• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråkigt bemötande klockaffär Hours

Krabbeluring

Cartier
Har fått lite samma feeling de två ggr jag varit innepå Nymans i Stockholm. Arrogant, ointresserad personal. Tveksamt om jag någonsin sätter min fot där igen. På Rob E var dem däremot trevliga.

Personligen tycker jag dock att det kan kännas lite "pinsamt" att gå in i en affär av kaliber bättre bara för att titta/klämma utan intentioner att köpa...men det beror förstås mycket på personalen också.

Håller inte med! De säljer varor för från 10k upp till hundratusentals kronor - självklart vill man prova, fundera och klämma så att det känns 100% rätt! Tycker inte du ska känna att det är pinsamt - och även om du inte tänker handla väcks kanske det där begäret i dig vi alla kan känna igen.

Sist jag var på Bergströms i Malmö träffade jag en mycket trevlig herre som berättade att många av kunderna var inne en 3-4-5 gånger innan de faktiskt slog till.

Oavsett så är A och O trevligt kundbemötande, oavsett hur kunden ser ut, vad hen har på sig etc.
 
Ett bra bemötande är inte så svårt. Jag är själv säljare i butik och det går så mycket lättare om man är trevlig, det behöver inte vara något påklistrat och överdrivet utan grundläggande artighet. Brukar även kosta på mig att skoja lite oftast på min egen bekostnad för att bryta isen lite. Visst kan jag erkänna att man når inte alla människor och ibland talar man helt enkelt inte "samma språk", hur man än gör hittar man inte linjen för att nå eller göra bra intryck på kunden.
Men (jag beskyller ingen här) allt för ofta möter jag kunder som beter sig som arslen. T ex jag står upptagen med en kund och någon står och väntar på sin tur, men dom gör det TYDLIGT att dom hatar att vänta på sin tur, jag gör det tydligt att jag har sett dom och att jag kommer så snart jag kan. Men tyvärr räcker inte det för vissa utan verkar tro att dom är jordens herrar och ska ha full service NU! Spelar ingen roll att jag har en annan kund som jag också vill ge bra service. Var sak har sin tid.
Jag menar det är inte bara säljare som beter sig illa och man behöver som kund inte bete sig illa "bara för att man kan och att säljaren ska kunna hantera det". OBS jag har inte beskyllt ts eller någon annan här för att vara den sorten.
 
Kan berätta att jag för inte så länge sedan var inne i en av Gbg:s bättre klockbutiker i sällskap av en kvinnlig bekant som är klocknörd (hon brukar köpa dyra klockor). Jag var ledig denna dag och var lite lesiure klädd, jag hade chinos och en ny pilotjacka (specialmod finns ej i Sverige) och en NY-keps. Hon är lite mer strikt klädd med kappa och allt det där. Vi stiger in hälsar på personalen och meddelar att vi bara vill titta lite på snygga klockor. I personalen finns en ung kvinna som hälsar artigt och med ett leende och säger det går fint säg till om ni vill ha hjälp. Vi går runt en stund kikar lite på bla Breitling i montrarna. Efter en stund fastnar jag för en Longines som jag vill titta på. Den unga kvinnan blir plöstligt upptagen med några hantverkare som skall kolla på deras ventilation i butiken. Men hon säger till en kollega en ung man att hjälpa oss. Denne unge man var stram och överspänd som en fiolsträng, klädd i en för liten kostym och troligen för trånga italienska skor (han har läst för många King magasin). Hans blick betraktar mig med skepsism , det är tydligt. Vi väntar på att tidslåset ska gå upp, jag försöker skoja med honom lite, det faller inte i god jord, han verkar fortfarande vara besvärad av mig. jag får känna på klockan jag ställer lite frågor får endast korta svar, han verkar inte intressrad av att sälja en klocka till mig. Ibland verkar många säljare som jobbar i exklusiva butiker tro att man ska vara lite dryg. Denne unge man vekade iaf tro det. Men en sak vet jag jag kommer inte handla någon klocka i den butiken.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Asch, det finns bra och mindre bra säljare i alla klockbutiker.
Bergströms i Malmö övertygade min fru om att jag skall ha en DJ(Atti) . En annan gång kändes det som om kvinnan mer var intresserad av sig själv än att sälja.
Inne hos rob kändes det som att de endast säljer till aseater vid ett av mina besök.
På nymans blev jag o en kollega mkt trevligt bemött vid ett besök.
Bara orkat be om hjälp på hours en gång, bemötandet var likt TS.

