• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Traditionella klockor är passé?

mikklos

Omega
2-Faktor
Nej det är inte mitt påstående.

Råkade surfa på en artikel om Apple Watch, men den visade sig säga mer om artikelförfattarens syn på traditionella klockor och varför de inte längre fyller en funktion.

Den börjar bra: Han har fått ärva några klockor av sina far, bland annat en Rolex, men han fattar liksom inte grejen med att de har en egen skäl och eget liv. Att bara säga tiden räcker liksom inte. De existerar bara för att existera. Enligt hans mening.

Jo jag vet att det alltid kommer finnas de som köper klockor just som statusjuveler och de som gillar hantverket och att klocknördar alltid kommer finnas. Men det finns nåt i hans resonemang kring den traditionella klockans funktionsfattighet i vår tid som liksom får mig att undra hur rätt han har.

Själv skulle jag gärna ha en smartwatch, men som komplement.

http://uk.businessinsider.com/one-reason-the-apple-watch-will-succeed-2014-12?r=US
 

Noami

Cartier
Han resonerar precis som vem som helst, utan klockintresse gör. Vissa gillar klockor medan andra inte gör det. Han hittar inget intresse i något han genuint är ointresserad av.

Nej, ingen köper en dyr klocka för att enbart kolla tiden. Vi alla har mobiltelefoner här. Däremot skulle jag mycket hellre ta ut min iPhone för att knappa med appar än att göra det på en liten skärm runt handleden.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Finns lösningar på allt! Och ibland behöver man inte välja.
Har en själv, fantastisk klocka.

image.jpg
 
Ännu ett hipsterdrägg som förespråkar Apple Watch.
Finns bara en lösning för sådant pack som inte förstår sig på finmekaniskt hantverk av allra främsta sort;
Arkebusering på Stortorget för allmän när solen står som högst i skyn.

Rant over.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ännu ett hipsterdrägg som förespråkar Apple Watch.
Finns bara en lösning för sådant pack som inte förstår sig på finmekaniskt hantverk av allra främsta sort;
Arkebusering på Stortorget för allmän när solen står som högst i skyn.

Rant over.
Även om straffet är lite i överkant håller jag med. Ännu en nyhetssida som förklarar mekaniska ur döda (detta är inte riktat till dig mikklos) går mig verkligen på nerverna. Jag tycker Hodinkees artikel är väldigt träffande, det rör dig inte ens om samma marknad med dessa "klockor" utan det är en medial spin för att få klick.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vilken nolla. Som om folk som inte är klockintresserade ens har en aning om det man har på armen är dyrt eller inte
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kommer alltid finnas de som aldrig bär klocka eller de som inte ser vitsen med att lägga mer än 1000kr på en klocka, men en vild chansning är att det generella intresset för klockor i allmänhet och mekaniska klockor i synnerhet har ökat lavinartat de senaste 5-10 åren.

Kvartskrisen var på riktigt, smartwatchkrisen är INTE på riktigt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag kommer shoppa en Apple Watch, utan tvekan. Den kommer dock aldrig ersätta en mekanisk klocka.
Angående textförfattaren så drar jag upp ett lastgammalt citat: "Det går int´att förklara för de som int´vill begrip´"
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag håller faktiskt med om att traditionella klockor är något som bara inbitna entusiaster samlar på.

Om vi börjar med mekaniska klockor finns det ur funktionssynpunkt ingen mening med dessa. Kvartsklockor är bättre, mer driftsäkra, bättre tidshållning och kan uppfylla alla funktioner en mekanisk klocka kan och mer därtill.

Kvartsklockor som bara kan visa tid och datum är också på väg bort. Precis som mobiltelefonen som bara går att ringa och SMSa med är klockN som enbart visar tid och datum på väg in i världen som nishprodukt. Klockor kommer bli mer avancerade och utföra fler uppgifter. En trend som pågått ett tag och är väldigt tydlig om man tittar på t ex dykdatorer, GPS-klockor och pulsklockor.

Steget till "smarta" klockor som utgör ett gränssnitt och en färlängning på den kraffulla fickdator du alltis bär med dig (smarttelefonen) är bara naturligt.

Det som är kvar är tekniknördar som jag som har mekaniska klockor för mekaniken och påfåglar som vill ha dyra smycken (rolexägare ;) ). Detta är en begränsad grupp sett till helheten.

Jag är själv sugen på appleklockan, men jag vill inte lämna de mekaniska klockorna hemma så jag funderar på hur nördig jag ser ut om jag har smartklockan på höger hand om jag väl skaffar en (sen kommer jag nog vänta en generation eller två innan jag eventuellt skaffar smartklocka då jag gärna ser att de skrämmer upp batteritiden lite).
 
Kom igen. Går du i högstadiet eller?

