• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex i ädelmetall; principer, modeller, versioner, alternativ

JLC

Panerai
2-Faktor
Hej,

Kollade så gott jag kunde men hittade ingen tråd som generellt behandlar Rolex i ädelmetall ur ett bredare perspektiv.

Har ett tag nu gått och funderat på att köpa en Rolex i ädelmetall.
Urvalet blir begränsat men samtidigt finns en hel del att välja på och olika ref och varianter inom samma modell men olika ref nr. Ovanpå det olika val av tavlor etc.

Verkar som att Daytona och DD finns i platina men inte submariner eller motsv dykare. Någon som vet varför det är så? Finns det alltså igen submariner i Platina?

Vidare verkar det finnas många olika modeller (årgångar, versioner, tavlor) av Rolex Day Date i Platina.
Har läst mig till att tidigare DD platina (ref 18206) enligt uppgift ska ha ihåliga länkar?

Några frågeställningar:

1) --> Nån som kan upplysa om Rolex filosofi kring vilka material de väljer för resp produktfamilj/modell och finns det några principer bakom besluten?

2) --> Finns det utöver tyngd och utseende någon fördel respektive nackdel att välja platina VS. vitguld?

3)--> Hur mycket dyrare blir det att serva en Rolex i ädelmetall? Vad är det som gör att service blir dyrare?

4) --> Almänna råd inför valet av Rolex i ädelmetall? Förvara/bruka. Andrahandsvärde? mervärdet av box/papper?

5) --> Kan någon räkna upp alla moderna ref nr (från ca 1980 -->) för alla Rolexmodeller i vit ädelmetall som original? 18209/118209, 116509, 116506, 116619 etc.
 
Senast ändrad:

Heartcone

Cartier
2-Faktor
1. De använder väl bara Platina i sina top-range produkter. Vad jag vet finns bara Daydate och Daytona i platina.

2. Platina är betydligt hårdare. Alltså tål klockan mer, men det blir dyrare att producera pga svårare material att bearbeta.

3. Har ingen egen erfarenhet, men jag tycker inte att det borde inte skilja något i servicekostnad på en Daytona i stål eller platina ifall man väljer bort polering. Det är ju trots allt identiskt urverk (eller!?). Dock kanske de tar ut en högre avgift för att det kostar mer om något skulle gå fel? Jag spekulerar bara.

Stryker fråga fyra och fem, har för dålig kunskap om Rolex ;)
 

TheSnake

Omega
2-Faktor
Datejust släpptes i vitguld på 60-talet (1601). I stort sett omöjlig att få korn på, och dyr så att det förslår. Men en graal för mig!
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
1. De använder väl bara Platina i sina top-range produkter. Vad jag vet finns bara Daydate och Daytona i platina.

2. Platina är betydligt hårdare. Alltså tål klockan mer, men det blir dyrare att producera pga svårare material att bearbeta.

3. Har ingen egen erfarenhet, men jag tycker inte att det borde inte skilja något i servicekostnad på en Daytona i stål eller platina ifall man väljer bort polering. Det är ju trots allt identiskt urverk (eller!?). Dock kanske de tar ut en högre avgift för att det kostar mer om något skulle gå fel? Jag spekulerar bara.

Stryker fråga fyra och fem, har för dålig kunskap om Rolex ;)
Varför är platina så svårt att bearbeta? Stålet Rolex använder är väl hårdare så borde då vara ännu dyrare att producera(produktionskostnad inte materialkostnad)? Vet du om det är något annat än hårdheten som gör det svårare att bearbeta?:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför är platina så svårt att bearbeta? Stålet Rolex använder är väl hårdare så borde då vara ännu dyrare att producera(produktionskostnad inte materialkostnad)? Vet du om det är något annat än hårdheten som gör det svårare att bearbeta?:)
Jag vet att segheten i materialet ska vara ett problem, men att det skulle ställa till med några större problem ser jag inte.
 
