• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

zazuki

Omega
Känner mig lite tveksam överlag.

Tavlan är åtminstone ommålad om inte helt utbytt. En giveaway är bla. att den säger 'T Swiss Made T'.

Dessa klockor hade radium och var således inte 'T'(ritium)-märkta. Sifferfonten är lite off också.

Skulle vara kul att se mer bilder på boetten och baksidan.

Cymorna är riktigt roliga klockor.
Reagerade också på att det var tritium-märkning. Baksidan ser ut såhär. Ska försöka ta lite bättre bilder när det är dagsljus.
FullSizeRender.jpg
 

Nero13

Panerai
Dubbel paket öppning idag!
Har varit som ett barn på julafton hela dagen när jag såg att paketen var framme:D
IMG_0591.JPG

Först ut paketet ifrån England :D
IMG_0592.JPG

IMG_0593.JPG

IMG_0608.JPG

En Smiths W10 med ett riktigt slitet nato.

Näst på tur så är det svenska paketet.
IMG_0601.JPG

IMG_0603.JPG

IMG_0605.JPG

Nos fullset 7T27-7A20 denna har jag letat efter sen de första började cirkulera på KS.
Nu är det köp stopp ett tag framöver annars blir det skilsmässa xD
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Dubbel paket öppning idag!
Har varit som ett barn på julafton hela dagen när jag såg att paketen var framme:D
IMG_0591.JPG

Först ut paketet ifrån England :D
IMG_0592.JPG

IMG_0593.JPG

IMG_0608.JPG

En Smiths W10 med ett riktigt slitet nato.

Näst på tur så är det svenska paketet.
IMG_0601.JPG

IMG_0603.JPG

IMG_0605.JPG

Nos fullset 7T27-7A20 denna har jag letat efter sen de första började cirkulera på KS.
Nu är det köp stopp ett tag framöver annars blir det skilsmässa xD
Grattis! Så det var du som högg Smiths. Grym :)
 

Poddradion

Breitling
2-Faktor
Hej experterna! Har hört att Hamilton användes av amerikanska armen under WW2 och att khaki field auto då var i bruk för det mesta. Förstår att de designat den och så dedan dess och att produktionen flyttats ut ur USA. Vet ni någonting mer om det här? Är intresserad av av köpa en hamilton king khaki i framtiden vet ni om den här är inspirerad av någon klocka som varit i bruk under strid den med?
Tack på förhand!
 

fsdfsdf

Omega
Hallå!
Härom dan föll en planerad deal igenom där jag hade mailat fram och tillbaks med en trader för att köpa en av mina holy grails. Det hela föll på att jag uppfattade honom för alltför korthuggen och tvär, ja rentut otrevlig. Således fanns "upplevda" pengar på kontot som inte skulle användas, samt en något törnad klocknerv. Nåväl, likaså visste jag att Grahame Fowler kläd/klockbutiken i New York (där jag bor) hade inne en klocka med med svensk militärkoppling som jag spanat på i ett par månader när man gått in och klämt och pratat. På lunchen idag gick jag en promenad och slog till - och är nu en ägare till en Candino 10511 , den svenska militära klocka som gavs ut till officerare i armén på 60-70-talet och som tidigare förekommit i i tråden.

Candinon mäter nätta 35mm (38 över kronan, 44mm luggvidd), och är är därmed den minsta klocka jag har, men som ändå är funkis då jag har smalast handleder av alla. Inuti sitter ett ETA 2750 manuellt verk. Gillar framför allt "railway" minutindikatorerna, lume-dotsen till timmar, den mörka svarta bakgrunden. Det ska sägas att klockan jämfört med andra väger rätt lätt i handen och framför allt baksidan känns rätt enkel. Där återfinns tresiffriga serienumret samt modellnumret 10511 bredvid stämpeln med de Tre Kronorna.

Överlag efter första dagen supernöjd och tror det blir en keeper. Enda sen man råkade få med sig långkalsonger i lumpen har "Tre Kronor"-stämpel varit en kvalitetsindikator. Nästan hela min klocksamling är svarta urtavlor, ofta med en militär anknytning och jag har varit med och budat på Lemania Viggen på Kaplans ett par gånger, samt letar fortfarande efter den perfekta TG 195:an. I väntan på dessa är jag tacksam att få fångat in denna något under radarn, men ändå ... klockrena (pun intended) del av svensk militär-horologisk historia.

Förresten - ifall ni är i New York vid tillfälle kan jag inte nog tipsa om att gå in på Grahame Fowlers butik som är känd från bland annat Hodinkee (länk). Ägaren kommer in ett par dagar i veckan och är en klocksamlare av rang. Idag hade jag lite tur och fick se hans privata samling som inkluderade diverse Milsubs, Viggen, issued Seamasters etc.

Nedan kommer några bilder på svart nato samt ett tropicband jag nu föredrar!

2Ow3AL5.jpg

nlVe0LO.jpg

y89M30p.jpg


RMaXy80.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor

fsdfsdf

Omega
- Läckert ur och du vänjer dig snart vid storleken:). Jag har lite svårt för denna livstilssamlaren Fowlers "samlande", men det kan vara för att jag är så jäkla konservativ och tycker att en samling fina militära armbandsur inte ska presenteras på ett så "slarvigt" sätt. Historia och proveniens är ju halva behållningen med dessa ur och jag ser knappt något av det alls här.

Intressant - tänker du på något speciellt?

Igår hade dom förresten inne en kronograf som användes vid Västtyska missil-anläggningar eller liknande där en hel pärm följde med med med jobbrelaterade bruksanvisningar etc, rätt maffigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Just det att det känns inte "äkta" och jag saknar information om urens historik där de presenteras på ett ur samlarhänseende mer fullödigt sätt. Presenterade i ett skåp med medföljande dokumentation och en not om ursprung och den historia om uret som går att få fram vore intressant. Nu är ju det inte möjligt att få denna information i alla fall, men när de rullas upp ur ett tygetui såhär tycker jag man missar en stor del med gamla historiska ur. Och då är det mer ett livvstilssamlande och blir bara en accesoar bland de fina handsydda skorna.

Men, jag är som sagt konservativ :D
Du älskar framförallt att ha negativa uppfattningar om pretty much allt. GF är nog en av de mer passionerade samlarna där ute och han är ganska så duktig på att faktiskt dela sina ur och information med andra.

Kan du inte ge ett par exempel på samlare som du upplever som mer "äkta"?
 
Topp