• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Seiko Viggen X 2
image.jpg

Snyggt!

Fortfarande avundsjuk på dem där!
 

Ragge

Cartier
20150325_202530.jpg
20150325_202838.jpg

Tycker tråden borde bumpas up lite. Och eftersom jag inte har något issued armbandsur så blir det några gamla stoppur. Övre från vänster: Sverige. Finland artilleriet. Tyskland flygvapnet. Nedre från vänster: England flygvapnet. England marinen. England marinen justerad för sideral tid/stjärntid. Kanada flygvapnet.
 

Olaa

Cartier
Tycker tråden borde bumpas up lite. Och eftersom jag inte har något issued armbandsur så blir det några gamla stoppur. Övre från vänster: Sverige. Finland artilleriet. Tyskland flygvapnet. Nedre från vänster: England flygvapnet. England marinen. England marinen justerad för sideral tid/stjärntid. Kanada flygvapnet.

Jäklar vad kul med en SA /Finska armen stämplad!!! Hamnar rakt på min önskelista :happyhappy:
 

Olaa

Cartier
din är första SA stämplade jag sett överhuvudtaget. Säg gärna till om du snubblar över fler...
 

Fahn

Breitling
Grymt snygga.
Om jag får fråga. När/vilka tillfällen bär du dessa? Till vardags eller fest eller när som?
Verkligen en fantastisk samling.
 

fsdfsdf

Omega
Sen jag blev fäst vid klockor har militärklockor av olika slag varit en röd tråd för mig. Här kommer några bilder på min Benrus Type 1 Class A från feb 1975 som jag brukar sporta på en svart Nato. Klockans visare har vissa skador med lume som lossnat och som till viss del i små fragment ligger löst innanför plexit och bezeln har viss påstruken svart färg - men det stör egentligen inte min upplevelse när man glider runt med den på armen och tänker på vem som eventuellt bar den på 70-talet i Mekong-deltat motsvarande. Klockan gavs ut till amerikanska special forces som Navy Seals, UDS samt CIA och ivrig av detta brukar jag även ibland bära den under vatten ibland trots att den nog borde trycktestas först. Well well... :)

hPkhooX.jpg

LjhDe5j.jpg


dnOfdDt.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Sen jag blev fäst vid klockor har militärklockor av olika slag varit en röd tråd för mig. Här kommer några bilder på min Benrus Type 1 Class A från feb 1975 som jag brukar sporta på en svart Nato. Klockans visare har vissa skador med lume som lossnat och som till viss del i små fragment ligger löst innanför plexit och bezeln har viss påstruken svart färg - men det stör egentligen inte min upplevelse när man glider runt med den på armen och tänker på vem som eventuellt bar den på 70-talet i Mekong-deltat motsvarande. Klockan gavs ut till amerikanska special forces som Navy Seals, UDS samt CIA och ivrig av detta brukar jag även ibland bära den under vatten ibland trots att den nog borde trycktestas först. Well well... :)

hPkhooX.jpg

LjhDe5j.jpg


dnOfdDt.jpg
Asgrym militärdykare! Precis rätt stuk. Har också halvletat lite efter just en Benrus ett tag. Skön slitning på Nato:t. Ska du inte ge den ett trycktest till sommaren? Navy seals-känslan mattas ju av lite om man kliver upp ur djupet med klockan full av vatten...
 

binoswede

Breitling
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Fick tag i det här gamla tersuret. Märkningen med stora kronan slutade 1941, så klockan är äldre. Troligen 30-tal. Den är gjord i silver som syns på bilden, när baklocket är öppet. Som vän av ordning kliar det i fingrarna att putsa klockan, men samtidigt har den en så fin patina. Vad är rätt, putsa eller inte putsa är frågan?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ja, verkligen fin! Jag förstår suget att polera upp den men håller med Ragge, låt den vara som den är.
 

Greven

Audemars
Jag har också alltid gillat det funktionella hos militärur och gärna då dykare. Här är mitt bidrag i denna tråd: Breitling Colt Diver Military. En riktig beater redan då jag köpte den. Hade varit med om en hel del så att säga. Vi hade ett kort och intensivt förhållande men har nu flyttat isär.

 
Sen jag blev fäst vid klockor har militärklockor av olika slag varit en röd tråd för mig. Här kommer några bilder på min Benrus Type 1 Class A från feb 1975 som jag brukar sporta på en svart Nato. Klockans visare har vissa skador med lume som lossnat och som till viss del i små fragment ligger löst innanför plexit och bezeln har viss påstruken svart färg - men det stör egentligen inte min upplevelse när man glider runt med den på armen och tänker på vem som eventuellt bar den på 70-talet i Mekong-deltat motsvarande. Klockan gavs ut till amerikanska special forces som Navy Seals, UDS samt CIA och ivrig av detta brukar jag även ibland bära den under vatten ibland trots att den nog borde trycktestas först. Well well... :)

hPkhooX.jpg

LjhDe5j.jpg


dnOfdDt.jpg
Riktigt juste. Sätts upp på önskelistan.
Sällsynt med klockor som har så rik historia.
Grattis
 
Topp