• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Svårt att göra något som känns helfel med en klocka som har en sådan grundkvalitet som Explorern. Med det sagt instämmer jag med övriga, det går inte att toppa kombon med oysterlänken.
 
Vilket osökt får mig att fundera på... Jubilee? Finns det passande länk och ändbitar till sista refen?
Med jubilee. Bild från nätet. Faller inte mig i smaken.
image.jpeg
 

sveol

Cartier
Någon som kan tänka sig att släppa sin 214270 mk2 så säg till! Prövat 16610 samt 16600 men tror att 214270 är den perfekta rollen för mig.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag funderar på att skaffa ett läderband till min 114270 och undrar ifall någon av er testat svart shell cordovan eller något i den stilen på en Explorer och kunde dela med sig av lite bilder. Ni behöver inte påpeka att den är snyggast på länk för det håller jag med om, men lite variation kan ocksa vara trevligt. Har diverse Nato straps redan men tänkte att ett svart läderband kunde se bra ut med kostym (och svarta skor) på jobbet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag funderar på att skaffa ett läderband till min 114270 och undrar ifall någon av er testat svart shell cordovan eller något i den stilen på en Explorer och kunde dela med sig av lite bilder. Ni behöver inte påpeka att den är snyggast på länk för det håller jag med om, men lite variation kan ocksa vara trevligt. Har diverse Nato straps redan men tänkte att ett svart läderband kunde se bra ut med kostym (och svarta skor) på jobbet.
Som jag skrivit tidigare så tycker jag verkligen inte den gör sig på band. Men om man inte bryr sig lika mycket om detaljer så är det väl bara att slänga på ett svart band - skippa dock den där övertydliga vintagestilen på banden.
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Jag funderar på att skaffa ett läderband till min 114270 och undrar ifall någon av er testat svart shell cordovan eller något i den stilen på en Explorer och kunde dela med sig av lite bilder. Ni behöver inte påpeka att den är snyggast på länk för det håller jag med om, men lite variation kan ocksa vara trevligt. Har diverse Nato straps redan men tänkte att ett svart läderband kunde se bra ut med kostym (och svarta skor) på jobbet.
Bra request! Jag har gått i samma tankar, ett cleent svart läderband borde väl göra sig ganska bra med klockan tänker jag mig. Jag har testat Nato men tycker inte alls att det passar faktiskt.
 
  • Like
Reactions: mmh

KlasK

Cartier
2-Faktor
IMG_0057.JPG
Min har jag haft nu två månader. Är helnöjd. 39 mm känns inte för stort trots mina taniga handleder.
Utforskar kudden i julmörkret
 
  • Like
Reactions: Ncs

sveol

Cartier
Får bidra med mitt ex. Gillar den skarpt. Perfekt klocka för kontoret. Och Everest. Samt allt annat :)
Men fråga. Varför designar man armbandet så att den ändrar 5mm i storlek vid justering? Hur många av er sväller/krymper 5mm? 2mm justering och den hade varit perfekt.
MyAxnE9.jpg
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Får bidra med mitt ex. Gillar den skarpt. Perfekt klocka för kontoret. Och Everest. Samt allt annat :)
Men fråga. Varför designar man armbandet så att den ändrar 5mm i storlek vid justering? Hur många av er sväller/krymper 5mm? 2mm justering och den hade varit perfekt.
MyAxnE9.jpg
Nu har jag en 14270 men min arm ändrar sig rejält mellan "viloläge" och mer fysiska aktiviteter. För att inte tala om sommar /vinter...
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Får bidra med mitt ex. Gillar den skarpt. Perfekt klocka för kontoret. Och Everest. Samt allt annat :)
Men fråga. Varför designar man armbandet så att den ändrar 5mm i storlek vid justering? Hur många av er sväller/krymper 5mm? 2mm justering och den hade varit perfekt.

Jag gillar starkt att den kan flexa 5 mm, är man riktigt varm en dag är det skönt som attans att släppa lös klockan lite.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
IMG_0057.JPG
Min har jag haft nu två månader. Är helnöjd. 39 mm känns inte för stort trots mina taniga handleder.
Utforskar kudden i julmörkret
Vad är definitionen av taniga handleder? :)
Hade nästan bestämt mig för att min nästa klocka skulle bli en 116200 men nu blev jag riktigt sugen på en Explorer efter läst denna tråden då alla verkar sjukt nöjda med sina Explorer. Hade gärna sett den senaste modellen med lume på siffror fast i 36mm till mina 16,5 handleder.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad är definitionen av taniga handleder? :)
Hade nästan bestämt mig för att min nästa klocka skulle bli en 116200 men nu blev jag riktigt sugen på en Explorer efter läst denna tråden då alla verkar sjukt nöjda med sina Explorer. Hade gärna sett den senaste modellen med lume på siffror fast i 36mm till mina 16,5 handleder.
Jag har 16-16,5cm och kör 214270.
 
Topp