• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråkigt bemötande klockaffär Hours

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Håller med. Dock är det ju så att om det jobbiga tar över för mycket. Som att kunderna är mongon, så kanske man bör byta jobb.
Säljer ju själv enbart till företag vilket kan vara en fördel men det finns många jobbiga kunder. Men det får man ju ta som säljare. :)

Realiteten är ju naturligtvis at en viss liten procent av kunder är rövhål och hel eller halvidioter. Stor del av jobbet är ju att skaka av sig detta och inte låta det suga energi och påverka kundmötet som ju alltid måste inledas med att man har en positiv attityd mot varje ny kund man möter.
Min kvalificerade gissning om Hoursfallet som TS tar upp är att det handlar mest om den andra, och absolut största, energisugaren i butik: butiksstölder. Det är svårt att adekvat beskriva hur nedbrytande den verkligheten är på service och kundmöte, på en makronivå så har det mycket större genomslag än enskilda bra/dåliga säljare. Det fokus som det tar i anspråk skapar en sån röta i attityden och agerandet hos butikspersonal att det förstör så mycket annat. En vanlig kommentar jag hör är "jag vill ju inte bli sedd och behandlad som en tjuv när jag kommer in i en butik" och det är ju uppenbart helt rimligt. Tyvärr blir det en närmast helt oundviklig realitet i många butiker såvida man inte har lyckats anställa ett par Gandhi, Moder Teresa, Nelson Mandela eller andra säljare av den spirituella kalibern. Jag är den första att beklaga detta, det kostar mig mångdubbelt mer pengar i min butik än själva värdet av de prylar som stjäls.
 

Hugii

Audemars
Lite märkligt. Trevligt bemötande, fin servicekänsla och skapandet av en premiumupplevelse är det som butiker måste få till som konkurrensmedel.
Det går att konkurrera med näthandeln, det behöver inte ens vara svårt men då är förutsättningen att man har fingertoppskänsla.
Finns det nån butik som satsar på annat? Dåligt bemötande och ingen servicekänsla alls? :)

Folk har bara gått för lång och dissar butiker för att butiksägarna inte kramar de tillräckligt hårt och tillräckligt länge trots att de som kunde har noll-avsikter att handla där, utan är inne i butiken för att fördriver tiden.
Bara för att man gillar exklusiva ur då ska alla klockbutiker erbjuda gratis kaffe och gratis champagne :). Dååå kanske kan butiken får en hiss men bara om champagnen är tillräcklit exklusiv :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad vet du om det? Nej tvärtom, hon älskade sitt jobb och fick mycket förmåner men det var dem kunderna som gick in endast för att prova klockor utan avsikta att köpa som hon spydde galla över.
Och du gnäller aldrig över jobbiga elever du jobbar med? Ifall du gör det så trivs du varken eller prestera bra på ditt jobb?
Jag menade såklart allmänt. Och nej, jag gnäller i princip aldrig på mitt jobb då jag snarare ser "jobbiga" medarbetare eller intressenter som en utmaning, inte en belastning. Med det sagt hade jag inte haft tålamod nog eller varit social nog för att vara en bra säljare oavsett bransch.
 

lofgreno

Audemars
Realiteten är ju naturligtvis at en viss liten procent av kunder är rövhål och hel eller halvidioter. Stor del av jobbet är ju att skaka av sig detta och inte låta det suga energi och påverka kundmötet som ju alltid måste inledas med att man har en positiv attityd mot varje ny kund man möter.
Min kvalificerade gissning om Hoursfallet som TS tar upp är att det handlar mest om den andra, och absolut största, energisugaren i butik: butiksstölder. Det är svårt att adekvat beskriva hur nedbrytande den verkligheten är på service och kundmöte, på en makronivå så har det mycket större genomslag än enskilda bra/dåliga säljare. Det fokus som det tar i anspråk skapar en sån röta i attityden och agerandet hos butikspersonal att det förstör så mycket annat. En vanlig kommentar jag hör är "jag vill ju inte bli sedd och behandlad som en tjuv när jag kommer in i en butik" och det är ju uppenbart helt rimligt. Tyvärr blir det en närmast helt oundviklig realitet i många butiker såvida man inte har lyckats anställa ett par Gandhi, Moder Teresa, Nelson Mandela eller andra säljare av den spirituella kalibern. Jag är den första att beklaga detta, det kostar mig mångdubbelt mer pengar i min butik än själva värdet av de prylar som stjäls.
Ja, det låter ju som det. Sen var han väl lite äldre också. Har själv kollegor som börjar komma upp i åren och det är ofta mycket gnäll och servicen påverkas negativt.
Sen slipper man ju själv den här stöld/rån aspekten också som jag förstår måste vara väldigt jobbig...
 

