• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Rum Runner

Patek
2-Faktor
En fin actionbild tagen igår av @Stefanweei.
IMG_1525.JPG
 

Sexlaxar

Omega
Det finns ingen tråd om Rolex Explorer 1 och därför är det hög tid att skapa en.
Jag börjar med lite allmän info, ber om överseende om jag blandat ihop någon siffra. I så fall kan säkert forumet hjälpa till.
Sedan är det trevligt med diverse spörsmål och givetvis bilder!

I tidernas begynnelse (nåja, kanske inte riktigt för så länge sedan, men ändå) var Rolex Explorer speciellt framtagen för expeditioner på Himalaya och Mt Everest. I maj 1953 var klockan en del av utrustningen (även om den inte kallades Explorer då) av en Brittisk expedition ledd av Nya Zealändaren Edmund Hillary och Sherpan Tenzing Norguy. Det sägs att Rolex hade sponsrat klätterexpeditioner sedan 1933. Nu hör det till saken att Rolex inte var den enda sponsorn, Hillary hade en annan klocka, en Smith (Brittiskt klockföretag), men Tenzing Norgay bar med säkerhet en Explorer vilken för övrigt auktionerades ut på Sotherby,s i London 1988. Nu finns klockan på Rolex museum i Genevé.
Frågan är vilken klocka som verkligen var den första upp på toppen. Det kommer vi förstås aldrig få veta eftersom Hillary och Norgay envist hävdat att man besteg toppen tillsammans.

Explorer har alltid varit en populär klocka. Svart tavla med sina arabiska 3-6-9 numreringar ger ett sportigt men ändå elegant uttryck. Många celebriteter har burit denna klassiker och klockan har dessutom figurerat i många tidningar och även filmer (t.ex. Love Generation)

Några olika ref.
Den första ref:en och således även Tenzing Norguys ref var 6350. Den gällde bara något år och ersattes snart med 6150.

Explorerns ref 1016 (som ersätter 6610) kommer 1963. Denna ref överlever ända fram till 1989 då 14270 tar över. Med nya refen kommer också, för att vara Rolex, några rejäla förändringar. Kalibern är högfrekventa 3000, safirglas, förändringar i boett, numreringen 3-6-9:s stil ändras ngt mm.
2001 introduceras 114270 med kalibern 3130.

Oavsett de olika ref:en på Rolex Explorer (1) har den alltid haft ett enkelt, sportigt utseende, utpräglad funktion, stål case och armband, och svart urtavla. När det gäller denna ikon bland klockor skulle man med lätthet kunna säga; det enkla är ofta det bästa.

Bild lånad från nätet.
image.jpeg


Ref 14270 Bild: Virrooo
image.png
Underbar tråd som kittlar inköpslusten. Varit sugen på en Explorer ett tag men nu ska jag göra slag i sak o snoka upp en :greedy:

:rolex:
 

Watchout

Omega
Har säkert bråkats om/diskuterats tidigare tidigare i tråden men orkar inte gå igenom och sammanställa alla 40 sidor
(även om tråden är full med världens snyggaste klocka)
Är sjukt sugen på att införskaffa en inför sommarens utforskningar.
Är efter att läst lite i nuläget mest sugen på 36mm med lugholes, men är det bättre med SEL som på 114270?
Eller är fördelarna med 39mm så stora att man bör gå upp en storlek? 36mm är dock min sweetspot pga liten handled.
Förstår att alla är partiska till sina ögonstenar så kom igen nu och övertyga mig ;)
Om någon har ett fint ex ni skulle kunna skilja er från får ni gärna skicka PM:)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har säkert bråkats om/diskuterats tidigare tidigare i tråden men orkar inte gå igenom och sammanställa alla 40 sidor
(även om tråden är full med världens snyggaste klocka)
Är sjukt sugen på att införskaffa en inför sommarens utforskningar.
Är efter att läst lite i nuläget mest sugen på 36mm med lugholes, men är det bättre med SEL som på 114270?
Eller är fördelarna med 39mm så stora att man bör gå upp en storlek? 36mm är dock min sweetspot pga liten handled.
Förstår att alla är partiska till sina ögonstenar så kom igen nu och övertyga mig ;)
Om någon har ett fint ex ni skulle kunna skilja er från får ni gärna skicka PM:)
39mm ifall du vill ha en modern, större sportklocka.
36mm om du vill ha en lite mer klassisk allroundare.

