Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trippeln är fullbordad (paketöppning Omega)

Diskussion i 'Diskussion' startad av aljung, 17 februari 2015.

1. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Nu har det sista paketet landat och trippeln är därmed fullbordad. Men jag tycker för tydlighetens skull att vi börjar från början med det första inköpet. Detta gjordes under sommaren förra året. Klockan ifråga hamnade dock direkt i lådan i fick sällan (läs aldrig) se dagens ljus. Anledningen till detta var att jag ett par veckor tidigare köpt en Rolex Explorer 1 som fick all handledstid. Hösten kom och för att finansiera diverse andra saker så fick Explorern lämna. Nu börjar det bli långrandigt så här kommer den första klockan i min nuvarande trippel.

Omega SMP Electric Blue
    Denna klocka var ett impulsköp då jag egentligen letade efter SMP 2254.50. Budades hem relativt billigt på ebay och tanken var att den skulle användas som bad- och lekklocka under sommaren för att sen flippas. Tyvärr så fick den knappt någon handledstid alls och den plockades fram först efter att Explorern lämnat. Då var det höst och den kändes malplacerad och inte alls som en användbar vardagsklocka. Tyvärr var klockkontot tomt och det kändes som fel tidpunkt att sälja den. Den fick helt enkelt duga. Nu har jag fram tills för ett par veckor sedan använt den som enda klocka och den har verkligen växt på mig. Urtavlan är magisk att titta på. Eftersom det är en kvartsvariant så är den också rätt så tunn vilket gör att den smiter under de flesta skjortärmar. I och med att flera klockor kommit in i lådan så har tanken på att sälja den har sakta börjat försvinna och jag tror det kommer få bli min beater under ett tag framöver.

Fakta
    Modell: Omega Seamaster Professional 300M (2265.80)
    Mått: 41 mm
    Verk: Omega 1538 (kvarts)
    Komplikationer: datum
    Vågmönstrad tavla
    Ej i produktion längre

Bilder
    IMG_6078.JPG IMG_6079.JPG IMG_6081.JPG IMG_6082.JPG

Jag insåg efter ett tag ett SMPn skulle vara svår att ha som enda klocka med under längre tid än några månader. Efter en lyckad lägenhetsförsäljning under vintern så fanns det helt plötsligt lite utrymme för att öka på innehållet i lådan. Vad som skulle inhandlas var dock väldigt oklart. En Explorer till? Nja, det är en underbar klocka, men jag ville ha något annat denna gång. Var inne på Panerai under några veckor och var nära att få köpa en PAM005, men det är svårt att lura av en paneristi klockan. Jakten gick vidare men utan resultat och jag började tänka om. Tänk om man kan klämma in två klockor i budgeten. Vilket märke gör klockor som är klassiska och ligger bra till prismässigt, jo Omega såklart! I lådan finns en dykare, vad behövs då? En GMT, ja kanske! En kronograf, självklart!

Omega Seamaster GMT 50th Anniversary
    Har haft denna i ett par veckor nu och just nu känns det faktiskt som den absolut bästa klocka jag någonsin haft. Den svarta vågmönstrade tavlan gör klockan väldigt levande. Gillar också kontrasten som den röda GMT-visaren ger. Dock är klockan helt omöjlig att fota, det är helt enkelt en klocka som måste upplevas i verkliga livet för att man ska förstå hur snygg den egentligen är. Boetten är i princip identisk med den på min Electric Blue. Det som skiljer modellerna åt är avsaknaden av heliumventil på GMT:n samt att denna har en mycket smäckrare krona. Dessa små skillnader gör mycket för helhetsintrycket enligt min mening, GMT:n känns mer allround än vad Electric Blue gör. GMT:n bygger lite mer på höjden vilket förklaras av skillnaden i storlek på kvarts och automatiskt urverk. Det känns som att jag träffat helt rätt med min GMT. Det är en klocka som funkar till jeans och skjorta såväl som till badshorts och t-shirt.

Fakta
    Modell: Omega Seamaster GMT 50th Anniversary (2534.50)
    Mått: 41,5 mm
    Verk: Omega 1128 (automatiskt)
    Komplikationer: Datum samt GMT
    Vågmönstrad tavla
    Ej i produktion längre

Bilder
    IMG_6073.JPG IMG_6074.JPG IMG_6076.JPG IMG_6077.JPG

I slutet av förra veckan landade den sista klockan som fullbordade trippeln av Omegor. Som ni kanske redan listat ut så är det en Speedmaster Professional. Med tre barn hemma, varav en fortfarande dreglar, kräks och sliter i och på allt så var det inte läge att investera i nåt gammalt mögel. Det fick helt enkelt bli en av nyare snitt., Speedmasterns motsvarighet till tråksub, dvs. en 3750.50. Detta blir min tredje Speedmaster och jag hoppas att den ska få stanna längre än vad de tidigare fått. Jag gillar verkligen modellen men något annat har alltid hägrat och därför har de tidigare fått lämna. Nu tycker jag att lådan känns relativt komplett, jag har klockor som passar i de flesta sammanhang och det kanske talar för att Speedmastern får stanna lite längre denna gång.

