• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Båda "fungerar". Det är en smaksak vilken storlek man trivs bättre med.
Jag provade 214270 men tyckte den var liiiite för stor för min smak och tänkta användning. När jag sedan testade 114270 kände jag direkt att jag föredrog 36mm.

/16,5cm
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Finns det någon som sitter inne på en 14270, och går i säljtankar? :angel:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig :D Men lycka till, den är värd jakten!
IMG_0953.JPG
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Hur är lagerstatus på nya 214270 mk2?
Hade tänkt åka ner till Bergströms i Malmö för att prova den och se hur storleken är men den fanns dessvärre inte i lager förrän februari någon gång.
Är den slut på många ställe så det krävs att man står i kö?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hur är lagerstatus på nya 214270 mk2?
Hade tänkt åka ner till Bergströms i Malmö för att prova den och se hur storleken är men den fanns dessvärre inte i lager förrän februari någon gång.
Är den slut på många ställe så det krävs att man står i kö?
Du kan ju ringa dem och fråga?
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Vem ska jag ringa och fråga?
Jag har ju redan varit i kontakt med Bergströms och den fanns inte i lager där nu utan kom in i Februari.

Min fråga var ju hur efterfrågan såg ut runt om i landet och om det krävdes att man stod i kö hos andra ADs?
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Never mind!
Jag hade inte tänkt åka land och rike för att prova en Explorer utan det var mer av nyfikenhet jag undra hur efterfrågan såg ut.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag var och provade en 214270 (första modell) och har bestämt mig för att det blir en 214270 fast mk2.
Frågan är bara var man ska beställa den?
Bergströms i Malmö hade inte den i lager och var beräknad att komma in i februari.
När man väl bestämt sig vill man ju såklart ha den så snabbt som möjligt så tittade på Chrono24 och där hade en välkänd säljaren den som tillgänglig med omedelbar leverans. När jag kontaktade säljaren så visade sig att han behövde ca 20 arbetsdagar för att få tag på klockan. Är det vanligt att den står som tillgänglig fast att den inte är det? Jag har aldrig tidigare handlat från C24. Med trusted checkout avgifter så är ju inte skillnaden jätte långt ifrån listpris heller och kan man få ner den någon tusenlapp från Bergströms känns ju det betydligt tryggare. Om det nu skulle vara möjligt.
Finns där några andra bra alternativ för var man kan hitta klockan?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag var och provade en 214270 (första modell) och har bestämt mig för att det blir en 214270 fast mk2.
Frågan är bara var man ska beställa den?
Bergströms i Malmö hade inte den i lager och var beräknad att komma in i februari.
När man väl bestämt sig vill man ju såklart ha den så snabbt som möjligt så tittade på Chrono24 och där hade en välkänd säljaren den som tillgänglig med omedelbar leverans. När jag kontaktade säljaren så visade sig att han behövde ca 20 arbetsdagar för att få tag på klockan. Är det vanligt att den står som tillgänglig fast att den inte är det? Jag har aldrig tidigare handlat från C24. Med trusted checkout avgifter så är ju inte skillnaden jätte långt ifrån listpris heller och kan man få ner den någon tusenlapp från Bergströms känns ju det betydligt tryggare. Om det nu skulle vara möjligt.
Finns där några andra bra alternativ för var man kan hitta klockan?
Du ställde ju typ exakt samma fråga här ovanför, och du hade även svaret?

Bara att lyfta luren och ringa de andra auktoriserade rolexbutikerna i landet.
 

Freddie L

Panerai
Eftersom du vill ha konkreta tips (och verkar hålla till i södra Sverige?) så säger jag Engströms i Jönköping. Jag köpte deras enda exemplar av 214270 för några veckor sedan, men förhoppningsvis har de fått in en ny. Ring och fråga.
Annars har du väl möjligheten att handla i Köpenhamn? Googla och ring och fråga om lagerstatus.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Du ställde ju typ exakt samma fråga här ovanför, och du hade även svaret?

Bara att lyfta luren och ringa de andra auktoriserade rolexbutikerna i landet.
Som jag kan se så skiljer det en hel del i frågeställningen då jag i mitt första inlägg undrade över tillgängligheten av modellen vilket inte var återkommande i mitt senaste inlägg?
Vad som däremot var samma var ditt intet sägande svar som var lika givande första gången som andra gången du skrev det.
Så vitt jag vet så är ett diskussionsforum tillägnat åt just första diskussion men det verkar visst vara ett undantag på just denna tråden av forumet och kanske det är anledningen till att tråden bara är 16 sidor lång trots att Explorern är en populär modell som funnit länge.
Eftersom du vill ha konkreta tips (och verkar hålla till i södra Sverige?) så säger jag Engströms i Jönköping. Jag köpte deras enda exemplar av 214270 för några veckor sedan, men förhoppningsvis har de fått in en ny. Ring och fråga.
Annars har du väl möjligheten att handla i Köpenhamn? Googla och ring och fråga om lagerstatus.
Tack för din input, Köpenhamn hade jag inte en tanke på och har bara drygt en timme dit så det ska kollas upp. Tyvärr är ju inte växlingskursen den bästa fast priset är kanske förhandlingsbart, ska ta kontakt med dom och höra.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som jag kan se så skiljer det en hel del i frågeställningen då jag i mitt första inlägg undrade över tillgängligheten av modellen vilket inte var återkommande i mitt senaste inlägg?
Vad som däremot var samma var ditt intet sägande svar som var lika givande första gången som andra gången du skrev det.
Så vitt jag vet så är ett diskussionsforum tillägnat åt just första diskussion men det verkar visst vara ett undantag på just denna tråden av forumet och kanske det är anledningen till att tråden bara är 16 sidor lång trots att Explorern är en populär modell som funnit länge.

