• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tropic tavlor på nyproducerat i framtiden?

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Funderat lite kring detta. Kommer dagens nyproducerade klockor kunna få samma bruna "tropic" patinering som vintage klockor har som befunnit sig på soligare breddgrader?

Eller är färgen/lacken på nya tavlorna gjord för att hålla färgen bättre genom åren? Ser vi 116610 om 30-40 år med tropic tavlor?

Självklart omöjligt att veta exakt men!

Rolex6538Tropical-6.jpg


3x1680-0-2.jpg


OmegaSpeedmaster2915Tropical-1.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Den mellersta rödingen är galet fin utan minutmarkörer! F.ö. tror jag att de nya kan få en riktigt fin patina.
 

luddviig

Panerai
Har också funderat på den frågan ett tag, kul att en tråd kommer upp där vi kan få många olika åsikter.
Jag har faktiskt ingen aning, bara vänta och se ;)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Njae, tveksamt säger jag. Kolla bara på länkarnas utveckling, tror tavlan håller i sig. Beror ju på hur de används också då, vissa har ju patinerats av att bara ligga i bankfacket. Men tror inte de kommer påverka nyare modeller lika mycket, men vem vet.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Skulle tro att nya också får någon form av patina, svårt att tro att det finns någon färg som håller kulören över tiden, det är väl pigment i all färg som på sikt blir blekt.
 
Topp