• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tropictråden!

Här har vi mitt Heuer surf-stoppur med tropic, samt min timex med en liknande fast icke swiss-made rem! Den har efter bilden blivit tvättad ;)

IKdPrhS.jpg


z0tZEG6.jpg
 
har köpt ett par från singular o dom e helt ok, hyfsat mjuka men största skillnaden är att den moderna är helt matt o ser livlös ut samt att kantgummit är lite för högt, 70-tals tropic har en helt annans slags skimmer lite åt fiskfjäll hållet:)
 

Bilagor

  • DSC_0506.JPG
    DSC_0506.JPG
    112.7 KB · Visningar: 194
  • DSC_0507.JPG
    DSC_0507.JPG
    115 KB · Visningar: 200
  • DSC_0511.JPG
    DSC_0511.JPG
    97.9 KB · Visningar: 183
  • DSC_0513.JPG
    DSC_0513.JPG
    157.9 KB · Visningar: 190

Compiss

Patek
2-Faktor
Tycker bandet är riktigt snyggt och funderar på att köpa ett till min SD, eller det kanske inte passar en klocka som är så hög?

Vad tror ni? någon som kan bjuda på en bild med tropic+sea dweller?
 

KMS

Rolex
Väcker liv i denna tråden igen. Tropicliknande bandet till min nyinköpta Skindiver är för litet nån mm på vardera sida.. Drog på ett somrigt orange nato men känner ändå att måste testa ett tropic.

Frågan är då följande vad skall man sikta in sig på.
1.Finns ju nya från tex Modena, Techné och säkerligen något liknande Singular har/hade.
2. NOS från Hong-Kong, som enligt vad jag läst skall vara samma material som swiss original tropic dock sämre finish.
3. Original tropic, högre pris, meckigare att hitta och frågan om det märks någon större skillnad från HK NOS?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
4. Vintage! Nytt el NOS på din skindiver skulle imho se knas ut och ett nos-swiss vill du nog inte patinera:) Tålamod på eBay å tratten så hittar du säkert en gammal klocka med Tropic på. Fegbudade på en med original-swiss som landade långt under vad de brukar ta för bara band.

Jag har både nos-swiss och vintage-hk. Upplever ingen skillnad på gummit men spännet på swiss är bättre. Swiss ligger mest i lådan men hk sitter på armen:)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Här lite bilder på oanvänd Swissmade Tropic 19mm curved ends och gammal HK- straight 19mm inpressad i 18mm lug. Andra människor skulle väl rengjort det gamla bandet ordentligt men jag tyckte det räckte att låta klocka sitta på när jag tvättade händerna. Go for naturgummi och inte silikon som blir för tjockt och svampigt.

IMG_0594.jpg
IMG_0596.jpg
IMG_0597.jpg
IMG_0598.jpg
IMG_0599.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Priserna på original Swissmade är inte rimliga;) Kan ligga mellan 150-220 usd på eBay. Speciellt 20mm curved som många vill ha på sin Sub ligger högt. HK-tropic från ett par hundra kr.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag fick ett 20mm till skänks av en snäll KSare. Osäker på
om det var swiss eller hong kong men mjukt o fint var det.

Hur ser man skillnad på swiss och hong kong?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag fick ett 20mm till skänks av en snäll KSare. Osäker på
om det var swiss eller hong kong men mjukt o fint var det.

Hur ser man skillnad på swiss och hong kong?
Kolla bilderna ovan. Ena swiss andra hk. Det ska stå swissmade, Tropic under och Acier el Inox på spännet på de riktiga. Tror att de original bara har en keeper i samma gummi som bandet och de andra två i blankt gummi.
 

KMS

Rolex
Har sett att det står Hong Kong på spännet på vissa. Fast nu när jag tänker efter så står det väl inte Hong Kong för då hade du väl antagligen inte frågat. :)
Står det inget på dom eller bara några siffror är det inte original tropic (har jag för mig) Prisskillnaden känns som 800 å uppåt för swiss å 500 å neråt för HK (typ), det är ju en viss skillnad prismässigt med andra ord, så det beror väl på hur snäll Ksaren är:) .
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Håvade hem det här på bukten 14.90€, köp direkt utan auktion :) 20mm curved, original swissmade. Tålamod och lite flyt så slipper man pröjsa 200usd. Snart sitter det på min 5513 så kan jag vaska det 19mm som glappar där idag.
bild 2.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håvade hem det här på bukten 14.90€, köp direkt utan auktion :) 20mm curved, original swissmade. Tålamod och lite flyt så slipper man pröjsa 200usd. Snart sitter det på min 5513 så kan jag vaska det 19mm som glappar där idag.
bild 2.JPG

Kan du tänka dig att sälja eller byta ditt 19 mm, så släng iväg ett PM :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett 19mm med kurvade ändar, men behöver ett 19mm med raka ändar om någon vill byta. Kan fota det så ni ser om det är HK eller original i så fall.
 
Topp