• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Simpatico

Rolex
Pointe Du Hoc.

IMG_0932.JPG
Läcker bild med historiska vingslag
 
Tjena!
Jag är sugen på att införskaffa en s.k. WWW och undrar var de ligger prismässigt? Förstår självklart att de spretar något enormt beroende på märke men de jag är inriktade på är:
Cyma, Record, Omega och Vertex vad ska dessa ligga prismässigt? Jag trodde cyma, record och vertex skulle ligga runt 10-15' och Omega runt 20-25'? Stämmer mitt antagande?
Mvh
Deddas
Som alltid är priset beroende på skick och de du anger är de som gjorts i störst numerär. Kika på e-bay, avslutade auktioner så ser du senaste försäljningar och prisnivåer. När det gäller dessa ur och risken det innebär, rekommenderar jag att du köper av en handlare som erbjuder returrätt. Lycka till i din jakt och posta gärna bilder på ur som du blir intresserad av.
En länk till mer information med en del saxat från Konrad Knirims bok:
https://www.acollectedman.com/blogs...s-specially-commissioned-for-the-british-army
 

mking123

Breitling
Omega Ploprof 600 tycker jag är förbannat ball! Vet dock inte om det är ett riktigt militärur eller om det bara är gammalt dykarur? Någon som har lite mer info? Jag har för mig att klockan använts av finska militären? o_O
 

deddas

Rolex
Som alltid är priset beroende på skick och de du anger är de som gjorts i störst numerär. Kika på e-bay, avslutade auktioner så ser du senaste försäljningar och prisnivåer. När det gäller dessa ur och risken det innebär, rekommenderar jag att du köper av en handlare som erbjuder returrätt. Lycka till i din jakt och posta gärna bilder på ur som du blir intresserad av.
En länk till mer information med en del saxat från Konrad Knirims bok:
https://www.acollectedman.com/blogs...s-specially-commissioned-for-the-british-army
Ja precis det vet jag. Grana är väl den som det gjordes minst av? Longines och JLC är väl inte helt vanliga heller? Sedan för man ju inte glömma iwc!
Tack för svar!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja precis det vet jag. Grana är väl den som det gjordes minst av? Longines och JLC är väl inte helt vanliga heller?
Tack för svar!

Tillverkade antal är lite osäkert men en fingervisning brukar vara nedanstående lista som anger samma antal som i länken ovan:

IMG_0418.PNG


Och helt riktigt, Granan är ju lite av WWWernas heliga graal pga av att den är ovanlig. Med pris därefter.

Tycker att de du siktat på är riktigt trevliga. Värt att tänka på är att inte alla tillverkare använde stål utan vissa modeller är belagd 'fulmetall' om man nu bryr sig om sånt. Vissa är ju också i lite mer 'modern' och användbar storlek. Jag har en fäbless för CYMAN bl.a. pga denna anledning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tillverkade antal är lite osäkert men en fingervisning brukar vara nedanstående lista som anger samma antal som i länken ovan:

IMG_0418.PNG


Och helt riktigt, Granan är ju lite av WWWernas heliga graal pga av att den är ovanlig. Med pris därefter.

Tycker att de du siktat på är riktigt trevliga. Värt att tänka på är att inte alla tillverkare använde stål utan vissa modeller är belagd 'fulmetall' om man nu bryr sig om sånt. Vissa är ju också i lite mer 'modern' och användbar storlek. Jag har en fäbless för CYMAN bl.a. pga denna anledning.
Skulle säga att alla är i modern storlek, lite kraftigare och större än de flesta samtida.
 

deddas

Rolex
Tillverkade antal är lite osäkert men en fingervisning brukar vara nedanstående lista som anger samma antal som i länken ovan:

IMG_0418.PNG


Och helt riktigt, Granan är ju lite av WWWernas heliga graal pga av att den är ovanlig. Med pris därefter.

Tycker att de du siktat på är riktigt trevliga. Värt att tänka på är att inte alla tillverkare använde stål utan vissa modeller är belagd 'fulmetall' om man nu bryr sig om sånt. Vissa är ju också i lite mer 'modern' och användbar storlek. Jag har en fäbless för CYMAN bl.a. pga denna anledning.
Ja jag är själv sugen på Cyman. Jag tycker dock att de allra flesta är bra. Iwc:n är bra lika så Vertex, Lemania, timor:n och min favorit Omegan!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Skulle säga att alla är i modern storlek, lite kraftigare och större än de flesta samtida.

Du har naturligtvis rätt. Men det är ju mest vi nördar som tycker så. Med moderna mått mätt så är de fortfarande små - det bör man vara medveten om som ny på området.

Alla modellerna är dock väldigt bärbara och användbara även i dagsläget. JLCn, som jag med flera har en fäbless för, hör ju dock till de minsta och är väl kanske ur den aspekten inte den man skall börja med.

Ja jag är själv sugen på Cyman. Jag tycker dock att de allra flesta är bra. Iwc:n är bra lika så Vertex, Lemania, timor:n och min favorit Omegan!

Håller med! Alla de du nämner håller jag själv högt även om jag, här är jag oerhört partisk dock, tycker att just CYMAN är en av de bästa rent estetiskt.

Skulle dock inte ha något emot att addera en Omega eller Longines till min egen låda.

Jag tror dessutom att prisnivåerna du nämner själv kan vara vettiga. Marknaden verkar ha dragit iväg de senaste åren och jag har dock inte samma koll som jag hade för några år sedan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Alla modellerna är dock väldigt bärbara och användbara även i dagsläget. JLCn, som jag med flera har en fäbless för, hör ju dock till de minsta och är väl kanske ur den aspekten inte den man skall börja med.
35,5 mm och väldigt långa bandhorn. Moderna människor idag bär inte så stora ur, men jag förstår vad du menar. Väl värt att nämna.
 

deddas

Rolex
Du har naturligtvis rätt. Men det är ju mest vi nördar som tycker så. Med moderna mått mätt så är de fortfarande små - det bör man vara medveten om som ny på området.

Alla modellerna är dock väldigt bärbara och användbara även i dagsläget. JLCn, som jag med flera har en fäbless för, hör ju dock till de minsta och är väl kanske ur den aspekten inte den man skall börja med.



Håller med! Alla de du nämner håller jag själv högt även om jag, här är jag oerhört partisk dock, tycker att just CYMAN är en av de bästa rent estetiskt.

Skulle dock inte ha något emot att addera en Omega eller Longines till min egen låda.

Jag tror dessutom att prisnivåerna du nämner själv kan vara vettiga. Marknaden verkar ha dragit iväg de senaste åren och jag har dock inte samma koll som jag hade för några år sedan.
Känns som när jag började kolla på dessa(typ förra sommaren) har det dragit iväg med iaf några tusen. Kan dock vara jag som bara sett "billiga" exemplar iofs.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Skrev ju lite om ett stoppur från Heuer som jag hade fått av en pensionerad kollega för ungefär en månad sedan. Har varit på semester sedan dess och är fortfarande ledig. Kom dock häromveckan att tänka på ett annat ur jag har fått vid en avtackning tidigare i min karriär, när jag avslutade en krävande specialutbildning för att gå till en ny befattning. Fick då ett mekaniskt flygtidsur av en typ som också det gjort tjänst i några av det dåvarande arméflygets helikoptrar. Dessa ur ersattes någon gång före det senaste sekelskiftet (tror det var under början av 90-talet) av elektriskt drivna flygtidsur från Revue Thommen. Hör och häpna, ett sånt har jag faktiskt också fått i avtackningspresent och det pryder nu mitt tjänsteskrivbord som jag dessvärre "spakar" i allt större utsträckning. I vilket fall som helst har det här första flygtidsuret, det mekaniska, legat undanstoppat i en låda med en del tjänsteanknutna minnesprylar. Plockade upp det i början av ledigheten och konstaterade att det till skillnad från Heueruret fungerade utan anmärkning med utmärkt funktion och tidshållning. Uret har fyra visare. Två för att visa aktuell tid och två för kronograffunktionen (minuter och sekunder). De senare manövreras med en monopusher som startar, stoppar och nollställer visarna i den ordningen. Slutligen finns en rött vridbart index som kan ställas in i valfri position för att visa förfluten tid eller tid kvar till önskad tidpunkt.

Har idag plockat fram uret igen och tog ut det i solen tillsammans med en kopp kaffe. Upptäckte då att den mattsvarta urtavlan som jag trott var helsvart och utan text har sådan målad i en halvblank svart färg vilket gjort texten mycket svår att upptäcka. Säkerligen är det gjort för att öka läsbarheten på flygtidsuret då texten annars kan vara störande i vissa lägen, och i dessa sammanhang ansetts oväsentlig. Först såg jag texten 8 DAYS i urtavlans nedre halva, vilket förstås indikerar urverkets gångtid efter att ha dragits upp fullt, och därefter tillverkarens namn i den övre halvan, Lemania. En rolig och oväntad upptäckt. Vet att det finns en oerhörd kunskap om och ett stort intresse för militära ur här på forumet, i synnerhet i denna tråd. Förstår därför om någon kan tycka att det varit idiotiskt att ha det här uret nedpackat så länge och att inte ha tittat närmare på det tidigare. Har väl inget bra försvar till detta annat än att jag genom åren har kommit att samla på mig en hel del tjänsteanknutet "skräp". Inte så populärt hemma i familjen så det mesta har legat undanstoppat på jobbet och en del har jag faktiskt hivat eller gett bort.

Om det nu kan glädja någon kommer här några hastigt tagna bilder på det mekaniska flygtidsuret. När jag höll på och vände och vred på det vid fotandet hittade jag ytterligare text. I spökaktigt vitgrå nyans som knappt syns annat än i vissa ljusförhållanden. Har därför dragit upp konstrasten ytterligare på ett av fotona så att den går att läsa lite bättre, CVA 8309 Ö. CVA står med stor säkerhet för "Centrala Flygverkstaden Arboga", nummerserien och Ö:et är jag dock osäker på. På baksidan flygtidsurets M-nummermärkning. Som bonusbild ett foto från samma låda där uret låg undanstoppat. På detta ses en ung Fliegerchronograph under en "walk around"-check på en HKP6, en av de helikoptrar som har haft detta flygtidsur monterat. På fotot pågår kontroll av huvudrotorblad, omställarlänkar och rotornav inför flygning ståendes uppe på ett fotsteg i anslutning till motorluckan.

IMG_4658.JPG

IMG_4659.JPG

IMG_4660.JPG

IMG_4667.JPG

IMG_4662.JPG
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Skrev ju lite om ett stoppur från Heuer som jag hade fått av en pensionerad kollega för ungefär en månad sedan. Har varit på semester sedan dess och är fortfarande ledig. Kom dock häromveckan att tänka på ett annat ur jag har fått vid en avtackning tidigare i min karriär, när jag avslutade en krävande specialutbildning för att gå till en ny befattning. Fick då ett mekaniskt flygtidsur av en typ som också det gjort tjänst i några av det dåvarande arméflygets helikoptrar. Dessa ur ersattes någon gång före det senaste sekelskiftet (tror det var under av 90-talet) av elektriskt drivna flygtidsur från Revue Thommen. Hör och häpna, ett sånt har jag faktiskt också fått i avtackningspresent och det pryder nu mitt tjänsteskrivbord som jag dessvärre "spakar" i allt större utsträckning. I vilket fall som helst har det här första flygtidsuret, det mekaniska, legat undanstoppat i en låda med en del tjänsteanknutna minnesprylar. Plockade upp det i början av ledigheten och konstaterade att det till skillnad från Heueruret fungerade utan anmärkning med utmärkt funktion och tidshållning. Uret har fyra visare. Två för att visa aktuell tid och två för kronograffunktionen (minuter och sekunder). De senare manövreras med en monopusher som startar, stoppar och nollställer visarna i den ordningen. Slutligen finns en rött vridbart index som kan ställas in i valfri position för att visa förfluten tid eller tid kvar till önskad tidpunkt.