  • Like
Reactions: JDQ

marlun

Rolex
Platina kom som ett 50-års jubileum till Daytonan som modell med referens 116506 och Day-Date har funnits i platina med referens 1802, 18206 och finns nu med referens 118206. GMT-C finns i vitguld med referens 116719BLRO och Sub med referens 116619LB. Vill du ha en äldre Rolex i vitguld så är det förmodligen Day-Date som är mest aktuell eftersom den har funnits i vitguld sedan ref 1803 fram tills nu. (1803, 18039, 18239, 118209 och 118239 finns så vitt jag vet). Är du sugen på en Day-Date så är väl det mest väsentliga att kolla om den är skarp och fin och att den har en tight länk. Vet inte om platinalänkar får stretch, de borde inte få det i samma utsträckning som guld eftersom 950 platina som Rolex använder är betydligt hårdare än guld. Det är till och med hårdare än stålet som de använder sig utav som heter 904L. De 4- och 5-siffriga referenserna har som du skrev ihåliga länkbitar och upplevs därför som fladdrigare och de är lättare än de 6-siffriga eftersom de 6-siffriga har solida(re) länkbitar. En fördel med de 6-siffriga är att de har mer guld i länkbitarna vilket gör att länken inte slits lika lätt, och en fördel med de 4- eller 5-siffriga är att de generellt ligger något lägre prismässigt än de 6-siffriga. Min personliga favorit av ovan nämnda referenser är 18206. Tycker den ser bättre ut än 118206 och platina är tungt, hållbart och allmänt najs. Den enda nackdelen jag ser med platina är att det är dyrare än guld. Servicekostnaderna skiljer inte eftersom det är samma urverk i modellerna oavsett vilken metall de har. Tror att AP mfl. tar extra för att serva deras ädelmetallsklockor men sånt tjafs sysslar inte Rolex med. ;)
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag har en 18206, har för mig att det skiljer en del i vikt mot 118206 så antar att det har med länken att göra?
@Kotten visst hade du koll på det?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Platina kom som ett 50-års jubileum till Daytonan som modell med referens 116506 och Day-Date har funnits i platina med referens 18206 och finns nu med referens 118206. GMT-C finns i vitguld med referens 116719BLRO och Sub med referens 116619LB. Vill du ha en äldre Rolex i vitguld så är det förmodligen Day-Date som är mest aktuell eftersom den har funnits i vitguld sedan ref 1803 fram tills nu. (1803, 18039, 18239, 118209 och 118239 finns så vitt jag vet). Är du sugen på en Day-Date så är väl det mest väsentliga att kolla om den är skarp och fin och att den har en tight länk. Vet inte om platinalänkar får stretch, de borde inte få det i samma utsträckning som guld eftersom 950 platina som Rolex använder är betydligt hårdare än guld. Det är till och med hårdare än stålet som de använder sig utav som heter 904L. De 4- och 5-siffriga referenserna har som du skrev ihåliga länkbitar och upplevs därför som fladdrigare och de är lättare än de 6-siffriga eftersom de 6-siffriga har solida(re) länkbitar. En fördel med de 6-siffriga är att de har mer guld i länkbitarna vilket gör att länken inte slits lika lätt, och en fördel med de 4- eller 5-siffriga är att de generellt ligger något lägre prismässigt än de 6-siffriga. Min personliga favorit av ovan nämnda referenser är 18206. Tycker den ser bättre ut än 118206 och platina är tungt, hållbart och allmänt najs. Den enda nackdelen jag ser med platina är att det är dyrare än guld. Servicekostnaderna skiljer inte eftersom det är samma urverk i modellerna oavsett vilken metall de har. Tror att AP mfl. tar extra för att serva deras ädelmetallsklockor men sånt tjafs sysslar inte Rolex med. ;)
Glöm inte 1802 i platina!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Platina kom som ett 50-års jubileum till Daytonan som modell med referens 116506 och Day-Date har funnits i platina med referens 1802, 18206 och finns nu med referens 118206. GMT-C finns i vitguld med referens 116719BLRO och Sub med referens 116619LB. Vill du ha en äldre Rolex i vitguld så är det förmodligen Day-Date som är mest aktuell eftersom den har funnits i vitguld sedan ref 1803 fram tills nu. (1803, 18039, 18239, 118209 och 118239 finns så vitt jag vet). Är du sugen på en Day-Date så är väl det mest väsentliga att kolla om den är skarp och fin och att den har en tight länk. Vet inte om platinalänkar får stretch, de borde inte få det i samma utsträckning som guld eftersom 950 platina som Rolex använder är betydligt hårdare än guld. Det är till och med hårdare än stålet som de använder sig utav som heter 904L. De 4- och 5-siffriga referenserna har som du skrev ihåliga länkbitar och upplevs därför som fladdrigare och de är lättare än de 6-siffriga eftersom de 6-siffriga har solida(re) länkbitar. En fördel med de 6-siffriga är att de har mer guld i länkbitarna vilket gör att länken inte slits lika lätt, och en fördel med de 4- eller 5-siffriga är att de generellt ligger något lägre prismässigt än de 6-siffriga. Min personliga favorit av ovan nämnda referenser är 18206. Tycker den ser bättre ut än 118206 och platina är tungt, hållbart och allmänt najs. Den enda nackdelen jag ser med platina är att det är dyrare än guld. Servicekostnaderna skiljer inte eftersom det är samma urverk i modellerna oavsett vilken metall de har. Tror att AP mfl. tar extra för att serva deras ädelmetallsklockor men sånt tjafs sysslar inte Rolex med. ;)

