Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tredje gången gillt, nu kör vi! (DD med ett GMT inslag)

Diskussion i 'Diskussion' startad av BadkarsPiraten, 5 januari 2015.

?

VIlken skall jag bära till jobbet imorgon?

1. Day Date - man måste vara shef

37 röst(er)
    61,7%
  2. GMT - För den civiliserade skrivbordskrigaren

14 röst(er)
    23,3%
  3. Bär Seiko din idiot!

9 röst(er)
    15,0%
  1. BadkarsPiraten
    Trådstartare

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Det kom en leverans jag har väntat på länge.
    Och när jag säger länge så menar jag väldigt länge!
    Ni vet ju självklart vad det är jag talar om.

Ni som ej vet, så finns tidigare trådar här:
    "Och där skiter sig saker!"
    http://klocksnack.se/threads/och-där-skiter-sig-saker.29181/
    "The DayDate saga"
    http://klocksnack.se/threads/the-daydate-saga.31237/
    "Jag och vintage..."
    http://klocksnack.se/threads/jag-och-vintage.31268/

Cut to the chase! Vad är det för något?
    Det är en Rolex Day Date ref nr. 1803 i gul-guld med vit wideboy tavla.
    Uret bär ett Rolex urverk av kaliber 1556 med 19,800bph som distink dunkar inne i lilla guldklumpen nästan så att armen flyttar på sig sidleds.
    Klockan är av 2.55 mil serie vilket bör datera den till runt 1968 och det verkar stämma rätt bra då Rolex införde "Hack feature" runt 1972.
    Vad är hack feature?
    När du drog ut kronan i yttersta läget för att ställa tiden så stannar sekundvisaren vilket tillför att du kan ställa tiden in på sekunder istället för endast minuter. Utan denna hack feature fortsätter klockan gå medans du ställer minutvisaren till den position som duger, den blir ej rätt in på sekunder.
    Kaliber 1556 har inget quickset och att ställa in dag och datum är en ganska stor bedrift i sig och tar en hel del tid.

Varför kallas DayDate för President?
    Det var många av USA's presidenter som bar just Day Dates under deras tid som president, bland annat Roosevelt, Nixon och Reagan. Eisenhower skall ej ha burit en Day Date utan en Datejust, dock så kan hans namn förekomma bland Day Dates.
    President är ett ganska vilt omkastat begrepp då vissa använder det för att hänvisa till klockan och andra använder det specifikt för länken med concealed clasp.

Mitt exemplar har det såkallade "concealed clasp" där det ej är ett konventionellt lås utan istället gömt där man drar i Rolex kronan på länken för att öppna det, kan kallas magi eller även svart-magi. Detta var ett $75 option 1969.

Varför köpte jag denna klocka?
    Jag hade ägt min GMT-Master i cirka ett halvår. Riktigt fin klocka men den saknar det där lilla extra, vilket den nu har men det kommer senare i tråden!
    Efter att jag såg den stora guldhysterin här på KS och hur alla köpte Day Dates så kunde jag inte motstå frestelsen utan var tvungen att hoppa på tåget. Min körkortslärare sa en gång i tiden att man skall ej falla för grupptryck men han hade väldigt fel!
    Tog mig väldigt kort tid innan jag fann den jag ville ha. Jag hade från början siktat in mig på en bark men efter att jag såg kombinationen av silver wideboy tavla på vanlig DD så blev jag frälst. Jag skulle ha den, just den.
    Klockan inhandlades och den bar på en tysk dag-skiva. Väldigt tråkig och jag stod bara och gapade och skrek nuvarande dagen i mitt huvud "NU ÄR DET FAN FREITAG!!!". Så kan man inte ha det.
    Efter att min klocka skapade ett problem där den efter 3 dagars bärande började hoppa datum framåt, ibland 3 dagar på en natt så var service ett faktum.
    Men när den väl var inne på service så kunde jag slå två flugor i en smäll. Bytte dagtavlan till en svensk för en extra prägel på klockan samt så byttes bandstiften ut från de i rostfritt stål som satt på vid inköp till original guld. Kostade en slant, men klart värt det eftersom end links gick från att sitta väldigt krassligt till tight som en ... (använd din fantasi).
    Service tog cirka 8 veckor och jag fick tillbaka min klocka tillslut efter långa två månader.
    Wow! Den är precis som jag vill ha den nu! Eller?
    Efter 3 dagar åter igen så uppenbarade sig samma problem. "Nej... Det kan inte vara sant" tänkte jag.
    Skickade in den igen på garanti service och där låg den i några veckor.
    Urmakaren var snabbt färdig men eftersom det blev tjänsteresa till Syd Korea så blev det inte på tal att hämta ut den för min del.
    Då har man otrolig tur med polare och kollegor så min polare hämtade ut den runt juletider och gav den sedan till en kollega som tog med den till Korea och anlände idag! Jag ringde självklart honom direkt när han landat och sa att jag skulle ha klockan!