Har idag plockat fram uret igen och tog ut det i solen tillsammans med en kopp kaffe. Upptäckte då att den mattsvarta urtavlan som jag trott var helsvart utan text har sådan målat i en halvblank svart färg vilket gjort texten mycket svår att upptäcka. Säkerligen är det gjort för att öka läsbarheten på flygtidsuret då texten annars kan vara störande i vissa lägen och i dessa sammanhang ansetts oväsentlig. Först såg jag texten 8 DAYS i urtavlans nedre halva, vilket förstås indikerar urverkets gångtid efter att ha dragits upp fullt, och därefter tillverkarens namn i den övre halvan, Lemania. En rolig och oväntat upptäckt. Vet att det finns en oerhörd kunskap om och ett stort intresse för militära ur här på forumet, i synnerhet i denna tråd. Förstår därför om någon kan tycka att det varit idiotiskt att ha det här uret nedpackat så länge och att inte ha tittat närmare på det tidigare. Har väl inget bra försvar till detta annat än att jag genom åren kommit att samla på mig en hel del tjänsteanknutet "skräp". Inte så populärt här hemma i familjen så det mesta har legat undanstoppat på jobbet och en del har jag faktiskt hivat eller gett bort.

Om det kan glädja någon kommer här några hastigt tagna bilder på det mekaniska flygtidsuret. När jag höll på och vände och vred på det vid fotandet det hittade jag ytterligare text. I spökaktigt vitgrå nyans som knappt syns annat än i vissa ljusförhållanden. Har därför dragit upp konstrasten på ett av fotona så att den går att läsa lite bättre, CVA 8309 Ö. CVA står med stor säkerhet för "Centrala Flygverkstaden Arboga", nummerserien och Ö:et är jag dock osäker på. På baksidan flygtidsurets M-nummermärkning. Som bonusbild ett foto från samma låda där uret låg undanstoppat. På detta ses en ung Fliegerchronograph under en walk around check på en HKP6, en av de helikoptrar som har haft detta flygtidsur monterat. På fotot pågår kontroll av huvudrotorblad, omställarlänkar och rotornav ståendes uppe på ett fotsteg i anslutning till motorluckan.

IMG_4658.JPG

IMG_4659.JPG

IMG_4660.JPG

IMG_4667.JPG

IMG_4662.JPG

Återigen kul post! Måste läsa på om CVA någon gång, de har ju faktiskt varit rätt viktiga just när det gäller militär tidmätning hör i Sverige.

Jag antar att flygtidsuren användes till navigering men hade de även någon annan funktion (bränslebedömning etc.)?

Och halv-relevant bild från i somras (6an är ball - 9an är stenhård):

IMG_0250.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skrev ju lite om ett stoppur från Heuer som jag hade fått av en pensionerad kollega för ungefär en månad sedan. Har varit på semester sedan dess och är fortfarande ledig. Kom dock häromveckan att tänka på ett annat ur jag har fått vid en avtackning tidigare i min karriär, när jag avslutade en krävande specialutbildning för att gå till en ny befattning. Fick då ett mekaniskt flygtidsur av en typ som också det gjort tjänst i några av det dåvarande arméflygets helikoptrar. Dessa ur ersattes någon gång före det senaste sekelskiftet (tror det var under av 90-talet) av elektriskt drivna flygtidsur från Revue Thommen. Hör och häpna, ett sånt har jag faktiskt också fått i avtackningspresent och det pryder nu mitt tjänsteskrivbord som jag dessvärre "spakar" i allt större utsträckning. I vilket fall som helst har det här första flygtidsuret, det mekaniska, legat undanstoppat i en låda med en del tjänsteanknutna minnesprylar. Plockade upp det i början av ledigheten och konstaterade att det till skillnad från Heueruret fungerade utan anmärkning med utmärkt funktion och tidshållning. Uret har fyra visare. Två för att visa aktuell tid och två för kronograffunktionen (minuter och sekunder). De senare manövreras med en monopusher som startar, stoppar och nollställer visarna i den ordningen. Slutligen finns en rött vridbart index som kan ställas in i valfri position för att visa förfluten tid eller tid kvar till önskad tidpunkt.

