• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trackday bil

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har fått för mig att dom är ganska dyra? Någon speciell modell du skulle rekommendera?

Exige - alltid Exige.

Btw, brukar vara roligt på "track days" när man ser super 7 i olika varianter hålla jämna steg med 5 ggr så dyra Porschar... :cigar:

Super 7 var min tänkte ingång till bankåkarvärlden men det är fasen för hardcore. Då har jag ändå kuskat runt Sverige i en plastbalja på hjul - Speedster (samma chassie som Elise/Exige).

Men orkar man traila så finns det ju inget bättre/snabbare/mer pang-för-pengen.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Super 7 var min tänkte ingång till bankåkarvärlden men det är fasen för hardcore. Då har jag ändå kuskat runt Sverige i en plastbalja på hjul - Speedster (samma chassie som Elise/Exige).

Men orkar man traila så finns det ju inget bättre/snabbare/mer pang-för-pengen.
Man får inte vara rädd för väder om man skall åka Super7.
Finns de som försöker med alla möjliga anordningar så att det ser ut som de skall paddla havskajak, men inte ens det hjälper...
 
Köp en M3 e92! Och ska du modifiera den så har Schrimer nere vid ringen massor av godis till den! Mycket bil och det finns massor av eftermarknadsprylar till dem
 

Vesper

Rolex
Köp en M3 e92! Och ska du modifiera den så har Schrimer nere vid ringen massor av godis till den! Mycket bil och det finns massor av eftermarknadsprylar till dem
Sant, vet inte hur dyra schirmer är, har du någon uppfattning? Tyvärr så är det svårt att hitta fina manuella till salu men det kanske är lättare nu när våren börjar närma sig :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Båda är fina, men tveklöst hade jag gått på en 997.2 c2 återigen börjar folk prata om den sista riktiga porsche o vissa menar då att 997 är den! Jag har letat åt en kompis men de är inte jättelätta att finna till rätt pris.
Det är ändå något alldeles speciellt med en 911!
Samma här! Nu är jag lite partisk då farsan har en 997.2S men den har jag kört mycket, även lite på bana, och det är något alldeles speciellt med hur en 911 beter sig. Minns tydligt hur belönad man blev när den kördes hårt på bana när man fick till tekniken, hur man kände bakänden riktigt borra ner sig när man fått nosen dit man ville och började gå på gas. När den satt sig var det bara att trycka på hur hårt man ville. Helt sjukt vilket grepp dem har, och hur fort det går när man får bra flyt. Inte för att Cayman inte är ett vapen det med, men 911 är 911!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
... även lite på bana, och det är något alldeles speciellt med hur en 911 beter sig. Minns tydligt hur belönad man blev när den kördes hårt på bana när man fick till tekniken, hur man kände bakänden riktigt borra ner sig när man fått nosen dit man ville och började gå på gas. När den satt sig var det bara att trycka på hur hårt man ville. Helt sjukt vilket grepp dem har, och hur fort det går när man får bra flyt.

Hur tycker du att Cayman beter sig?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hur tycker du att Cayman beter sig?
Min farsas polare har en Cayman S (987.1) som vi körde också. Tyckte den kändes mer naturligt välbalanserad/neutral (inte så konstigt), inte lite gungig som 911an kan bli. Körde vi med PASM i hårt läge i 911an försvann "nickigheten/gungigheten över gupp i kurvtagning" väldigt mycket men det var fortfarande märkbart. Caymanen är mer lättkörd tack vare att den är så neutral, men kör man 911an rätt, dvs att se till att få vikten över baken innan apex (så tar man sig ur kurvan som skjuten ur en kanon), så kör man den mycket fortare, iaf gjorde vi det. Stor skillnad där! Caymanen hade iofs inte riktigt lika fräscha bakdäck som vi. När vi tryckte på hårt med den ur en kurva en gång i 911-style så bröt den loss som fan, något 911an inte hade gjort. Bara min o farsans erfarenheter, men ändå.
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min farsas polare har en Cayman S (987.1) som vi körde också. Tyckte den kändes mer naturligt välbalanserad/neutral (inte så konstigt), inte lite gungig som 911an kan bli. Körde vi med PASM i hårt läge i 911an försvann "nickigheten/gungigheten över gupp i kurvtagning" väldigt mycket men det var fortfarande märkbart. Caymanen är mer lättkörd tack vare att den är så neutral, men kör man 911an rätt, dvs att se till att få vikten över baken innan apex (så tar man sig ur kurvan som skjuten ur en kanon), så kör man den mycket fortare, iaf gjorde vi det. Stor skillnad där! Caymanen hade iofs inte riktigt lika fräscha bakdäck som vi. När vi tryckte på hårt med den ur en kurva en gång i 911-style så bröt den loss som fan, något 911an inte hade gjort. Bara min o farsans erfarenheter, men ändå.

Kul att höra!

Nu har jag bara ett fåtal varv på bana i 911 i kroppen, dessutom 997.2 GT3 RS med superklistriga däck så det ger ju inte riktigt fullt uttryck för hur en svansmotorbil beter sig på riktigt liksom. Däremot trodde jag att hela hemligheten med att köra Porsche var att få trycket på bakaxeln efter apex. Långsam in, snabb ut brukar ju vara 911ans paradgren.

Svårt att jämföra bilar back-to-back och dra slutsaster etc. om skick och typ av däck etc. inte är riktigt lika.

Sen skiljer det ju en hel del i kraft mellan en Cayman och en Carrera original också vilket gör mycket för hur fort man kan köra. En mittmotorbil har ju en del fördelar när det börjar svänga, finns troligen en anledning till at Porsches egna tävlings 911or de facto har mittmotor från denna säsong. Å andra sidan är en mittmotorbil fantastiskt mycket elakare på gränsen, och speciellt när man klivit över den, än vad en bil med motorn i någon av ändarna någonsin kommer att bli. Been there done that. För mig sitter begränsningen definitivt fortfarande mellan stolen och ratten och inte någon annanstans oavsett bil...

[Och ja - jag skulle också välja en 911 varje gång om jag hade möjligheten - kräver dock en annan budget att börja köra bana med på riktigt (den nivå jag egentligen skulle vilja få till) än en Cayman]
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kul att höra!

Nu har jag bara ett fåtal varv på bana i 911 i kroppen, dessutom 997.2 GT3 RS med superklistriga däck så det ger ju inte riktigt fullt uttryck för hur en svansmotorbil beter sig på riktigt liksom. Däremot trodde jag att hela hemligheten med att köra Porsche var att få trycket på bakaxeln efter apex. Långsam in, snabb ut brukar ju vara 911ans paradgren.

Svårt att jämföra bilar back-to-back och dra slutsaster etc. om skick och typ av däck etc. inte är riktigt lika.

Sen skiljer det ju en hel del i kraft mellan en Cayman och en Carrera original också vilket gör mycket för hur fort man kan köra. En mittmotorbil har ju en del fördelar när det börjar svänga, finns troligen en anledning till at Porsches egna tävlings 911or de facto har mittmotor från denna säsong. Å andra sidan är en mittmotorbil fantastiskt mycket elakare på gränsen, och speciellt när man klivit över den, än vad en bil med motorn i någon av ändarna någonsin kommer att bli. Been there done that. För mig sitter begränsningen definitivt fortfarande mellan stolen och ratten och inte någon annanstans oavsett bil...

[Och ja - jag skulle också välja en 911 varje gång om jag hade möjligheten - kräver dock en annan budget att börja köra bana med på riktigt (den nivå jag egentligen skulle vilja få till) än en Cayman]
Fan vilken grej att ha kört RS på bana.. Och visst är det långsamt in, snabbt ut som är the way to go.

Ja absolut, båda har ju sina för- och nackdelar såklart. Man får väl välja vad man föredrar helt enkelt. Sen apropå RSRn läste jag att anledningen till att den har fått mittmotor är för att de av aerodynamiska skäl blivit tvungna att vända på hela paketet, inte av viktfördelningsskäl. För att kunna få plats med en mer konkurrenskraftig diffusor där bak tydligen.

Och absolut, föraren är i princip alltid det som spelar störst roll, få förare har skickligheten att utforska någon bils potential på riktigt egentligen. :)
 
Senast ändrad:

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Opel speedster (Lotus elise) är en väldigt trevlig banbil som är prisvärd! Kolla även på Focus RS?
 
En tanke som kommer är så klart Elise som många nämnt även om Exige är grymmare är det en helt annan peng också. Tror att föraren är en större begränsning än valet dem emellan faktiskt :)
 
Det lutar åt Cayman s 987.2, 997.2 är för dyr för stunden tyvärr :( Ska bara hitta en vettig, riktigt dåligt utbud i Sverige. Pdk vs manuell? Personligen fördrar jag manuell låda.
Cayman S är nog en riktigt rolig bil, tyvärr aldrig kört någon. Val av låda skulle jag vilja säga beror på hur bilen kommer användas. Ren trackday eller 50/50 bana och gata? Min far har PDK i sin Carrera S och jag tycker den är grym om man nu ska använda bilen på gatan.
 

Vesper

Rolex
Cayman S är nog en riktigt rolig bil, tyvärr aldrig kört någon. Val av låda skulle jag vilja säga beror på hur bilen kommer användas. Ren trackday eller 50/50 bana och gata? Min far har PDK i sin Carrera S och jag tycker den är grym om man nu ska använda bilen på gatan.
Det blir mestadels bana. Sen tänker jag lite på drivsäkerheten också.
 
Senast ändrad:
Skulle tro att driftsäkerheten M3 kontra Cayman är väldigt snarlik. Men att Porschen är något dyrare att äga/serva. Just som trackdaybil skulle jag välja M3an, just för att det finns så mycket delar på marknaden om man nu vill uppgradera (vilket man såklart vill ;)) Du kommer inte köra nån time-attack serie eller liknande?
 

Vesper

Rolex
Skulle tro att driftsäkerheten M3 kontra Cayman är väldigt snarlik. Men att Porschen är något dyrare att äga/serva. Just som trackdaybil skulle jag välja M3an, just för att det finns så mycket delar på marknaden om man nu vill uppgradera (vilket man såklart vill ;)) Du kommer inte köra nån time-attack serie eller liknande?
Nej det är inte tanken nu. Sen vet man inte, saker och ting kan ju eskalera :D
 

Klahr

Omega
Köp en Corvette C6 Z06 så åker du ifrån det mesta på bana, har låga underhållskostnader, en skön långfärdsvagn. Ja dom är plastiga men helvete till bil att gå och gå och gå och gå :D Var på gotland ring förra året och gallardon som va me klappade ihop först sen en BMW Z4 men Z06:an bara mördade varv på varv på varv.
 

Vesper

Rolex
Köp en Corvette C6 Z06 så åker du ifrån det mesta på bana, har låga underhållskostnader, en skön långfärdsvagn. Ja dom är plastiga men helvete till bil att gå och gå och gå och gå :D Var på gotland ring förra året och gallardon som va me klappade ihop först sen en BMW Z4 men Z06:an bara mördade varv på varv på varv.
Tanken har faktiskt slagit mig :) Den har ju presterat bra på ringen också, på runflats t.o.m.
 
Topp