• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trög vridring, Oris Aquis?

BartVader

Omega
Upptäckte idag att vridringen var otroligt trög att vrida på. Höll klockan under vatten en stund och vred runt, vilket gjorde att den kändes "normal" igen. Men ca 2-3 timmar senare var den trög på nytt, troligtvis för att vattnet torkat under ringen. Vågar man ta bort vridringen själv eller bör man lämna in den? Hade det varit min SKX hade jag inte tvekat, men nu är jag lite mer nojig över att skada klockan..
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Upptäckte idag att vridringen var otroligt trög att vrida på. Höll klockan under vatten en stund och vred runt, vilket gjorde att den kändes "normal" igen. Men ca 2-3 timmar senare var den trög på nytt, troligtvis för att vattnet torkat under ringen. Vågar man ta bort vridringen själv eller bör man lämna in den? Hade det varit min SKX hade jag inte tvekat, men nu är jag lite mer nojig över att skada klockan..

Har du inte öppnat vridningar tidigare så tycker jag att du får lämna in den!
 

jabla

Sarlacc
Upptäckte idag att vridringen var otroligt trög att vrida på. Höll klockan under vatten en stund och vred runt, vilket gjorde att den kändes "normal" igen. Men ca 2-3 timmar senare var den trög på nytt, troligtvis för att vattnet torkat under ringen. Vågar man ta bort vridringen själv eller bör man lämna in den? Hade det varit min SKX hade jag inte tvekat, men nu är jag lite mer nojig över att skada klockan..
Häll i en massa diskmedel runt vridringen och snurra runt först ovan och sedan under vatten, skölj därefter under rinnande vatten samtidigt som du roterar vridringen.
Ingen garanti att det funkar men värt att prova innan du lämnar in den.
 

Lithium

Cartier
Jag har rätt svaga nypor men vridringen på min Oris Aquis är mycket trögare än på min Certina DS Action Diver. Tror att det till en viss del beror på att det är svårare att få grepp om Orisens vridring.
 

Lindeberg

Omega
Min var också trög ett tag, men jag fortsatte och försöka vrida och nu funkar den precis som förväntat. Försök med att inte bara nypa ihop fingrarna på två ställen, utan fördela trycket lite.
 

BartVader

Omega
Häll i en massa diskmedel runt vridringen och snurra runt först ovan och sedan under vatten, skölj därefter under rinnande vatten samtidigt som du roterar vridringen.
Ingen garanti att det funkar men värt att prova innan du lämnar in den.

Min var också trög ett tag, men jag fortsatte och försöka vrida och nu funkar den precis som förväntat. Försök med att inte bara nypa ihop fingrarna på två ställen, utan fördela trycket lite.

Har följt era råd nu. Snurrade ringen länge i vatten+diskmedel, och sedan utan vatten, och nu verkar den faktiskt vara helt återställd :) Har låtit den torka och den funkar fortfarande fint. Tack för hjälpen!
 
Topp