• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

oggtrean

Omega
2-Faktor
Nu svär jag i Explorer-kyrkan men jag går i tankarna att kränga min 114270 för att skaffa någon nyare DJ 36a på oyster. Någon som sitter o trycker på en schysst DJ och är bytsugen?
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Fördelsedagspresenten från mig till mig. Fyller år först om några veckor men kan inte låta bli att ta upp den och titta lite ibland:)
IMG_3739.JPG
Mycket fin present. Man får inte glömma av att visa sig själv lite uppskattning ibland. Grattis i förskott!;)
 

soder

Cartier
Jag tänkte höra lite mer er här inne om olika mått och sätt att ha länken på.
Min klocka är 14270 och min länk har ett spänne utan det extra viklåset.

Jag har två extra länkbitar till, och jag har haft de på varsin sida, samt att jag haft dessa fästa i spännet i sitt yttersta. Nu till lite frågor. Först och främst hörde jag någon här säga att det är bättre att ha längre läng på ena sidan, typ vid 12:an tror jag, för att spännet skulle komma mer rätt? Jag har själv kört lika många bitar, och tycker ändå det varit ok.

Orsaken att jag funderar lite nu är att jag tagit bort de två länkbitarna, och sedan låtit tjejen köra med Explorern. Hon har då tyckt det blivit lagom för henne (lite löst, själv vill jag ha den mer åtsittande).

Eftersom det är lite kladd att ta ut och sätta i länkbitar, så vill hade jag ju önskat att dessa sitter i, men att jag med spännet kan justera storleken. Dock har jag för mig att jag tidigare kört med alla länkbitar, samt flyttat in spännet, och att hon då tyckt det var för löst. Men nu när jag har länkbitarna av, så ser det ut som att de två just är samma avstånd som man man kan flytta in länken i spännet.

Om man har bägge länkbitarna på ena sidan, upplevs längden annorlunda då?

Jag ska börja mäta lite här nu, men om någon har mer koll på detta, kanske vilka de "officiella måtten" är, så dela gärna med om era kunskaper.

Edit:

Här är längden utan länkbitarna, och fäst idet yttersta hålet.
IMG_20170421_105617.jpg


Här är med två länkbitar (synd ej, är under spännet ju) samt fäst i det innersta hålet. Jag tycker det ser ut som att detta alternativ är aningen längre, vilket kan förklara att tjejen tyckte den satt för löst innan när jag bara flyttade in, men bättre när jag tog bort länkar.
IMG_20170421_110521.jpg


Men om det fungerar för hemma så är detta ju betydligt enklare. Men är det "rätt" för mig att nu har 5 bitar på ena sidan och 7 bitar på andra, jämfört med hur jag hade innan med 6 och 6?
IMG_20170421_111501.jpg


/Söder
 
Senast ändrad:

soder

Cartier
Så här blev det i alla fall. Hoppas den fortfarandepassar tjejen ifall jag bara flyttar in i spännet. Tror det är 20 mm mellan hålen på spännet men 21-22 mm på två länkbitar.
IMG_20170421_112236.jpg
IMG_20170421_112252.jpg
IMG_20170421_112307.jpg
IMG_20170421_112317.jpg
IMG_20170421_112328.jpg


Och, som om det inte har sagts tidigare, men fan vad skön klockan är med länken istället för nato. =)

/Söder
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag har försökt hitta den ingraverade Rolexkronan i glaset vid klockan 6 på min 114270, men inte lyckats. Visst skall det finnas en sådan på en V serie (dvs. tillverkad ca 2009)? Hur svår är den egentligen att hitta? Har använt iPhonens luppfunktion och ser minsta lilla dammkorn men inte ett spår av någon krona. Om kronan bör finnas är tydligen safiren på min klocka utbytt till icke original Rolex, eller hur? Detta fick jag ingen information om då jag köpte klockan, men å andra sidan frågade jag inte heller. Tycker ni att detta är något en seriös handlare (Watchfinder) borde ha informerat köparen om? Hur mycket inverkar det på klockans värde? Anser ni att jag borde kontakta dem för att klaga? Jag känner mig i alla fall lite lurad, men vill höra era synpunkter före jag gör något åt saken.

Ok, nu har jag försökt från olika vinklar, med led ljus, solljus etc från olika håll, men forfarande hittar jag ingen krona i glaset. Gör jag något fel eller finns kronan helt enkelt inte?
IMG_2499.PNG


IMG_2500.PNG

IMG_2503.PNG

Nu har jag testat igen både uppifrån och nerifrån men inte finns där någon krona.
IMG_2506.PNG

IMG_2505.PNG

Jo, tack, klockan tycker jag fortfarande är fantastisk, men lite fel känns det om glaset är utbytt till icke original Rolex. Eller är jag helt ute och cyklar? Jag menar, om tex kronan eller länken är icke Rolex, då är det ju självklart att försäljaren skall informera köparen om detta, eller hur? Och det skall också reflekteras i priset. Men är original glaset alltså inte relevant? Om det är relevant, hur mycket skulle ni säga det inverkar på priset?

Jag håller med skulle inte heller tycka det var så kul. Men det behöver inte betyda att glaset inte är original, kan ju ha bytts och då har man tagit ett gammalt glas från lager som inte varit märkt. Jag skulle säga att priset skulle gå ned med den kostnad det kostar att byta ett glas.

Kan du inte fråga säljaren. Om det stör dig mkt så returnera om möjligt och köp den ny. Vet inte vad du betalade för den men känns som mkt med jobb. Men förstår dig helt klart, är själv lite pedantisk så jag hade nog returnerat.

Är det rimligt att glaset är aftermarket? Det känns som en väldig märklig grej att kompromissa på om någon vill köra ett oärligt spel.

Jag tänkte dela med mig det senaste gällande diskussionen ovan. Som sagt hade jag anledning att tro att glaset på min 114270 inte är Rolex original. Av en händelse började klockan även forta sig med ca 15 sek per dygn nyligen och då garantin (inte Rolex utan försäljarens egen) fortfarande är i kraft så skickade jag in den för kontroll. Jag fick idag mina misstankar bekräftade, glaset är aftermarket. Försäljaren beklagade situationen och har lovat byta ut det till original Rolex, så mitt tjafs var helt klart värt besväret tycker jag.
 
Topp