Och nu, klockan som jag har ägt sen i Augusti, bär jag för min sjunde dag någonsin.
    Klockan har ni sett bilder på förr så jag tänkte inte posta några bilder på den.

Så lätt kommer ni inte undan!
    20150105_220049.jpg 20150105_220112.jpg 20150105_220131.jpg

Vi alla älskar Fidel Castro med dubbla Rolex på samma arm så när man kan, så gör man samma sak!
    2015-01-05 20.48.07.jpg
    2015-01-05 20.49.07.jpg

Men. MEN!
    Det var ej bara min Day Date som jag tog emot i leveransen.
    Det var också mitt första NATO!

Jag har aldrig sett en Root Beer på brunt nato, så jag bestämde mig för att köpa ett nato till min och stoppa på!

De två grabbarna. Ena är 23 år äldre än den andra. Och jag som skriver detta är bara 22... Tidsskillnaden mellan mina två klockor är större än vad jag är gammal.
    2015-01-05 20.50.09.jpg
    2015-01-05 20.50.34.jpg
    2015-01-05 20.51.49.jpg
    2015-01-05 20.52.13.jpg
    2015-01-05 20.52.36.jpg
    2015-01-05 20.53.11.jpg

Men då var det tillslut, nato dags!
    2015-01-05 20.54.02.jpg
    Jag har inte suttit på ett nato förr, aldrig ens tagit av länken. Men jag har totalrenoverat en bil, hur svårt ska det vara?
    Men vänta nu... Jag sitter på ett hotellrum i Korea, jag har inga verktyg! Kofoten ligger ju hemma och rörtången också.
    Jag har en idé! Stiftpenna!
    2015-01-05 20.54.42.jpg

Och visst fungerade det!
    Fast, klockan har väldigt mycket tvålrester på sig... "Tvättas ofta" skall det lyda i framtida försäljningsannonsen.
    2015-01-05 20.55.17.jpg
    2015-01-05 20.55.35.jpg

Dags att börja klura ut hur fan natot skall på...
    2015-01-05 20.56.01.jpg

Ungefär såhär... Fast sen ska ju springbarsen in också!
    2015-01-05 20.56.43.jpg

Efter 3 försök där jag satte natot helknasigt varje gång så blev det såhär!
    2015-01-05 20.57.03.jpg 2015-01-05 20.57.25.jpg 2015-01-05 20.57.46.jpg

Och det blev långt över min förväntan! WOW!

Nu har jag bara ett dilemma som jag njuter och blir trasig av samtidigt.
    Vilken klocka skall jag ha på jobbet imorgon?
    Jag vill bära min DD för att se så att den är okej denna gång samt jag har knappt aldrig ens använt den.
    Men.
    Jag vill samtidigt bära min GMT! Den blev ju en helt ny klocka på nato!

Vilken skall jag ta? Det får bli omröstningen för ikväll!

Tack och hej!

alfgren, Frusciante, Niklas och 25 andra gillar detta.
  2. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Klart som fan du ska rocka skiten ur Day Daten ett tag! Hoppas att den kommer fungerar klanderfritt ett par år framöver för dig nu :)

BadkarsPiraten gillar detta.
  3. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, det var på tiden! Stort grattis, en stabil duo. :)
    Byt tillbaka till länken på GMTn dock, den ska vara på ett rassligt Jubilee ;)

BadkarsPiraten, Donkii och Xalle gillar detta.
  4. MJ24

MJ24 Friends of KS

På med länken igen till GMT:n...mycket bättre!
    Använd din DD som du varit utan så länge!

