• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

U-båts besättning i Tyskland bar denna.
Okänt märke?

IMG_2822.JPG

Dom här är ju rätt lika:
image.jpeg

image.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
IMG_2321.JPG
Både din och den @Teletomte har är väldigt snygg :) Båda två är väl 0552/924-3306? Kan vi få en bild på baksidan också? Gärna på din också @Teletomte :)
Japp. Min är 4402 från 1975. Vilket egentligen kanske borde innebära andra visare, de liiiiite snyggare som @Teletomte har. Boetten är lite lagom dingad och repad för att det inte ska kännas som man varit på och skönhetspolerat.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2321.JPG

Japp. Min är 4402 från 1975. Vilket egentligen kanske borde innebära andra visare, de liiiiite snyggare som @Teletomte har. Boetten är lite lagom dingad och repad för att det inte ska kännas som man varit på och skönhetspolerat.
Snyggt :) En riktig "krigare" skall ju givetvis inte var helt perfekt slät och fin så lite repor och dings är helt i sin ordning :D Ja, noterade att dina visare och de @Teletomte har skiljer sig åt. Är du säker på det där med ålder och visarna? Finns en bild i boken "Military Watches" av Michele Galizia på en 5372/76 som har likadan visare som du har. I Konrad Knirims bok "British Military Timepieces" hittade jag en 4105/75 som också har likadana visare som du har.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Snyggt :) En riktig "krigare" skall ju givetvis inte var helt perfekt slät och fin så lite repor och dings är helt i sin ordning :D Ja, noterade att dina visare och de @Teletomte har skiljer sig åt. Är du säker på det där med ålder och visarna? Finns en bild i boken "Military Watches" av Michele Galizia på en 5372/76 som har likadan visare som du har. I Konrad Knirims bok "British Military Timepieces" hittade jag en 4105/75 som också har likadana visare som du har.
Jag är på intet sätt 100. Teletomte har varit behjälplig och bollplank och från honom och trålande på nätet har jag fått intrycket att de raka "speedyvisarna" dök upp på 1976 exemplaren. Men de ser helt klart rätt ut och de kan ju mycket väl ha ha blivit service-ersatta, eller så dök de upp redan 1975? Svårt att veta.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Snyggt :) En riktig "krigare" skall ju givetvis inte var helt perfekt slät och fin så lite repor och dings är helt i sin ordning :D Ja, noterade att dina visare och de @Teletomte har skiljer sig åt. Är du säker på det där med ålder och visarna? Finns en bild i boken "Military Watches" av Michele Galizia på en 5372/76 som har likadan visare som du har. I Konrad Knirims bok "British Military Timepieces" hittade jag en 4105/75 som också har likadana visare som du har.
Angående visarna så kan man nog säga att den varianten är nyare än "Syringe-modellen" som jag har. Om inget annat kan de ju ganska troligt blivit utbytta vid service under sin tid i tjänst:) Som jag skrev till @essGunnar så tycker inte jag det stör då visarna är rätt för modellen, men inte nödvändigtvis årsmodellen.

Bakbild
IMG_0108.JPG
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Angående visarna så kan man nog säga att den varianten är nyare än "Syringe-modellen" som jag har. Om inget annat kan de ju ganska troligt blivit utbytta vid service under sin tid i tjänst:) Som jag skrev till @essGunnar så tycker inte jag det stör då visarna är rätt för modellen, men inte nödvändigtvis årsmodellen.

Bakbild
IMG_0108.JPG
@essGunnar och @Teletomte bara att gratulera till era mycket fina Lemania 0552/924-3306 double pusher :) Skulle själv väldigt gärna få tag på en sådan i samma fina skick som era, får ni nys om någon så kan ni väl skicka mig ett PM?
 
Topp