Och ja, SEL tycker jag är viktigt.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Har säkert bråkats om/diskuterats tidigare tidigare i tråden men orkar inte gå igenom och sammanställa alla 40 sidor
(även om tråden är full med världens snyggaste klocka)
Är sjukt sugen på att införskaffa en inför sommarens utforskningar.
Är efter att läst lite i nuläget mest sugen på 36mm med lugholes, men är det bättre med SEL som på 114270?
Eller är fördelarna med 39mm så stora att man bör gå upp en storlek? 36mm är dock min sweetspot pga liten handled.
Förstår att alla är partiska till sina ögonstenar så kom igen nu och övertyga mig ;)
Om någon har ett fint ex ni skulle kunna skilja er från får ni gärna skicka PM:)
Håller med @vaniljglass och är partisk vad gäller 36mm. Slår också ett slag för SEL och även den nya claspen för att minimera risken för att låset öppnas under pågående utforskningar. :pompus:
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har kanske dryftats tidigare men jag är nyfiken på om någon har hittat ett snyggt alternativ till länk? Personligen tycker jag att länken är så sjukt mycket snyggare än både nato (som funkar hyggligt) och läderband (som inte funkar alls). Men är som sagt nyfiken på vad ni andra kommit fram till? Jag sportar 214270 förra generationen och det blir bara länk.
 

Watch out

Cartier
Har säkert bråkats om/diskuterats tidigare tidigare i tråden men orkar inte gå igenom och sammanställa alla 40 sidor
(även om tråden är full med världens snyggaste klocka)
Är sjukt sugen på att införskaffa en inför sommarens utforskningar.
Är efter att läst lite i nuläget mest sugen på 36mm med lugholes, men är det bättre med SEL som på 114270?
Eller är fördelarna med 39mm så stora att man bör gå upp en storlek? 36mm är dock min sweetspot pga liten handled.
Förstår att alla är partiska till sina ögonstenar så kom igen nu och övertyga mig ;)
Om någon har ett fint ex ni skulle kunna skilja er från får ni gärna skicka PM:)


+1 på ovanstående. Samt även jag partisk på 36mm. SEL känns lite tightare plus ser i mitt tycker snyggare ut. Har dock för mig att lughålen sitter lite längre in på 114270, vilket kan göra byte till annat band lite meckigare (särskilt ett tjockare) jämfört med en 14270 (rätta mig gärna om jag har fel).

expknivhandtag.jpg


 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Har säkert bråkats om/diskuterats tidigare tidigare i tråden men orkar inte gå igenom och sammanställa alla 40 sidor
(även om tråden är full med världens snyggaste klocka)
Är sjukt sugen på att införskaffa en inför sommarens utforskningar.
Är efter att läst lite i nuläget mest sugen på 36mm med lugholes, men är det bättre med SEL som på 114270?
Eller är fördelarna med 39mm så stora att man bör gå upp en storlek? 36mm är dock min sweetspot pga liten handled.
Förstår att alla är partiska till sina ögonstenar så kom igen nu och övertyga mig ;)
Om någon har ett fint ex ni skulle kunna skilja er från får ni gärna skicka PM:)
Storlek på klocka måste du själv bestämma. Dock är det väl så att har man klena handleder talar det mycket för att 36 blir perfekt. Och det skiljer MYCKET på 36 och 39mm. Hela boetten är fetare vilket gör att klockan känns betydligt större. Luggholes tycker jag på ett sätt är ointressant eftersom Explorer är en av de få klockorna man (jag) inte ser mening med att byta band/länk på. Men som vanligt, upp till var och en.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Har säkert bråkats om/diskuterats tidigare tidigare i tråden men orkar inte gå igenom och sammanställa alla 40 sidor
(även om tråden är full med världens snyggaste klocka)
Är sjukt sugen på att införskaffa en inför sommarens utforskningar.
Är efter att läst lite i nuläget mest sugen på 36mm med lugholes, men är det bättre med SEL som på 114270?
Eller är fördelarna med 39mm så stora att man bör gå upp en storlek? 36mm är dock min sweetspot pga liten handled.
Förstår att alla är partiska till sina ögonstenar så kom igen nu och övertyga mig ;)
Om någon har ett fint ex ni skulle kunna skilja er från får ni gärna skicka PM:)
Jag tillhör kategori tre: kan inte välja den ena över den andra och har för tillfället både en 114270 och en 214270...:bored:
IMG_1542.JPG
 

