Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trench watches.

Diskussion i 'Vintage' startad av Rossi, 5 december 2012.

1. Rossi
    Trådstartare

Rossi Präst

Har alltid varit sjukligt intresserad av första världskriget. Primitiv, morbid krigsföring, oerhörda uppoffringar och att kriget skedde vid sk fronter är några av de sakerna som gör att jag intresserar mig första världskriget. Ta bara slaget om Verdun som exempel; nästan en miljon döda soldater i skyttegravskrig för någon kilometer mark. Dock var kriget, till skillnad ifrån andra världskriget, fysiskt sett relativt begränsat till "fronterna".

Första världskriget födde armbandsklockan som vi känner igen den idag. Innnan kriget hade man företrädelsevis fickur. Man fann snabbt att fickur inte var optimalt i skyttegravarna utan man gjorde sk marriageur (moddade fickur o för att bäras på handleden). sedan fanns "trench watches", klockor med olika "visir".

Har någon här någon klocka från tidsepoken?

Nästa köp blir en trench watch typ denna:

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

De är ganska coola, i England kan du få tag i dem för ett par hundringar.

3. Ricrob

Ricrob Friherre

Lite balla är de allt! Fast tankarna far mer åt gamla dykare än skyttegravar när man ser de, tycker jag. Läsbarheten får sig en lite törn också.. ;)

4. Cartier Pascha får väl klassas som Lyx-trench då

Kan faktiskt tycka dom är liiiite coola och Christopher i Sopranos hade väl en i guldish oxå :cool: