• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Triwa Skultuna vs annan automatisk i samma prisklass

hejhå

Omega
Har på min korta tid här gått från alla möjliga tänkbara klockor som jag är sugen på, vintage omega, sieko etc. Men när jag såg en Triwa Skultuna i paketöppiningstråden för ett tag sen vart jag lite småkär i Triwas klocka. Sedan dess har kärleken bara vuxit och jag vill nu ha lite råd om vad jag ska kära ner mig riktigt ordentligt i. Vill helst ha en automatisk, tittat en tid på vintage omega men känner då att jag inte är tillräckligt insatt för att äga en känns det som. Känns som att man behöver lite mer kunskap för att äga en.
Detta blir min första automat. Finns det andra alternativ i samma prisklass som Triwa? Eller är Triwa inget att ha? är det "skit" som första automat? Som ni märker är jag inte alls insatt egentligen. Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har på min korta tid här gått från alla möjliga tänkbara klockor som jag är sugen på, vintage omega, sieko etc. Men när jag såg en Triwa Skultuna i paketöppiningstråden för ett tag sen vart jag lite småkär i Triwas klocka. Sedan dess har kärleken bara vuxit och jag vill nu ha lite råd om vad jag ska kära ner mig riktigt ordentligt i. Vill helst ha en automatisk, tittat en tid på vintage omega men känner då att jag inte är tillräckligt insatt för att äga en känns det som. Känns som att man behöver lite mer kunskap för att äga en.
Detta blir min första automat. Finns det andra alternativ i samma prisklass som Triwa? Eller är Triwa inget att ha? är det "skit" som första automat? Som ni märker är jag inte alls insatt egentligen. Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Visa gärna bild och spec. Tror inte någon här har en aning om modellen.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
1003_968dc6b401-skultuna_productpic_1880x920-full.jpg


Miyota 9015 verkar det som.
https://triwa.com/en/watches/skultuna/skultuna-brass-watch
 

Marckus

Panerai
Gillar skultuna, så samarbetet vill jag hävda är lite härligt och intressant. Vill du ha en dressare för 5k så är ju annars vintage-Omega prisvärt och kul! Inga mässingvibes, men 18k är inget att pissa på för den delen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gillar skultuna, så samarbetet vill jag hävda är lite härligt och intressant. Vill du ha en dressare för 5k så är ju annars vintage-Omega prisvärt och kul! Inga mässingvibes, men 18k är inget att pissa på för den delen.
Lite rolig ide men samtidigt hade det varit så mycket roligare om boetten skulle varit tillverkad i Sverige. Nu känns samarbetet lite.... krystat.
 

Marckus

Panerai
Idén är som sagt lite spännande men någon fullträff är det inte. Oavsett är det onekligen kul att Skultuna gör något nytt och tillför något till svensk klockscen. Kanske hade en svensktillverkad mässingboett och ett ss-inhouse varit ett roligare koncept. Skultuna istället för Stockholm på urtavlan hade ju varit spexigt...
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Håller med de andra om att det är spännande och kul med ett samarbete med skultuna. Men klockan är fortfarande en Triwa och jag skulle därför satsat på vintage Omega. Tror inte du behöver oroa dig för att du inte är tillräckligt "insatt". Du kanske istället blir intresserad av att skaffa mer kunskap om du har en Omega på handleden dessutom.
 

corbendallasx

Friends of KS
Varför måste man ha mer kunskap för att äga en gammal Omega?
Inköpet av gamla klockor kan vara besvärligt för du vet inte vad du får. Är den äkta, är det ett ihopplock av en massa gamla prylar? Samtidigt, spelar det roll? För en samlare ja, men för nån som bara vill ha en snygg klocka, nja...
Triwan är fin, har själv tittat på den. Kan tycka den är lite dyr för vad den ger, men så är det ju ofta.
Frågan är, är du prestigelös nog att äga en Triwa?

