• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tressa

P-A

Sir Spamalot
Jag blev erbjuden att köpa några Tressa lux klockor.
Men jag har aldrig hört talas om märket.
Någon som har info?

Sen så vill den personen även byta en Tressa Spaceman med blå/gul urtavla mot en rolex i stål, exakt vilket vet jag dock inte.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tressa har en vacker logga som ger mig vibbar av öststat, tror de är tillverkade i Schweiz och de påminner mycket om Rado från den tiden...har för mig både Tressa och Rado körde AS -verk i många modeller...kanske är det så att Tressa är Rado men med nytt namn för en annan marknad...spånar fritt här och ser fram mot att någon kan leverera fakta. :)
 
image.jpeg
Då jag äger en Tressa lux sedan 10 år tillbaka och vet vilket kvalite det uret har så kunde jag inte hålla mig när chansen dök upp. Dessa 3 är snart i mina ägor. NOS.
image.jpeg


AS verken går inte av för hackor.
image.jpeg
 
Vad jag har kunnat läsa mig till så gick Tressa under när quartzklockorna tog över marknaden på 70-talet, tillsammans med massor av mindre klcktillverkare.
Lite info om Tressa watch co från nätet:

"The Tressa Watch Co. was located on Rue de la Gare 14 2502 Biel/Bienne (Kanton Bern, Switzerland) and existed from 25.04.1966 up to 04.03.1987. The company went bankrupt under a judgement of 09.12.1986 and was wound-up on 04.03.1987 for being in default to its creditors. On the 02.05.2002, the liquidation became final and was deleted from the Commercial Registry of Switzerland. The assets of the company were bought by Rado Watch Co. Ltd. Purpose of business had been production and wholesaling of watches, movements and accessories, they had a basic capital of 500.000 CHF, so they hadn´t been a giant in swiss watch production."

image.jpeg
 
Topp