• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Quaker

Panerai
2-Faktor
IMG_8491.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Någon som på rak arm kan säga vad länken till Citizen Viggen har för ref? Jag ska sälja en liknande modell, som jag tror har samma länk och vill vara säker på att jag inte vilseleder eventuella köpare.
Vet ej alls vad som är den "riktiga" om det nu finns enbart en sån. Har sett det förekommer två versioner. En med "nitar" även på ändlänkarna längst upp mot klockan och en utan nitarna på ändlänkarna men med "nitar" likadant som den andra i övrigt. På en bild på Köp och sälj så står numret "R 2784" instansat i ändlänken. På min som ska vara NOS från nån klockinrättnng, vet ej vilken, står det förutom WR100 på en tag; "CTZ -6528". Vilket som är ref. eller nåt annat nummer har jag ingen aning om. Kanske nån annan som vet?

En annan sak jag undrat över med dem, det verkar finnas två olika utföranden på baklocket. Min har liksom urtag, stora "slots" eller vad man ska kalla det pressade i locket. Fyra stycken, en längs varje sida. Alla verkar inte ha det utan vissa är helt släta. Har inte sett de urtagen på bilder av de civila men båda sorter på issued. Nån som vet nåt om det?
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kom att tänka på, de här med urtagen i baklocket har till och med som en extra utbuktning där urtagen är inpressade så hela klockan blir tjockare än den andra versionen. Vad kan orsaken till det vara? Det är inte så många år de gjordes så man undrar varför man gjort ett helt annorlunda och rymligare baklock till några.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vet ej alls vad som är den "riktiga" om det nu finns enbart en sån. Har sett det förekommer två versioner. En med "nitar" även på ändlänkarna längst upp mot klockan och en utan nitarna på ändlänkarna men med "nitar" likadant som den andra i övrigt. På en bild på Köp och sälj så står numret "R 2784" instansat i ändlänken. På min som ska vara NOS från nån klockinrättnng, vet ej vilken, står det förutom WR100 på en tag; "CTZ -6528". Vilket som är ref. eller nåt annat nummer har jag ingen aning om. Kanske nån annan som vet?

En annan sak jag undrat över med dem, det verkar finnas två olika utföranden på baklocket. Min har liksom urtag, stora "slots" eller vad man ska kalla det pressade i locket. Fyra stycken, en längs varje sida. Alla verkar inte ha det utan vissa är helt släta. Har inte sett de urtagen på bilder av de civila men båda sorter på issued. Nån som vet nåt om det?

Kom att tänka på, de här med urtagen i baklocket har till och med som en extra utbuktning där urtagen är inpressade så hela klockan blir tjockare än den andra versionen. Vad kan orsaken till det vara? Det är inte så många år de gjordes så man undrar varför man gjort ett helt annorlunda och rymligare baklock till några.
Nu är det nästan OT, men är det urtagen som på min (icke-Viggen) du menar? Jag tänker att de är för alarm-ljudet?
För övrigt så heter denna länk R279A.
Edit: glömde bilderna. Idiot-Strindberg.
IMG_6392.JPG
IMG_6393.JPG
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja, baklocket och som är helt slätt på vissa exemplar, är det inget larm på de med det andra plana baklocket?

Den länken på din bild har andra ändlänkar än den jag har och den jag sett på andra "Viggen", då boetten är annorlunda i luggarnas/skänklarnas innersida. Svängda och vinklade sidor på den där istället för raka vinkelräta. I övrigt kanske det är samma länk?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tackar! Men varför byta natot? Tycker brunt läder är skitfint till den. Har den här också som klockan kom med:
14.jpg

Som @Grafton nämner: lite forumironi.

Angående band så är nog tygnatot närmare verkligeheten kring vad de verkligen satt på i fält - även om Nato är lite tveksamt överlag så klart.

Riktigt fin klocka du fått tag på - kollat bilderna lite nogsammare och den där skulle jag personligen vara nöjd med! En av de bättre dirty dozens-modellerna dessutom enligt mig. :)
 
Som @Grafton nämner: lite forumironi.

Angående band så är nog tygnatot närmare verkligeheten kring vad de verkligen satt på i fält - även om Nato är lite tveksamt överlag så klart.

Riktigt fin klocka du fått tag på - kollat bilderna lite nogsammare och den där skulle jag personligen vara nöjd med! En av de bättre dirty dozens-modellerna dessutom enligt mig. :)
Jag är så där våldsamt nöjd, ungefär som den julafton på tidigt nittiotal när jag fick ett NES av tomten... Och jag håller med om modellen. I min mening är Omegan den näst finaste, efter IWC:n. Men den senare kostar ju ett par slantar mer...
 

Holtqvist

Omega
Är det någon som vet om det görs nya klockor idag med fasta sprintar, eller om man måste hitta en gammal militärklocka för att få det?
 

azzurro

Omega
2-Faktor
Har noterat några kanonfina Heuer Monnin divers och Bianchi / Franska Armén på forumet och gillar verkligen designen - speciellt de röda inslagen!!
Funderar på om det finns någon koppling mellan dessa då urtavlorna uppvisar samma design med 24-timmarsmarkeringarna?
Ollech & Wajs har ju även sin M4/M6-serie med liknande upplägg.
Kanske handlar det om en lätt läsbar design med Longines "Big Indian" i botten, möjligen ligger det också en militär specifikation till grund?
Big_Indian.jpg
Monnin.jpg
Bianchi.jpg
OW_M4.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Har noterat några kanonfina Heuer Monnin divers och Bianchi / Franska Armén på forumet och gillar verkligen designen - speciellt de röda inslagen!!
Funderar på om det finns någon koppling mellan dessa då urtavlorna uppvisar samma design med 24-timmarsmarkeringarna?
Ollech & Wajs har ju även sin M4/M6-serie med liknande upplägg.
Kanske handlar det om en lätt läsbar design med Longines "Big Indian" i botten, möjligen ligger det också en militär specifikation till grund?
Big_Indian.jpg
Monnin.jpg
Bianchi.jpg
OW_M4.jpg
Undrar också! Bidrar med en till
IMG_1481.JPG
 

azzurro

Omega
2-Faktor
Oj riktigt trevlig! Grattis! Vad heter märket, Rod....a?? Monnin-derivat antagligen (made in France)?
Den -nästan - liksidiga och härligt blaffiga triangeln vid 12 dök väl först upp på dessa franska ur (sent 70-tal), innan Heuer tog över designen i sin 1000-serie.
 
Topp