• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

christer12

Cartier
En ny (NOS) 96:a kan man väl inte lita på att den är tät utan att trycktesta?
IMG_2589.JPG
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Ok, nu kan jag då äntligen rapportera hur mitt experiment med läderrem på 114270 gick. Inte så bra:oops:

Jag tänkte att en relativt tunn rem borde fungera, eftersom jag har läst att hålen i bandhornen på 114270 är väldigt nära boetten. Skaffade således en Fluco Horween Shell Cordovan (flat) men det fungerade ju inte alls. För det första så såg det inte alls så bra ut som jag hade hoppats. Men fram för allt så är det verkligen tight med utrymme för remmen, jag lyckades skrapa upp den direkt:
IMG_2488.PNG

Såhär såg det ut på boetten efter att jag hade haft remmen på i ca 5 minuter:

IMG_2491.PNG


Utseendemässigt var det inte heller någon större succé. Det ser väl ok ut men tanken var att klockan skulle bli lite mera dressig med remmen. Tycker dock att effekten blev den motsatta. Summa summarum, länk är det enda rätta för en 114270. Eventuellt kan läder funka på en 14270 men även då är nog länk överlägset snyggast, tycker jag.
IMG_2490.JPG

IMG_2484.JPG


Blir nog svårt att returnera remmen dessutom med dessa skrapmärken:banghead:
 
Senast ändrad:

Asplund

Patek
2-Faktor
Ok, nu kan jag då äntligen rapportera hur mitt experiment med läderrem på 114270 gick. Inte så bra:oops:

Jag tänkte att en relativt tunn rem borde fungera, eftersom jag har läst att hålen i bandhornen på 114270 är väldigt nära boetten. Skaffade således en Fluco Horween Shell Cordovan (flat) men det fungerade ju inte alls. För det första så såg det inte alls så bra ut som jag hade hoppats. Men fram för allt så är det verkligen tight med utrymme för remmen, jag lyckades skrapa upp den direkt:
IMG_2488.PNG

Såhär såg det ut på boetten efter att jag hade haft remmen på i ca 5 minuter:

IMG_2491.PNG


Utseendemässigt var det inte heller någon större succé. Det ser väl ok ut men tanken var att klockan skulle bli lite mera dressig med remmen. Tycker dock att effekten blev den motsatta. Summa summarum, länk är det enda rätta för en 114270. Eventuellt kan läder funka på en 14270 men även då är nog länk överlägset snyggast, tycker jag.
IMG_2490.JPG

IMG_2484.JPG


Blir nog svårt att returnera remmen dessutom med dessa skrapmärken:banghead:

kör böjda bandstift så är ju problemet borta?
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Någon som vet om utrymmet är lika tight på 214270 som det är på 114270?
Har inga planer på läderband för tillfället men kan vara bra att veta.
 

Griffin

Breitling
Aaargh...jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en explorer 1 eller en OP39 114300. Förmodligen svårt för er i denna tråden att vara opartiska ;)
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Ok, nu kan jag då äntligen rapportera hur mitt experiment med läderrem på 114270 gick. Inte så bra:oops:

Jag tänkte att en relativt tunn rem borde fungera, eftersom jag har läst att hålen i bandhornen på 114270 är väldigt nära boetten. Skaffade således en Fluco Horween Shell Cordovan (flat) men det fungerade ju inte alls. För det första så såg det inte alls så bra ut som jag hade hoppats. Men fram för allt så är det verkligen tight med utrymme för remmen, jag lyckades skrapa upp den direkt:
IMG_2488.PNG

Såhär såg det ut på boetten efter att jag hade haft remmen på i ca 5 minuter:

IMG_2491.PNG


Utseendemässigt var det inte heller någon större succé. Det ser väl ok ut men tanken var att klockan skulle bli lite mera dressig med remmen. Tycker dock att effekten blev den motsatta. Summa summarum, länk är det enda rätta för en 114270. Eventuellt kan läder funka på en 14270 men även då är nog länk överlägset snyggast, tycker jag.
IMG_2490.JPG

IMG_2484.JPG


Blir nog svårt att returnera remmen dessutom med dessa skrapmärken:banghead:

A for effort! Synd att slutresultatet inte blev bättre. Länk är och förblir det självklara valet till Explorern.
 
