Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trasig Orient från Watchhubs - chansa på batteribyte eller skicka tillbaka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av alfgren, 15 januari 2016.

1. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Hej på er
    Då var det min tur att testa kundtjänsten hos de billigaste handlarna på nätet. Än så länge blandade erfarenheter, de står förvisso för returfrakten (i efterskott) men det har varit många goddag Yxskaft svar på vägen. "Öh, har du skruvat in kronan?"
    Problemet var att jag köpte en kvarts Orient från Watchhubs och den är stendöd i paketet. Inte ett livstecken. Min fråga är nu

- Hur stor sannolikhet är det att det bara är ett batteribyte som krävs? Varken paketet eller klockan hade synliga skador och klockan var väl inlindad i bubbelplast.

Om ja funderar jag på att göra ett batteribyte själv nånstans och bekosta på egen hand för att jag vet inte om jag orkar hålla på med tulldekarationer och annat mög.

Följdfråga
    - Någon som har ett bra ställe att byta batteri på en Orient i Stockholms innerstad?

Tacksam för svar

2. Mforce

Mforce Biskop

Det är Seikoverk i Orients kvartsare så det ska inte vara några problem.
    Alltså borde vilken urmakare som hels fixa det.
    Trist historia som återigen får Watchhubs att se dåliga ut.

3. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Förhoppningsvis är det bara att byta batteri. Man ska nog ha så lite som möjligt med Watchhubs att göra. Sök lite här så kommer det fram en hel del skit.

4. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Jag skulle testa att byta batteriet, batteriet monteras i verket när verket är nytt, sedan ligger verket med utdragen krona, till det monteras och blir en klocka, och sedan kan klockan ligga på olika lagerhus med varierande temperatur, detta kan göra att batteriet kan påverka batteriets livslängd eller att batteriet tar slut. Ibland kan det ta några år eller länge innan klockan sälj till slutkund, om klockan säljs på utförsäljning så är det troligt att den varit en klocka som varit långlagrat, att säljföretaget frågar att kronan är intryckt/ inskruvat, är inte så konstigt för de flesta konsumenter har inte KS intresse eller kunskaper.
    Själv har jag fått klockor som sålts i Europa skickade till mig, och då har inte kundens inte läst manualen för felet var så enkelt, att den lilla plastbitar som håller kronan utdragen så att klockan inte går. Det var så enkelt att tar bort plastic stopper och ställa tiden.
    Jag jobbar med service på fashion Watches som säljs World Wide, så jag har sett och hört det mesta med konsumenthistorier och sett hur klockor hanteras av kunder, och blivit utskälld för klockan inte fungerar när kunden fick klockan, jag frågar har du läst manualen, får till svar varför då, vet väl för fan hur en klocka fungerar, jag frågar sitter det en plast bit mellan klockans boett och kronan, JA SÄGER KUNDEN! Irriterat, jag svarar ta bort den, får till svar var för då, jag säger ta bort den och tryck in kronan, va fan, nu funkar den säger kunden.
    Jag säger,ställ rätt tid på klockan! Kunden ok, tack
    Nu förstår ni varför klockföretagens serviceavd. måste ställa korkade frågor, för oss på KS, är det ju enkelt för vi har ju en annan kunskaps nivå på klockkunnandet, än gemene man.
    Lycka till med batteribytet, hade jag bott i Stockholm hade jag hjälpt dig, men jag bor på Västkusten!

jistanes, jabla och Vince gillar detta.
  5. Spindel

Spindel Biskop

Ordna med batteribyte själv, vilken urmakare/klockbutik som helst kan göra detta (+en skräddare/kemtvätt i Hammarby sjöstad i Sthlm :p ).

6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Hade prövat byta batteri till att börja med.

7. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Tack för svaren hittils. :)
    Ingen som har någon faktiskt urmakare som gjort prisvärda batteribyten i innerstan? Tänkte bara försöka slippa förklara vad en Orient är för nån parfymbimbo som bara säljer Michael Kors om ni förstår vad jag menar.

8. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Ett batteribyte ska de nog kunna hjälpa till med.

9. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Har för mig att jag läst om någon mindre på söder..
    Kanske inte hjälpte så mycket men men :p

Själv bara gjort på fredmans. 350 pix för batteribyte +trycktest och smörjning av packningar.

alfgren gillar detta.
  10. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Kan uppdatera med att jag skickade tillbaka klockorna och nu sisådär 4.5 månader senare så är ärendet löst. Watchhubs bytte ut klockorna (eller lagade dem, ingen aning) men det tog oerhört lång tid. De skyllde på posten i flera veckor. Tips: Posten Spårbart Utrikes är inte ett dugg jäkla spårbart så snart det hamnar i ett flygplan till andra sidan jorden...

Mforce och Moorflax gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield