• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

azzurro

Omega
2-Faktor
Hittade efter lite letande , priserna på en del M-nummer satta militära Svenska klockor :)
M3440-050010 Armbandsur Excelsior Park 500 Kronograf , 612 :-
M3440-501010 Armbandsur för Dykare , med spärrad vridring 505:- (1966)
M3440-502010 Armbandsur för dykare , 200 m , Omega ( 1966) 765 :-
M3440-503010 Armbandsur , vattentät 70 m, Seiko ( 1973) 324:-
Christer
Jätteintressant information, tack för att du delar @christerD !
Någon som har mer info kring dykarna från 1966? Omegan måste väl vara SM 300 då vattentäthet till 200 m indikerar detta. Förekommer kronmärkta SM 300?
 

5366

Omega
front.jpg
bak.jpg
verk.jpg
Idag sprang jag på dessa två skönheter i en antikaffär. Finns det någon som vet lite mer om dem? Urverken är omärkta förutom att båda är Swiss Made. Vilket vapenslag använde fickur? När i tiden? Vem har tillverkat verken? Osv, osv. Skicket är utmärkt med vackert patinerade tavlor och felfria visare. Vad jag kan se sitter även originalglas på.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag vet givetvis om att en Rolex GMT II 16710 inte är en militärklocka men det är den klockan jag tog med mig upp till Boden när jag är här för att hälsa på min gamla mamma. Bakgrunden är i alla fall klart militär :)
gmtIIbkan_small.jpg

En "Bandkanon 1" samt 1 kompaniets byggnad på fd. A8 som numera inhyser "Försvarsmuseum Boden"
bkan_small.jpg

Missade tyvärr att få med hela ammunitionsmagasinet på bilden :(
bkanBak_small.jpg

Klart maffig bakifrån :)
Hajade till första gången jag såg den här: "Men chassit är ju från en T55:a!"
t55_brolaggare_small.jpg

Visade sig att Sverige 1994 köpte broläggare från Tyskland som används av Östtyska armén för att klara av broar för de Leopard 2:eek:r vi köpt!
Det här "fordonet" känner ni säkert allihopa till :)
strvS_small.jpg

Blir lite nostalgisk, här gjorde jag lumpen som plutonsbefälselev: 1 kompaniet, A8, Boden:
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag vet givetvis om att en Rolex GMT II 16710 inte är en militärklocka men det är den klockan jag tog med mig upp till Boden när jag är här för att hälsa på min gamla mamma. Bakgrunden är i alla fall klart militär :)
gmtIIbkan_small.jpg

En "Bandkanon 1" samt 1 kompaniets byggnad på fd. A8 som numera inhyser "Försvarsmuseum Boden"
bkan_small.jpg

Missade tyvärr att få med hela ammunitionsmagasinet på bilden :(
bkanBak_small.jpg

Klart maffig bakifrån :)
Hajade till första gången jag såg den här: "Men chassit är ju från en T55:a!"
t55_brolaggare_small.jpg

Visade sig att Sverige 1994 köpte broläggare från Tyskland som används av Östtyska armén för att klara av broar för de Leopard 2:eek:r vi köpt!
Det här "fordonet" känner ni säkert allihopa till :)
strvS_small.jpg

Blir lite nostalgisk, här gjorde jag lumpen som plutonsbefälselev: 1 kompaniet, A8, Boden:
1kompA8_small.jpg

Missade bilden i min tidigare post...
 