  • Like
Reactions: mmh

speffy

Cartier
2-Faktor
Aaargh...jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en explorer 1 eller en OP39 114300. Förmodligen svårt för er i denna tråden att vara opartiska ;)
Tilltalar den svarta tavlan på Explorern en är valet lätt.
Jag hade en OP 160000 innan min 214270 och jag föredrar Explorern alla dagar i veckan.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag har försökt hitta den ingraverade Rolexkronan i glaset vid klockan 6 på min 114270, men inte lyckats. Visst skall det finnas en sådan på en V serie (dvs. tillverkad ca 2009)? Hur svår är den egentligen att hitta? Har använt iPhonens luppfunktion och ser minsta lilla dammkorn men inte ett spår av någon krona. Om kronan bör finnas är tydligen safiren på min klocka utbytt till icke original Rolex, eller hur? Detta fick jag ingen information om då jag köpte klockan, men å andra sidan frågade jag inte heller. Tycker ni att detta är något en seriös handlare (Watchfinder) borde ha informerat köparen om? Hur mycket inverkar det på klockans värde? Anser ni att jag borde kontakta dem för att klaga? Jag känner mig i alla fall lite lurad, men vill höra era synpunkter före jag gör något åt saken.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag har försökt hitta den ingraverade Rolexkronan i glaset vid klockan 6 på min 114270, men inte lyckats. Visst skall det finnas en sådan på en V serie (dvs. tillverkad ca 2009)? Hur svår är den egentligen att hitta? Har använt iPhonens luppfunktion och ser minsta lilla dammkorn men inte ett spår av någon krona. Om kronan bör finnas är tydligen safiren på min klocka utbytt till icke original Rolex, eller hur? Detta fick jag ingen information om då jag köpte klockan, men å andra sidan frågade jag inte heller. Tycker ni att detta är något en seriös handlare (Watchfinder) borde ha informerat köparen om? Hur mycket inverkar det på klockans värde? Anser ni att jag borde kontakta dem för att klaga? Jag känner mig i alla fall lite lurad, men vill höra era synpunkter före jag gör något åt saken.
Från vilket år Rolex började med den ingraverade kronan i glaset vet jag inte.
Jag tyckte dock det var väldigt svårt att upptäcka på min 214270 och kunde inte hitta den direkt heller.
Prova med ficklampan på din iphone och lys i olika vinklar och titta från olika håll så kanske den tittar fram :)
Jag har för mig att jag lyste uppe ifrån vid 12 typ och tittade under ifrån vid 6 så såg jag den till slut.
 

Crispie

Rolex
Vet inte om den ska finnas på din men det var skitsvårt att hitta på min 214270 trots att man visste var den satt. Man behöver nog en riktig lupp. Leta lite till innan du varvar upp dig!
 
  • Like
Reactions: mmh
16BB77D8-66D8-402B-88A6-0E1AE3F5DD33-26351-00000BF13BAA2E66.jpg
Från vilket år Rolex började med den ingraverade kronan i glaset vet jag inte.
Jag tyckte dock det var väldigt svårt att upptäcka på min 214270 och kunde inte hitta den direkt heller.
Prova med ficklampan på din iphone och lys i olika vinklar och titta från olika håll så kanske den tittar fram :)
Jag har för mig att jag lyste uppe ifrån vid 12 typ och tittade under ifrån vid 6 så såg jag den till slut.

Jag lyste snett nedifrån med kameran + blixt. Den är inte lätt hitta!
 
Topp