POO

Panerai
Kanske bara jag som har för mycket ledig tid men jag skulle (och har gjort det tidigare) skrivit ett jävligt argt mail till både butiken, ägaren och säljaren. Samt att jag skulle både tala om att jag skulle göra det samt sända det vidare till andra butiker så dem får se hur man INTE ska behandla kunder (Med säljarens fulla namn). Med brevhuvud, datum och rubbet. DÅ lovar jag att du kommer få en reaktion! Jag har gjort liknande i andra sammanhang och får ALLTID reaktion, oftast positiv med diverse förslag om kompensation osv.

Sjukaste jag läst! Händer det ofta? Måste gränsa till förtal.
 

ScubaKing

Audemars
Sjukaste jag läst! Händer det ofta? Måste gränsa till förtal.

Nja, hänt två gånger vad jag minns nu direkt. Kan inte säga säkert då jag inte är jurist men tror inte det är förtal då det är sanning det jag skriver. Senast var det Nilson Skor, nuvarande Nilson Shoes, jävla skitföretag!
.
 
Senast ändrad:

engst

Cartier
Kanske OT, men spridande av sanna uppgifter kan också vara förtal. Juridiska personer (tex företag) kan emellertid inte förtalas.

Hade det rört sig om väldigt små företag, så skulle jag ändå vara försiktig, eftersom jag tror att ägaren då möjligen kan väcka talan. Men är osäker i denna del.
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan berätta att jag för inte så länge sedan var inne i en av Gbg:s bättre klockbutiker i sällskap av en kvinnlig bekant som är klocknörd (hon brukar köpa dyra klockor). Jag var ledig denna dag och var lite lesiure klädd, jag hade chinos och en ny pilotjacka (specialmod finns ej i Sverige) och en NY-keps. Hon är lite mer strikt klädd med kappa och allt det där. Vi stiger in hälsar på personalen och meddelar att vi bara vill titta lite på snygga klockor. I personalen finns en ung kvinna som hälsar artigt och med ett leende och säger det går fint säg till om ni vill ha hjälp. Vi går runt en stund kikar lite på bla Breitling i montrarna. Efter en stund fastnar jag för en Longines som jag vill titta på. Den unga kvinnan blir plöstligt upptagen med några hantverkare som skall kolla på deras ventilation i butiken. Men hon säger till en kollega en ung man att hjälpa oss. Denne unge man var stram och överspänd som en fiolsträng, klädd i en för liten kostym och troligen för trånga italienska skor (han har läst för många King magasin). Hans blick betraktar mig med skepsism , det är tydligt. Vi väntar på att tidslåset ska gå upp, jag försöker skoja med honom lite, det faller inte i god jord, han verkar fortfarande vara besvärad av mig. jag får känna på klockan jag ställer lite frågor får endast korta svar, han verkar inte intressrad av att sälja en klocka till mig. Ibland verkar många säljare som jobbar i exklusiva butiker tro att man ska vara lite dryg. Denne unge man vekade iaf tro det. Men en sak vet jag jag kommer inte handla någon klocka i den butiken.

Jag tycker du ska ge dem en till chans. Efter att ha pratat en del med de du nämner några gånger så måste jag säga att de verkligen är vettiga personer. Ibland är det lätt att få en felaktig uppfattning om folk vid ett första möte.
 
Jag tycker du ska ge dem en till chans. Efter att ha pratat en del med de du nämner några gånger så måste jag säga att de verkligen är vettiga personer. Ibland är det lätt att få en felaktig uppfattning om folk vid ett första möte.

Jag instämmer helt på att alla är värda en andra chans. Men senare samma dag gick jag till en annan butik med i princip samma utbud på klockor och jag fick ett helt annat bemötande trots att det var vårt första möte. Jag handlar hellre där. Man ska inte behöva mötas flera ggr för att man tillslut ska få bra service eller bemötande. Det ska sitta där direkt ändå av en yrkesman. Visst ska dom få en andra chans men inte på nästa klocka.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag har fått bra bemötande på Hours, även köpt en TAG samt en Longines där förra året.