Alternativ i prisklassen finns absolut. Seikos SARB-serie tex är väldigt populär och ger mycket klocka för pengarna. Men dom är inte i brons :)
 

hejhå

Omega
@corbendallasx haha nog är jag prestigelös nog allt! Men känns som att om man lägger 4k på en vintage omega så känner jag att man köper lite grisen i säcken, om den nu skulle vara ett ihopplock. Man vill ända på något sätt ha en som är original ändå. @Psykel okej men är dom bättre än Triwan? @Knugen tips på vart man kan få tag på en vettig vintage omega?
Om man nu skulle få tag på en Triwa på runt 3500, blir det mer värt då? :)
 

Psykel

Patek
okej men är dom bättre än Triwan?
Seiko är pretty much det mest prisvärda på marknaden. För 4000-5000 får du bra mycket mer klocka för pengarna med en Seiko än en Triwa.
Med det sagt, köp Triwan om det är den du vill ha. Du ska inte grupptryckas till att köpa nåt som inte tilltalar dig. Jag personligen skulle dock ta en Seiko före Triwa varje dag i veckan och två gånger på söndag.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
@corbendallasx haha nog är jag prestigelös nog allt! Men känns som att om man lägger 4k på en vintage omega så känner jag att man köper lite grisen i säcken, om den nu skulle vara ett ihopplock. Man vill ända på något sätt ha en som är original ändå. @Psykel okej men är dom bättre än Triwan? @Knugen tips på vart man kan få tag på en vettig vintage omega?
Om man nu skulle få tag på en Triwa på runt 3500, blir det mer värt då? :)
På chrono24 finns det mesta. Finns säkert en hel del här på forumet också. Annars har en del urmakare och små antikaffärer mycket vintage omega vad jag sett, dock ofta lite överpris.
 

DrDre

Patek
@corbendallasx haha nog är jag prestigelös nog allt! Men känns som att om man lägger 4k på en vintage omega så känner jag att man köper lite grisen i säcken, om den nu skulle vara ett ihopplock. Man vill ända på något sätt ha en som är original ändå. @Psykel okej men är dom bättre än Triwan? @Knugen tips på vart man kan få tag på en vettig vintage omega?
Om man nu skulle få tag på en Triwa på runt 3500, blir det mer värt då? :)

Om du är ute efter prisvärt, så skulle jag ta en titt på ngt automatiskt från Certina, Tissot eller Hamilton (och några andra billigare märken från Schweitz). Du får en riktigt bra klocka och med ett robust och bra automatiskt urverk (oftast ETA 2824) som alla urmakare kan serva och där det alltid kommer att finnas delar.

För 3500 kr får tex en relativt ny Certina dykarklocka (med ett ETA 2824 tror jag).

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-action-diver-blå-automatisk.46458/
 

hejhå

Omega
Seiko är pretty much det mest prisvärda på marknaden. För 4000-5000 får du bra mycket mer klocka för pengarna med en Seiko än en Triwa.
Med det sagt, köp Triwan om det är den du vill ha. Du ska inte grupptryckas till att köpa nåt som inte tilltalar dig. Jag personligen skulle dock ta en Seiko före Triwa varje dag i veckan och två gånger på söndag.

Okej men då är dom inte nya eller? @DrDre länkade ju till en som inte är ny till exempel, måste kika runt lite känns det som så att jag får bättre uppfattning om vad som finns. Gillar dock Triwan skarpt, ska nog ta mig en kik på den idag. Men hur är det med service på till exempel certina tissot osv? lika dyra som på en omega?
 

DrDre

Patek
Okej men då är dom inte nya eller? @DrDre länkade ju till en som inte är ny till exempel, måste kika runt lite känns det som så att jag får bättre uppfattning om vad som finns. Gillar dock Triwan skarpt, ska nog ta mig en kik på den idag. Men hur är det med service på till exempel certina tissot osv? lika dyra som på en omega?

