• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trench watches.

Rossi

Rolex
2-Faktor
Har alltid varit sjukligt intresserad av första världskriget. Primitiv, morbid krigsföring, oerhörda uppoffringar och att kriget skedde vid sk fronter är några av de sakerna som gör att jag intresserar mig första världskriget. Ta bara slaget om Verdun som exempel; nästan en miljon döda soldater i skyttegravskrig för någon kilometer mark. Dock var kriget, till skillnad ifrån andra världskriget, fysiskt sett relativt begränsat till "fronterna".

Första världskriget födde armbandsklockan som vi känner igen den idag. Innnan kriget hade man företrädelsevis fickur. Man fann snabbt att fickur inte var optimalt i skyttegravarna utan man gjorde sk marriageur (moddade fickur o för att bäras på handleden). sedan fanns "trench watches", klockor med olika "visir".

Har någon här någon klocka från tidsepoken?

Nästa köp blir en trench watch typ denna:

480_360_csupload_51270969.jpg
 

Ricrob

Patek
Lite balla är de allt! Fast tankarna far mer åt gamla dykare än skyttegravar när man ser de, tycker jag. Läsbarheten får sig en lite törn också.. ;)
 
Cartier Pascha får väl klassas som Lyx-trench då

5887392509_9483f4eb0c.jpg


Kan faktiskt tycka dom är liiiite coola och Christopher i Sopranos hade väl en i guldish oxå :cool:
 
Topp