Vet vi att platina är hårdare än guld?

Eller gissar vi?

Detta har ju diskuterats förr på forumet och jag tror att koncensus varit att stål är hårdare än platina och att olatina inte är sp mycket hårdare/reptåligare än guld rent generellt.

Ganska mycket spekulation i tråden hittills.
 

marlun

Rolex
Vet vi att platina är hårdare än guld?

Eller gissar vi?

Detta har ju diskuterats förr på forumet och jag tror att koncensus varit att stål är hårdare än platina och att olatina inte är sp mycket hårdare/reptåligare än guld rent generellt.

Ganska mycket spekulation i tråden hittills.
Platina som grundämne är rätt mjukt, ja, men legeringen 950 platina som Rolex använder sig utav verkar vara betydligt hårdare. Citerar @Echo Delta från den här tråden: https://klocksnack.se/threads/rolex-ett-smart-sätt-att-motverka-stretch.60057/page-2

"Rolex använder sig av 904L som är hårdare än 316L, ja, men framförallt så klarar det korrosion bättre.
Dock är båda dessa ohärdade och således mjukare än rent platina, men den Platina som används av Rolex och de flesta andra är en legering som är hårdare. (Oftast är 5% Ruthenium och 95% Platina för att få en rejäl hårdhet.)
Mohs hårdhetsskala är bra, men visar bara grundmetallerna, inte de specifika legeringarna!"

...

"Förvirringen är fullt förstålig och frågan har diskuterats på MÅNGA forum mer gånger än jag kan räkna, men så jag förstått så ser ordningen ut såhär, från mjukast till hårdast:
1000 Platina (Ren) > Ohärdat kolstål > 316L > 904L > 950 Platina (5%/95%) > Härdat stål

Detta är självklart med reservation för eventuella legeringsskillnader som kan påverka!"
 
Platina som grundämne är rätt mjukt, ja, men legeringen 950 platina som Rolex använder sig utav verkar vara betydligt hårdare. Citerar @Echo Delta från den här tråden: https://klocksnack.se/threads/rolex-ett-smart-sätt-att-motverka-stretch.60057/page-2

"Rolex använder sig av 904L som är hårdare än 316L, ja, men framförallt så klarar det korrosion bättre.
Dock är båda dessa ohärdade och således mjukare än rent platina, men den Platina som används av Rolex och de flesta andra är en legering som är hårdare. (Oftast är 5% Ruthenium och 95% Platina för att få en rejäl hårdhet.)
Mohs hårdhetsskala är bra, men visar bara grundmetallerna, inte de specifika legeringarna!"

