Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trist utveckling och den perfekta klockan - Rolex 5513

Diskussion i 'Vintage' startad av Per, 9 september 2016.

1. Per
    Trådstartare

Per Björklövens finest

Jag har haft denna klocka en stund utan att ordentligt visa upp den. Dels för att intresset är nere i en ganska så djup svacka men också för att det varit en del problem med klockan sedan jag fick hem den i våras. Inga direkt stora problem men bara allmänt irriterade saker som tagit onödigt lång tid hos urmakaren. Nu är den dock hemma och efter att ha använt denna som enda klocka i några veckor så tänkte jag presentera den då den växer på mig för varje dag som jag använder den.

Som säkert alla märkt så börjar priserna på bra vintageklockor att närma sig direkt löjliga nivåer. För oss som varit med en stund så är det på ett sätt roligt iom det betyder att en befintlig samling nu börjar vara rätt så värdefull. För min egen del så måste jag säga att det enbart gett huvudvärk.. Jag har inte många klockor men jag har några få som jag gillar jättemycket. Problemet är att de börjar vara så dyra och ovanliga i bra skick att en skada eller förlust är snudd på omöjlig att ersätta. Gilt-tavlor finns inte att få tag på och tryckknappar och andra tidskorrekta delar kostar huggorm. Detta har på senare tid gjort att jag helt plötsligt drar mig för att använda vissa klockor i vissa situationer. Det har också gjort att jag efter många år bestämt mig för att låsa in klockorna på banken istället för att förvara dem hemma och rotera dem i vardagen. Det gjorde att jag för första gången började fundera på att skaffa en mer uttalad vardagsklocka. Jag ville dock att denna klocka skulle kännas tillräckligt speciell för att fortfarande vara rolig på armen. Det fick inte kännas som en kompromiss.

Efter att ha haft denna tanke ett ganska bra tag så blev jag i våras erbjuden att köpa en klocka som spontant hade det jag ofta går igång på. Det var en opolerad sub med rolig patina. Klockan var i orört skick men ändå tillräckligt repig och sliten för att man utan tvekan ska kunna använda den. Slutligen så var den också rimligt prissatt. Eller rimligt och rimligt.. Den kostade ungefär som en ny Submariner vilket för all del är horribla pengar för vanligt folk som en annan men vad gör man.. Jag slog till!

Nedan har ni en Rolex Submariner från 1971. Den känns verkligen som den perfekta klockan då jag får så mycket som jag gillar. Den drar inte till sig mycket uppmärksamhet och den har en hyfsat säker länk med dykclasp. Även om man konstant drömmer om tokiga klockor så känner jag mig för tillfället väldigt nöjd med att enbart använda en enda klocka. Låt se hur länge det sitter i och hur länge de andra klockorna får sova på banken.

Här kommer lite bilder för den som gillar sånt. Hoppas att ni tycker om den lika mycket som jag gör. :)

029.jpg 001.jpg 002.jpg 005.jpg 032.jpg 037.jpg 034.jpg 013.jpg 026.jpg 019.jpg 023.jpg

2. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Väl skrivet och grym klocka! 5513 kommer alltid att vara lite speciell för mig då det var den först referensen jag lärde mig :)
    Slit den med hälsa och hoppas att intresset växer igen.

Per gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Mysigt ex! Tråkigt med klockor på banken, men fullt förståeligt :(

Per gillar detta.
  4. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Kul inlägg och intressant problematik faktiskt!

Per gillar detta.
  5. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Trevligt inlägg och spot on angående vintage. 5513 for the Win!

Per gillar detta.
  6. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    toppenval! Känner ungefär likadant, sålt av en del klockor då som i ditt fall de inte används obehindrat iom alldeles för höga kostnader på delar om något skulle hända. En "vanlig" 5513 går ju alltid att fixa till om något skulle hända!

Per gillar detta.
  7. Olaola

Olaola Stadsbo

Riktigt läcker klocka som antagligen drar åt sig "rätt" sorts uppmärksamhet. :)

Per gillar detta.
  8. ozzyozzy

ozzyozzy Friends of KS

Per, du är en av anledningarna till att KS är grymt IMO...alltid kvalitetsinlägg!
    Hur ser din samling ut i övrigt?

Per gillar detta.
  9. stelah

stelah Biskop

Det är tydligt att man ska en bit från nytt för att få med en bra känsla i köpet. Tack, bra skrivet.

Per gillar detta.
  10. Per
    Trådstartare

Per Björklövens finest

Problemet är att jag känner att jag inte har råd med något. Jag har inte råd att sälja då priserna fortsätter uppåt och jag har inte råd att köpa de objekt jag vill ha då de numer kostar flera gånger mer än de klockor som jag isåfall skulle uppgradera. Känns bara jävligt segt på något sätt.

Ska sägas att jag är mycket nöjd med alla mina klockor och jag är jäkligt tacksam över att jag lyckades norpa åt mig dem innan det var för sent.