Fakta
    Modell: Omega Speedmaster Professional (3750.50)
    Mått: 42 mm
    Verk: Omega 1861 (manuellt)
    Komplikationer: Kronograf
    Matt tavla

Bilder
    IMG_6066.JPG IMG_6067.JPG IMG_6069.JPG IMG_6072.JPG

Sammanfattande ord
    Jag har nu fått tag i tre klockor (dykare, GMT och kronograf) från mitten av 2000-talet i relativt bra skick (två av dem är servade i närtid) från en av de mer ansedda tillverkarna i världen för ungefär samma pris som en Rolex sub från samma tidsperiod. Vet inte vad detta säger om Omega som tillverkare/märke, men jag måste säga att jag är mer än nöjd.

Här är alla tre tillsammans
    IMG_6064.JPG

//Andreas

Omen, MJ24, Konsul och 68 andra gillar detta.
  2. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Hatten av till en skön trio!

aljung gillar detta.
  3. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snygg trippel, men dags att låta Speedyn få sig en sväng med tandborsten va ;)

Rojalisten, aljung, Dykarsjuk och 1 annan gillar detta.
  4. M021

M021 Friends of KS

Alltid lika roligt med en trippel!

aljung gillar detta.
  5. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala

Såg riktigt skitig ut på bilderna, märks inte alls lika mycket när man har den på sig :)

DrSbaitso och cultshit gillar detta.
  6. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härlig trippel :)
    Grattis!

aljung gillar detta.
  7. don segundo

don segundo Biskop

Stringens i samlingen!

Gratulerar, endast ägt Speedyn av dessa men gissar att även SMP/GMT ser bra ut på de allra flesta typer av band (om man tycker det är kul att variera sig) vilket är en stor fördel i min bok. En bra boettform helt enkelt.

aljung gillar detta.
  8. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Grattis, fin trio.

aljung gillar detta.
  9. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Grattis, en riktigt trevlig trio.

aljung gillar detta.
  10. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Res
    respekt för en helskön trio :)

aljung gillar detta.
  11. SLEEPY

SLEEPY Bonde

Från:
    Stockholm
    Snyggt!

M

aljung gillar detta.
  12. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Trevliga klockor! Tycker det låter som ett vist val att välja tre roliga istället för en trå... förlåt jag menade Sub.

aljung gillar detta.
  13. MånsT

MånsT Biskop

Gratulerar! Faktiskt samma trio som jag aspirerar mot, fast med automatverk i alla tre :)

aljung och frere gillar detta.
  14. YearZero

YearZero Bonde

Från:
    Göteborg
    Go tripple! Grattis :)

aljung gillar detta.
  15. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Grattis! Fins trippel! Hur ser resten av lådan ut i dagsläget?
    Hojta till när det är flipdags för speedyn igen :)

frere och aljung gillar detta.
  16. Henkan

Henkan Bonde

Från:
    Strängnäs
    Riktigt trevliga allihop!

aljung gillar detta.
  17. chris.f

chris.f Borgare

Trevlig trippel! Grattis!

aljung gillar detta.
  18. MickeG

MickeG Borgare

Från:
    Stockholm
    Grymt! Riktigt läckra alla tre - helt i min smak.
    Stort grattis!
    En panerai på det så är du helt hemma :)

aljung gillar detta.
  19. Operator

Operator Bonde

Riktigt bra - GMT har sin givna plats på min "vill ha"-lista :)

aljung gillar detta.
  20. johpe

johpe Bonde

Från:
    Östergötland
    Nice, grattis!

aljung gillar detta.
  21. OskarK

OskarK Friends of KS

Grattis till en fin trio! :)

aljung gillar detta.
  22. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Svinfina! Stort grattis :)

aljung gillar detta.
  23. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala

Efter skrev ihop detta så kom frere över på en fika och vi började googla SMP-kronos med svärdshänder och nu är jag sugen på att byta ut speedyn mot en sån (för att få ytterligare stringens i samlingen ;))

frere gillar detta.
  24. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Grattis! Tydlig röd tråd.

aljung gillar detta.
  25. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala

Gillar hur du tänker...måste bara lyckas lura av er paneristis klockan ;)

26. Jonas_

Jonas_ Friends of KS

Schysst trippel! [emoji106]

aljung gillar detta.
  27. john b

john b Präst

Tackar. Bra text och tre goa klockor.

aljung gillar detta.
  28. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Grattis!

aljung gillar detta.
  29. Heritage

Heritage Friends of KS

Från:
    Skåne
    Blev riktigt snyggt! Kul att man kunde bidra lite till ditt mål
    Själv har jag inte hittat rätt objekt än men jakten är minst halva nöjet.

aljung gillar detta.
  30. aljung
    Trådstartare

aljung Präst

Från:
    Uppsala

Stort tack för att du ville släppa GMT:n, älskar den :)

Mårtenssons ur Brookfield