• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trackday bil

Vesper

Rolex
Tjena,

Med min kommande resa till Ringen så har suget att börja köra bana igen kommit tillbaka :)


Ska inhandla banåka bil men den ska ändå vara registrerad så jag kan ta mig till och från.
Har en annan bil till vardags.

Är sugen på en porsche men vet ändå inte om det är värt det, ska tilläggas att jag aldrig kört någon. Så här går mina funderingar för stunden Cayman s 987.2 vs 997.2 vs megane rs vs m3 e92.

Vilken det än blir så kommer det bli en del modifikationer.

Vad säger ni och era erfarenheter? Porscharna stretchar budgeten tyvärr så kan inte gå upp nåt direkt.
 
Vad har du för budget ungefär?

Nu är det ju inte lika flashigt som Porsche men Honda är riktigt vassa på banka minst sagt, finns lite olika att välja på med.
 

Edin

Panerai
Fördelen med Porsche och bankörningar är ju att om man kör i PCS regi är man. (som jag fattat det) fullt försäkrad vilket man aldrig annars kan vara. Alltid ett plus i min bok men med det sagt är det kanske inte det billigaste alternativet...

Om du "bara" ska ha bilen till bankörning och ska köra till och från banorna så känns det initialt som att du ska satsa på något som är relativt bananpassat från fabrik och då går ju Porsche bort i det prisintervallet om du vill ha något från 00- och frammåt.

Honda är ju bra för de är nog så nära odödliga man kan komma idag. Dock kanske inte det roligaste alternativet även om nya CTR är kvick som tusan! En S2000 går ju att få riktigt kvick med kompressor kit och klämmer man sen inte 255 fram och bak blir ju greppet överjävligt. Dock svårt att få plats om man är lång...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fördelen med Porsche och bankörningar är ju att om man kör i PCS regi är man. (som jag fattat det) fullt försäkrad vilket man aldrig annars kan vara. Alltid ett plus i min bok men med det sagt är det kanske inte det billigaste alternativet..
Jag tror att det där med försäkring endast gäller om man har IF, så var det senast när jag o farsan körde Porsche på bana tror jag. Det var ett par år sedan och det var ett Porschestyrt banmöte. Ska inte ta gift på det dock.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag tycker det är viktigt att tänka på var och hur man vill köra också. Att köpa en bil som ger möjlighet att åka på många arrangemang. Trevligt att kunna åka med Porsche-klubben, dom har trevliga arrangemang, haft vettiga försäkringar, bra instruktörer etc.

Många Porschar är dock tunga bilar och sliter mycket däck och bromsar när de går hårt på bana. Men det beror ju så klart på körstil också.

Skall man åka bekvämt till och från banan ser jag dock rätt få vettiga alternativ om man vill ha riktig sportbil som går att använda till vardags.

Själv har jag två feblässer: Porsche och riktigt lätta bilar ala Lotus. Har tidigare ägt och kört Speedster Turbo på bana. Tyckte alltid det var kul att dyka upp i en 'gammal Opel' med bakåtvänd keps och sen hänga med alla utom de allra snabbaste på banträffarna. Skulle gärna ha något Lotusaktigt igen.

M3 eller liknande är ju trevligt men det är inte samma event att sätta sig i en snabb 'vardagsbil' tycker jag.

Megane är ju inget dåligt alternativ alls, jag har rattat såna en del på bana och dom är ju mycket trevliga. Jag är dock töntig och vill att det skall driva bak.

Har fått en enorm abstinens själv efter att köra på bana på sistone men troligen skulle det bli en kompromiss nästa gång om det blir banbil igen. Smådrömmer om typ en Radical eller liknande med slicks och aero så att man kunde åka fort på riktigt men det är så himla svårt att åka och fika i en sån...

Så troligare är att man skulle köpa något med baksäte. Tråkigare på bana, men roligare när man skall fika.
 

Vesper

Rolex
Fördelen med Porsche och bankörningar är ju att om man kör i PCS regi är man. (som jag fattat det) fullt försäkrad vilket man aldrig annars kan vara. Alltid ett plus i min bok men med det sagt är det kanske inte det billigaste alternativet...

Om du "bara" ska ha bilen till bankörning och ska köra till och från banorna så känns det initialt som att du ska satsa på något som är relativt bananpassat från fabrik och då går ju Porsche bort i det prisintervallet om du vill ha något från 00- och frammåt.