Nej. Jag studerar däremot till Urmakare.
Det bör även tilläggas att jag har ett väldigt djupt hat för denna typ av människor som inte förstår sig på kvalité, då dem ser allt som konsumption: Köp billligt, använd tills det går sönder, köp nytt.
I min ålder är det allt för många med den inställningen, så du får ursäkta min ton.
 

Hugii

Audemars
Nej. Jag studerar däremot till Urmakare.
Det bör även tilläggas att jag har ett väldigt djupt hat för denna typ av människor som inte förstår sig på kvalité, då dem ser allt som konsumption: Köp billligt, använd tills det går sönder, köp nytt.
I min ålder är det allt för många med den inställningen, så du får ursäkta min ton.


håller med dig... så jävla korkat med trender och motigheter! Antar att du äger en Ericsson, Själv är jag lite modernare och kör på nokia :)


nokia_5110_novelty_facias.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
håller med dig... så jävla korkat med trender och motigheter! Antar att du äger en Ericsson, Själv är jag lite modernare och kör på nokia :)
Ericsson Hotline FTW!!

hotline.jpg


Kvartsklockor som bara kan visa tid och datum är också på väg bort. Precis som mobiltelefonen som bara går att ringa och SMSa med är klockN som enbart visar tid och datum på väg in i världen som nishprodukt. Klockor kommer bli mer avancerade och utföra fler uppgifter. En trend som pågått ett tag och är väldigt tydlig om man tittar på t ex dykdatorer, GPS-klockor och pulsklockor.
Steget till "smarta" klockor som utgör ett gränssnitt och en färlängning på den kraffulla fickdator du alltis bär med dig (smarttelefonen) är bara naturligt.
Insiktsfullt och intressant - jag håller med.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Efter en veckas solsemester med storfamiljen är det bara konstatera att inget slår ett armbandsur. Nyservad och provtryckt så satt det på i princip jämt, alla stackare med endast smartphone som klocka frågade mig minst 4 ggr dagligen var klockan var eftersom telefonerna var undanplockade vid sol och bad:)
 

Knight

Cartier
Jag är rätt trött på digitaliseringen. Har minskat på mängden skärmar i hushållet, avslutat ett gäng konton på sociala nätverk etc. Den mekaniska klockan är ett motgift mot det nya och jag ser snarare att trenden går åt det hållet än åt ännu mer digitalisering.
 

Cryssarn

Rolex
håller med dig... så jävla korkat med trender och motigheter! Antar att du äger en Ericsson, Själv är jag lite modernare och kör på nokia :)


nokia_5110_novelty_facias.jpg
Jag hade skalet till höger. kungligt ;)


I övrigt är hela min närhet i liknande uppfattning. Dom skakar mest på huvudet när dom ser en ny klocka på mig. Handlar om intresse. vissa lägger pengar på bilar och dylikt....andra på en massa resor....vi på klockor med mera
 

M021

Rolex
2-Faktor
KÄNSLAN att vakna upp en trött och regnig måndag i Amsterdam och halvt sovande vrida upp min Omega Speedmaster från 62' för att kunna hålla koll på mina möten resten av dagen är just det, en fantastisk känsla och måndag-boost som inte ens en dubbel espresso kan kicka in.

Att sätta på sig denna klocka med rasslig flexlänk från samma årtal där jag behöver trycka till låset lite extra jämfört med hur min nyare sportrolle ter sig, och samtidigt veta att denna modell samt dess två äldre syskonreferenser skapat en klockikon i samband med något pretty high tech, (appoloprojekt eller något kallades det) och som sedan dess producerats i miljon upplagor. Vet inte när Apple's smart watch kommer skutta runt på månen... bara en sådan sak..

Kommer säkert slå till på en sådan där smart watch någon gång, men mer ur ett gadget freak syfte, klocksjälen i mig kommer svära varje gång jag bär den, det vet jag redan nu.

men ja, det är känslan och den dagliga klock silen vi, säkerligen på detta forum behöver som aldrig kommer kunna släckas med en sådan klocka.

Sedan kan man alltid diskutera men i detta forum kommer vi alltid komma på en ursäkt varför man alltid ska ha ett redigt ur på armen.

Amen.
 

wadstroem

Cartier
Författaren har aldrig reflekterat över att det tidlösa, oteknologiska och mindre avancerade faktiskt fyller en funktion som en slags kontrast till allt annat i ständig utveckling vi har runt omkring oss - datorer, telefoner och bilar -, och det finns ett värde också i det? Nu är det naturligtvis en skymf att hävda att en klocka och dess urverk inte är avancerad, men relativt de moderniteter jag nämnde så kan man nog uttrycka sig så.

För mig så är det inte klockans funktionalitet som tilltalar mig mest, utan dels dess historiska värde, men framförallt det värde som finns i dess hantverk. Varför skulle jag annars kunna tänka mig att betala 30 000 kronor för en klocka, men inte mer än 6-7 000 kronor för en smartphone?
 
Topp