• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Lumen i visarna gillade inte ett fall i golvet:arghh:
IMG_5558.JPG
Aj :-(
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Ja den var lite störig får jag nog tycka... Lycksdes få den att glida av ett "falklandsband" när jag skulle ta på den. Kan man ta det med leverantören av bandet??:D
 
20170323_090007 (2).jpg
20170323_085916 (2).jpg
Svensk u-båt / båtklocka.
Viking, 8-dagars. Ca. 10 cm. diameter, utan kronan ;-) , 11,5 cm. med kronan.
Praktisk förvaringshylla för montage på plant underlag. Hyllan är i ek och rostfritt.
Det skall bli kul att se vad det är för urverk i. Andra Vikingur jag haft har det bl.a suttit Cortebertverk i.
Bedömer åldern till 40 - 50tal?
 

GMT Andy

Omega
Sorry för sent inlägg, men här är iaf baksidan; Är det här vad som kallas snäpplock ?
upload_2017-3-23_11-11-32.png

Man kan ju notera att det är väldigt ojämna lugs, har inte tänkt på det tidigare.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Sorry för sent inlägg, men här är iaf baksidan; Är det här vad som kallas snäpplock ?
upload_2017-3-23_11-11-32.png
ja, de är notoriskt otäta, dvs knappast valet för en militär "dive supervisor" och med tanke på vad andra sagt om verkets ålder och kvalitet så är det nog sannolikt inget originalex du har, om du inte lyckas hitta andra likadana? (dvs troligen fejkad militärmärkning på en ommålad tavla, fejk milwatches är särskilt vanligt) :bored:
 

GMT Andy

Omega
Finns det nån som kan bedöma det här med om-målat eller ej ? Kan man få komma med på nån 'militär-klocks träff' kanske ?:)
Med tanke på att den inte kostade så mycket så har nån verkligen gjort sig mycket besvär med att få till det.
Tavlan är verkligen läcker, det var den jag föll för. Och den ser inte ommålad ut, men det klart, är proffs i farten så är
det klart att man blir lurad.
 

Holtqvist

Omega
Hej!

Är hyfsat ny på forumet och ber om ursäkt om detta har diskuterats tidigare. Jag sökte lite men hittade inget, så jag provar här.

Jag har börjat kolla igenom tv-serien Band of Brothers igen, fantastisk serie, och blev lite nyfiken på vilka klockor de kan ha använt under andra världskriget. Fanns det militärklockor på den tiden, eller var det "vanliga" klockor?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hej!

Är hyfsat ny på forumet och ber om ursäkt om detta har diskuterats tidigare. Jag sökte lite men hittade inget, så jag provar här.

Jag har börjat kolla igenom tv-serien Band of Brothers igen, fantastisk serie, och blev lite nyfiken på vilka klockor de kan ha använt under andra världskriget. Fanns det militärklockor på den tiden, eller var det "vanliga" klockor?

Det finns rätt gott om militärklockor från andra världskriget, ett kärt ämne för mig själv.

Frågan är vad du är ute efter och om du har några preferenser? Är det just amerikanska ur du är ute efter då du refererar specifikt till Band of Brothers?

Annars finns det ganska gott om brittiska och tyska ur från tiden.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej experterna!
Någon som på rak arm kan säga vad länken till Citizen Viggen har för ref? Jag ska sälja en liknande modell, som jag tror har samma länk och vill vara säker på att jag inte vilseleder eventuella köpare.
 

Holtqvist

Omega
Det finns rätt gott om militärklockor från andra världskriget, ett kärt ämne för mig själv.

Frågan är vad du är ute efter och om du har några preferenser? Är det just amerikanska ur du är ute efter då du refererar specifikt till Band of Brothers?

Annars finns det ganska gott om brittiska och tyska ur från tiden.

Jag är egentligen inte ute efter någon klocka själv, blev bara nyfiken vad man använde. Fick de klockor från militären eller hade de privata?
Inte specifikt amerikanska ur. I en scen så går amerikanarna och tar klockor från tyskar som ligger döda efter strider.
Vad hade tyskarna för ur?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är egentligen inte ute efter någon klocka själv, blev bara nyfiken vad man använde. Fick de klockor från militären eller hade de privata?
Inte specifikt amerikanska ur. I en scen så går amerikanarna och tar klockor från tyskar som ligger döda efter strider.
Vad hade tyskarna för ur?

Tyskland är lite oklart ur aspekten att de delade ut ganska mycket olika ur och ganska ostrukturerat som det känns. De tyska försvarsgrenarna hade dock definitvit officiella klockor som 'delades ut'.

Pratar vi BoB och tyskar så är det ju oftast 'Heer' dvs. Armén eller W-SS som det gäller och då kan ett bra ställe att börja läsa på för att åtminstone få lite koll på några av de vanliga 'DH'-uren (Deutche Heer) vara här:

http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?26612-Deutsches-Heer-Watches
 

Holtqvist

Omega
TYskland är lite oklart. De tyska försvarsgrenarna hade definitvit officiella klockor som 'delades ut'.

Pratar vi BoB och tysar så är det ju oftast 'Heer' dvs. Armén eller W-SS som det gäller och då kan ett bra ställe att börja läsa på för att åtminstone få lite koll på några av de vanliga 'DH'-uren (Deutche Heer) vara här:

http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?26612-Deutsches-Heer-Watches

Tack så mycket! Känns som jag har fått lite att läsa på om nu :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns det nån som kan bedöma det här med om-målat eller ej ? Kan man få komma med på nån 'militär-klocks träff' kanske ?:)
Med tanke på att den inte kostade så mycket så har nån verkligen gjort sig mycket besvär med att få till det.
Tavlan är verkligen läcker, det var den jag föll för. Och den ser inte ommålad ut, men det klart, är proffs i farten så är
det klart att man blir lurad.
Hitta en till med lysmassa på sifferindex så kan vi ta det därifrån.
 
Topp