Honda är ju bra för de är nog så nära odödliga man kan komma idag. Dock kanske inte det roligaste alternativet även om nya CTR är kvick som tusan! En S2000 går ju att få riktigt kvick med kompressor kit och klämmer man sen inte 255 fram och bak blir ju greppet överjävligt. Dock svårt att få plats om man är lång...
Det är väl en Cayman S isf med kW coils, bromsbelägg/vätska och r-däck. Tror man kommer ganska långt på detta.

Angående försäkring se mitt svar nedan.


Jag tror att det där med försäkring endast gäller om man har IF, så var det senast när jag o farsan körde Porsche på bana tror jag. Det var ett par år sedan och det var ett Porschestyrt banmöte. Ska inte ta gift på det dock.

Där har jag lite tur, LF Östgöta har banförsäkring 2000 per år 25% i självrisk.
Det var ännu bättre villkor för några år sedan.

Jag tycker det är viktigt att tänka på var och hur man vill köra också. Att köpa en bil som ger möjlighet att åka på många arrangemang. Trevligt att kunna åka med Porsche-klubben, dom har trevliga arrangemang, haft vettiga försäkringar, bra instruktörer etc.

Många Porschar är dock tunga bilar och sliter mycket däck och bromsar när de går hårt på bana. Men det beror ju så klart på körstil också.

Skall man åka bekvämt till och från banan ser jag dock rätt få vettiga alternativ om man vill ha riktig sportbil som går att använda till vardags.

Själv har jag två feblässer: Porsche och riktigt lätta bilar ala Lotus. Har tidigare ägt och kört Speedster Turbo på bana. Tyckte alltid det var kul att dyka upp i en 'gammal Opel' med bakåtvänd keps och sen hänga med alla utom de allra snabbaste på banträffarna. Skulle gärna ha något Lotusaktigt igen.

M3 eller liknande är ju trevligt men det är inte samma event att sätta sig i en snabb 'vardagsbil' tycker jag.

Megane är ju inget dåligt alternativ alls, jag har rattat såna en del på bana och dom är ju mycket trevliga. Jag är dock töntig och vill att det skall driva bak.

Har fått en enorm abstinens själv efter att köra på bana på sistone men troligen skulle det bli en kompromiss nästa gång om det blir banbil igen. Smådrömmer om typ en Radical eller liknande med slicks och aero så att man kunde åka fort på riktigt men det är så himla svårt att åka och fika i en sån...

Så troligare är att man skulle köpa något med baksäte. Tråkigare på bana, men roligare när man skall fika.

Vad säger du om Cayman S? Har du kört någon? Annars minns jag meganen som en riktigt trevlig bil och mkt nöje för pengarna.

Den här är jag lite sugen på https://m.blocket.se/skaraborg/Renault_Megane_RS_Trophy_CUP_S_Trackday_72092015.htm?ca=11&w=3
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är väl en Cayman S isf med kW coils, bromsbelägg/vätska och r-däck. Tror man kommer ganska långt på detta.

Angående försäkring se mitt svar nedan.




Där har jag lite tur, LF Östgöta har banförsäkring 2000 per år 25% i självrisk.
Det var ännu bättre villkor för några år sedan.



Vad säger du om Cayman S? Har du kört någon? Annars minns jag meganen som en riktigt trevlig bil och mkt nöje för pengarna.

Den här är jag lite sugen på https://m.blocket.se/skaraborg/Renault_Megane_RS_Trophy_CUP_S_Trackday_72092015.htm?ca=11&w=3

Cayman GT4 tycker jag är ett av de roligaste släppen när det gäller bilar alla kategorier senaste åren. Har själv funderat mycket på Cayman och kollat på och läst mycket om bilarna Cayman serierna som finns framförallt i staterna .

Cayman är egentligen deb perfekta Porschen egentligen enligt mig, jag är en sucker för mittmotorbilar. En S med lite massage och R-däck kommer du att komma oerhört långt med om du är duktig på att ratta.
 

Vesper

Rolex
Cayman GT4 tycker jag är ett av de roligaste släppen när det gäller bilar alla kategorier senaste åren. Har själv funderat mycket på Cayman och kollat på och läst mycket om bilarna Cayman serierna som finns framförallt i staterna .

Cayman är egentligen deb perfekta Porschen egentligen enligt mig, jag är en sucker för mittmotorbilar. En S med lite massage och R-däck kommer du att komma oerhört långt med om du är duktig på att ratta.
Vet du hur stora problemen är med 987.1's motor är? Känns som gen 2 är betydligt säkrare men tyvärr en nästan obefogad prisskillnad mellan modellerna på begagnat marknaden.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vet du hur stora problemen är med 987.1's motor är? Känns som gen 2 är betydligt säkrare men tyvärr en nästan obefogad prisskillnad mellan modellerna på begagnat marknaden.