Mag

Omega
image.jpg
Ja, jag vet givetvis om att en Rolex GMT II 16710 inte är en militärklocka men det är den klockan jag tog med mig upp till Boden när jag är här för att hälsa på min gamla mamma. Bakgrunden är i alla fall klart militär :)
gmtIIbkan_small.jpg

En "Bandkanon 1" samt 1 kompaniets byggnad på fd. A8 som numera inhyser "Försvarsmuseum Boden"
bkan_small.jpg

Missade tyvärr att få med hela ammunitionsmagasinet på bilden :(
bkanBak_small.jpg

Klart maffig bakifrån :)
Hajade till första gången jag såg den här: "Men chassit är ju från en T55:a!"
t55_brolaggare_small.jpg

Visade sig att Sverige 1994 köpte broläggare från Tyskland som används av Östtyska armén för att klara av broar för de Leopard 2:eek:r vi köpt!
Det här "fordonet" känner ni säkert allihopa till :)
strvS_small.jpg

Blir lite nostalgisk, här gjorde jag lumpen som plutonsbefälselev: 1 kompaniet, A8, Boden:
Om någon har en strv 103 så har jag instruktionsboken.
Mag
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Första gången med Bunden på NATO :) Tvekade lite att publicera bilderna med tanke på att det finns medlemmar i här på KS som inte uppskattar läder NATO :D Nåja, det kanske är en lite förmildrande omständighet att det är mocka :) Hukar mig dock i väntan på all inkommande FLAK :chicken:
IMG_0769_crop.jpg

IMG_0771_crop.jpg
 
Hittade den här på tradera. Ser väl väldigt hemmagraverat ut? Vad säger panelen om graveringen och klockan öht?
http://www.tradera.com/item/190204/283042257/poseidon-professional-200m-militar-kj-a-dyk

(Tittade ett par sidor bakåt i tråden, såg inget om den här. Ber om ursäkt ifall det redan tagits upp.)

Såg den när den kom ut och har bett säljaren om att få kontakt med ursprungsägaren för att verifiera äktheten.
Inget svar alls från säljaren, så jag är mycket skeptisk.
Dessutom är den som jag har både kronmärkt och märkt med m nummer.

Visar bild på äkta:
image.jpeg


Visar bild på den som ligger ute, som jag innan jag fått det verifierat tror är fake:
image.png


Sen kommer den stora frågan: vem orkar som privatperson bemöda sig om att gravera in siffror på en poseidonklockan för några hundralappar? Ingen, tror jag... Så jag är helt klart kluven.
 

Karlssons

Omega
Min pappa flög Draken och Viggen under slutet av 70 och större delen av 80 talet. Han har aldrig vart direkt intresserad av klockor men ni kan säkert tänka er att jag fick lite puls när jag hörde om Lemania Viggen och fick någon form av vision om att farsan skulle ha stulit med sig en efter avslutat tjänstgöring. Någon sådan tur hade jag så klart inte och när jag frågade fick jag till svar att han bar någon typ av Seiko under åren i flygvapnet. Inte lika sexigt tänkte jag direkt och la frågan på is.

Nu i efterhand så har jag tänkt mer och mer på att det ändå skulle vara coolt att få tag i en sådan Seiko som han hade. Han har så klart nollkoll på referens och liknande så jag hör mig nu ödmjukt för om det kan finnas någon här i forumet vet mer? Eller om det finns andra forum/sidor som kan ha mer information om detta?

Efter att ha läst i Lemania Viggen tråden så känns det som att @SjööSandström kanske har koll på detta?
 

T3swe

Omega
Nu i efterhand så har jag tänkt mer och mer på att det ändå skulle vara coolt att få tag i en sådan Seiko som han hade. Han har så klart nollkoll på referens och liknande så jag hör mig nu ödmjukt för om det kan finnas någon här i forumet vet mer? Eller om det finns andra forum/sidor som kan ha mer information om detta?

Kan det vara en Seiko 7123-823B som din far hade?
Om du bara vill ha ett ur av samma modell/referens som inte var "issued", så hade @Sebastard en civil rackare till salu för ett tag sedan. kan vara värt att kika på:
https://klocksnack.se/threads/seiko-7123-823b-viggen-civil.71317/
 
Ok, inte vintage och inte militär, men kul klocka till salu just nu på blocket ämnad för besättning inom sjöfartsverket, endast 58 tillverkade, kul om ett antal år...
image.jpeg

Visste inte ens att den fanns...
 
Topp