...

"Förvirringen är fullt förstålig och frågan har diskuterats på MÅNGA forum mer gånger än jag kan räkna, men så jag förstått så ser ordningen ut såhär, från mjukast till hårdast:
1000 Platina (Ren) > Ohärdat kolstål > 316L > 904L > 950 Platina (5%/95%) > Härdat stål

Detta är självklart med reservation för eventuella legeringsskillnader som kan påverka!"

Dock så skrev jag fel ">" så det ska se ut såhär:

1000 Platina (Ren) < Ohärdat kolstål < 316L < 904L < 950 Platina (5%/95%) < Härdat stål
Där ren platina är mjukast och härdat stål är hårdast.
 

oystercase

Cartier
Platina som grundämne är rätt mjukt, ja, men legeringen 950 platina som Rolex använder sig utav verkar vara betydligt hårdare. Citerar @Echo Delta från den här tråden: https://klocksnack.se/threads/rolex-ett-smart-sätt-att-motverka-stretch.60057/page-2

"Rolex använder sig av 904L som är hårdare än 316L, ja, men framförallt så klarar det korrosion bättre.
Dock är båda dessa ohärdade och således mjukare än rent platina, men den Platina som används av Rolex och de flesta andra är en legering som är hårdare. (Oftast är 5% Ruthenium och 95% Platina för att få en rejäl hårdhet.)
Mohs hårdhetsskala är bra, men visar bara grundmetallerna, inte de specifika legeringarna!"

...

"Förvirringen är fullt förstålig och frågan har diskuterats på MÅNGA forum mer gånger än jag kan räkna, men så jag förstått så ser ordningen ut såhär, från mjukast till hårdast:
1000 Platina (Ren) > Ohärdat kolstål > 316L > 904L > 950 Platina (5%/95%) > Härdat stål

Detta är självklart med reservation för eventuella legeringsskillnader som kan påverka!"
Dock så skrev jag fel ">" så det ska se ut såhär:

1000 Platina (Ren) < Ohärdat kolstål < 316L < 904L < 950 Platina (5%/95%) < Härdat stål
Där ren platina är mjukast och härdat stål är hårdast.

Jag ska låta ordningen vara osagd men ni vimsar till det rejält när det gäller teorier om stål.

Lite förenklat:
Kolstål härdas genom att man rör sig på olika sätt genom fasdiagram för olika kristalltyper för att uppnå önskvärd hårdhet vs seghet. Man manövererar runt i fasdiagramet genom temperatur, tid och kolhalt. På detta sätt kan man ge kolstål önskade egenskaper (hårdhet seghet).
När man trycker ner glödande stål i vatten är det just den här härdningen man åstadkommer genom att man tack vare den snabba avkylningen kan "hoppa i fasdiagramet". Sedan kan man mjuka upp stålet och göra det mindre sprött(mer segt/duktilt) genom att åter värma det lite lagom.
Steel_pd-sv.svg.png


Rostfria stål som 304 eller 316 är däremot rostfria höglegerade stål som gjorts korrosionshämmade genom tilsatt krom.
Dessa uppnår sin härdning genom partikelhärdning där kromet + andra ämnen typ mangan blandas med järnet. Dessa främmande atomer sätter sig i kristallgittret och/eller i korngränser och förhindrar rörelser i kristallgittert, något som gör stålet hårdare.
Höglegerade stål behöver inte vara rostfria. Man kan även kombinera metoderna.

Poängen är att det inte finns vare sig "ohärdat" eller "härdat kolstål", det finns tusentals varianter med olika egenskaper.
Den andra poängen är att rostfria stål = höglegerade stål = alltid härdade (i olika grad).

Jag beklagar om ni lärde er något onödigt på vägen ;)
 

oystercase

Cartier
Men ni kom inte undan så lätt..

Mohr är rätt värdelöst sätt att mäta hårdhet på för metaller(är gjort för mineraler). Bättre är Vickers eller Brinell där man trycker in en kula i materialet och mäter hur stort märke man får.
Lätt att googla på olika värden och jämföra.
Guld och platina i legering blir också hårdare p.g.a. partikelhärdning.
 

marlun

Rolex
Men ni kom inte undan så lätt..

Mohr är rätt värdelöst sätt att mäta hårdhet på för metaller(är gjort för mineraler). Bättre är Vickers eller Brinell där man trycker in en kula i materialet och mäter hur stort märke man får.
Lätt att googla på olika värden och jämföra.
Guld och platina i legering blir också hårdare p.g.a. partikelhärdning.
Så vad kan vi dra för slutsats? Är 950 platina hårdare än stål?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag ska låta ordningen vara osagd men ni vimsar till det rejält när det gäller teorier om stål.

Lite förenklat:
Kolstål härdas genom att man rör sig på olika sätt genom fasdiagram för olika kristalltyper för att uppnå önskvärd hårdhet vs seghet. Man manövererar runt i fasdiagramet genom temperatur, tid och kolhalt. På detta sätt kan man ge kolstål önskade egenskaper (hårdhet seghet).
När man trycker ner glödande stål i vatten är det just den här härdningen man åstadkommer genom att man tack vare den snabba avkylningen kan "hoppa i fasdiagramet". Sedan kan man mjuka upp stålet och göra det mindre sprött(mer segt/duktilt) genom att åter värma det lite lagom.
Steel_pd-sv.svg.png


Rostfria stål som 304 eller 316 är däremot rostfria höglegerade stål som gjorts korrosionshämmade genom tilsatt krom.
Dessa uppnår sin härdning genom partikelhärdning där kromet + andra ämnen typ mangan blandas med järnet. Dessa främmande atomer sätter sig i kristallgittret och/eller i korngränser och förhindrar rörelser i kristallgittert, något som gör stålet hårdare.
Höglegerade stål behöver inte vara rostfria. Man kan även kombinera metoderna.

Poängen är att det inte finns vare sig "ohärdat" eller "härdat kolstål", det finns tusentals varianter med olika egenskaper.
Den andra poängen är att rostfria stål = höglegerade stål = alltid härdade (i olika grad).

Jag beklagar om ni lärde er något onödigt på vägen ;)
Men ni kom inte undan så lätt..

Mohr är rätt värdelöst sätt att mäta hårdhet på för metaller(är gjort för mineraler). Bättre är Vickers eller Brinell där man trycker in en kula i materialet och mäter hur stort märke man får.
Lätt att googla på olika värden och jämföra.
Guld och platina i legering blir också hårdare p.g.a. partikelhärdning.

Älskar det här!

Det man får tänka på är dock att Rolex uppfinner sina egna metaller som inte följer några fysikaliska lagar - iaf inte på klockforum.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Så vad kan vi dra för slutsats? Är 950 platina hårdare än stål?

Om vi tar ovanstående råd och använder oss av Vickers hårdhetsskala och så googlar vi lite:

904L 200-240 HV på skalan:

http://forums.watchuseek.com/f24/st...s-273374.html#/topics/273374?page=1&_k=oees54

950 Platina - beror lite på vad man legerar med uppenbarligen men vi är snälla så vi säger 135 HV på skalan:

http://www.mwmjewelry.com/platinum_purity.htm

Så: nej.

Nu har jag iof inte gjort någon källkritisk analys på ovanstående källor utan tog bara första bästa länkar. Men slutsatsen är som i övriga trådar om ämnet ändå.

Men någon kommer iaf att hävda motsatsen snart (oavsett åt vilket håll < > pekar) så jag checkar ut ur diskussionen.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Svar på fråga 2 platina behåller sin lyster väldigt länge dvs. Längre än vitguld pch är färför populärt i smycken då det inte behöver putsas/poleras för att behålla glansen.
 
Topp