Jag törs inte uttala mig faktiskt. Läste mycket förut då jag var nära att handla själv.

IMS-lager-problematiken är värd att kolla upp, vet inte om den förekom öht på 987 dock.

Sen om man är orolig, ändå skall modda och åka på R-däck så är ju aldrig ett bafflat oljetråg fel. Sen tror jag bara att det är att gasa och vara glad.

...tills man vill montera turbokit. :D
 

Vesper

Rolex
Jag törs inte uttala mig faktiskt. Läste mycket förut då jag var nära att handla själv.

IMS-lager-problematiken är värd att kolla upp, vet inte om den förekom öht på 987 dock.

Sen om man är orolig, ändå skall modda och åka på R-däck så är ju aldrig ett bafflat oljetråg fel. Sen tror jag bara att det är att gasa och vara glad.

...tills man vill montera turbokit. :D
Första gen lider av ims problemet inte gen 2. Tror även att oil starvation problemen är lösta på gen 2. Så det är ju mkt som talar för den, går även att få upp dem till 350hk ganska lätt även om ett turbokit skulle vara pricken över i't :D
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Miata är ju ganska skoj också... Hade en NA från 92 som var väldigt trevlig på kurviga vägar.

Annars kan jag rekommendera Toyota GT86/Subaru BRZ. Inom din budget så kan du klippa en ny och hitta på lite skoj med, kan rekommendera min vän på Autotech som gärna hjälper dig isåfall.
Har kört en del GT86 (och föregångaren AE86) och måste säga att det är grymt roliga bilar till väldigt vettiga priser.
 

Vesper

Rolex
Miata är ju ganska skoj också... Hade en NA från 92 som var väldigt trevlig på kurviga vägar.

Annars kan jag rekommendera Toyota GT86/Subaru BRZ. Inom din budget så kan du klippa en ny och hitta på lite skoj med, kan rekommendera min vän på Autotech som gärna hjälper dig isåfall.
Har kört en del GT86 (och föregångaren AE86) och måste säga att det är grymt roliga bilar till väldigt vettiga priser.
Sant dom finns ju också, är väl inte helt ovanligt att slänga på ett kompressor kit på dom?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Miata är ju ganska skoj också... Hade en NA från 92 som var väldigt trevlig på kurviga vägar.

Annars kan jag rekommendera Toyota GT86/Subaru BRZ. Inom din budget så kan du klippa en ny och hitta på lite skoj med, kan rekommendera min vän på Autotech som gärna hjälper dig isåfall.
Har kört en del GT86 (och föregångaren AE86) och måste säga att det är grymt roliga bilar till väldigt vettiga priser.

AE86! :heart:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Första gen lider av ims problemet inte gen 2. Tror även att oil starvation problemen är lösta på gen 2. Så det är ju mkt som talar för den, går även att få upp dem till 350hk ganska lätt även om ett turbokit skulle vara pricken över i't :D

350 hästar i en Cayman med roligt chassie, R-däck och rätt chaufför lär vara riktigt, riktigt giftig.

Fan...nu blir jag också sugen. Måste logga ut från tråden...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Porsche är ju alltid Porsche. Bilarnas Rolex. Bra andrahandsvärde och tillräckligt bra i standardskick för de flesta. Investeringsmässigt så tycker jag att en lätt moddad valfri 911 borde vara ett bra val.

Minns att Ford Focus RS var ruskigt vassa när de kom. Lätt att köra fort med.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Sant dom finns ju också, är väl inte helt ovanligt att slänga på ett kompressor kit på dom?

Yes, finns massvis med "kit" även med turbo. De jag kört hade inget annat än möjligtvis annat luftfilter och kan tänka mig att ett kompressorkit hade varit helt perfekt, en rapp turbo är väl inte fel heller iofs :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Länge sedan jag höll mig uppdaterad men Lotus är mkt bang for the buck om man vill åka både till o på bana...
image.jpeg
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Jag har fått för mig att dom är ganska dyra? Någon speciell modell du skulle rekommendera?
De kanske är dyrare än jag kommer ihåg...?
Kompisen körde Exige och tyckte den var perfekt för Sveriges förhållandevis små banor men skulle tro en hottad Elise inte heller behöver skämmas för sig.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Btw, brukar vara roligt på "track days" när man ser super 7 i olika varianter hålla jämna steg med 5 ggr så dyra Porschar... :cigar:
 
Topp