5. Xalle

Xalle Friends of KS

Grattis med ny gammalt! Det gillas med svenskt datum bra mycket bra! :)

6. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Snygga klockor helt klart (tom. GMT:n som jag börjat gilla färgerna på). Men att sätta nato på en Rolex är som att plocka av originalfälgarna på en Porsche och klämma dit plåtfälgar.

7. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tack för bilder och underhållande läsning. Kan tänka mig det är spännande att vänta på dag/datumbyte nu för att se hur många dygn den hoppar fram ;)

Angående nato på GMT. Nej, det är ingen höjdare jämfört med länken och det borde haft gulddetaljer för att bättre passa klockan men skit i det, rätt trevligt med lite omväxling. Bär den till jobbet imorgon. :)

8. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    DD´n utan tvekan efter denna väntan!
    /j

9. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Trevlig post, trevliga klockor, och slit DD'n med hälsan - den tål mer än vad du tror. Kanske inte om du typ jobbar i verkstad, men annars är det bara köra.
    ...och inga jävla NATO-band. Någonsin. På någon klocka.

BadkarsPiraten, paradis och laketwig gillar detta.
  10. OskarK

OskarK Friends of KS

Riktigt grymma båda två! Tycker dock att du ska ge DD:n lite kärlek nu ett tag framöver, det har både den och du förtjänat :)

11. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är du säker på att det är måndag idag..........eller är det något vajsing med DDn igen?......äntligen har du den igen kul ser riktigt bra ut och nu skall du slippa behöva tänka mer på service hoppas vi :)

12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Rolex Day Date ref nr. 1803, är min favorit här,så klart att du ska ha en :rolex: President till jobbet.....:)

13. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Grattis! Fina klockor båda två. Natot matchar vridringen väldigt bra, men länk är alltid snyggast imho.

14. egbert

egbert Friends of KS

Coola klockor båda två. Jag röstar för att du ska ta DD:n. Praktiskt då man ju är lite rådvill i vilken dag det är, så här efter alla ledigheter. Natot matchar urtavlan på GMT:n snyggt, och tanken är god. Men näää, nato går bort på den klockan.
    På tal om president, din text fick mig att fundera på vilken klocka Obama bär. Någon som vet? Har sett nån bild där han bär en TAG heuer, men han kanske har fler...

15. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul att den verkar fungera nu. Men bort med natot genast! Och imorgon blir det DD va? ;)

16. aosehus

aosehus Friends of KS

Från:
    Zürich
    Trevlig post och fina klockor.

17. Rookie

Rookie Borgare

DD i morgon och på med länken igen på GMT'n :)

18. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Fin duo! Klart du ska köra DD nu! Grattis!
    P.s natot...skippa det o kör länk ;)

19. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Ooops, röstade innan jag läste (det otroligt trevliga) inlägget. Tar tillbaka min GMT-röst och säger: DayDate!

Otroligt snygg, grattis!

20. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    läste 'gilt'....
    fan vad jag har svårt för nato på allt som inte har fasta bandstift, spec. på en ''modern'' klocka. På med länken så har du en trevlig kombo :) Skönt med hjälpsamma kamrater, DDn ser fin ut!

21. Jonas_

Jonas_ Friends of KS

Kul läsning! Kör på DD:n!:)

22. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Tyg eller guld? Runka eller knulla? Valet är enkelt...

23. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    DD :cigar: Grattis!

24. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    DD i morgon! Ska du inte ha en rasslig jubilee så ska du ha ett mockaband till din rootbeer:) grattis till två vackra klockor och många års samlande framför dig.

25. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Härligt inlägg och härlig DD, kör på den, och som redan påpekats, bort med natot ;)

26. WHU

WHU Friends of KS

Från:
    Green Street
    Förstår inte frågan, men svarar givetvis DD!
    Den är du så värd, just nu.....

27. jhallb

jhallb Bonde

Klart du ska köra DD. Personligen förstår jag inte grejen med NATO alls om jag ska vara ärlig. Gillar dock färgkombinationen på din rootber med det bruna.

28. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Otroligt snygg, day-date i gulguld har aldrig känts så rätt som nu. Gläds med dig!

29. Wastl

Wastl Bonde

Från:
    Göteborg/Moskva
    Kör daydate!!!

30. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Grattis grattis! Root beer såg bra ut på brunt Natoband men passar nog bättre på ett brunt perlon :)

Mårtenssons ur Brookfield