• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasig Omega Seamaster 1974.

Piddeibyn

Breitling
Hej.

Helt ny i forumet och hoppas att denna tråd har hamnat rätt.
Har utfört ett arbete åt en äldre herre under olika omgångar.
Under tiden kom vi in på klockor och han berättade att han har en Omega Seamaster fr 1974 som inte fungerade.
Efter mitt sista arbete hos honom och frun gav han mig klockan för ett bra utfört arbete. Jag ville inte ta emot denna gåva då han har betalt för arbetet men han och hans fru ville absolut att jag skulle ta den.
Han berättade för mig att han en gång i tiden var hos en urmakare i Malmö (som ligger vid Davidhallstorget, för er som känner till Mö) och skulle få den lagad. Han fick då besked att det tyvärr inte fanns reservdelar att få till den. Han minns inte vad det var för en reservdel som urmakaren pratade om, han gissade på nån "gaffel" eller nått som "vibrerar"?
Skulle vilja höra om någon kanske känner till "tidstypiska" fel på dessa klockor om det ev finns sådana?
Undrar även om någon kanske kan gissa sig på värdet på klockan som jag skulle kunna ha som referens vid eventuell reperationskostnad?

Mvh

Peter

Pss, försöker att klistra in en bild men att misslyckas av nån anledning?
 

Piddeibyn

Breitling
Tack Johan.

Mycket riktigt står det f 300 Hz på den, så att det kan mycket väl vara det.
Ska kontakta dem som du länkar till.
ang det där med att få upp en bild? Vad kan jag göra för fel när jag trycker "Img" så blir det bara på följande vis:?

Van vid att det direkt kommer upp alternativ att välja bidl och är inte så värst kunnig gällande datorer.

Tack återigen för ditt svar.
 

Johan M

Cartier
Ok trevligt ur, jag hoppas att du får igång den så att du kan höra den brumma :)

De är rätt känsliga och svåra att hitta reservdelar till. Får du igång den så kolla upp hur du Inte skall ställa tiden. Har för mig att man alltid skall ställa dem framåt för att inte skada kuggarna i dem.

Edit: fungerar det inte att "Ladda upp en bilaga" i fliken nedanför svarsrutan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ungefär en sån här som PierreS säljer alltså?
( @PierreS -Skicka PM om du misstycker gratisreklamen )
viewtopic.php?f=4&t=1568
f300_5.jpg


Fin gåva i så fall, förutsatt att du får igång den, vilket du borde få om du hittar rätt urmakare. Förhoppningsvis behöver du inte gå utanför Sveriges gränser för att få den fixad. Riktigt häftig klocka om det är en sån "humming bird". Mycket ovanligare och roligare än de vanliga dressiga deville-modellerna från 60-70 talet om du frågar mig.
 

Piddeibyn

Breitling
Ah vad blind man kan bli!
Nu såg det ju här nedan "ladda upp bilga"!
Här är klockan:
 

Bilagor

  • Omega.png
    Omega.png
    78.1 KB · Visningar: 690

Camo00

Patek
Re: Sv: Trasig Omega Seamaster 1974.

Svårt att svara på kostnad. Det beror på urmakaren, vad som är fel och hur mycket Du vill göra (polera, byta glas osv).

Värdet beror ju lite på skicket, men de jag sett annonserade har legat mellan 3-8000 ungefär. Men det kan variera jättemycket. Tipset är att be ett par urmakare om ungefär värdering och kostnadsförslag på genomgång, så bör Du få en bättre bild själv. Lycka till och tala om hur det går!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tavlan ser jättefin ut tycker jag. Vridringen saknas också men finns säkert att hitta ny på nätet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyvärr är det inte ekonomiskt försvarbart att serva dessa i Sverige (i allmänhet). Men då du fick den är det ändå en kostnad man kan försvara. Värderingen på 3-8000 är för hög då det handlar om ett batteridrivet ur, men fungerande skulle du nog kunna få 3000 om den är i det fina som skick din är. Annars är den trista utvägen att sälja den på tradera som renoveringsobjekt. Nedan ser du en som såldes idag:

http://www.tradera.com/omega-seamaster-chronometer-auktion_1917_170199535

En riktig mögelräv (känd klocknörd) som köpte den...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Trasig Omega Seamaster 1974.

Aurum skrev:
... Värderingen på 3-8000 är för hög då det handlar om ett batteridrivet ur...

Min avsikt var inte en värdering utan bara att nämna priser jag sett i annonser. Dessa priser sätts ju såklart ofta för högt, och man får sällan veta om/för hur mycket klockan sålts sen...
Ledsen om jag trissade upp förväntningar eller så! :roll:
 

tradden

Omega
Väldigt fin är den. Om det inte är ohyggligt dyrt att laga den kanske det kan vara värt att få den lagad. För du hade väl fått den som en gåva eller hur? Kul klocka att ha kvar kanske.

/t
 
Topp