• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tritium-tavlor på DD 118238?

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Köpte nyligen en DD 18038 med valnötstavla på forumet som är för jävla go. Nu till "problemet". Vad jag förstått så passar inte de äldre tavlorna som satt i 18x3x-modellerna till 118238 som kom 2000? I och med "uppgradering" av verk etc. Men stämmer detta? Nu är det ju tyvärr så att jag har en 118238 i siktet och den modellen är ju alltigenom mer solid och fetare än de äldre, de blankpolerade lugsen till trots.

Tanken på att inte få ha trä i en nyare DD skrämmer mig....
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Satte i en tavla från 118139 i min 18039.
Ser inte att det inte borde gå "åt andra hållet".
Ingen minns en fegis, prova! :)
 

card

Panerai
2-Faktor
Verkar som man får lite olika svar i de här frågorna..

Jag frågade Rob.E om man kunde få i en tavla från en 118138 i en 18038. Fick svar att det inte fungerade då urverken skiljer sig.
Samtidigt ser man andra som har det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kontakter hos AD:n? Går ju självklart att lösa på annat håll då det bevisligen passar.
Tycker bara det bara är lite luddigt. Kanske det beror på vem man pratar med i butiken.
Antar att en AD inte vill ha massa frankenklockor i omlopp med delar från olika generationer i samma klocka. De kring-går väl dock rutiner för "vissa" kunder. Att det går rent tekniskt har vi ju sett många bevis på.
 

card

Panerai
2-Faktor
Antar att en AD inte vill ha massa frankenklockor i omlopp med delar från olika generationer i samma klocka. De kring-går väl dock rutiner för "vissa" kunder. Att det går rent tekniskt har vi ju sett många bevis på.

Så kan det absolut vara. Jag tycker dock det blir lite fel när man säger att det inte går rent tekniskt pga olika urverk. För att någon månad senare se en likadan klocka med en ny tavla på från 118138.

Okunskap eller inte.. Vad vet jag :) Nu spelar det ingen roll för min del men kan tänka mig att några med DD säkert tänkt i samma banor.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Ja, mycket märkligt detta. Har ju också för mig att jag pratat med annat löst folk om just det här tidigare, men fick heller inget rakt svar.
Det är väl egentligen ganska löjligt... det är ju inte direkt någon frankenvarning när det gäller en daydate tycker jag... i så fall borde ju samma resonemang gälla en luminova-tavla i en 1803:a som man fått monterad vid service.
 
Topp