• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

M.L.

Vacheron
2-Faktor
..Squale + Solsken
skype67.gif

0525-10-jpg.545004
 

Erik1

Patek
2-Faktor
IMG_4425.JPG
IMG_4426.JPG

Precis fått hem en Squale, riktigt imponerad faktiskt. Bland det bästa jag provat i samma prisklass, tom mer.

Lite ovant med storleken jämförelse med mina vintage men den sitter riktigt bra pga boettformen.

Är det någon som har hittat en passande länk? Ska ge mig på jakt efter en helborstad :)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag bumpar min egna fråga.

Sorry! Missat att @yonsson pingat mig. Har dessvärre inte helt givet svar men någorlunda. Utifrån mina egna preferenser så föredrar jag en vintage 6306/6309 i bra skick framför en Squale alla dagar i veckan. MEN om du jämför med de nya SRP-turtlarna så tycker jag Squale är mycket roligare. 1521 är en bra modell, ett av mina favorticase, men jag har börjat tycka den är lite oproportionerlig. Lite för hög. Squalematic tyckte jag kändes mycket bättre fördelad avseende dess mått. Jag tycker även att de 1521or som jag haft har brottats med lite kvalitetsproblem. Squalematic var även ett stort lyft även ur den aspekten. Urverksmässigt så föredrar jag ett tråkigt ETA 2824-2 framför Seikos 4r15. Känns stabilare helt enkelt men OM det faktiskt så låter jag vara osagt. Squale är dessutom ovanligare och jag tycker alltid det är roligare att avvika lite.

Går att diskutera hur länge som helst men måste du välja med plånboken så är ju Seikon (reissue) given. Tror knappast du blir besviken. Kan du välja fritt så kör på Squale. Helt enkelt en ballare klocka enligt mig. Men snackar du vintage Seiko så kör på Seiko, helt annan feeling.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag hade tidigare under en kort period en Blue Lagoon Turtle. Sedan ett par dagar tillbaka rockar jag en 1521:a. Väldigt nöjd. Men, urtavlan, visarna var klar finare på min Seiko, ingen tvekan. Men boetten på Squalen är something else. Förstår att de levererar till dyrare märken som BlancPain.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade tidigare under en kort period en Blue Lagoon Turtle. Sedan ett par dagar tillbaka rockar jag en 1521:a. Väldigt nöjd. Men, urtavlan, visarna var klar finare på min Seiko, ingen tvekan. Men boetten på Squalen är something else. Förstår att de levererar till dyrare märken som BlancPain.
Fast det senare har väl inte hänt sedan före Blancpain återuppväcktes av JCB dvs när Von Buren roddade Squale? Känns som om den nuvarande boettfabriken har lika mycket med Blancpain att göra som Blancpain och mjölnarindustrin.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Du har rätt. Jag tror att min telefon ändrade, skulle stå levererat, och inte levererar.

Fast det senare har väl inte hänt sedan före Blancpain återuppväcktes av JCB dvs när Von Buren roddade Squale? Känns som om den nuvarande boettfabriken har lika mycket med Blancpain att göra som Blancpain och mjölnarindustrin.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Finns det fler än jag som upplever att vridningen är (extremt) trög på 1521 jämför med andra märken?
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har nog lagt 10h+ på att googla/instagramma efter en länk som passar under alla perioder jag har ägt 1521 men alltid fått ge upp.

Hittade denna länken av en slump förra veckan, inte 100%-ig passform men ser bra ut på handleden!
IMG_3402.JPG

Haha suttit i samma båt med länk-sökandet, kommer inte överens med milanese-länken. Ser ju bra ut och den glipan på sidan lär inte synas när den väl sitter på?
För att super-matcha boett med länk kan du ju alltid slipa ovansidan på bandhornen ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har nog lagt 10h+ på att googla/instagramma efter en länk som passar under alla perioder jag har ägt 1521 men alltid fått ge upp.

Hittade denna länken av en slump förra veckan, inte 100%-ig passform men ser bra ut på handleden!
IMG_3402.JPG
Grymt snyggt! Nu får du dela med dig :) Borstad och allt! Vart finns den att köpa?
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Haha suttit i samma båt med länk-sökandet, kommer inte överens med milanese-länken. Ser ju bra ut och den glipan på sidan lär inte synas när den väl sitter på?
För att super-matcha boett med länk kan du ju alltid slipa ovansidan på bandhornen ;)
Nej på handleden lägger man inte märke till glipan :)
Hade lite bortstningsplaner men nu när jag har hittat en länk är det inte lika kul längre, blir k&s!
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har haft min 1521 sedan dec. och kan inte klaga på kvaliten. Skulle vara lume då som försvinner ganska fort. Jämfört med certina tror jag att det sitter ett bättre eta 2824 i Squalen än i Certina ( finns väl olika grader på detta verk där Squale använder det näst högsta). Min Squale håller tiden bättre än min Certina! Meshen har en härlig tyngd och en kraftig claps vilket ger ett högt kvalitetsintryck.
IMG_5658.JPG

Kallar du detta Top grade? Tog detta foto på en 1521 igår.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Min kunskap är begränsad. Har 1521 ens ETA 2824-2 elaboré med utgångspunkt i bilden bifogat av Yonsson?
 
Topp