• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

PSV

Breitling
Kanske världens bästa Rolex...
 

Bilagor

  • IMG_6875.JPG
    IMG_6875.JPG
    174.9 KB · Visningar: 79

DukeNukem

Omega
Hej! Har kontakt med två handlare på Chrono och bägge klockorna, Explorer 36 mm, verkar mycket fina. Den ena är fullset och den andra har bara en Box. Den senare är även servad. I pris ligger de runt 40 tusen. Frågan är om man ska satsa på fullset eller inte. Så som jag tänker nu har jag inga planer på att sälja den vidare, utan tänkt som en keeper, och då spelar det ingen roll. Dock vet man ju aldrig. För riktiga entusiaster så betyder det mycket, men tror ni klockan blir svårsåld, om det mot förmodan blir så att jag vill sälja? Förstår att skicket också spelar stor roll förstås.
Någon som har åsikt kring detta?
 

16610

Patek
2-Faktor
Hej! Har kontakt med två handlare på Chrono och bägge klockorna, Explorer 36 mm, verkar mycket fina. Den ena är fullset och den andra har bara en Box. Den senare är även servad. I pris ligger de runt 40 tusen. Frågan är om man ska satsa på fullset eller inte. Så som jag tänker nu har jag inga planer på att sälja den vidare, utan tänkt som en keeper, och då spelar det ingen roll. Dock vet man ju aldrig. För riktiga entusiaster så betyder det mycket, men tror ni klockan blir svårsåld, om det mot förmodan blir så att jag vill sälja? Förstår att skicket också spelar stor roll förstås.
Någon som har åsikt kring detta?

Gå på fullset. Alltid roligare och bättre :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej! Har kontakt med två handlare på Chrono och bägge klockorna, Explorer 36 mm, verkar mycket fina. Den ena är fullset och den andra har bara en Box. Den senare är även servad. I pris ligger de runt 40 tusen. Frågan är om man ska satsa på fullset eller inte. Så som jag tänker nu har jag inga planer på att sälja den vidare, utan tänkt som en keeper, och då spelar det ingen roll. Dock vet man ju aldrig. För riktiga entusiaster så betyder det mycket, men tror ni klockan blir svårsåld, om det mot förmodan blir så att jag vill sälja? Förstår att skicket också spelar stor roll förstås.
Någon som har åsikt kring detta?
40k? Låter dyrt?
 

Lunkan30

Omega
Går i tankar om att införskaffa jubilee till min 14270 men har dålig koll på vad som faktiskt passar.
Någon som har erfarenhet av jubilee på en Explorer I och/eller tycker om det?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Service kostar 6-7k. Det bör räknas in i dealen. Det är bara att bestämma sig för om hur mycket man tycker ett cert är värt.
Dessutom, ett cert kan aldrig väga upp en halvrisig boett och länk om du frågar mig. Som sagt, skick viktigare än cert.
Inte sagt något om skick. Men man kan ju inte utgå från att ingen service dokumenterad = pengar för service kommer tillkomma. :)
 

DukeNukem

Omega
Om det blir köp kommer jag ta den till urmakare för ett utlåtande. Är inte allt ok får man väl antingen skicka tillbaka klockan eller be om handlaren bekosta ev åtgärder.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finns ingen uppgift om gångavvikelse, gångreserv och amplitud bör man ponera med en servicekostnad som jag ser det. Behövs det inte är det en bonus.
Då får man fråga.

Finns massvis med handlare och privatpersoner som servar klockor off the record, eller helt enkelt säljer en klocka som är i mycket fint skick inuti. Personligen tycker jag att en sån klocka med cert, trumfar än utan cert med papper från AD-service..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Då får man fråga.

Finns massvis med handlare och privatpersoner som servar klockor off the record, eller helt enkelt säljer en klocka som är i mycket fint skick inuti. Personligen tycker jag att en sån klocka med cert, trumfar än utan cert med papper från AD-service..
Cert är inte särskilt viktigt för mig. Visst, några tusenlappar extra kan det vara värt men inte mer än så.
 

PSV

Breitling
Vekar dyrt. Här i USA kan jag plocka upp en 114270 i NOS (new old stock) skick, full set, oanvänd med alla dekaler på för 4500 USD, vilket är runt 41000 kr.
 

direction

Panerai
2-Faktor
Hej! Har kontakt med två handlare på Chrono och bägge klockorna, Explorer 36 mm, verkar mycket fina. Den ena är fullset och den andra har bara en Box. Den senare är även servad. I pris ligger de runt 40 tusen. Frågan är om man ska satsa på fullset eller inte. Så som jag tänker nu har jag inga planer på att sälja den vidare, utan tänkt som en keeper, och då spelar det ingen roll. Dock vet man ju aldrig. För riktiga entusiaster så betyder det mycket, men tror ni klockan blir svårsåld, om det mot förmodan blir så att jag vill sälja? Förstår att skicket också spelar stor roll förstås.
Någon som har åsikt kring detta?
Jag skulle också gå på fullset, och räkna in servicekostnad i totalkostnaden. Dvs om det inte finns servicehistorik.
 
Topp