• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

sventon

Omega
Nu har jag bestämt mig för att sluta vela som en kärring och har beslutat mig för att den här stannar. :)
IMG_1415.JPG
Tur för dig ! Annars har du en köpare här! ;)
 

Freddie L

Panerai
Jag tror du gör rätt val. Eftersom du äntligen gjorde ett val. ;) Vilken som är bäst är omöjligt att bestämma objektivt. Jag gjorde valet tvärtemot dig, men det var tight. Storleken passar mig bättre, tavlan är bättre imho, nyköp spelade också in. Det är ju magkänslan som avgör. Så grattis till en fin klocka!
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Nu har jag bestämt mig för att sluta vela som en kärring och har beslutat mig för att den här stannar. :)
IMG_1415.JPG

Jag tror du gör rätt val. Eftersom du äntligen gjorde ett val. ;) Vilken som är bäst är omöjligt att bestämma objektivt. Jag gjorde valet tvärtemot dig, men det var tight. Storleken passar mig bättre, tavlan är bättre imho, nyköp spelade också in. Det är ju magkänslan som avgör. Så grattis till en fin klocka!
Så är det! Det har ju aldrig varit en tävlan om vilken som är den bästa klockan utan vilken klocka som passar mig bäst. Jag vill tacka alla som bidragit med input för att hjälpa mig lösa mitt "dilemma".
Mvh
John
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Pingeling, @steffe ...

14270 kom ursprungligen med den enkla 78360 med vanligt slätt lås. Som option kunde man mot merkostnad få 93150 från Submarinern (detta val fanns för 16710 samt 16570 också). Från 1998 ersattes båda dessa av 78790 med det korta oysterlocklåset. Denna länk satt också på 16710 samt 16570 från 1998 fram till dess att 78790 med solida ändlänkar kom.

För 14270:

1991-1997/8 78360 med 93150 som option
1997/8-2001 78790

Sedan kom 114270.

Kuriosa: 78790 finns i fyra versioner (så vitt jag vet):
1. Med helt ovala mellanlänkar, genom vilket bandstiftet går.
2. Med en liten "nos" på mellanlänken genom vilket bandstiftet går (fixerar länken mot boetten)
3. Med SEL version 1 (tre separata element som sammanfogats till SEL) - fast bara till 16570/16710
4. Med SEL version 2 (maskinfräst SEL) - också bara till 16570/16710

14270 fram till mitten av S-serien (1994) har genomgående bandstiftshål och de äldre 558 ändlänkarna.
14270 har tritiumtavla fram till ca 1998, därefter SWISS-tavla med Luminova och några SWISS MADE i slutet.
De tidiga 14270 hade "blacked out-tavla" finns i två versioner, med silver text och med vit. Dyra...

Min 14270 kom med 93150. Bara varit min hela tiden. Köpte den ny. Yngsta dottern har paxat den, för att den "är så cool"...

Hoppas att jag fick alla referensnummer rätt...

Ping @Choppe
 

koze

Panerai
2-Faktor
Japp, sånär på två länkbitar samt den gröna swinpruftaggen om det fanns någon sådan från början. Den röda COSC har jag.
Snyggt. Jag har precis köpt en utan tillbehör som är på väg till Sverige, otroligt vad många som verkar göra sig av med cert och låda. Å andra sidan så brukar jag i praktiken ställa dem i ett skåp och glömma bort dem.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Snyggt. Jag har precis köpt en utan tillbehör som är på väg till Sverige, otroligt vad många som verkar göra sig av med cert och låda. Å andra sidan så brukar jag i praktiken ställa dem i ett skåp och glömma bort dem.
Ja, saknas ofta cert framför allt. Känns bra med ett nästan fullset när det är en från 2009.

Vilken årsmodell har du lagt rabarber på?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ja, saknas ofta cert framför allt. Känns bra med ett nästan fullset när det är en från 2009.

Vilken årsmodell har du lagt rabarber på?
2006, så det är egentligen ändå så pass modernt att det borde finnas mer än bara klockan. Att allt (eller mycket) utom cert finns är för mig ointressant, många klockor på C24 säljs ju med låda med det är ju i 99% av fallen en lös klocka som man kompletterat med en (förhoppningsvis) tidsenlig låda.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
2006, så det är egentligen ändå så pass modernt att det borde finnas mer än bara klockan. Att allt (eller mycket) utom cert finns är för mig ointressant, många klockor på C24 säljs ju med låda med det är ju i 99% av fallen en lös klocka som man kompletterat med en (förhoppningsvis) tidsenlig låda.
Sant sant. Men grattis i förskott!
 
Topp