• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om vattenskotrar

Jaa det finns ju en tråd om motorcyklar och en annan om bilar!
Finns ju gott om folk både ifrån Bästkusten & Östkusten här. Någon annan som är ute och buskör på somrarna?

Börjar med att posta en bild på min leksak.

Sea-Doo RXP-X 260

oWh8kZa.jpg
 
Äntligen en vettig tråd :)


Jag sportar en Sea Doo Spark. Lite chippad och med lite roliga trimtillbehör :)

Vilken kust guppar du på?

Sedärja! Är det möjligtvis Jonathan På Vtech som chippat den?
Jag har aldrig prövat en Spark! Men hört att dom ska va ruskigt roliga att köra :)

Västkusten (Göteborg) själv då??
 

MrPlow

Rolex
Sedärja! Är det möjligtvis Jonathan På Vtech som chippat den?
Jag har aldrig prövat en Spark! Men hört att dom ska va ruskigt roliga att köra :)

Västkusten (Göteborg) själv då??
Joakim brukar vi maila med... Har varit ett par turer.

Sparken är verkligen asskoj! Den går ju inte lika fort som RXT(/P) eller tar sjö lika bra. Men man kan hoppa i sina egna vågor :)
 
Senast ändrad:
Joakim brukar vi maila med... Har varit ett par turer.

Vi håller till i Stockholm. Sparken är verkligen asskoj! Den går ju inte lika fort som RXT(/P) eller tar sjö lika bra. Men man kan hoppa i sina egna vågor :)

Får nästan prova en till sommaren! Nackdelen med RXPn är att man kommer ingen vart på en tank p.g.a soppan.
Vi brukar åka över till Danmark (Tar 40 min över havet) och så är tanken helt snustorr.
 

MrPlow

Rolex
Får nästan prova en till sommaren! Nackdelen med RXPn är att man kommer ingen vart på en tank p.g.a soppan.
Vi brukar åka över till Danmark (Tar 40 min över havet) och så är tanken helt snustorr.
Sparken drar max 10 liter i timman. Oavsett hur man kör. Men man toppar 40-45 bara. Dock saknar man kompressorn ibland!
 
Senast ändrad:
Har du vägarna förbi östkusten får du höra av dig!

Sparken drar max 10 liter i timman. Oavsett hur man kör. Men man toppar 40-45 bara. Dock saknar man kompressorn ibland!

Brukar inte toppa den i fart ändå! Det roliga med kompressor är ju effekten man har när man kör tvära svängar. Den sticker iväg lika snabbt som den borrar ner sig i vattnet.. Men det finns få tappar (bensinstationer) i skärgården. Och har inte skotern på kärra denna sommaren.. Blir mycket dunkar att bära :p

Det gör jag absolut! Kör du i Roslagen?
 

MrPlow

Rolex
Brukar inte toppa den i fart ändå! Det roliga med kompressor är ju effekten man har när man kör tvära svängar. Den sticker iväg lika snabbt som den borrar ner sig i vattnet.. Men det finns få tappar (bensinstationer) i skärgården. Och har inte skotern på kärra denna sommaren.. Blir mycket dunkar att bära :p

Det gör jag absolut! Kör du i Roslagen?
Ja, det blir inte riktigt lika brutalt acc. Men eftersom den är så lätt så blir det kul ändå. VTS är dock inte standard.

Ja, hon ligger på kärra men brukar mest bli i hemmatrakten. På vägen till rampen finns en mack :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag har ägt en Seadoo Rx och en Seadoo xp :) men nu så är det båt som gäller. Skoter var roligt de första åren, sen blev det bara dyrt ;)

Men det är klart att intresset fortfarande lever kvar och att man kikar in på guppa.se ibland!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vattenskoter är väl ändå definitionen av sommar?
Glidit några somrar med en seadoo rxt 215. Senaste åren skoterlös men blivit några turer med bästavännens gti 130 runt Tyresö/saltis.
Lär kunna bidra lite i sommar med annat än GTIn. :D
image.jpeg
 
D

Deleted member 1265

Guest
Får nästan prova en till sommaren! Nackdelen med RXPn är att man kommer ingen vart på en tank p.g.a soppan.
Vi brukar åka över till Danmark (Tar 40 min över havet) och så är tanken helt snustorr.
Det där låter spännande. Minns en längre tur jag tog på min då rxt. Man blir rätt liten när det tjuter o soppan håller på att ta slut/ kombinerat med att de då ogärna skulle dras efter en båt/skoter. Det kanske är lättare på de nya rxt att bogsera?
 
Vattenskoter är väl ändå definitionen av sommar?
Glidit några somrar med en seadoo rxt 215. Senaste åren skoterlös men blivit några turer med bästavännens gti 130 runt Tyresö/saltis.
Lär kunna bidra lite i sommar med annat än GTIn. :D
image.jpeg

Nice!! :)
Jag sålde min RXP-X för ett par år sedan efter en rätt otäck drunkningsolycka jag var med om (Ni kanske läste om det på Guppa)
Men nu har jag köpt en pärla igen och är redo att åka ut på havet! (Och i sjön)

Det där låter spännande. Minns en längre tur jag tog på min då rxt. Man blir rätt liten när det tjuter o soppan håller på att ta slut/ kombinerat med att de då ogärna skulle dras efter en båt/skoter. Det kanske är lättare på de nya rxt att bogsera?

Det går rätt bra att bli bogserad tycker jag...
Värre är det att bogsera med en skoter.. Kompressorn får jobba så mycket...

Jag kör en RXP (Ej RXT) men min gamla röd svarta RXT 260 hade en öga i fronten. Så det gick rätt bra att bli bogserad (Råkade suga in en tamp i insuget en gång ;))
 

MrPlow

Rolex
Det där låter spännande. Minns en längre tur jag tog på min då rxt. Man blir rätt liten när det tjuter o soppan håller på att ta slut/ kombinerat med att de då ogärna skulle dras efter en båt/skoter. Det kanske är lättare på de nya rxt att bogsera?
Man får klampa inloppet (vi funderar på att sätta en kran) så ska det gå bra.
 
Senast ändrad:
Det där låter spännande. Minns en längre tur jag tog på min då rxt. Man blir rätt liten när det tjuter o soppan håller på att ta slut/ kombinerat med att de då ogärna skulle dras efter en båt/skoter. Det kanske är lättare på de nya rxt att bogsera?
Man får klampa inloppet (vi funderar på att sätta en kran) så ska det gå bra. Men i Stockholms skärgård finns det ju mackar lite var stans!

Dock så kommer man i regel längre på reserven än vad man tror.
Lustigt nog så drar den dock mindre om man kör tillräckligt fort för att den skall plana.
Ligger man och fiskör så ska den ju plöja sig fram igenom allt vatten.
 

Nero13

Panerai
Ultran är en riktigt grym skoter! Speciellt i sjö.
Inte ens min RXT-X 260 (Motsvarighet till Kawasakin) hade en chans när det gick stora vågor.
Trodde aldrig att den skulle vara så snabb som den är har kört lite waverunners innan men denna går inte ens att gemföra med dom :) Så fort renovering och bröllop är över så kommer det nog bli en Vattenskoter om inget annat kul dyker upp :p
 
Trodde aldrig att den skulle vara så snabb som den är har kört lite waverunners innan men denna går inte ens att gemföra med dom :) Så fort renovering och bröllop är över så kommer det nog bli en Vattenskoter om inget annat kul dyker upp :p

Joo det är enorm skillnad ifrån dom mindre kraftiga modellerna ifrån t.e.x Yamaha.
Den är ett djur som drar ifrån ribbåtarna till havs om det är så =)

Här är jag för sisådär 5 eller 6 år sedan på min RXT :)

479041_10150865253937915_1453653810_o.jpg
 

Lurrs

Omega
Jag har kört en del Rxp och det är sjukt kul, inget snack om det. Men vad säger ni som haft era en hel sommar eller så, blir man mättad? :rolleyes:
Jag är en båtkille och har hittills inte tröttnat på att vara på sjön, tvärt om.
Men jag är osäker på om man "behöver" en av varje? Båten tar ju både tid och kostar pengar, om man säger. :D
 
Men gubbar låt oss erkänna!
Den första och största anledningen till att man kör skoter (Alla brudar vill haka på) och du behöver inte ens anstränga dig för att dom skall klä av sig ;)
 
Jag har kört en del Rxp och det är sjukt kul, inget snack om det. Men vad säger ni som haft era en hel sommar eller så, blir man mättad? :rolleyes:
Jag är en båtkille och har hittills inte tröttnat på att vara på sjön, tvärt om.
Men jag är osäker på om man "behöver" en av varje? Båten tar ju både tid och kostar pengar, om man säger. :D

Nu vet jag inte hur stor din båt är.
Men du kan ju dra en skoter bakom den :)
Och en begagnad RXP 255 behöver inte kosta mer än en begagnad ubåt (Submariner) ;)

Personligen tröttnar jag inte för fem öre... Men jag ligger ju inte bara och kör i cirklar heller.
Ena dagen så drar man ut med en ring efter skotern.
Andra dagen åker man ut till någon holme och grillar.
Tredje dagen åker man bara ut och finkör med någon tjej
Fjärde dagen drar man ut och rundar bojar (RXPn är ju trots allt en riktig bojracer, finns ingen skoter som tar svängar som den)
Femte dagen drar man ut gemensamt med andra skotrar till havet och hoppar på vågorna bakom Silja Line och Stena line. Dom blir vansinniga. Men man får vara förnuftig och inte hålla på och köra framför eller precis vid sidan av fartyget)
Sjätte dagen packar man fikaväskan och åker över till Danmark på 40 minuter och äter räksmörgås :)

Jag är uppväxt till sjöss.. Minns det som igår när min pappa stod vid rodret och jag o min lillasyster lekte i båten och låg och solade.
Det är fördelen med båt! Man kan vara fler. Och man kan lägga sig / sätta sig bekvämt.

Vattenskoter ger ju inte riktigt samma avkopplande känsla som att puttra runt med en båt.
Men man har förbaskat roligt :D
 
Men tänk er för när ni kör!
Jag drog ut en tidig vår för ett par år sedan.. Det var 2 grader i vattnet och jag skulle bara provköra skotern ett kort varv på sjön efter vinterförvaringen.
500 meter utanför land tog skotern in vatten (Skarven mellan insuget och jet-utblåset hade lossnat) så skotern skönk som en vinkork i vatten på bara några sekunder.
Ingen flytväst hade jag heller (Korkat så in i helvete, jag fick nästan skylla mig själv) men skotrar ska inte kunna sjunka bara sådär. (Om man inte kör på ett grund eller liknande dvs)

Jag lever idag tack vare dessa grabbarna!

Slarva inte med flytvästen :)

Här är en video jag hittade på Youtube för längesedan..
Killen i videon är med om precis samma sak som mig. Fast det är varmt i vattnet, han har vänner med sig och han använder flytväst.

IMG_0273.jpg
 

Lurrs

Omega
Nu vet jag inte hur stor din båt är.
Men du kan ju dra en skoter bakom den :)
Och en begagnad RXP 255 behöver inte kosta mer än en begagnad ubåt (Submariner) ;)

Personligen tröttnar jag inte för fem öre... Men jag ligger ju inte bara och kör i cirklar heller.
Ena dagen så drar man ut med en ring efter skotern.
Andra dagen åker man ut till någon holme och grillar.
Tredje dagen åker man bara ut och finkör med någon tjej
Fjärde dagen drar man ut och rundar bojar (RXPn är ju trots allt en riktig bojracer, finns ingen skoter som tar svängar som den)
Femte dagen drar man ut gemensamt med andra skotrar till havet och hoppar på vågorna bakom Silja Line och Stena line. Dom blir vansinniga. Men man får vara förnuftig och inte hålla på och köra framför eller precis vid sidan av fartyget)
Sjätte dagen packar man fikaväskan och åker över till Danmark på 40 minuter och äter räksmörgås :)

Jag är uppväxt till sjöss.. Minns det som igår när min pappa stod vid rodret och jag o min lillasyster lekte i båten och låg och solade.
Det är fördelen med båt! Man kan vara fler. Och man kan lägga sig / sätta sig bekvämt.