Tack för din input, Köpenhamn hade jag inte en tanke på och har bara drygt en timme dit så det ska kollas upp. Tyvärr är ju inte växlingskursen den bästa fast priset är kanske förhandlingsbart, ska ta kontakt med dom och höra.
Först vill du veta lagerstatus, varpå du får tipset att ringa de butiker som finns för att kolla. Ingen här har alla ADs lagerstatus i huvudet, kan jag lova.
Sen åker du till Malmö och testar storleken, men de har den inte tillgänglig.

Då frågar du igen vart du ska vända dig för att köpa den omgående - dvs återigen en fråga om lagerstatus. Svaret på den frågan blir då det samma: Ring butikerna och kolla.

Kan förenkla det ännu mer:

Gå in på www.rolex.com
Klicka på meny
Klicka på Store locator
Klicka på Rolexloggorna på kartan
Ta numret till de handlare du hittar
Ring dem
Fråga om de har klockan inne
Köp eller köp inte
 

Zalath

Panerai
Först vill du veta lagerstatus, varpå du får tipset att ringa de butiker som finns för att kolla. Ingen här har alla ADs lagerstatus i huvudet, kan jag lova.
Sen åker du till Malmö och testar storleken, men de har den inte tillgänglig.

Då frågar du igen vart du ska vända dig för att köpa den omgående - dvs återigen en fråga om lagerstatus. Svaret på den frågan blir då det samma: Ring butikerna och kolla.

Kan förenkla det ännu mer:

Gå in på www.rolex.com
Klicka på meny
Klicka på Store locator
Klicka på Rolexloggorna på kartan
Ta numret till de handlare du hittar
Ring dem
Fråga om de har klockan inne
Köp eller köp inte
Han frågade inte igen efter lagerstatus. Du kanske skulle testa att vara mindre mästrande och otrevlig i framtiden? :) Tack på förhand.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Först vill du veta lagerstatus, varpå du får tipset att ringa de butiker som finns för att kolla. Ingen här har alla ADs lagerstatus i huvudet, kan jag lova.
Sen åker du till Malmö och testar storleken, men de har den inte tillgänglig.

Då frågar du igen vart du ska vända dig för att köpa den omgående - dvs återigen en fråga om lagerstatus. Svaret på den frågan blir då det samma: Ring butikerna och kolla.

Kan förenkla det ännu mer:

Gå in på www.rolex.com
Klicka på meny
Klicka på Store locator
Klicka på Rolexloggorna på kartan
Ta numret till de handlare du hittar
Ring dem
Fråga om de har klockan inne
Köp eller köp inte
Jag undrade mer generellt hur efterfrågan kontra tillgången såg ut, vissa av rolex modeller har ju i princip alltid en kölista från ADs som jag förstått det. Frågan tydde mer på om fallet var så även för senaste Explorern.
Jag hade inte förväntat mig en lista över alla världens ADs vilka som har den på lager eller inte....
Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig i min frågeställning.

Jag har väl aldrig frågat hur jag hittar nummer till olika ADs?
Tack för du tog dig tid att göra din utförliga beskrivning hur Rolex hemsida är uppbyggd för att hitta Rolex ADs om någon nu missat det.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Jag funderar på att låta min explorer få sällskap av en dykare, då skrivbordsdykning är en favorit sport.
Det blir inte en Rolex denna gång då budget är max 20 kkr. Någon som har förslag på vad som kan passa?
Sorry om jag blev "extrovert" och inte bara pratade explorer i denna tråd.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Jag har 16-16,5cm och kör 214270.
Vad är definitionen av taniga handleder? :)
Hade nästan bestämt mig för att min nästa klocka skulle bli en 116200 men nu blev jag riktigt sugen på en Explorer efter läst denna tråden då alla verkar sjukt nöjda med sina Explorer. Hade gärna sett den senaste modellen med lume på siffror fast i 36mm till mina 16,5 handleder.
15-16 cm som @vaniljglass skriver nedan lägger jag min röst på som taniga
 
Topp