• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Traderavinst Reconvilier Watch CO

orre

Cartier
Grämer mig fortfarande lite över att jag inte köpte vinetan, men när priset passerade 250kr drog jag mig ur då den inte fungerade. Skulle vara kul om det är ngn från forumet som köpte den.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kom i lådan idag. Hinner ej ta bra bilder eller öppna den nu. Slänger upp några bilder innan barnen skall nattas.
20140527_190013.jpg

20140527_190037.jpg

20140527_190054.jpg

20140527_190111.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lägg upp lite bilder på dem du köpte! Speciellt den med silverboetten. ;)


Silverboetten har jag inte kommit så långt med i mina efterforskningar, men visst kan ni få lite bilder... :)

1.JPG
2.JPG


Halvmånen med kronan nedanför betyder att den har importerats eller tillverkats i Tyskland, men ankan i mitten betyder att den är tillverkad i Schweiz efter 1933 (då man ändrade från en björn) och gjord i silver. Man även se en tjäder som indikerar att den är från Schweiz.
3.JPG
4.JPG


Inte luskat ut vad det är för urverk än. Antar att det som står där betyder 15 juveler fast på franska? eller något.

Edit: Haha, nu när jag zoomar in ser jag att det faktiskt står jewels :D
5.JPG


Vi får se senare när jag tar isär den om det står något roligt på tavelsidan av verket.
 

orre

Cartier
Silverboetten har jag inte kommit så långt med i mina efterforskningar, men visst kan ni få lite bilder... :)

1.JPG
2.JPG


Halvmånen med kronan nedanför betyder att den har importerats eller tillverkats i Tyskland, men ankan i mitten betyder att den är tillverkad i Schweiz efter 1933 (då man ändrade från en björn) och gjord i silver. Man även se en tjäder som indikerar att den är från Schweiz.
3.JPG
4.JPG


Inte luskat ut vad det är för urverk än. Antar att det som står där betyder 15 juveler fast på franska? eller något
5.JPG


Vi får se senare när jag tar isär den om det står något roligt på tavelsidan av verket.


Den där tavlan är väldigt cool! Så den är alltså tillverkad i Schweiz efter '33 och sedan exporterad till Tyskland där den är såld?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den där tavlan är väldigt cool! Så den är alltså tillverkad i Schweiz efter '33 och sedan exporterad till Tyskland där den är såld?

Tack, ja jag gillar den skarpt! Riktigt glad över den här klockan faktiskt :)

Tyskland hade många klock och boettmakare på den här tiden. En del grejer importerades från Schweiz och en del tillverkades i Tyskland. Samma sak i andra länder, Sverige hade ju betydligt fler märken på den här tiden, ofta beställda i delar eller kompletta från Schweiz. (Tärnan, Birka, Balder, Lagonda, Nilax...)

Här finns lite att läsa om stämplar.
http://www.vintagewatchstraps.com/casemarks.html
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Silverboetten har jag inte kommit så långt med i mina efterforskningar, men visst kan ni få lite bilder... :)

1.JPG
2.JPG


Halvmånen med kronan nedanför betyder att den har importerats eller tillverkats i Tyskland, men ankan i mitten betyder att den är tillverkad i Schweiz efter 1933 (då man ändrade från en björn) och gjord i silver. Man även se en tjäder som indikerar att den är från Schweiz.
3.JPG
4.JPG


Inte luskat ut vad det är för urverk än. Antar att det som står där betyder 15 juveler fast på franska? eller något.

Edit: Haha, nu när jag zoomar in ser jag att det faktiskt står jewels :D
5.JPG


Vi får se senare när jag tar isär den om det står något roligt på tavelsidan av verket.

Väldigt udda och rolig klocka! Kul att du är så kunnig så man får lite mer info om klockorna!

Får öppna min och fota lite ikväll. Länken är väldigt snygg och speciell. Tyvärr ca 1cm för kort för mig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den där tavlan är väldigt cool! Så den är alltså tillverkad i Schweiz efter '33 och sedan exporterad till Tyskland där den är såld?
Btw, jag vet inte om den är såld i Tyskland utan kan säkert lika gärna vara såld i Sverige men att den någon gång på vägen passerat typ en Tysk grossist eller liknande.


Väldigt udda och rolig klocka! Kul att du är så kunnig så man får lite mer info om klockorna!

Får öppna min och fota lite ikväll. Länken är väldigt snygg och speciell. Tyvärr ca 1cm för kort för mig.


Jäkligt nyfiken på hur din ser ut! Nja, det gäller mest att veta vart man ska söka informationen... Mikrolisk.de och vintagewatchstraps.com är bra sidor att börja på. :)
 

orre

Cartier
Lånar tråden lite, hoppas det är OK. :)

Fick hem min klocka idag. Tyvärr hade kronan lossnat. I annonsen hade klockan kronan på och enligt beskrivningen skulle den fungera. Så trots att klockan var emballerad tror jag att den föll av i posten. Nåja. Antar att man måste försöka att hitta en ny krona nu, eller hur kan man reparera det här:
Mt0e1bj.jpg


ping eriksson850
Ska försöka få bort (original)bandet, utan att förstöra det, så jag kan kolla på verket. Bandhornen är fastsatta.
fzqsjVN.jpg


I övrigt tycker jag klockan var riktigt snygg.
N2i1Lsr.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lånar tråden lite, hoppas det är OK. :)

Fick hem min klocka idag. Tyvärr hade kronan lossnat. I annonsen hade klockan kronan på och enligt beskrivningen skulle den fungera. Så trots att klockan var emballerad tror jag att den föll av i posten. Nåja. Antar att man måste försöka att hitta en ny krona nu, eller hur kan man reparera det här:


ping eriksson850
Ska försöka få bort (original)bandet, utan att förstöra det, så jag kan kolla på verket. Bandhornen är fastsatta.


I övrigt tycker jag klockan var riktigt snygg.


Snygg klocka absolut!

Det går att fixa med en förlängning av bommen. Inte alls jättesvårt om man vet hur man tar bort krona och bom ur ett verk. :)

Länkar til den här videon igen. Den lär dig hur du ska göra

 

orre

Cartier
Snygg klocka absolut!

Det går att fixa med en förlängning av bommen. Inte alls jättesvårt om man vet hur man tar bort krona och bom ur ett verk. :)

Länkar til den här videon igen. Den lär dig hur du ska göra



Hmm.. Det där såg lite bökigt ut. Att få av bandet utan att förstöra det är bara det nästintill omöjligt. :cool: Får ta en paus till imorgon, när jag är lite piggare, och se om det går bättre då. Eftersom bandet är original är det inget man vill förstöra direkt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hmm.. Det där såg lite bökigt ut. Att få av bandet utan att förstöra det är bara det nästintill omöjligt. :cool: Får ta en paus till imorgon, när jag är lite piggare, och se om det går bättre då. Eftersom bandet är original är det inget man vill förstöra direkt.


Du behöver inte ta bort bandet. bara att plocka ut urverket och sätta det i en urverkshållare. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tyvärr är det inte så enkelt. ;)
Bandet har inget spänne. Istället är det något slags metallband inuti. För att få bort bandet måste man böja över läderflärparna över bandhornen vilket är väldigt svårt.


Har bommen gått av eller har kronan bara skruvat ur sig?
 

orre

Cartier
Fick av bandet! WOHO :D

Det står "FUND ACIER INOXYDABLE" på baksidan av boetten. Vilket står för stainless steel, alltså rostfritt stål, på franska.
 

orre

Cartier
Lite bilder på verket:
tssMc8K.jpg


0TeQie2.jpg


cFlxsFY.jpg


Det står 16729W och 40345X inristat på insidan av boetten, men det ser man inte på bilden. Antar att det är från tidigare service.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sagt och gjort. Med lite våld fungerade det.
20140528_182104.jpg

jag har googlat runt lite och det skulle kunna var en tidig version av ett Helvetia 82.

http://uhrforum.de/werkbestimmung-kennt-jemand-werk-oder-bildmarke-t98286

Qy0e0c1.jpg


På Ranfft-länken ser dock verket helt annorlunda ut men jag tror det är samma verk, fast nyare (du ser att juvelerna fortfarande sitter på samma ställen fast bryggorna ändrat form.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Helvetia_82C
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
jag har googlat runt lite och det skulle kunna var en tidig version av ett Helvetia 82.

http://uhrforum.de/werkbestimmung-kennt-jemand-werk-oder-bildmarke-t98286

Qy0e0c1.jpg


På Ranfft-länken ser dock verket helt annorlunda ut men jag tror det är samma verk, fast nyare (du ser att juvelerna fortfarande sitter på samma ställen fast bryggorna ändrat form.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Helvetia_82C

Spännande! Kul att du luskar!


2014-05-29 10.41.39.jpg

2014-05-29 10.42.27.jpg


För att enklare jämföra :)

Surt bara med plastglaset som är helt förstört. Hoppas någon har något trix.
 
Topp