• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Traderavinst Reconvilier Watch CO

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lite bilder på verket:
tssMc8K.jpg


Det står 16729W och 40345X inristat på insidan av boetten, men det ser man inte på bilden. Antar att det är från tidigare service.

Japp, ristningarna är märker ut tidigare service. Jag har dock ingen aning hur man tolkar dessa :)

Ser ut som ett AS 1002.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1002
 

orre

Cartier

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror inte det där är samma verk, min är 16jewels. :) Har du någon idé om "sonick" som står på tavlan, kan det vara modellen eller kan det varit någon lite mikro urmakare i Schweiz under 30talet? Sökt runt som en tok utan resultat.


Skillnaden med ditt verk tror jag att det är lite bättre/(nyare?) med en extra juvel för center wheel. Men jag tror fortfarande att det bygger på AS1002 verket... China känner du igen de här verken?

Känner inte till Sonic, det var säkert något klockföretag på 30-talet som köpte in delar och satte ihop. :)
 
C

China

Guest
Skillnaden med ditt verk tror jag att det är lite bättre/(nyare?) med en extra juvel för center wheel. Men jag tror fortfarande att det bygger på AS1002 verket... China känner du igen de här verken?

Känner inte till Sonic, det var säkert något klockföretag på 30-talet som köpte in delar och satte ihop. :)

Om du ser på verket så avslöjar centrumbryggan att det rör sig om ett AS 984, men verken är besläktade och väldigt snarlika.:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag kanske har snöat in mig lite mycket med antal juveler. Men, min har 16, medan AS984 ska ha 15 eller 17( http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_984 ). :)

Ett och samma urverk kan ha olika utföranden, t.ex. justerbar ruckarm, incabloc, geneva stripes/opolerat,graverat... det kalibern står för, är oftast designen och utformningen av urverket och dess delar.

Fast vanligast är nog att om man ändrar specifikationen lite så brukar man också ändra prefixet. typ 997 utan incabloc, 998 med incabloc, 999 med incabloc fast med en till juvel.

Ungefär så tror jag det fungerar :)

Det är egentligen inte så konstigt att man uppdaterar urverket lite, om det har tillverkas och används i 20-30 år.
 
C

China

Guest
Ett och samma urverk kan ha olika utföranden, t.ex. justerbar ruckarm, incabloc, geneva stripes/opolerat,graverat... det kalibern kalibern står för, är oftast designen och utformningen av urverket och dess delar.

Fast vanligast är nog att om man ändrar specifikationen lite så brukar man också ändra prefixet. typ 997 utan incabloc, 998 med incabloc, 999 med incabloc fast med en till juvel.

Ungefär så tror jag det fungerar :)

Det är egentligen inte så konstigt att man uppdaterar urverket lite, om det har tillverkats och använts i 20-30 år.

Ja, mycket av de äldre verken byggdes från ébauche och olika tillverkare satte ofta sin egen prägel på urverken.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Förmodligen ett FHF 50, men kolla tavelsidan så bör du få klart besked. Det finns ganska mycket olika bryggor på FHF verken, så det kan vara lite lurigt ibland då dem är snarlika.


Jag ska kolla tavelsidan, dock tyckte jag inte att de stämde överens med ranffts bilder. Kan ju vara att de inte hade och använde rätt bild.



Ranfft FHF50
78pEO9I.jpg



Mitt urverk
0Vca8nQ.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack så mycket China och eriksson!


orre ditt urverk kanske inte är handgjort av en gammal urmakare i Geneve, men du behöver absolut inte vara ledsen. A. Schild tillverkade väldigt bra urverk och jag gillar ditt som ser ut att ha guld runt juvelerna, det brukar vara ett tecken på ett urverk av fin kvalitet. :)
 

orre

Cartier
orre ditt urverk kanske inte är handgjort av en gammal urmakare i Geneve, men du behöver absolut inte vara ledsen. A. Schild tillverkade väldigt bra urverk och jag gillar ditt som ser ut att ha guld runt juvelerna, det brukar vara ett tecken på ett urverk av fin kvalitet. :)


Ledsen är jag absolut inte. Väldigt nöjd med dinkan, tycker den är riktigt snygg. Det hade ju varit kul om det satt ett gammalt pp-verk i men det var inte därför jag köpte den. ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänkte bara skriva lite om en av de klockorna som jag fick hem och försökt forska i. :)

Klockan är fortfarande anonym, men om någon känner igen eller kan identifiera insidan av boetten får personen gärna höra av sig eller skriva i tråden.

nztSyVm.jpg


Klockan är förgylld, men har tappat mycket av sin forna glans. (Synd att det bara var 5 års garanti på förgyllningen

E6BH0hr.jpg


Verket såg trevligt ut, men jag kunde till en början inte söka och hitta en referens som talade om vad det var för verk.
Kul också att boettlocket sitter på gångjärn.

