är helt rätt. Verkar ha fått en varsam & bra service där de inte pillat bort/relumat det gamla radiumet - så ska det se ut! Originalkronan är också kvar - viktigt!
Säljarens klockor (inklusive min Hamilton H-67) är servade av John Senior, hittade hans hemsida: http://www.obsoletewatchandclockparts.com
Tänkte att det kanske kunde vara av intresse för andra i den här tråden?
 
Topp