• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Greven

Audemars
Spot-on Aston.....håller med om din tolkning. Tycker man kan dela in Squale precis som du gjort.
Squale hade ett fåtal vintage klockor som såldes av Page&Cooper under senasta SalonQP. Tror dom hade hittat delar i nåt gammalt förråd :) Mycket fina tycker jag.....
SalonQP-Squale1.png


Sen har de något nytt på G som visades under SalonQP. Hade kanske sett den utan GMT men det är bara min åsikt.
squale_giramondo_red_front_salonqp_2015.jpg
De där vintage-klockorna du nämner hade man gärna velat lägga vantarna på!
Spännande med nytt på gång! Hittar du mer information och bilder så dela gärna med dig. Tack!
 

Aston

Panerai
De där vintage-klockorna du nämner hade man gärna velat lägga vantarna på!
Spännande med nytt på gång! Hittar du mer information och bilder så dela gärna med dig. Tack!
De är tyvärr slutsålda sedan länge. Det var Page and cooper ( säljare i UK) som hittade 60 st bezels från gamla tiden och fick Squale till att göra 60st nya klockor till dem, tror de var 38 mm. Och har för mig att priset låg på 15000. Tips är att söka på Page and cooper på youtube. Där finns bla. Intervju med Maggi samt " The urban gentry" som gör recentioner av Squale. Ett problem är ju att de bara säljs på nätet så man kan inte prova klockan först, men på film får man ändå en uppfattning. Min 1521 är tex. 42 mm men upplevs mycket mindre. ( kan tyvärr inte länka till youtube på min iPad)
 

KMS

Rolex
Som sagt vintage Squale tycker jag är kul, lite som med Doxa! Finns mycket därute, hade riktat in mig på 50 & 100 atmos/Master modellerna. Eller leta upp en Marina Militare märkt Squale!
 

Jacke

Omega
Fin klocka med härlig patina. Vet du något årtal på den eller ref.nr. Ser att den heter " Marina militare" . Är den quartz eller automat?
Tack! Vet ej ref men ser ju ut som en 1521, tror den är från 80/90-talet. Marina militare märkningen är lite kontroversiell, ev har den används av italienska militären. Automatare.
 

KMS

Rolex
Min Squale. Vet inte om den kvalar in som vintage men välanvänd är den. Väldigt mysig på länken.
image.jpg

Riktigt COOL!
80 tal alt tidigt 90 tal. Lite problematiskt med dess ursprung bara.
Dessa sägs ju ha levererats till Marina Militare, även om det inte verkar finnas några konkreta hållfasta bevis. Inget finns skriftligen från vare sig Marinens eller Squales håll. De källor som finns på nätet känns också lite okritiska. Dessutom verkar de som är mest "övertygade" även försäljare/handlare med just MM Squales. Personligen kan jag tänka mig att dessa inte är "issued" men att de fanns till försäljning på baserna i Italien. Men vem vet... Här är en rätt lång diskussion om just detta. http://orologi.forumfree.it/?t=61770434

Tyckte jag kände igen vridringen på din klocka;):
http://www.thedivewatchconnection.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=34616
https://heuerville.wordpress.com/2015/10/26/squale-marina-militare-50-atmos/
 

Greven

Audemars
Riktigt COOL!
80 tal alt tidigt 90 tal. Lite problematiskt med dess ursprung bara.
Dessa sägs ju ha levererats till Marina Militare, även om det inte verkar finnas några konkreta hållfasta bevis. Inget finns skriftligen från vare sig Marinens eller Squales håll. De källor som finns på nätet känns också lite okritiska. Dessutom verkar de som är mest "övertygade" även försäljare/handlare med just MM Squales. Personligen kan jag tänka mig att dessa inte är "issued" men att de fanns till försäljning på baserna i Italien. Men vem vet... Här är en rätt lång diskussion om just detta. http://orologi.forumfree.it/?t=61770434

Tyckte jag kände igen vridringen på din klocka;):
http://www.thedivewatchconnection.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=34616
https://heuerville.wordpress.com/2015/10/26/squale-marina-militare-50-atmos/
Tack för länkarna!
Väldigt coolt att @Jacke 's Squale finns med i ett av inläggen!
 

Jacke

Omega
Riktigt COOL!
80 tal alt tidigt 90 tal. Lite problematiskt med dess ursprung bara.
Dessa sägs ju ha levererats till Marina Militare, även om det inte verkar finnas några konkreta hållfasta bevis. Inget finns skriftligen från vare sig Marinens eller Squales håll. De källor som finns på nätet känns också lite okritiska. Dessutom verkar de som är mest "övertygade" även försäljare/handlare med just MM Squales. Personligen kan jag tänka mig att dessa inte är "issued" men att de fanns till försäljning på baserna i Italien. Men vem vet... Här är en rätt lång diskussion om just detta. http://orologi.forumfree.it/?t=61770434