McManaman

Cartier
Har säkert bråkats om/diskuterats tidigare tidigare i tråden men orkar inte gå igenom och sammanställa alla 40 sidor
(även om tråden är full med världens snyggaste klocka)
Är sjukt sugen på att införskaffa en inför sommarens utforskningar.
Är efter att läst lite i nuläget mest sugen på 36mm med lugholes, men är det bättre med SEL som på 114270?
Eller är fördelarna med 39mm så stora att man bör gå upp en storlek? 36mm är dock min sweetspot pga liten handled.
Förstår att alla är partiska till sina ögonstenar så kom igen nu och övertyga mig ;)
Om någon har ett fint ex ni skulle kunna skilja er från får ni gärna skicka PM:)
Inget snack va?
IMG_0055.JPG
 

Watchout

Omega
Håller med @vaniljglass och är partisk vad gäller 36mm. Slår också ett slag för SEL och även den nya claspen för att minimera risken för att låset öppnas under pågående utforskningar. :pompus:
Tack för input. När infördes den nya claspen? Har nog iaf blivit lite klokare och tänker nu såhär. Antingen en så tidig 14270 som möjligt, gärna 90 som årsklocka, med lugholes eller en så sen 114270 som möjligt. Vad tror panelen om de? :)
Men vill man ha gravyr runt tavlan på 114270? när infördes den?
 

Såkkett

Omega
Tack för input. När infördes den nya claspen? Har nog iaf blivit lite klokare och tänker nu såhär. Antingen en så tidig 14270 som möjligt, gärna 90 som årsklocka, med lugholes eller en så sen 114270 som möjligt. Vad tror panelen om de? :)
Men vill man ha gravyr runt tavlan på 114270? när infördes den?
14270 såldes också med liknande clasp som 114270 om man valde till submarinerlänken.
Tycker dock att just länk och clasp tyvärr drar ner premiumkänslan hos 36mm, ok på en gammal klocka om man väljer 1016 men lite tråkigt på en sen 114270 som faktiskt inte är speciellt gammal.
Jag röstar nog dock för en så ny 114270 som du hittar och vill betala för, SEL är i alla fall ett steg upp i känslan
 

Watch out

Cartier

Tack för input. När infördes den nya claspen? Har nog iaf blivit lite klokare och tänker nu såhär. Antingen en så tidig 14270 som möjligt, gärna 90 som årsklocka, med lugholes eller en så sen 114270 som möjligt. Vad tror panelen om de? :)
Men vill man ha gravyr runt tavlan på 114270? när infördes den?


Submariner, Explorer, Explorer II, Yacht-Master & Daytona uppdaterades (med rehaut reds.anm) i mitten av Z-serien ca 2007.


Själv inte så stort fan av gravyren runt tavlan men kanske bara för det inte är på min och jag är hemligt avundsjuk på de som har.
;):cigar:
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
14270 såldes också med liknande clasp som 114270 om man valde till submarinerlänken.
Tycker dock att just länk och clasp tyvärr drar ner premiumkänslan hos 36mm, ok på en gammal klocka om man väljer 1016 men lite tråkigt på en sen 114270 som faktiskt inte är speciellt gammal.
Jag röstar nog dock för en så ny 114270 som du hittar och vill betala för, SEL är i alla fall ett steg upp i känslan
Jag däremot älskar den rassliga äldre länken och därav går min röst på en 14270. Hela utförandet med luggholes och icke SEL får mig att svettas när jag ser den, perfektion! :nailbiting:
 
Topp