Vattenskoter ger ju inte riktigt samma avkopplande känsla som att puttra runt med en båt.
Men man har förbaskat roligt :D

Hehe, hade varit bättre om du skrev att man tröttnar ganska snabbt..;)
Provkörde en Rxp med något som hette Riva steg tre(om jag minns rätt), satan vad den gick.
Förra sommaren hyrde jag en skoter en helg och upplevde då att jag körde av mig rätt ordentligt, jag som trodde båten drog mycket soppa..:D Det var en Rxt jag hyrde och jag gillade den skarpt skall jag erkänna.
 

MrPlow

Rolex
Jag har kört en del Rxp och det är sjukt kul, inget snack om det. Men vad säger ni som haft era en hel sommar eller så, blir man mättad? :rolleyes:
Jag är en båtkille och har hittills inte tröttnat på att vara på sjön, tvärt om.
Men jag är osäker på om man "behöver" en av varje? Båten tar ju både tid och kostar pengar, om man säger. :D
Nej. Man tröttar aldrig. Man tror att man gör det. Men man gör det inte. Det är lite som att äta, man kan bli mätt för stunden - men man blir alltid hungrig igen :)
 
Hehe, hade varit bättre om du skrev att man tröttnar ganska snabbt..;)
Provkörde en Rxp med något som hette Riva steg tre(om jag minns rätt), satan vad den gick.
Förra sommaren hyrde jag en skoter en helg och upplevde då att jag körde av mig rätt ordentligt, jag som trodde båten drog mycket soppa..:D Det var en Rxt jag hyrde och jag gillade den skarpt skall jag erkänna.

Trimmad då dessutom! ;) farligt att köra det värsta direkt (För plånboken alltså)
Haha ja det är inte ovanligt att man kör slut 50 liter på 1-2 timmar ;) drar som en stor fritidsbåt.. Men ack så roligt man har det!

RXT är mycket mer mångsidig än en RXP.
Den går bättre i vågor (Snabbare) och den sväljer även sjö mycket bättre.
Den är bekvämare att köra och bekvämare att åka med på.
Den har dessutom samma motor som en RXP X.
RXP är som roligast i lugn sjö (Tävla mot någon vem som kan runda en boj o komma tillbaka snabbast) man kilar ju in knäna under sätet på en RXP.
Jag är själv sugen på en RXT igen. Men jag gillar det aggressiva skrovet på en RXP.

Vill man verkligen finåga så finns det ju en RXT 260 Limited (Luftfjädring) så känns de inte ens när man åker över vågor.
Men det är bara överdrivet! Tog ju min RXT över kattegatt (Havet över till Danmark) i 3-4 meters vågor..
Man måste bara hålla tillräckligt hög fart för att studsa uppe på vågorna istället för att köra upp och ner för dom :)
 

Lurrs

Omega
Trimmad då dessutom! ;) farligt att köra det värsta direkt (För plånboken alltså)
Haha ja det är inte ovanligt att man kör slut 50 liter på 1-2 timmar ;) drar som en stor fritidsbåt.. Men ack så roligt man har det!

RXT är mycket mer mångsidig än en RXP.
Den går bättre i vågor (Snabbare) och den sväljer även sjö mycket bättre.
Den är bekvämare att köra och bekvämare att åka med på.
Den har dessutom samma motor som en RXP X.
RXP är som roligast i lugn sjö (Tävla mot någon vem som kan runda en boj o komma tillbaka snabbast) man kilar ju in knäna under sätet på en RXP.
Jag är själv sugen på en RXT igen. Men jag gillar det aggressiva skrovet på en RXP.

Vill man verkligen finåga så finns det ju en RXT 260 Limited (Luftfjädring) så känns de inte ens när man åker över vågor.
Men det är bara överdrivet! Tog ju min RXT över kattegatt (Havet över till Danmark) i 3-4 meters vågor..
Man måste bara hålla tillräckligt hög fart för att studsa uppe på vågorna istället för att köra upp och ner för dom :)

Jo precis, det blev en dyr helg:)

Okej, grannen på landet har köpt en sån Rxt med fjädring, broms osv. och de verkar oerhört nöjda. Deras var helt ny tror jag, själv hade jag nog satsat på en Rxp 255 om jag skulle köpa beggat.

Att köra i de där vågorna du talar om låter ju rätt kul, men brutalt:cool:
 
Topp