Tyckte jag kände igen vridringen på din klocka;):
http://www.thedivewatchconnection.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=34616
https://heuerville.wordpress.com/2015/10/26/squale-marina-militare-50-atmos/

Hehe jepp köpt av Stewart ;). Jag var medveten om den något kontroversiella bakgrunden när jag köpte den så för mig spelar det mindre roll. Båda alternativen känns tänkbara, oavsett så är klockan i mina ögon ball. Tycker om boettformen, den slitna vridningen och då jag för tillfället har snöat in på tavlor med loggor/militärklockor var marina militare pricken över i:et!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Gillar själv Squale, alltid kul med klockor med lite historik. Även om jag som många andra tycker det är trist med dem "homage"-modeller man släppt de senaste åren. Bjuder på ett par bilder på min egen sommarklocka som jag är väldigt förtjust i. :)

Squale1.jpg


Squale2.jpg
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
Körde själv en pvd 1521. Mycket trevlig men skulle nog köra på en vintage utan loggan på boetten. Köpte min från Page and Cooper leverans på några dagar, dock har pundet gått upp, annars kan jag rekommendera dem.
 

Greven

Audemars
Körde själv en pvd 1521. Mycket trevlig men skulle nog köra på en vintage utan loggan på boetten. Köpte min från Page and Cooper leverans på några dagar, dock har pundet gått upp, annars kan jag rekommendera dem.
Bra att du kan rekommendera dem! Har du någon bild på klockan? Låter som du inte har den kvar, men kanske någon bild kvar?
 

Aston

Panerai
En eloge till dig Greven för att starta tråden. Det är detta jag menar med att Squale är så intressant. Jag köpte min första "riktiga" klocka för en vecka sedan (min 1521). Jag har sökt efter ett intressant klockmärke i ett par år och tittat på Hydro Conquest, DS action, Aquaracer och Aquis men inget har känts rätt ( vill inte lägga 30-40-tusen på en klocka) och ingen av de klockorna hade skapar tre sidor av diskussion så som Squale gör. Jag hade tänkt använda min klocka några veckor innan jag själv startat en tråd men du var före. En klocka måste ju inte kosta multi för att vara intressant! Så fram med era bilder på Squale, det finns fler här på KS.
 

KMS

Rolex
En eloge till dig Greven för att starta tråden. Det är detta jag menar med att Squale är så intressant. Jag köpte min första "riktiga" klocka för en vecka sedan (min 1521). Jag har sökt efter ett intressant klockmärke i ett par år och tittat på Hydro Conquest, DS action, Aquaracer och Aquis men inget har känts rätt ( vill inte lägga 30-40-tusen på en klocka) och ingen av de klockorna hade skapar tre sidor av diskussion så som Squale gör. Jag hade tänkt använda min klocka några veckor innan jag själv startat en tråd men du var före. En klocka måste ju inte kosta multi för att vara intressant! Så fram med era bilder på Squale, det finns fler här på KS.

Vill inte vara den som är den:), men har du testat sökfunktionen? Finns en hel del trådar om Aquisen, Hydroconquesten också...;)
Sen finns det ett par grymmetrådar om squale på vintagedelen också!:)
 

Aston

Panerai
Vill inte vara den som är den:), men har du testat sökfunktionen? Finns en hel del trådar om Aquisen, Hydroconquesten också...;)
Sen finns det ett par grymmetrådar om squale på vintagedelen också!:)
Jag har läst alla dess och jag menar bara att det räcker med tre knapptryck på datorn för att få all information om dem men med Squale är det ett ett helt annat arbete med att få fram info! Och det är väl det jag saknar, en samlad bild av hur Squales produktion ser ut genom tiderna. Tycker det verkar var väldigt spännande att börja samla på märke som andvände Squalebuetter,det finns ju en hel del att välj på!' Är det för lätt blir det tråkigt!!!
 

Greven

Audemars
En eloge till dig Greven för att starta tråden. Det är detta jag menar med att Squale är så intressant. Jag köpte min första "riktiga" klocka för en vecka sedan (min 1521). Jag har sökt efter ett intressant klockmärke i ett par år och tittat på Hydro Conquest, DS action, Aquaracer och Aquis men inget har känts rätt ( vill inte lägga 30-40-tusen på en klocka) och ingen av de klockorna hade skapar tre sidor av diskussion så som Squale gör. Jag hade tänkt använda min klocka några veckor innan jag själv startat en tråd men du var före. En klocka måste ju inte kosta multi för att vara intressant! Så fram med era bilder på Squale, det finns fler här på KS.
Du kan alltid lägga upp fler bilder på din 1521 i denna tråd. Fram med kameran imorgon i snyggt dagsljus (eller mobilen) och ta lite olika schyssta vinklar, både framsida och baksida. Tråden blir roligare med bilder. :)

Bjuder på bild av denna Squale Master 1000 meters med riktigt härlig patina. Finns på ebay just nu om någon vill lägga ett bud. :)

Skärmavbild 2015-12-27 kl. 22.20.43.png
 
Topp