MacRulez4ever, krämbulle och eriksson850 gillar detta.
  11. Per
    Trådstartare

Per Björklövens finest

Tack! Snällt sagt. :)

Jag har en 6542, 6265, 5508 samt en Explorer-tavla som jag någon gång ska lyckas peta in i en 1016.

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Guillbert, 007, Compiss och 46 andra gillar detta.
  12. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Mkt bra Per....mkt bra.....lyxbeater helt klart!!!

Angående babkfacket, tråkig utveckling......men också den verklighet vi lever i idag tyvärr. Låt dem gro där.....de bygger bara värde för ditt end game framgent.....5508:an är ju en klocka som det stinger lite att inte använda....kan jag tycka dårå....

Per gillar detta.
  13. sherwan

sherwan Präst

Från:
    Stockholm
    Utmärkt smak och jäkligt fina exemplar du har i skattkistan :)

Per gillar detta.
  14. Mike

Mike Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Galet bra samling! 5508:an är grym.
    Satt och dregglade över din gamla 7928 i K&S tråden för några dagar sen och ångrade att man inte slog till då. :(

Per gillar detta.
  15. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Trevlig! Ja, alla dina klockor är ju trevliga ;)

En vintagesub med patinerad fet boett är ju en perfekt vardagsklocka. Vågar du bada med den?

Per gillar detta.
  16. Per
    Trådstartare

Per Björklövens finest

Sure. Men varför? Behöver inte veta tiden i vattnet.

17. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Nä men man kan ju hamna på stranden och ja, du vet. Badar själv aldrig med vintage, känns som ett onödigt risktagande.

18. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Skönt tillägg till samlingen! Bara att låsa in den också snart...

Grymt fin samling det där

Per gillar detta.
  19. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Galet fina klockor! Få förunnat att köra en så fin 5513 som vardagsur.

Angående utvecklingen kan det ju vara kul för dom som var med på tåget. Jag sålde mina vintage Rolex samt Heuer. Vintage-expressen susade förbi och jag stod kvar gråtandes på perrongen.

Kson, Andersml, JMolin och 3 andra gillar detta.
  20. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Känner igen resonemanget. Skaffade själv bankfack alldeles nyss och det är ju lite tomt hemma numera… men det är kanske dumt att gnälla med tanke på vilken värdeökning "investeringarna" har gett på några år. Men mycket av nöjet med att flippa och prova något annat har onekligen försvunnit.

krämbulle, StarMan, JMolin och 4 andra gillar detta.
  21. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    k0ltrasten, krämbulle, JMolin och 2 andra gillar detta.
  22. Per
    Trådstartare

Per Björklövens finest

Mjo. Varje gång man säljer så vet man att man aldrig kommer att ha råd med lika fint igen. :)

JMolin och Patrik J gillar detta.
  23. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Gillar verkligen din tanke och avundas din samling.
    Skaffade själv en 5513 i bruksskick för ett par månader sedan som du vet och som jag använder nästan jämt. Faktum är att efter den köptes så har suget efter dyrare klockor helt försvunnit, jag kan helt enkelt inte kan få en i mitt tycke roligare klocka utan att kliva upp ordentligt i pris.
    Däremot har intresset för billigare klockor väckts oooh jag utforskar just nu gamla Seikos som jag tidigare inte alls tyckt vara spännande. :)

Här är min 5513 från -70.

Guillbert, 007, -JL- och 14 andra gillar detta.
  24. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Top notch!

Per gillar detta.
  25. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Galet fin klocka, grattis till den! Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Vissa av mina klockor får mer och mer tid i säkert förvar även om det tar emot.

RobRoy, Patrik J och Per gillar detta.
  26. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Trevligt inlägg, själv känner jag att tåget gått förbi mig helt när det gäller rolex. För 2-3 år sedan låg priserna på sådan nivå att jag skulle kunna sträckt budgeten till kunna testa det jag tycker är lite kul inom märket (inte på din nivå men likväl).

Idag skulle en sträckning leda till ett halvdassigt 90-talsur i risigt skick med safir och troligt servicebehov... :(
    Bara att glömma allt som heter Rolex för tillfället och hoppas på att "bubblan spricker".... :)

Dykarsjuk och Per gillar detta.
  27. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Jag känner också igen mig i det du skriver. Man blir ju väldigt nojig när det kommer till dyra vintage klockor och det är lite tråkigt att det ska behöva vara så...
    Det är sällan jag använder min 1680/8 trots att det är en keeper:)

Härligt att du har hittat så fina ex.:)

Per gillar detta.
  28. Charles_

Charles_ Präst

aleks, sherwan och Per gillar detta.
  29. Andersml

Andersml Präst

Grymma klockor Per ! Trist att man ska behöva vara rädd för stölder/rån men tyvärr är världen sån.....hoppas du hinner njuta av dem ändå när tillfälle ges:)

Per gillar detta.
  30. B62

B62 Stadsbo

Bra ärligt skrivit.

Per gillar detta.