• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Troligt försök till scam

Gurkan

Cartier
Det har väl inte undgått någon, men ingen skada sker av att lyfta det en gång till..

En vän har en klocka ute på Blocket för runt 1500 spänn. En person med ett extremt vanligt namn kontaktar honom med följande historia.

Han uppger att han gärna vill köpa klockan, men att han bor långt bort och att klockan därför måste skickas. Givetvis står han själv för rek kostnaden. Vidare skriver han att han tidigare blivit lurad vid en distansaffär och att han blivit rådd av en vän till honom som arbetar som polis att be om en bild på objektet tillsammans med id-handling. Om inte id uppvisas kommer han inte att göra affär.

Min vän svarar att han inte kommer att visa leg, med risken att bli id-kapad. Vidare ger han ett antal olika förslag på andra sätt som skulle göra affären mer säker för båda parter. Personen har dock inte svarat öht.

Jag står fast vid att min vän gjort helt rätt. Jag skulle aldrig skicka ut en bild på mitt leg, inte ens utan dom fyra sista. Men det är jag det, så vad säger panelen - överdrivet eller vettigt?

Strunta i summan, inte den som är det viktiga i sammanhanget:)
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Helt rätt i att inte skicka bilder på legitimation av något slag.
För en klocka för 1500 spänn.. Din vän är resonerar vettigt om han struntar i det där.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Dum fråga kanske, men är inte risken för idkapning lika stor om priset är låt säga 100k? Räcker isåfall att någon visar intresse enl ovan samma story för att sedan be om kopia på id för att sedan inte genomföra dealen?
 

Hugii

Audemars
Det är bara att dkita det.. sen kommer de att öppna ett konto i hans namn och sälja hans klocka med legget.... :)

Hur tänker man där om man ens funderar på om det där kan vara på riktig??
 

Hugii

Audemars
Btw skulle aldrig skicka bild på Id. Även om det är en klocka för 50tkr eller 150tkr.

När jag har köpt klockor f2f så har jag skrivit kvitto men bara anväbt körkortsnummer och inte personnummer. Även om det är lätt att få tag i det så behöver man inte sprida runt det.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Jag hade en "tvekare" vid en affär en gång och det löste sig genom att jag fotade klockan med en handskriven lapp där det stod en sak vi kommit överens om.
Men som andra säger, skicka inte bild på ditt id.
Sälj ditt pass istället så känar du mer. ;)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hoppa över affären, låter udda att gå så långt för något som kostar 1500 samt att skicka bilden av leget i förväg. En sak att fota säljarens leg vid en affär, det har jag gjort. Men då var det i samband med att vi skrev kontrakt och var betydligt dyrare än 1500.
 
Topp