Har idag plockat fram uret igen och tog ut det i solen tillsammans med en kopp kaffe. Upptäckte då att den mattsvarta urtavlan som jag trott var helsvart utan text har sådan målat i en halvblank svart färg vilket gjort texten mycket svår att upptäcka. Säkerligen är det gjort för att öka läsbarheten på flygtidsuret då texten annars kan vara störande i vissa lägen och i dessa sammanhang ansetts oväsentlig. Först såg jag texten 8 DAYS i urtavlans nedre halva, vilket förstås indikerar urverkets gångtid efter att ha dragits upp fullt, och därefter tillverkarens namn i den övre halvan, Lemania. En rolig och oväntat upptäckt. Vet att det finns en oerhörd kunskap om och ett stort intresse för militära ur här på forumet, i synnerhet i denna tråd. Förstår därför om någon kan tycka att det varit idiotiskt att ha det här uret nedpackat så länge och att inte ha tittat närmare på det tidigare. Har väl inget bra försvar till detta annat än att jag genom åren kommit att samla på mig en hel del tjänsteanknutet "skräp". Inte så populärt här hemma i familjen så det mesta har legat undanstoppat på jobbet och en del har jag faktiskt hivat eller gett bort.

Om det kan glädja någon kommer här några hastigt tagna bilder på det mekaniska flygtidsuret. När jag höll på och vände och vred på det vid fotandet hittade jag ytterligare text. I spökaktigt vitgrå nyans som knappt syns annat än i vissa ljusförhållanden. Har därför dragit upp konstrasten på ett av fotona så att den går att läsa lite bättre, CVA 8309 Ö. CVA står med stor säkerhet för "Centrala Flygverkstaden Arboga", nummerserien och Ö:et är jag dock osäker på. På baksidan flygtidsurets M-nummermärkning. Som bonusbild ett foto från samma låda där uret låg undanstoppat. På detta ses en ung Fliegerchronograph under en walk around check på en HKP6, en av de helikoptrar som har haft detta flygtidsur monterat. På fotot pågår kontroll av huvudrotorblad, omställarlänkar och rotornav ståendes uppe på ett fotsteg i anslutning till motorluckan.

IMG_4658.JPG

IMG_4659.JPG

IMG_4660.JPG

IMG_4667.JPG

IMG_4662.JPG
Kul inlägg! Stort tack för det!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Marine Nationale? Nej, Arme De Terre. Franska armens dykare härjade i avlopp och i andra knepiga miljöer med dessa. Jules (edit: Jaques) Bianchi fick äran att tillverka 1000st 1993 och lika många 1994 (lustigt nog den enda modellen som sägs ha levererats på ett sk "Marine Nationale" fallskärmsband.) Min sitter på ett flex band från ZRC.
20170827_185508.jpg
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Marine Nationale? Nej, Arme De Terre. Franska armens dykare härjade i avlopp och i andra knepiga miljöer med dessa. Jules Bianchi fick äran att tillverka 1000st 1993 och lika många 1994 (lustigt nog den enda modellen som sägs ha levererats på ett sk "Marine Nationale" fallakärmsband. Min sitter på ett flex band från ZRC.
20170827_185508.jpg
Har undrat över vem Jules Bianchi var. Jag förknippar namnet med den avlidne F1 föraren.
 
Topp