Summa sumatum för mig, det beror på vem och när. De kan ha haft en dålig dag, men då säljer de inget.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är man säljare skall man alltid behandla presumtiva kunder med respekt och intresse. Det skall inte spela någon roll hur man är klädd eller vilken klocka man bär på armen. Här på KS finns hantverkare med Rolex, omega, Breitling etc och det finns investerare med swatch, Daniel Wellington och smart watches. Vill man sälja lämnar man fördomarna hemma. För ett år sedan kunde jag inte föreställa mig att jag tolv månader senare skulle fundera över mitt andra dyra klockköp.. man kan inte veta. Sen skall man alltid vara respektfull mot människor, vare sig man vill sälja dem något eller bara möter dem på toaletten.
Tycker jag.
 

JB_XII

Rolex
Kan berätta att jag för inte så länge sedan var inne i en av Gbg:s bättre klockbutiker i sällskap av en kvinnlig bekant som är klocknörd (hon brukar köpa dyra klockor). Jag var ledig denna dag och var lite lesiure klädd, jag hade chinos och en ny pilotjacka (specialmod finns ej i Sverige) och en NY-keps. Hon är lite mer strikt klädd med kappa och allt det där. Vi stiger in hälsar på personalen och meddelar att vi bara vill titta lite på snygga klockor. I personalen finns en ung kvinna som hälsar artigt och med ett leende och säger det går fint säg till om ni vill ha hjälp. Vi går runt en stund kikar lite på bla Breitling i montrarna. Efter en stund fastnar jag för en Longines som jag vill titta på. Den unga kvinnan blir plöstligt upptagen med några hantverkare som skall kolla på deras ventilation i butiken. Men hon säger till en kollega en ung man att hjälpa oss. Denne unge man var stram och överspänd som en fiolsträng, klädd i en för liten kostym och troligen för trånga italienska skor (han har läst för många King magasin). Hans blick betraktar mig med skepsism , det är tydligt. Vi väntar på att tidslåset ska gå upp, jag försöker skoja med honom lite, det faller inte i god jord, han verkar fortfarande vara besvärad av mig. jag får känna på klockan jag ställer lite frågor får endast korta svar, han verkar inte intressrad av att sälja en klocka till mig. Ibland verkar många säljare som jobbar i exklusiva butiker tro att man ska vara lite dryg. Denne unge man vekade iaf tro det. Men en sak vet jag jag kommer inte handla någon klocka i den butiken.

Se där! Såvida du inte bara var på besök så antar jag att du är en go göteborgare ;) Jobbar i staden och bor strax utanför.
Tror aldrig du nämt att du är därifrån innan.

Var du på Bergströms Ur och kollade?
Var inne där i veckan. Fick ungefär samma bemötande. Men jag var ändå klädd i skjorta och chinos (såg väl hyfsat anseenlig ut).

Frågade också om Longines (!). Var ju sugen på en Hydroquest (innan jag hittade certinan och skx), och eftersom jag hade på mig min egna Longines så kändes det ju som att säljaren borde hajjat till.

Men inte ett enda försök till att sälja/prata om klockan. Det var mer att han inspekterade mig noga så att jag inte skulle ha sönder klockan.

Märkligt det där... hos bilförsäljarna så låter de en nästan provköra en bil i miljonklassen bara man rabblar lite modellnummet :)
 

par

Patek
2-Faktor
Oj, blev ett rejält trådlyft. Jag har varit förbi deras butik någon mer gång sen det hände. Har aldrig fått frågan om jag vill ha hjälp. Kan däremot förstå som någon sade att det är en svår situation i köpcentret men då är ju också frågan om man ska nöja sig med att bara erbjuda parfymklockor?
 

JB_XII

Rolex
Oj, blev ett rejält trådlyft. Jag har varit förbi deras butik någon mer gång sen det hände. Har aldrig fått frågan om jag vill ha hjälp. Kan däremot förstå som någon sade att det är en svår situation i köpcentret men då är ju också frågan om man ska nöja sig med att bara erbjuda parfymklockor?


Kan dra en annan anekdot. Var förbi den lokala klockaffären i närliggande köpcentrum. Frågar då om de har någon winder man kan få kolla på. Det hade dem inte, men de kunde ta hem en om jag var intresserad. Vilket jag var. Sa då att jag ville ha minst 2 platser i den.

Varpå den ena tjejen i butiken sa lite snäsigt: "De med EN plats kostar 2000:-!".
Jag vände på klacken och gick...
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Var inne på en butik för någon vecka sedan för att testa den nya Worldtimern från Sjöö Sandström.
Efter en stund kommer det fram en säljare och frågar om jag vill ha hjälp med något varpå jag ber att få klämma lite på Worldtimern, inga problem säger han och tar fram den.
So far so good..
Lägger ifrån mig min 114060 varpå han säger "schysst klocka" och jag tackar för det.
Klämmer en stund, han berättar då att den har safirglas och glasbaksida, precis som min 114060 säger han sedano_O
Jag påpekar att min inte har glasbaksida och att det inte är många modeller från Rolex som har det, vad jag vet.
Sedan kontrar han något i stil med "Hm jaha, precis som Patek, dom vill inte heller visa urverket då det är lite hemligt hur dom ser ut.
Jag tackade för mig och gick vidare efter det. :D
 

par

Patek
2-Faktor
Var inne på en butik för någon vecka sedan för att testa den nya Worldtimern från Sjöö Sandström.
Efter en stund kommer det fram en säljare och frågar om jag vill ha hjälp med något varpå jag ber att få klämma lite på Worldtimern, inga problem säger han och tar fram den.
So far so good..
Lägger ifrån mig min 114060 varpå han säger "schysst klocka" och jag tackar för det.
Klämmer en stund, han berättar då att den har safirglas och glasbaksida, precis som min 114060 säger han sedano_O
Jag påpekar att min inte har glasbaksida och att det inte är många modeller från Rolex som har det, vad jag vet.
Sedan kontrar han med något i stil med "Hm jaha, precis som Patek, dom vill inte heller visa urverket då det är lite hemligt hur dom ser ut.
Jag tackade för mig och gick vidare efter det. :D
Kunskap är väll en sak men han försökte åtminstone vara trevlig och hjälpa till?:)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Var inne på en butik för någon vecka sedan för att testa den nya Worldtimern från Sjöö Sandström.
Efter en stund kommer det fram en säljare och frågar om jag vill ha hjälp med något varpå jag ber att få klämma lite på Worldtimern, inga problem säger han och tar fram den.
So far so good..
Lägger ifrån mig min 114060 varpå han säger "schysst klocka" och jag tackar för det.
Klämmer en stund, han berättar då att den har safirglas och glasbaksida, precis som min 114060 säger han sedano_O
Jag påpekar att min inte har glasbaksida och att det inte är många modeller från Rolex som har det, vad jag vet.
Sedan kontrar han med något i stil med "Hm jaha, precis som Patek, dom vill inte heller visa urverket då det är lite hemligt hur dom ser ut.
Jag tackade för mig och gick vidare efter det. :D
Finns det någon modell från Rolex som har glasbaksida?
 

par

Patek
2-Faktor
Han var mycket trevlig och det är uppskattat men det ger inte ett särskilt seriöst intryck. Lite det jag försökte påpeka:)
Håller helt klart med dig, står man i en blomsterbutik krävs andra kunskaper osv. Rimligt att man kan kräva en viss nivå. Men att vara trevlig är en bra start:)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Håller helt klart med dig, står man i en blomsterbutik krävs andra kunskaper osv. Rimligt att man kan kräva en viss nivå. Men att vara trevlig är en bra start:)
Jag kan ta att man inte vet allt om allt, inget konstigt med det.
När man försöker framstå som kunnig men inte är det blir det bara så fel. Som att en 114060 har glasbaksida, vart får man det ifrån om det inte bara är en vild chansning.
Eller att Patek inte kör med glasbaksida då urverken är hemliga, känns som väldigt konstiga påståenden från en person som säljer "finare" klockor:)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Asch, det finns bra och mindre bra säljare i alla klockbutiker.
Bergströms i Malmö övertygade min fru om att jag skall ha en DJ(Atti) . En annan gång kändes det som om kvinnan mer var intresserad av sig själv än att sälja.
Inne hos rob kändes det som att de endast säljer till aseater vid ett av mina besök.
På nymans blev jag o en kollega mkt trevligt bemött vid ett besök.
Bara orkat be om hjälp på hours en gång, bemötandet var likt TS.

Summa sumatum för mig, det beror på vem och när. De kan ha haft en dålig dag, men då säljer de inget.
Vad grundar du ditt påstående att Rob "endast säljer till aseater" (tar för givet att det är asiater du menar) på?
 

Timeteller

Breitling
Kan inte någon maila tråden till Hours VD och frågaom han har någon kommentar?

(Nu ska du fråga: "Kan inte du göra det?". Och då svarar jag: "Nej, jag orkar inte." :D )
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vad grundar du ditt påstående att Rob "endast säljer till aseater" (tar för givet att det är asiater du menar) på?
Det är givetvis fel, men den känslan jag fick (vid ett av mina besök). Precis som att nymans alltid är trevliga. En gång när jag var inne hos rob visades stort intresse för asiater, och inget intresse för mig. Syftet var att visa på att det finns mindre bra säljare i alla butiker. Inte att rob bara säljer till asiater.

Att AD i sverige säljer till folk som inte bor i sverige ser jag inte som ngt problem. Det som är bra för dem är bra för mig.
 