En av säljarna arbetar även på Bergströms i Malmö.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag instämmer helt på att alla är värda en andra chans. Men senare samma dag gick jag till en annan butik med i princip samma utbud på klockor och jag fick ett helt annat bemötande trots att det var vårt första möte. Jag handlar hellre där. Man ska inte behöva mötas flera ggr för att man tillslut ska få bra service eller bemötande. Det ska sitta där direkt ändå av en yrkesman. Visst ska dom få en andra chans men inte på nästa klocka.

När du ska ha Rollen har du inget val. :p
 

POO

Panerai
Kanske OT, men spridande av sanna uppgifter kan också vara förtal. Juridiska personer (tex företag) kan emellertid inte förtalas.

Hade det rört sig om väldigt små företag, så skulle jag ändå vara försiktig, eftersom jag tror att ägaren då möjligen kan väcka talan. Men är osäker i denna del.
Nu var det ju tydligen enskilda anställda som det verkade handla om?
"sända det vidare till andra butiker så dem får se hur man INTE ska behandla kunder (Med säljarens fulla namn)"
 

ScubaKing

Audemars
Hur blir man så kränkt(?) i en butik som säljer billighetsskor? Genuint nyfiken!

Köpte skor (1150 kr, dyrt för mig just då), gick sönder dagen efter då sulan lossnade helt, fabrikationsfel, fick inga nya då butiken ville laga, jag ville ha helt nya då det hände dagen före och jag bara ägt skorna en dag, säljaren kallade mig bedragare (med andra ord) och sa att skorna inte går sönder på detta sätt utan jag måste ha haft sönder dem med flit = Jag skogstokig, ställde till med en scen, var nära att flyga på säljaren, blev eskorterad ut av butiksväktare, e-postade samma mail till alla Nilson skor butiker i hela Sverige med säljarens namn och rubbet, samt bilder på skorna o.s.v
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: POO

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Köpte skor (1150 kr, dyrt för mig just då), gick sönder dagen efter då sulan lossnade helt, fabrikationsfel, fick inga nya då butiken ville laga, jag ville ha helt nya då det hände dagen före och jag bara ägt skorna en dag, säljaren kallade mig bedragare (med andra ord) och sa att skorna inte går sönder på detta sätt utan jag måste ha haft sönder dem med flit = Jag skogstokig, ställde till med en scen, var nära att flyga på säljaren, blev eskorterad ut av butiksväktare, e-postade samma mail till alla Nilson skor butiker i hela Sverige med säljarens namn och rubbet, samt bilder på skorna o.s.v
Låter so en mentalt instabil kund.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Köpte skor (1150 kr, dyrt för mig just då), gick sönder dagen efter då sulan lossnade helt, fabrikationsfel, fick inga nya då butiken ville laga, jag ville ha helt nya då det hände dagen före och jag bara ägt skorna en dag, säljaren kallade mig bedragare (med andra ord) och sa att skorna inte går sönder på detta sätt utan jag måste ha haft sönder dem med flit = Jag skogstokig, ställde till med en scen, var nära att flyga på säljaren, blev eskorterad ut av butiksväktare, e-postade samma mail till alla Nilson skor butiker i hela Sverige med säljarens namn och rubbet, samt bilder på skorna o.s.v

Läst KKL?
Säljaren har rätt att avhjälpa felet i form av reparation eller liknande innan man får reklamera eller byta till ny vara.

Surt..Visst..men helt tokigt beteende från ditt håll.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Låter so en mentalt instabil kund.
Påminner mig om den här scenen i filmen Supertroopers. :)
10---I-want-a-liter-of-cola.jpg
 

TCB

Cartier
Finns det nån butik som satsar på annat? Dåligt bemötande och ingen servicekänsla alls? :)

Folk har bara gått för lång och dissar butiker för att butiksägarna inte kramar de tillräckligt hårt och tillräckligt länge trots att de som kunde har noll-avsikter att handla där, utan är inne i butiken för att fördriver tiden.
Bara för att man gillar exklusiva ur då ska alla klockbutiker erbjuda gratis kaffe och gratis champagne :). Dååå kanske kan butiken får en hiss men bara om champagnen är tillräcklit exklusiv :)

Förmodligen inte men det finns definitivt anställda som raserar visa butikers profil och serviceanda. Det gäller inte bara exklusiva urbutiker utan handeln i stort. Allt från ICA till Synsam.

I övrigt så har du absolut en god poäng. Här på klocksnack så skriver folk emellanåt ner en del butiker på väldigt märkliga grunder. De förutsätter att säljarna i klockbutiker ska kunna vartenda ur ner till beståndsdelar samt bjuda frikostigt trots att det är uppenbart att en affär ej kommer att ske.
 

Richard1987

Panerai
Bara skummat igenom inläggen så någon kanske nämnt det tidigare men jag tror att problemet med Hours är att dem säljer både typ Daniel Wellington och Tudor, lockar in jäkligt många fler kunder (som likt personalen inte kan ett skit om klockor) än typ Bergsströms eller Bernard Huke i Malmö. Jag har varit inne på Hours vid något tillfälle och kikat på Tudor men har inte fått något bemötande överhuvudtaget trots att man sökt ögonkontakt med försäljarna, slutade med att jag gick därifrån...skulle aldrig få för mig att köpa en klocka på Hours.

Kan man inte bemöta kunder med ett "Hej" och ett leende kan jag bara föreställa mig hur dem tar emot eventuella garantiärenden =/

Självfallet ska man kunna få känna och klämma på klockan i 30.000 kronors klassen innan man bestämmer sig, inget konstigare än att provköra en bil innan man bestämmer sig, det är min åsikt i alla fall.
 

Frogmariner

Breitling
Absolut..... men efter att ha plockat ut samma klocka för 211e gång så kan man kanske bli trött till slut.
Sen får klocksälja också ha en dålig dag på jobbet, utan att riskera att hängas ut för det av en däcksparkare (nu menar jag verkligen inte TS).

Jag hade satt upp en skylt "däcksparkare undanbedes". :)
Har man plockat fram en klocka 211 ggr och inte lyckats sälja är det kanske dax att börja fundera över om man är rätt man för jobbet:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svårt att sälja om alla 211 har varit däcksparkare. :)
Finns säkert branschstatistik på det där.

Säljer man klockor så måste man till viss del inse att man jobbar i ett showroom där man visar upp produkter för att kunden successivt ska få ett sug för märket/modellen. Man kanske inte säljer något första gången eller andra gången men det är ändå i längden värt att vara trevlig och bemötande i den mån det går.
 

Hugii

Audemars
Finns säkert branschstatistik på det där.

Säljer man klockor så måste man till viss del inse att man jobbar i ett showroom där man visar upp produkter för att kunden successivt ska få ett sug för märket/modellen. Man kanske inte säljer något första gången eller andra gången men det är ändå i längden värt att vara trevlig och bemötande i den mån det går.
Jag håller med dig, tålamod och långsiktighet är framgångsfaktor. Enda sättet att skaffa sig uppfattning om en klocka är att klämma på den. Dock tycker inte jag att det är ok att dissa en butik bara för att man fick en "dålig känsla" när man var inne för att fördriva tiden. Tid är pengar för butiksägare. :)

Jag tycker det är viktigt att dela med sig av sina erfarenheter, men då får det vara konkreta situationer a la urmakare.från.borås (ingen nämnd ingen glömd). :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med dig, tålamod och långsiktighet är framgångsfaktor. Enda sättet att skaffa sig uppfattning om en klocka är att klämma på den. Dock tycker inte jag att det är ok att dissa en butik bara för att man fick en "dålig känsla" när man var inne för att fördriva tiden. Tid är pengar för butiksägare. :)

Jag tycker det är viktigt att dela med sig av sina erfarenheter, men då får det vara konkreta situationer a la urmakare.från.borås (ingen nämnd ingen glömd). :)
Håller med. Ofta, dock inte i denna tråd, gnälls det på "de sa inte ens hej", well... ta för dig lite, säg hej själv och be om hjälp.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Håller med. Ofta, dock inte i denna tråd, gnälls det på "de sa inte ens hej", well... ta för dig lite, säg hej själv och be om hjälp.

Ja, öppnar man käften och är trevlig så lovar jag att man får all hjälp i världen. Om man istället tror att allt handlar om vilka kläder man själv eller personalen har så har man hamnat fel i tänket.
 
Topp