• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har försökt hitta den ingraverade Rolexkronan i glaset vid klockan 6 på min 114270, men inte lyckats. Visst skall det finnas en sådan på en V serie (dvs. tillverkad ca 2009)? Hur svår är den egentligen att hitta? Har använt iPhonens luppfunktion och ser minsta lilla dammkorn men inte ett spår av någon krona. Om kronan bör finnas är tydligen safiren på min klocka utbytt till icke original Rolex, eller hur? Detta fick jag ingen information om då jag köpte klockan, men å andra sidan frågade jag inte heller. Tycker ni att detta är något en seriös handlare (Watchfinder) borde ha informerat köparen om? Hur mycket inverkar det på klockans värde? Anser ni att jag borde kontakta dem för att klaga? Jag känner mig i alla fall lite lurad, men vill höra era synpunkter före jag gör något åt saken.
Ta ett djupt andetag och googla "how to find rolex laser etched crown"... typ.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Från vilket år Rolex började med den ingraverade kronan i glaset vet jag inte.
Jag tyckte dock det var väldigt svårt att upptäcka på min 214270 och kunde inte hitta den direkt heller.
Prova med ficklampan på din iphone och lys i olika vinklar och titta från olika håll så kanske den tittar fram :)
Jag har för mig att jag lyste uppe ifrån vid 12 typ och tittade under ifrån vid 6 så såg jag den till slut.

Man började med den ingraverade kronan 2001 på vissa modeller. Från 2003 hade alla Rolex-modeller fått det.
Om man bytt ut glaset från fabrik ska det finnas ett liggande "S" i själva loggan.
 
  • Like
Reactions: mmh

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Väntar på bio med dottern. Explorern gör sig bra i alla miljöer..
DSC_0248-02.jpeg
 

Floffen

Panerai
Slänger ut en chansning här - någon 214270-ägare här som är sugen på att byta mot min vita 16570? Pm:a isf :)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Testa att lysa med en iPhone-lampa horisontalt från 12 mot 6. Då syns min tydligt.
Ok, nu har jag försökt från olika vinklar, med led ljus, solljus etc från olika håll, men forfarande hittar jag ingen krona i glaset. Gör jag något fel eller finns kronan helt enkelt inte?
IMG_2499.PNG


IMG_2500.PNG

IMG_2503.PNG
 

direction

Panerai
2-Faktor
Ok, nu har jag försökt från olika vinklar, med led ljus, solljus etc från olika håll, men forfarande hittar jag ingen krona i glaset. Gör jag något fel eller finns kronan helt enkelt inte?
IMG_2499.PNG


IMG_2500.PNG

IMG_2503.PNG
Testa att vända på den. Nedan bild tog jag på toa med endast spottar tända uppe vid spegeln. Ljus kommer rakt uppefrån.
20170309_151818.jpg
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Nu har jag testat igen både uppifrån och nerifrån men inte finns där någon krona.
IMG_2506.PNG

IMG_2505.PNG
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Då är troligen glaset utbytt. Tråkigt och kanske påverkar värdet men dubhar iaf en riktigt fin klocka. Jag hade släppt det och gått vidare :)
Jo, tack, klockan tycker jag fortfarande är fantastisk, men lite fel känns det om glaset är utbytt till icke original Rolex. Eller är jag helt ute och cyklar? Jag menar, om tex kronan eller länken är icke Rolex, då är det ju självklart att försäljaren skall informera köparen om detta, eller hur? Och det skall också reflekteras i priset. Men är original glaset alltså inte relevant? Om det är relevant, hur mycket skulle ni säga det inverkar på priset?
 

direction

Panerai
2-Faktor
Jo, tack, klockan tycker jag fortfarande är fantastisk, men lite fel känns det om glaset är utbytt till icke original Rolex. Eller är jag helt ute och cyklar? Jag menar, om tex kronan eller länken är icke Rolex, då är det ju självklart att försäljaren skall informera köparen om detta, eller hur? Och det skall också reflekteras i priset. Men är original glaset alltså inte relevant? Om det är relevant, hur mycket skulle ni säga det inverkar på priset?
Jag håller med skulle inte heller tycka det var så kul. Men det behöver inte betyda att glaset inte är original, kan ju ha bytts och då har man tagit ett gammalt glas från lager som inte varit märkt. Jag skulle säga att priset skulle gå ned med den kostnad det kostar att byta ett glas.
 
  • Like
Reactions: mmh

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Jo, tack, klockan tycker jag fortfarande är fantastisk, men lite fel känns det om glaset är utbytt till icke original Rolex. Eller är jag helt ute och cyklar? Jag menar, om tex kronan eller länken är icke Rolex, då är det ju självklart att försäljaren skall informera köparen om detta, eller hur? Och det skall också reflekteras i priset. Men är original glaset alltså inte relevant? Om det är relevant, hur mycket skulle ni säga det inverkar på priset?

Kan du inte fråga säljaren. Om det stör dig mkt så returnera om möjligt och köp den ny. Vet inte vad du betalade för den men känns som mkt med jobb. Men förstår dig helt klart, är själv lite pedantisk så jag hade nog returnerat.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag håller med skulle inte heller tycka det var så kul. Men det behöver inte betyda att glaset inte är original, kan ju ha bytts och då har man tagit ett gammalt glas från lager som inte varit märkt. Jag skulle säga att priset skulle gå ned med den kostnad det kostar att byta ett glas.
Tack f
Glaset är runt... det behöver inte vara monterat, så att den graverade kronan hamnar över sexan. Har hänt förr. Kolla hela glaset.
Jag har kollat runt hela vägen, men tack för tipset.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag håller med skulle inte heller tycka det var så kul. Men det behöver inte betyda att glaset inte är original, kan ju ha bytts och då har man tagit ett gammalt glas från lager som inte varit märkt. Jag skulle säga att priset skulle gå ned med den kostnad det kostar att byta ett glas.
Tack för din synpunkt, låter rimligt. Har någon en aning om vad glasbyte kostar?
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Kan du inte fråga säljaren. Om det stör dig mkt så returnera om möjligt och köp den ny. Vet inte vad du betalade för den men känns som mkt med jobb. Men förstår dig helt klart, är själv lite pedantisk så jag hade nog returnerat.
Den var inte billig så hade inte väntat mig att den hade utbytta icke Rolex delar. Kontaktar antagligen säljaren men ville höra era synpunkter först.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Den var inte billig så hade inte väntat mig att den hade utbytta icke Rolex delar. Kontaktar antagligen säljaren men ville höra era synpunkter först.
Är det rimligt att glaset är aftermarket? Det känns som en väldig märklig grej att kompromissa på om någon vill köra ett oärligt spel.
 
Topp