• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om vitguldsklockor!

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tycker vi skapar en tråd om vitguldsklockor.

När man pratar guldklockor blir det alltid naturligt att diskussionen landar i olika gulguldsvarianter. Har själv en äldre Eterna i gulguld som jag tycker är riktigt stilig. Forummedlemmars olika guldvarianter (eller process att införskaffa en :) ) följs naturligtvis med stor entusiasm. Men vitguld känns lite som ett bortglömt område.

Någon här inne som äger eller har ägt en vitguldare? Tankar/funderingar?
Är de är lika repkänsliga som gulguld?

Min erfarenhet av vitguldssmycken är att de måste rodineras om för att få tillbaka sin lyster. Gäller samma sak för klockor?

Min absoluta favorit är Rolex 116619 nedan. Påminner på något trevligt sätt om min Omega Bond (fast prislappen är cirka 10 ggr så stor):

m116619lb-0001.png


Hade en Zenith i vitguld på g på en Kaplansauktion för länge sedan men blev för snål. Tror det var en så här:

55a10_B000I7OQRS_41Pw2BFL2BsvL.jpg


Sen har vi ju såklart varianter för de som vill ta i ordentligt:
Patek-Philippe-Reference-5235-in-White-Gold.jpg
 
Dom flesta som ändå tar steget och väljer att lägga sina surt förvärvade slantar på en guldklocka vill nog att det ska synas att det är guld och då går vitguld bort, Visst är vitguldsubben SJUKT cool men gemene man tror nog att det är en stål och dårav så väljer man YG eller RG...

Men visst vill man flyga under radar så är det perfekt med vitguld...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
Dom flesta som ändå tar steget och väljer att lägga sina surt förvärvade slantar på en guldklocka vill nog att det ska synas att det är guld och då går vitguld bort, Visst är vitguldsubben SJUKT cool men gemene man tror nog att det är en stål och dårav så väljer man YG eller RG...

Men visst vill man flyga under radar så är det perfekt med vitguld...

Eller också att modellerna helt enkelt är för lika stålvarianterna. Den som köper en vitguldsklocka har förmodligen en stålklocka i samlingen innan personen slår till på en vitguld. Gulguld är ju iallafall en annan färg (oavsett om du vill att det ska synas eller ej).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vitguld är ju mycket coolare än vanligt gulguld, tycker jag, men det blir repigt som 17, så att ha en klocka i vitguld känns inte särskilt praktiskt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Med tanke på att det är bara vitguldssuben som finns i den färgkombinationen vad jag vet så ser man ju direkt.
Tyckte jag såg på någon bild att prinsessans maddens pojkensvän har en sådan, vad kostar den äpple ?

Tycker den är riktigt läcker, helt klart en drömklocka
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Med tanke på att det är bara vitguldssuben som finns i den färgkombinationen vad jag vet så ser man ju direkt.
Tyckte jag såg på någon bild att prinsessans maddens pojkensvän har en sådan, vad kostar den äpple ?

Listpris 282 tkr enligt uret.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag älskar vitguld, har bara vita smycken tex, men har bara haft några dressigare klock varianter. Sportklocka i vitguld känns lite ologiskt.

Jag tycker att det är rätt coolt att de flesta bara ser en oansenlig lite klocka medan jag vet vilken pärla det är egentligen...

Dessa har bara varit kortvariga gäster:

rätt repkänslig (såg att just detta/mitt ex ligger på franska ebay just nu...)
400956.jpg


inga fel, men la hellre pengarna på annat just då
IMGP5777.jpg


inga fel, men la hellre pengarna på annat just då
IMGP5791.jpg


blev lite osäker på långsiktiga servicekostnaderna på ett AP2120
P1020409.jpg


denna var nog ett misstag att flippa... och norrmannen som har den nu vill inte släppa den... :(
IMGP0193.jpg

b2d68e08.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
jag älskar vitguld, har bara vita smycken tex, men har bara haft några dressigare klock varianter. Sportklocka i vitguld känns lite ologiskt.

Jag tycker att det är rätt coolt att de flesta bara ser en oansenlig lite klocka medan jag vet vilken pärla det är egentligen...

Dessa har bara varit kortvariga gäster:

rätt repkänslig (såg att just detta/mitt ex ligger på franska ebay just nu...)
400956.jpg


inga fel, men la hellre pengarna på annat just då
IMGP5777.jpg


inga fel, men la hellre pengarna på annat just då
IMGP5791.jpg


blev lite osäker på långsiktiga servicekostnaderna på ett AP2120
P1020409.jpg


denna var nog ett misstag att flippa... och norrmannen som har den nu vill inte släppa den... :(
IMGP0193.jpg

b2d68e08.jpg


Fantastiska!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Att välja vitguld och nog lite som att välja A. Lange & Söhne; bara insatta fattar vad det handlar om.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
A. Lange & Shöne är mindre Ken Ring och mer tysk private equityhöjdare. Tråkigt, men samtidigt tryggt och säkert.;-)
 

max

Dancing Queen
Porsan skrev:
Varför vill man ha något dyrt som ser ut som något billigt, aldrig fattat...
Nu tycker jag att du har missat charmen med vitguld och märken utanför rolex, det skall inte se billigt ut det skall snarare vara välarbetat i ädelmetall utan att skrika "titta på mig jag vill ha uppmärksamhet" som gulguldsklockor gör.
Gulguld är för stekare
Vitguld för sofistikerade livsnjutare
:D :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
max skrev:
Porsan skrev:
Varför vill man ha något dyrt som ser ut som något billigt, aldrig fattat...
Men ååh nu har du missat charmen, det skall inte se billigt ut det skall snarare vara välarbetat i ädelmetall utan att skrika "titta på mig jag vill ha uppmärksamhet" som gulguldsklockor gör.
Gulguld är för stekare
Vitguld för sofistikerade livsnjutare
:D :p

Nej, då väljer man istället en ej belagd metall, typ platina. Men gulguld är snyggare.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Aurum skrev:
max skrev:
Porsan skrev:
Varför vill man ha något dyrt som ser ut som något billigt, aldrig fattat...
Men ååh nu har du missat charmen, det skall inte se billigt ut det skall snarare vara välarbetat i ädelmetall utan att skrika "titta på mig jag vill ha uppmärksamhet" som gulguldsklockor gör.
Gulguld är för stekare
Vitguld för sofistikerade livsnjutare
:D :p

Nej, då väljer man istället en ej belagd metall, typ platina. Men gulguld är snyggare.

Tänkte precis skriva något liknande, lystern från gulguld eller rose/rödguld är i mina ögon oslagbart. Ska man köra diskret och dyrt så är det platina som gäller!
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som ni säger, med en vitguld flyger men mer "under radarn"... Jag använder min vitguld väldigt ofta, bra mycket mer änn Gulgulden...

7D3A59C4-004D-44F2-9823-2351C304D91D-2172-000004DD844F226C.jpg


C2FDFFA7-4E03-48FB-8EB2-A4AC977CC152-2172-000004DD85DA191C.jpg


Hade väldigt gärna haft platinum... Om jag hade haft råd...

Mvh
Micke E
 

John R

Panerai
Jag tror att många tycker/tyckte gul/rött guld är jävligt fult. Det hade dn riktig
dipp på 90-talet och det sitter nog kvar ganska hårt hos många. Ingen som vill bli
förknippad med en gammal bilhandlare med fet guldklocka och en kätting runt halsen.

Det va helt enkelt low life i mångas ögon förut och det sitter som sagt säkert
kvar hos de som blev gamla hund då de fortfarande var poppis med vitguld.

Själv tycker jag nu nu att det är snyggt!

/John R
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Lystern hos en vitguldare får du knappast på en stålis, man måste se det IRL för att förstå. Men en Rolex guldklocka hade dock inte suttit fel :D
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Porsan skrev:
Varför vill man ha något dyrt som ser ut som något billigt, aldrig fattat...

Motsatsen, dvs att vilja ha något som ser dyrt ut men att det ska vara så billigt som möjligt är sådant som kan leda till inköp av kopior....

De flesta kanske inte ser skillnad mellan vitguld och stål, men de flesta ser inte skillnad mellan en fejk Rolex och en äkta heller. De som köper vitguld kanske gör det för att de själva ser skillnad och vill ha det. På samma sätt som de som köper en äkta Rolex vill ha det hellre än en kopia eller en klocka från annat märke.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bomier skrev:
Som ni säger, med en vitguld flyger men mer "under radarn"... Jag använder min vitguld väldigt ofta, bra mycket mer änn Gulgulden...

Hade väldigt gärna haft platinum... Om jag hade haft råd...

Mvh
Micke E

Grymma dinkor. Jag visste faktiskt inte att det fanns daydate i vitguld.
 
Topp