Schill

Cartier
Kan berätta att jag för inte så länge sedan var inne i en av Gbg:s bättre klockbutiker i sällskap av en kvinnlig bekant som är klocknörd (hon brukar köpa dyra klockor). Jag var ledig denna dag och var lite lesiure klädd, jag hade chinos och en ny pilotjacka (specialmod finns ej i Sverige) och en NY-keps. Hon är lite mer strikt klädd med kappa och allt det där. Vi stiger in hälsar på personalen och meddelar att vi bara vill titta lite på snygga klockor. I personalen finns en ung kvinna som hälsar artigt och med ett leende och säger det går fint säg till om ni vill ha hjälp. Vi går runt en stund kikar lite på bla Breitling i montrarna. Efter en stund fastnar jag för en Longines som jag vill titta på. Den unga kvinnan blir plöstligt upptagen med några hantverkare som skall kolla på deras ventilation i butiken. Men hon säger till en kollega en ung man att hjälpa oss. Denne unge man var stram och överspänd som en fiolsträng, klädd i en för liten kostym och troligen för trånga italienska skor (han har läst för många King magasin). Hans blick betraktar mig med skepsism , det är tydligt. Vi väntar på att tidslåset ska gå upp, jag försöker skoja med honom lite, det faller inte i god jord, han verkar fortfarande vara besvärad av mig. jag får känna på klockan jag ställer lite frågor får endast korta svar, han verkar inte intressrad av att sälja en klocka till mig. Ibland verkar många säljare som jobbar i exklusiva butiker tro att man ska vara lite dryg. Denne unge man vekade iaf tro det. Men en sak vet jag jag kommer inte handla någon klocka i den butiken.

Var detta Bergströms vid Kungsportsplatsen?
 

Hugii

Audemars
Konstigt att Rob kom in i bilden också.

Märkligt hur folk snabbt kan ändra sig (över en natt i stort sätt). Minns tider då Rob var forumsponsor och var en stor hiss men Nymans var en rejäl diss. Över en natt fick KS ny sponsor i form av Nymans, och då blev Nymans direkt en hiss men Rob blev rejäl diss. Kan 2 företag verkligen ändra sig så snabbt, 3-7 dagar?
Nu förstår ni varför det inte är tillåtet att göra reklam i barnprogram. :)

Jag tycker synd om klocksäljare, 95% av arbetstiden går att svara på 5st standardfrågor och hela tiden plocka fram dyraste klockor för "nyfikna och rastlösa icke-kunder".
Varför dissa ett företag om man inte ens är i närheten av att köpa en klocka (och de kan dessutom inte ens bemöta kritiken).
 

Buffi

Panerai
Konstigt att Rob kom in i bilden också.

Märkligt hur folk snabbt kan ändra sig (över en natt i stort sätt). Minns tider då Rob var forumsponsor och var en stor hiss men Nymans var en rejäl diss. Över en natt fick KS ny sponsor i form av Nymans, och då blev Nymans direkt en hiss men Rob blev rejäl diss. Kan 2 företag verkligen ändra sig så snabbt, 3-7 dagar?
Nu förstår ni varför det inte är tillåtet att göra reklam i barnprogram. :)

Jag tycker synd om klocksäljare, 95% av arbetstiden går att svara på 5st standardfrågor och hela tiden plocka fram dyraste klockor för "nyfikna och rastlösa icke-kunder".
Varför dissa ett företag om man inte ens är i närheten av att köpa en klocka (och de kan dessutom inte ens bemöta kritiken).

Vet inte om jag tycker att Rob brukar dissas så mycket här? Köpte själv en klocka där förra året, och har varit inne en gång där sedan dess. Båda gångerna har jag blivit jättetrevligt bemött. Handlar gärna där igen.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ska andra lita på en sådan känsla så måste hen hänga en hel del i butiken. Svårt påstående att bygga empiri kring. En ganska smal kundkrets butiken valt kan man tycka.
Jo precis, men det jag menar är att någon har en känsla av något så bör man ju inte ta det för sanning utan just för vad det är. En subjektiv känsla som hen fått vid det aktuella tillfället.
 

Camo00

Patek
Konstigt att Rob kom in i bilden också.

Märkligt hur folk snabbt kan ändra sig (över en natt i stort sätt). Minns tider då Rob var forumsponsor och var en stor hiss men Nymans var en rejäl diss. Över en natt fick KS ny sponsor i form av Nymans, och då blev Nymans direkt en hiss men Rob blev rejäl diss. Kan 2 företag verkligen ändra sig så snabbt, 3-7 dagar?
Nu förstår ni varför det inte är tillåtet att göra reklam i barnprogram. :)

Jag tycker synd om klocksäljare, 95% av arbetstiden går att svara på 5st standardfrågor och hela tiden plocka fram dyraste klockor för "nyfikna och rastlösa icke-kunder".
Varför dissa ett företag om man inte ens är i närheten av att köpa en klocka (och de kan dessutom inte ens bemöta kritiken).
Samtidigt, om man nu råkar arbeta i, eller äga, en klockbutik, vore det väl rimligt att försöka maximera sina chanser att lyckas sälja??
 
Topp