U9YOikX.jpg


Fin men lite smutsig tavla.

v57kKBx.jpg


Tavlan borta, äntligen lite information! :)


9UEB3hy.jpg


AS står för Adolph Schild och var en av medlemmarna i dåvarande Ebauche SA (ESA nuvarande ETA).

För den som vill läsa mer om turerna i Hur ESA startade och blev ETA kan läsa den här länken.

http://forums.watchuseek.com/f2/debauches-s-swatch-711182.html

Kalibern 485 var till en början svår att få tag information om och det fanns ingen ref på Ranfft. Efter mycket sökande hittade jag dock att 485 är ett väldigt ovanligt verk utan speciellt mycket dokumentation.
AS 485 verket är dock det som ska lägga grunden och första byggstenen till det otroligt populära AS 554 som bland annat Elgin använt sig av i miljontals klockor varav många av dem militära.

http://forums.watchuseek.com/f11/need-help-id-movement-219928-2.html

http://forums.watchuseek.com/f11/1950s-elgin-help-785542.html

Loggan som kan ses nere till höger på verket är ESA´s första logga, registrerad 1927 men användes nästan enbart på klockor tillverkade under 1936.

NyZZcU0.jpg


Väldigt kul att kunna datera en sådan gammal klocka så precist på årtalet.

Efter att ha rengjort urtavlan med rodico blev den ganska fin och jag tycker den passar bra på brunt perlon.
Cd2DQk2.jpg


Kronan är tyvärr med största sannolikhet bytt.

GZcFIbB.jpg


Så, det var allt jag lyckats luska fram, men om någon har information om GN symbolen så skriv gärna.
China du kanske vet? :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tänkte bara skriva lite om en av de klockorna som jag fick hem och försökt forska i. :)

Klockan är fortfarande anonym, men om någon känner igen eller kan identifiera insidan av boetten får personen gärna höra av sig eller skriva i tråden.

nztSyVm.jpg


Klockan är förgylld, men har tappat mycket av sin forna glans. (Synd att det bara var 5 års garanti på förgyllningen

E6BH0hr.jpg


Verket såg trevligt ut, men jag kunde till en början inte söka och hitta en referens som talade om vad det var för verk.
Kul också att boettlocket sitter på gångjärn.

U9YOikX.jpg


Fin men lite smutsig tavla.

v57kKBx.jpg


Tavlan borta, äntligen lite information! :)


9UEB3hy.jpg


AS står för Adolph Schild och var en av medlemmarna i dåvarande Ebauche SA (ESA nuvarande ETA).

För den som vill läsa mer om turerna i Hur ESA startade och blev ETA kan läsa den här länken.

http://forums.watchuseek.com/f2/debauches-s-swatch-711182.html

Kalibern 485 var till en början svår att få tag information om och det fanns ingen ref på Ranfft. Efter mycket sökande hittade jag dock att 485 är ett väldigt ovanligt verk utan speciellt mycket dokumentation.
AS 485 verket är dock det som ska lägga grunden och första byggstenen till det otroligt populära AS 554 som bland annat Elgin använt sig av i miljontals klockor varav många av dem militära.

http://forums.watchuseek.com/f11/need-help-id-movement-219928-2.html

http://forums.watchuseek.com/f11/1950s-elgin-help-785542.html

Loggan som kan ses nere till höger på verket är ESA´s första logga, registrerad 1927 men användes nästan enbart på klockor tillverkade under 1936.

NyZZcU0.jpg


Väldigt kul att kunna datera en sådan gammal klocka så precist på årtalet.

Efter att ha rengjort urtavlan med rodico blev den ganska fin och jag tycker den passar bra på brunt perlon.
Cd2DQk2.jpg


Kronan är tyvärr med största sannolikhet bytt.

GZcFIbB.jpg


Så, det var allt jag lyckats luska fram, men om någon har information om GN symbolen så skriv gärna.
China du kanske vet? :)

Grymt bra inlägg och den där tavlan är fantastisk!
 

Galaxy

Rolex
Jäklar vad man lär sig i denna tråd, tack för matnyttig information! Måste börja hänga i Vintagedelen oftare...
Gillar verkligen Art Deco-stilen på klockor, kommer de ofta upp på Tradera eller har man mycket tur? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jäklar vad man lär sig i denna tråd, tack för matnyttig information! Måste börja hänga i Vintagedelen oftare...
Gillar verkligen Art Deco-stilen på klockor, kommer de ofta upp på Tradera eller har man mycket tur? :)


Inte jätteofta i bra fungerande skick, då de inte har incabloc eller liknande "stötdämpare" så blir det ofta till att lämna in det till en urmakare för att byta balansaxel. Alla klockorna i den här tråden kom från en och samma säljare på tradera (säkert samma person som ägt allihopa) och vi som fattat tycke för dessa högg som kobror. :) Det är väl inte jätteovanliga klockor, men det går säkert 100st 50-60 talare för varje 30-talare.
 
Topp