Servicen av de lite billigare Schwetziska klockorna är en av dess fördelar. Väldigt ofta har de ett riktigt traktorurverk (enkelt och funktionellt och väldigt beprövat) som heter ETA 2824. Det har funnits i en jäkla massa år. Alla urmakare kan serva det och det finns massor av miljoner sådana urverk i klockor. Så det gör att du kan använda dig av mindre och oberoende urmakare som är snabba och har rimliga priser.

Personligen tycker jag att ngt sådant är det mest prisvärda man kan köpa. Hittar du ngt nästan nytt eller från ngn internethandlare tycker jag att du får väldigt väldigt mkt för pengarna och något som du kommer att kunna ha resten av livet efter det alltid kommer att finnas delar och tillgång till service.
 

Psykel

Patek
Okej men då är dom inte nya eller? @DrDre länkade ju till en som inte är ny till exempel, måste kika runt lite känns det som så att jag får bättre uppfattning om vad som finns. Gillar dock Triwan skarpt, ska nog ta mig en kik på den idag. Men hur är det med service på till exempel certina tissot osv? lika dyra som på en omega?
Jodå, nya. Men Seiko är ganska dyra i Sverige jämfört med exempelvis Japan, så ska man få en sån till ett bra pris gäller det att handla från en webshop utanför EU.
Sen är ju exempelvis Certina och Tissot riktigt prisvärda schweiziska klockor som man kan få för en hyfsad peng nya i Sverige. Här är några som jag tycker är kul runt din prisklass.
http://www.klockia.se/tissot-visodate-t019.430.16.051.01
http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006.430.11.051.00
http://www.klockia.se/certina-ds-action-diver-c013.407.11.051.00
Den sista har jag själv, vilket syns på min avatar. Ruggigt nöjd med den!
 

hejhå

Omega
Servicen av de lite billigare Schwetziska klockorna är en av dess fördelar. Väldigt ofta har de ett riktigt traktorurverk (enkelt och funktionellt och väldigt beprövat) som heter ETA 2824. Det har funnits i en jäkla massa år. Alla urmakare kan serva det och det finns massor av miljoner sådana urverk i klockor. Så det gör att du kan använda dig av mindre och oberoende urmakare som är snabba och har rimliga priser.

Personligen tycker jag att ngt sådant är det mest prisvärda man kan köpa. Hittar du ngt nästan nytt eller från ngn internethandlare tycker jag att du får väldigt väldigt mkt för pengarna och något som du kommer att kunna ha resten av livet efter det alltid kommer att finnas delar och tillgång till service.
Okok, får svänga förbi nån handlare och kolla på lite olika modeller. Kanske är värt att satsa på en schweizare.
Tack @Psykel för tipsen! Du är helt klart nått på spåret! Gillar den sista också! Me förstå mig rätt, inget fel på din klocka som tidigare nämnts, men känns som att den är lite för lik omegan?
 

hejhå

Omega
@Savagear114 haha ja det kanske kan vara så. Ska försöka komma iväg och kika på den och ett gäng till i helgen.
@Psykel priset? är det ok? Har svårt att ha någon uppfattning själv om vad som är vettigt. Hur ofta behöver den service? Hur har man koll på tidshållning osv?
 

Psykel

Patek
@Psykel priset? är det ok? Har svårt att ha någon uppfattning själv om vad som är vettigt. Hur ofta behöver den service? Hur har man koll på tidshållning osv?
Priset ser väl helt okej ut. Ligger strax över 3000 hos Seiya, plus moms och tull. Runt var fjärde-femte år brukar väl den nivån av Seiko behöva service, tror @yonsson kan svara bättre på det. Tidshållning har man nog bäst koll på med en timegrapher, men om man synkar klockan mot dator/mobil eller liknande och kollar efter ett dygn så får man ett hum. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Priset ser väl helt okej ut. Ligger strax över 3000 hos Seiya, plus moms och tull. Runt var fjärde-femte år brukar väl den nivån av Seiko behöva service, tror @yonsson kan svara bättre på det. Tidshållning har man nog bäst koll på med en timegrapher, men om man synkar klockan mot dator/mobil eller liknande och kollar efter ett dygn så får man ett hum. :)
SEIKO kan man köra tills de rasar, oftast klarar de sig länge innan det händer. Servicekostnaden är inte beroende av hur slitet urverket är. Priserna på klockan ni pratar om har jag ingen koll på men SEIKO UK tar typ 3500kr för att serva en mekanisk GS.

Urverket i den är ett 6R15, 21000bph. Det klarar sig LÄNGE utan service.
 

Psykel

Patek
SEIKO kan man köra tills de rasar, oftast klarar de sig länge innan det händer. Servicekostnaden är inte beroende av hur slitet urverket är. Priserna på klockan ni pratar om har jag ingen koll på men SEIKO UK tar typ 3500kr för att serva en mekanisk GS.

Urverket i den är ett 6R15, 21000bph. Det klarar sig LÄNGE utan service.
There you have it, @hejhå. Driftsäkra grejor, dom där Seiko.
 

hejhå

Omega
@Psykel fast då kanske den är lite dyr om man kan få tag en ny för strax över 3k? Hade ju helst haft metallänk också egentligen;) även fast triwan inte har det.
 

Bino

Cartier
Misstänker att det är min Triwa du sett i paketöppningstråden. Som flera nämner i tråden tyckte jag också det var ett roligt samarbete, plus att jag alltid varit svag för limiterade upplagor, så jag köpte en direkt när de släpptes. Klockan kan givetvis inte jämföras med Omega eller Rolex, men jag tycker den är kul för pengarna. Den är mig veterligen Triwas första automatiska, och det är kul med rå mässing som sägs få fin patina. Läderbandet är från svenska garveriet Tärnsjö.

Är lite kluven till om jag ska rekommendera den till dig. Personligen hade jag satsat på en ny klocka om jag skulle köpa min första mekaniska. Samtidigt finns det massor med prisvärda alternativ från mer renommerade tillverkare med roligare historia, som Seiko och Certina för att nämna några. Det känns som de mer erkända tillverkarna är roligare/vettigare om du är i början av ett klockintresse och inte riktigt vet vad du gillar.

Sist, men absolut inte minst, ska du köpa den klockan du är mest sugen på. Är det en Triwa du vill ha blir du inte lyckligare av att köpa en Certina, även om många rekommenderar det.
 

hejhå

Omega
Misstänker att det är min Triwa du sett i paketöppningstråden. Som flera nämner i tråden tyckte jag också det var ett roligt samarbete, plus att jag alltid varit svag för limiterade upplagor, så jag köpte en direkt när de släpptes. Klockan kan givetvis inte jämföras med Omega eller Rolex, men jag tycker den är kul för pengarna. Den är mig veterligen Triwas första automatiska, och det är kul med rå mässing som sägs få fin patina. Läderbandet är från svenska garveriet Tärnsjö.

Är lite kluven till om jag ska rekommendera den till dig. Personligen hade jag satsat på en ny klocka om jag skulle köpa min första mekaniska. Samtidigt finns det massor med prisvärda alternativ från mer renommerade tillverkare med roligare historia, som Seiko och Certina för att nämna några. Det känns som de mer erkända tillverkarna är roligare/vettigare om du är i början av ett klockintresse och inte riktigt vet vad du gillar.

Sist, men absolut inte minst, ska du köpa den klockan du är mest sugen på. Är det en Triwa du vill ha blir du inte lyckligare av att köpa en Certina, även om många rekommenderar det.
Det kan nog vara så! Har också varit lite små svag för limiterade saker ;) Men som sagt, så har mitt intresse svalnat något för Triwan efter alla synpunkter här. Dock bara till det bättre, känns som att jag har fått upp ögonen för fler potentiella klockor. Tackar så mycket för inputen!
Känns som att jag måste ta mig ut och prova ett gäng för att få en bättre uppfattning. Sen hägrar ju julen runt hörnet, man får ju hoppas att man har varit extra snäll i år. Så att tomten kan komma med ett litet hårt paket ;)
 
Topp